Blog naukowy – czym jest i jak go prowadzić?

Spis Treści:

Pamiętasz, kiedy ostatnio sprawdzałeś coś w encyklopedii? Czasy, w których wiedzę pozyskiwało się z opasłych tomiszczy, już dawno przeminęły. Obecnie głównym źródłem szybkiej i ogólnodostępnej wiedzy jest internet, a coraz częściej także blogi naukowe. Czym właściwie jest ten kanał komunikacji i czemu może służyć? Jak pisać blog naukowy, by zainteresował czytelników? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Blog naukowy – informacje ze świata nauki w przystępnym wydaniu

Blog naukowy jest platformą komunikacji, której nadrzędnym celem nie są korzyści marketingowe, a popularyzacja nauki.

Jakiej? To zależy – blog naukowy może być zarówno podsumowaniem najnowszych i najciekawszych publikacji naukowych, jak i stroną poświęconą zagadnieniom z bardzo wąskiej dziedziny nauki.

Mogłoby wydawać się, że niszowe gałęzie nauki nie będą atrakcyjną lekturą dla przeciętnego odbiorcy, jednak okazuje się, że blogi naukowe, poruszające nietypową tematykę, cieszą się największą popularnością. Na potwierdzenie tej tezy warto wspomnieć, że najpopularniejsi blogerzy naukowi w Polsce poświęcają swoje wpisy między innymi patomorfologii, zmianom klimatycznym, neurobiologii czy entomologii.

Kto zajmuje się pisaniem blogów naukowych? Zwykle są to naukowcy i specjaliści w danej dziedzinie, choć nie zawsze. Część blogosfery naukowej stanowią popularyzatorzy nauki, do których zaliczyć można dziennikarzy naukowych, studentów, a niekiedy po prostu pasjonatów danego tematu.

Dlaczego warto prowadzić bloga naukowego?

Prowadzenie bloga naukowego w Polsce nie jest jeszcze tak popularne, jak w USA czy Wielkiej Brytanii. Nic dziwnego – przygotowanie tylko jednego artykułu naukowego nierzadko wymaga poświęcenia nawet kilkunastu godzin pracy. Czy oznacza to, że blog naukowy jest dla naukowców lub nauczycieli akademickich zbędnym obciążeniem, które nie niesie za sobą współmiernych korzyści? Absolutnie nie!

Co można zyskać dzięki pisaniu bloga naukowego?

  • Popularyzację własnych badań i ich wyników;
  • Autopromocję własnej osoby;
  • Nawiązanie kontaktu lub współpracy z innymi badaczami;
  • Znajomość najnowszych publikacji naukowych z danej dziedziny nauki;
  • Poprawę umiejętności pisarskich i znajomości specjalistycznego języka obcego;
  • Poszerzanie wiedzy czytelników na ważne społecznie tematy.

Jak prowadzić bloga naukowego?

Na początku przygody z blogowaniem warto uświadomić sobie, że blog naukowy wybacza o wiele mniej niż blogi poruszające inną tematykę. Dzieje się tak dlatego, że blogi naukowe zwykle sygnowane są imieniem i nazwiskiem konkretnego naukowca czy nauczyciela akademickiego, co niejako wymusza na nich najwyższy poziom zamieszczanych wpisów.

Dotyczy to zarówno warstwy literackiej, jak i merytorycznej! Już od pierwszych wpisów blogowych warto więc wdrożyć kilka podstawowych zasad, które sprawią, że Twoja strona będzie dla czytelników bardziej atrakcyjna.

Dopasuj język do odbiorcy

Przypomnij sobie to uczucie, gdy czytałeś skomplikowane pismo urzędowe. Czy chcesz, aby tak samo czuli się czytelnicy Twojego bloga? Pamiętaj, że to właśnie on nierzadko będzie pierwszym pomostem pomiędzy nimi a Twoją dziedziną nauki i to właśnie od Ciebie zależy, czy odbiorcy złapią bakcyla wiedzy.

Miej też na uwadze, że czytelnikami Twojego bloga będą w większości nie specjaliści, ale osoby dopiero raczkujące w temacie. Twoje teksty przybliżą im po raz pierwszy pewne prawa i zjawiska, choć nierzadko używany przez Ciebie język może brzmieć dla nich dość tajemniczo i zawile. Właśnie tego powinieneś unikać!

Skomplikowane i specjalistyczne słownictwo pozostaw dla publikacji naukowych czy branżowych czasopism. Używany na Twoim blogu naukowym język powinien być prosty i przystępny dla przeciętnego czytelnika. Masz problem z zastosowaniem tej zasady w praktyce? Po napisaniu postu lub artykułu poproś bliską Ci osobę, która nie jest związana z opisywaną przez Ciebie tematyką, o przeczytanie Twojego tekstu i wyrażenie na jego temat subiektywnej opinii.

Korzystaj jedynie ze sprawdzonych źródeł!

Zarówno dla naukowca, jak i dla blogera naukowego nie ma nic ważniejszego od wiarygodności. Gdy ją raz utracisz, bardzo ciężko będzie Ci odbudować zaufanie Twoich odbiorców, dlatego do wyboru źródeł należy przykładać szczególną uwagę.

Wykonany przez Ciebie research musi uwzględniać wszystkie aspekty omawianego tematu, zaś sam artykuł blogowy powinien opierać się o rzetelne publikacje naukowe, raporty czy wytyczne.

Dobrą praktyką jest również udostępnienie czytelnikowi literatury, która posłużyła do napisania danego wpisu blogowego. Nie tylko zwiększa to wiarygodność Twojego artykułu, ale pozwala również na samodzielne poszerzenie tematu przez czytelników. Na swoim blogu możesz korzystać też z przypisów lub zdecydować się na mniej pracochłonną formę, czyli udostępnienie wykazu źródeł tuż pod artykułem.

Unikaj zabiegów erystycznych

Erystyka to sztuka prowadzenia sporów i dyskusji do pożądanego rozwiązania, bez względu na obiektywną prawdę. W życiu codziennym często stosujemy chwyty erystyczne nieświadomie, w kłótniach i żywszych dyskusjach. W nauce, która z definicji dąży do odkrycia obiektywnej prawdy o otaczających nas prawach i zjawiskach, nie powinno być jednak miejsca na erystykę. Autor bloga naukowego, w poruszanych przez siebie tematach, powinien dążyć do ukazania obiektywnej prawdy, bez względu na wyznawane przez siebie poglądy i przekonania.

Blog naukowy powinien być wolny od zabiegów erystycznych, takich jak:

  • Wybieranie „wisienek” – argumentowanie swoich hipotez poprzez manipulowanie przedstawianymi statystykami czy publikacjami naukowymi;
  • Rozmydlenie – uogólnienie czyichś słów, by zmienić całkowicie ich sens;
  • Odwołanie do natury – założenie zakładające, że dane zjawisko lub rzecz jest pozytywne i pożądane, ponieważ pochodzi z natury;
  • Żonglowanie autorytetem – uwiarygodnianie swoich argumentów poprzez odwołanie się do „autorytetu” (niekoniecznie specjalisty w temacie dyskusji);
  • Argumenty emocjonalne – ich celem jest wzbudzenie w czytelnikach określonych emocji.

Dzielenie się z innymi swoją pasją, w tym przypadku naukową, zawsze jest ekscytujące i satysfakcjonujące. Takie same uczucia powinny towarzyszyć też czytelnikom Twojego bloga.

Podsumowanie

  • Artykuł naukowy powinien przedstawiać jedynie sprawdzone i rzetelne fakty, podpierane solidną bibliografią.
  • Opowiadaj o swojej dziedzinie nauki językiem, który będzie czytelny dla odbiorców i zachęci ich do samodzielnego zgłębiania wiedzy.
  • W artykułach naukowych nie możesz dopuścić, by obiektywna prawda została przyćmiona przez Twoje osobiste poglądy i przekonania. Nie manipuluj swoimi czytelnikami za pomocą chwytów erystycznych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Klaudia Kościelecka

Na co dzień tworzenie treści o tematyce medycznej łączy ze zdobywaniem zawodu lekarza. W swoich tekstach dba o wysoką merytorykę oraz podąża według zasad medycyny opartej na faktach, korzystając z wiarygodnych badań naukowych i metaanaliz. Z łatwością tłumaczy specjalistyczną terminologię medyczną na język polski, by treści były czytelne i przystępne dla każdego czytelnika. W zawodzie copywritera ceni sobie niezależność i możliwość stałego poszerzania swojej wiedzy. Po godzinach organizatorka podróży w najdziwniejsze zakątki świata, pasjonatka gotowania i odpowiedzialna matka wielu roślin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu