Jak zastosować model CZK (cecha – zaleta – korzyść)?

Spis Treści:

Znajomość i umiejętne wykorzystywanie metody cecha – zaleta – korzyść stanowi klucz do sukcesu w wielu branżach, a omówienie zasad działania tego modelu sprzedażowego to nieodłączny element większości szkoleń dla pracowników wielu segmentów gospodarki. Na czym polega model CZK i czy może być przydatny w copywritingu?

Czym jest model CZK?

Skrót CZK odnosi się do wykorzystywanego w sprzedaży modelu cecha – zaleta – korzyść, którego istotą nie jest oferowanie klientowi określonego produktu, a korzyści, jakie może przynieść mu jego posiadanie.

Czy pamiętasz scenę z filmu „Wilk z Wall Street” Martina Scorsese’a, w której Jordan Belford „sprawdzał” umiejętności sprzedażowe kolegów, a później kursantów? „Sprzedaj mi ten długopis” – mówił i podawał przedmiot kolejnym osobom. Wiele z nich skupiało się na jego cechach i zaletach, mówiło o tym, że dobrze się trzyma, jest ładny itd. Tylko jedna osoba skupiła się na potrzebie Belforda – zapisaniu numeru telefonu – i korzyściach, jakie uzyska, kupując długopis.

W metodzie cecha – zaleta – korzyść każdy element ma znaczenie, jednak o sukcesie decyduje skupienie się na tym ostatnim, czyli korzyści.

Elementy składowe

Model CZK (zwany również CeZaKo) jest jedną z najpopularniejszych, a przede wszystkim najskuteczniejszych metod przedstawiania określonych produktów lub usług. Opiera się na trzech elementach, które umożliwiają klientowi zapoznanie się z produktem i korzyściami, jakie może mu przynieść.

  • Cecha – ogólne informacje o produkcie i jego właściwościach: suche fakty, dane, specyfikacja.
  • Zaleta – możliwości wynikające z cech produktu, pozytywne sposoby ich wykorzystania.
  • Korzyść – informacje odnoszące się do zaspokajania konkretnych potrzeb klienta dzięki oferowanemu produktowi.

Jak wykorzystać model CZK w praktyce?

Oczywiście teoria to tylko pewien drogowskaz na drodze do sukcesu, najważniejsze jest umiejętne wykorzystanie metody CZK.

Przykład:

Wyobraź sobie, że chcesz sprzedać klientowi sprzęt AGD, np. lodówkę. Wśród cech wymieniasz wymiary, pojemność, zużycie prądu, poziom hałasu, funkcje itp.

Zalety tworzysz na podstawie wybranych cech, a więc będzie to np. energooszczędność, sprawne odszranianie czy długi czas utrzymania temperatury w przypadku braku prądu.

Czy dzięki poznaniu zalet klient zdecyduje się na zakup tego wybranego modelu? Trudno powiedzieć. Jeśli jednak znasz jego potrzeby, możesz przedstawić ofertę, której trudniej będzie się oprzeć. Wiedząc, że wybierający lodówkę klient nie znosi jej rozmrażać albo (jak większość) lubi słyszeć o oszczędnościach, przedstawiasz mu konkretne korzyści: funkcja odszraniania sprawia, że nie ma potrzeby odmrażania lodówki, a energooszczędność, jaką zapewnia oferowana lodówka, pozwala zmniejszyć rachunki za prąd.

Klient, który wie, że zakup lodówki zaspokoi wszystkie jego potrzeby i że będzie to miało dla niego korzyść, szybciej zdecyduje się na zakup niż klient, któremu przedstawisz jedynie kilka suchych faktów na temat danego sprzętu.

Cechy i zalety produktu są ogólne i dostępne dla wszystkich, natomiast korzyści mogą być wyjątkowe i indywidualne. Poznanie, wygenerowanie lub domyślenie się potrzeb klientów oraz ich umiejętna analiza jest najtrudniejszą częścią wykorzystywania modelu cecha – zaleta – korzyść. Jednak to właśnie dzięki wykorzystaniu języka korzyści możesz stworzyć najdoskonalszą ofertę dla swojego klienta i odnieść sukces jako sprzedawca.

CZK a copywriting?

Zastanawiasz się, czy model CZK można wykorzystać w copywritingu? Oczywiście, że można.

Przede wszystkim przy opisach produktów, usług, ofertach handlowych, firmowych blogach itp. To, co napiszesz, ma takie samo znaczenie, jak to, co mówi sprzedawca. Obowiązują Cię podobne zasady, dlatego oprócz wymienienia cech i zalet produktu, musisz poznać, jakie są potrzeby klienta oglądającego dane strony czy określone produkty i „przemówić” do niego językiem korzyści. Spraw, żeby wyobrażenie efektu zakupu produktu sprawiło klientowi przyjemność.

Zadaniem copywritera tworzącego opisy produktów i oferty internetowe (podobnie, jak sprzedawcy w sklepie/salonie stacjonarnym) jest przekonanie klienta do zakupu.

Podsumowanie

  • Omawianie modelu cecha–zaleta–korzyść jest istotnym elementem wielu szkoleń sprzedażowych.
  • Umiejętne wykorzystanie modelu CZK może zagwarantować sukces w sprzedaży zarówno produktów fizycznych, jak i usług w sklepach stacjonarnych oraz internetowych.
  • Cechy i zalety są obiektywnymi i niezmiennymi informacjami o produkcie, natomiast korzyści są subiektywne i muszą odnosić się do aktualnych potrzeb i oczekiwań konkretnego klienta.
  • Wykorzystywany w sprzedaży język korzyści może być również przydatny w copywritingu i życiu prywatnym.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

07.10.2022 Porady i Ciekawostki
06.10.2022 Porady i Ciekawostki
05.10.2022 Porady i Ciekawostki
04.10.2022 Content Marketing
03.10.2022 Marketing
03.10.2022 Poprawność Tekstów
30.09.2022 Porady i Ciekawostki
29.09.2022 Pozycjonowanie
28.09.2022 Porady i Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu