Czym Jest Marketing Mix? Poznaj Koncepcję 4P | Content Writer
Czym jest marketing mix? Jakie przynosi korzyści? Zapraszamy do lektury!

Czym jest Marketing Mix?

Jeśli jesteś osobą prowadzącą własny biznes, na pewno zdążyłeś się już zorientować, że kluczowym filarem, gwarantującym rozwój firmy jest skuteczny i dobrze zaplanowany marketing. Dlatego też dzisiaj przyjrzymy się jednemu z najpopularniejszych zestawów narzędzi (opracowanemu prawie 80 lat temu), znanego jako kompozycja marketingowa (ang. marketing mix).

Dowiesz się:

  • Czym jest marketing mix;
  • Jakie wyróżniamy alternatywy dla 4P;
  • Jakie efekty przynosi marketing mix.

Zapraszamy do przeczytania artykułu!

Marketing Mix czyli 4P

Skrót ten odnosi się do czterech podstawowych filarów, za pomocą których firma może wpływać na rynek. Omówimy je pokrótce poniżej:

  • produkt (product) – co oferujemy i z czym wychodzimy do klienta. Tę kwestię należy rozpatrywać pod kątem atrakcyjności, jakości, rozpoznawalności, grupy docelowej itp.;
  • cena (price) – czyli ile przyjdzie klientowi zapłacić za nasz produkt czy usługę, a także potencjalne upusty czy rabaty, na które może liczyć;
  • miejsce/dystrybucja (place) – sposoby oraz kanały dystrybucji, jakimi nasz produkt dotrze do klienta. Powinniśmy zwrócić uwagę zarówno na dostępność (prowadzimy sklep internetowy czy stacjonarny? Jeśli to drugie, ile mamy placówek i w jakich miejscach?), jak również optymalizację samego przebiegu transakcji;
  • promocja (promotion) – są to wszelkie działania służące zareklamowaniu naszego produktu: public relations, content writing, reklama, wszelkie inne działania propagujące ofertę.

Alternatywny dla 4P – 8P oraz 4C

Choć 4P wydaje się już zwięzłą i wyczerpującą koncepcją, na przestrzeni lat pojawiły się głosy i sugestie o poszerzenie jej o kolejne elementy. Dwa najważniejsze omówimy poniżej.

8P

De facto nie mamy do czynienia z czymś nowym – 8P jest bowiem połączeniem wspomnianego 4P oraz czterech nowych komponentów, na które przedsiębiorstwo powinno zwrócić uwagę:

  • ludzie (people) – to nasz personel;
  • proces (process) – jaki jest przebieg świadczenia usługi;
  • świadectwo materialne (Physical evidence) – materialne i wizualne elementy, z którymi jesteśmy utożsamiani;
  • przyjemność (pleasure) – ogólnie rozumiane zadowolenie związane z obcowaniem z naszymi produktami i usługami.

4C

Nie od dziś wiadomo, że „nasz klient nasz Pan” – z tego powodu powinniśmy patrzeć na świat nie z perspektywy zarządu, a przeciętnego nabywcy, dzięki czemu lepiej zrozumiemy, co ceni sobie kupujący. 4C wyróżnia następujące elementy:

  • koszt (cost) – wszelkie koszta, jakie poniesie klient, który zechce nabyć nasz produkt (zatem jest to pojęcie o wiele szersze niż cena);
  • komunikacja (communication) – jasne i klarowne przedstawienie wartości, przyjętych przez naszą firmę;
  • wygoda nabycia (convenience) – dostępność i łatwość kupna naszych produktów. Wszak każdy ceni sobie swój czas;
  • konsument (consument) – czy oferujemy rzecz, która naprawdę jest przydatna? Do jakiej grupy odbiorców staramy się trafić? Czym przykuwamy uwagę?

Marketing Mix – korzyści

Mając do swojej dyspozycji zaufany model głównych filarów marketingowych, jesteśmy w stanie skutecznie stworzyć – lub ulepszyć – naszą obecną strategię.

Przede wszystkim należy zadbać o solidne fundamenty, czyli upewnić się, że w każdym z czterech wymienionych aspektów nie ma ubytków (czy nasz produkt – i jego proces produkcji – jest najwyższej możliwej jakości, czy jego dostarczanie jest sprawne, czy mamy jasno sprecyzowaną grupę odbiorczą itp.).

Równie przydatna będzie do tego koncepcja 4C, będąca drugą stroną tego samego medalu i oferując cenne spojrzenie z perspektywy oczekiwań konsumenckich. Jeśli zadbamy, by każdy element 4P i 4C był na wysokim poziomie, nasza firma z całą pewnością odnotuje znaczącą poprawę wyników finansowych.

Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *