5P marketing, czyli czego nie widać, a ma znaczenie
Każde przedsiębiorstwo, które chce być istotnym graczem na rynku, musi podjąć odpowiednie działania marketingowe. Nie chodzi wyłącznie o dobrą reklamę – ta bywa dźwignią handlu, ale nie gwarantuje ciągłości sukcesu. Czasem siła jej oddziaływania jest zbyt mała, by na dobre wypromować produkt czy usługę. Dlatego niezbędne jest podjęcie bardziej rozbudowanych technik i wdrożenie takich narzędzi marketingowych, które wpłyną na działania rynkowe w znacznie szerszym stopniu. Jednym z nich jest 5P marketing – koncepcja, która skupia się na najistotniejszych elementach odpowiedzialnych za powodzenie przedsięwzięcia.
Kompozycja marketingowa – na czym polega?
Marketing mix (kompozycja marketingowa, mieszanka marketingowa) jest zbiorem elementów, które można zastosować w biznesie dla zwiększenia popytu na daną ofertę.
Jest to połączenie czynników oddziałujących zarówno na rynek, jak i na pojedynczych konsumentów.
Dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi zwiększa się prawdopodobieństwo osiągnięcia zamierzonych celów na wybranym rynku.
Jak działa marketing mix?
Marketing mix wykorzystuje takie elementy, które wzajemnie na siebie oddziałują, tworząc machinę odwołującą się zarówno do wszystkich potrzeb konsumentów, jak i stawiającą daną usługę na konkurencyjnym stanowisku względem innych.
Słowem – promuje się produkt w sposób całościowy, skupiając na wszystkich najważniejszych aspektach, odpowiedzialnych za jego powodzenie.
4P i 5P marketing
Mieszanka marketingowa idealnie koordynuje ze sobą wszystkie elementy marketingu, takie jak produkt, cenę, promocję i dystrybucję, które wspólnie tworzą model 4P (4p jest oznaczeniem pochodzącym od pierwszych liter angielskich odpowiedników – product, price, promotion, place).
Obecnie jednak za bardziej efektywną uważa się koncepcję 5p marketing, która uwzględnia jeszcze jeden ważny czynnik, a mianowicie ludzi (ang. people).
Przeczytaj również
Na czym polega 5P marketing?
Koncepcja 5P marketing składa się z takich elementów jak: product (produkt), price (cena), promotion (promocja), place (dystrybucja), people/package (ludzie/opakowanie).
Podstawowym założeniem koncepcji 4P marketingu jest tworzenie produktu o jak najprostszym i najbardziej przejrzystym kanale dystrybucji, który będzie dostępny w miejscu i czasie przystępnym dla jak najszerszego grona odbiorców, wypromowanego w sposób właściwie na nich oddziałujący i, co oczywiste, posiadającego odpowiednią cenę, zachęcającą do zakupu.
W technice 5P dochodzi do tego jeszcze jedno narzędzie oddziaływania. Można się spotkać z teorią, że jest ono zależne od tego, czy służy konkretnemu, materialnemu produktowi, czy też usłudze. Jeśli mowa o konkretnych produktach – kolejnym elementem może być package, czyli opakowanie, a więc to, co jako pierwsze robi wrażenie na odbiorcy. W usługach z kolei (które nota bene również są produktami) będą to people lub personel, a więc ludzie tworzący firmę i odpowiedzialni za wszystkie działania marketingowe.
Choć kwestia ta budzi dyskusję, znacznie większym uznaniem cieszy się koncepcja 5P, w której ostatnim elementem jest czynnik ludzki, mający niebagatelne znaczenie dla sukcesu danego projektu.
Opakowanie można bowiem zawrzeć w produkcie, dlatego też kompozycja 5P marketing z ludźmi jako ostatnim narzędziem promocji jest o wiele bardziej powszechna.
Instrumenty marketingu 5P
Skupiając się na poszczególnych elementach koncepcji 5P marketing, warto wskazać ich cechy, które odpowiadają za powodzenie projektu. Dlaczego dodano kolejny element? Jakie znaczenie dla marketingu ma czynnik ludzki, rozumiany jako personel firmy?
- Produkt – musi zaspokajać wszystkie potrzeby klienta. Dotyczy to zarówno materialnego produktu, jak i usługi – celem jest osiągnięcie najwyższej jakości na każdym poziomie. Wiąże się to z funkcjonalnością oraz estetyką, a także wszelkimi działaniami dodatkowymi, takimi jak serwis czy usługi związane z gwarancją. Tylko kompletny produkt jest w stanie spełnić wszystkie wymagania.
- Cena – powinna sugestywnie oddziaływać na klienta, być dla niego przystępna, a zarazem związana z rangą marki. Wyższa może wskazywać na jakość, niska z kolei będzie dostępniejsza i pozwoli na stałą obecność produktu w konsumenckiej świadomości. Nie ma tutaj złotego środka, natomiast konieczne jest prowadzenie badań rynkowych i aktywny udział w tzw. wojnie cenowej.
- Dystrybucja – określa dostępność produktu i proces, jaki klient musi przejść, by go nabyć. Im jest krótszy, tym większe szanse na szybsze rozpowszechnianie i zdobycie zaufania konsumenta.
- Promocja – to miejsca na reklamę, propagandę marketingową i sponsorowanie działań, które mają na celu rozpowszechnienie wiedzy o produkcie i zachęcenie do jego zakupu.
- Ludzie – to oni są filarem firmy i odpowiadają za wszystkie pozostałe elementy marketingu. Warunki, w jakich pracują, przekładają się w ich zaangażowanie w dany projekt, a co za tym idzie – efekty działań marketingowych. Dlatego właśnie są jednym z najważniejszych narzędzi.
Mogłoby się wydawać, że w koncepcji 5P marketing czynnikiem ludzkim będą wyłącznie odbiorcy, a narzędzie to będzie nastawione na oddziaływanie właśnie na nich. Tymczasem chodzi o nieco inną grupę – personel firmy – która, co jasne, jednocześnie może być również w grupie konsumenckiej.
Jednakże ten element strategii nastawiony jest na osoby odpowiedzialne za tworzenie biznesu i produktu oraz pozostałych narzędzi marketingowych. Można uznać, że on również ma znaczenie dla klientów i oni także będą odczuwali skutki jego zastosowania. W jaki sposób?
Czynnik ludzki a wyniki działań marketingowych w 5P marketing mix
Osoby tworzące biznes i odpowiedzialne za działania marketingowe są jednocześnie ich twórcami i odbiorcami – to oni tworzą rynek. Stan emocjonalny, jaki towarzyszy im w pracy, przekłada się na wyniki sprzedaży, kontakty biznesowe i ogólną prezencję firmy.
Zapewniając personelowi – od pracowników produkcyjnych po kadrę menadżerską – komfortowe warunki pracy, dba się jednocześnie o dobro produktu, za który są odpowiedzialni.
Ten z kolei, będąc – można powiedzieć – świadomie dopieszczonym pod każdym względem, będzie pracował o wiele efektywniej. Dotyczy to zarówno usług, w których obsługa klienta ma ogromne znaczenie, jak i produktów materialnych, wśród których największą moc przyciągania mają te, które są zadbane w każdym calu.
5P marketing, czyli popyt na emocje
Strategia 5P marketing, angażująca ludzi jako ostatni element skutecznych działań marketingowych, zakłada udział pozytywnych emocji w tworzeniu i promocji produktu, wynikających nie ze sztucznego napędzania przyjaznej kampanii, ale szczerego oddania pracowników danej sprawie.
Najprościej powiedzieć, że emocje osoby, której dobrze się pracuje, która czuje się bezpiecznie, jest szanowana i doceniana na swoim stanowisku, przełożą się na dobrą sprawę biznesu. Dlatego tak ważne jest skierowanie uwagi na ludzi i dbałość o ich dobro w firmie. Zadbany pracownik to dobry pracownik, który lubi to, co robi i potrafi się oddać swoim obowiązkom z przyjemnością.
Podsumowanie
- Instrumenty marketingu 4p to produkt, cena, dystrybucja oraz promocja.
- 5P marketing mix to koncepcja poszerzona o wyjątkowo istotny aspekt – czynnik ludzki.
- Nie jest to element widoczny na pierwszy rzut oka, ale mimo to ma ogromne znaczenie dla sukcesu prowadzenia zarówno konkretnego produktu, jak i całej firmy.
- Dbałość o dobro ludzi zawsze przekłada się na sukces. Im personel lepiej czuje się w firmie, tym bardziej może i chce się angażować w dany projekt.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz