Działania marketingowe – poznaj najważniejsze z nich!

Spis Treści:

Obecnie niemal każda firma prowadzi działania marketingowe, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i zachęcić ich do skorzystania z oferty. Nie jest to już przewaga konkurencyjna, lecz podstawowy warunek, żeby przedsiębiorstwo prosperowało na rynku. W poniższym artykule omówimy najważniejsze działania marketingowe, o których trzeba wiedzieć przy planowaniu rozwoju swojej firmy. Zatem do dzieła!

Czym są działania marketingowe?

Działania marketingowe to zespół czynności polegających na kreowaniu, promocji i dostarczaniu towarów bądź usług zainteresowanym konsumentom / organizacjom (definicja ekonomisty Philipa Kotlera).

Wiemy już, czym jest marketing w ogólności, ale postawmy teraz pytanie nieco inaczej: czym są skuteczne działania marketingowe? Odpowiadamy: są to czynności, których zastosowanie jest adekwatne w stosunku do zewnętrznych warunków oraz wewnętrznych możliwości przedsiębiorstwa.

Od czego zależą działania marketingowe?

Z powyższej definicji nasuwa się bardzo ważny wniosek – nie istnieją rozwiązania skuteczne same w sobie. Wszystkie możliwości należy interpretować jedynie w kontekście własnej sytuacji. Każda celna strategia marketingowa różni się wieloma czynnikami, takimi jak:

  • branża
  • docelowa grupa odbiorców
  • budżet inwestycyjny
  • konkurencja
  • aktualny stan gospodarczy

To sprawia, że próżno szukać gotowych rad, które zagwarantują sukces; tym bardziej, że część czynników jest dynamiczna i ulega zmianie w czasie. Co ciekawe, nawet sam cel marketingowy można zaplanować na wiele sposobów – może nim być nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale również budowa rozpoznawalności marki czy pozycjonowanie strony internetowej.

Klasyfikacja działań marketingowych

Mając na uwadze powyższy wstęp, przejdźmy do omówienia kluczowych podziałów, na jakie dzielą się działania marketingowe.

Inbound vs. outbound marketing

Tutaj podstawowa różnica polega na sposobie dotarcia do klienta.

Inbound marketing jest metodą opierającą się na przekazywaniu wartości, której szukają zainteresowani odbiorcy.

Do takiego rozwiązania zaliczają się więc ciekawe infografiki, webinary czy merytoryczny content. Nazwa intuicyjnie oznacza „marketing przychodzący”, gdyż podstawowym celem tej metody jest to, aby klienci sami trafili na firmę podczas poszukiwania informacji.

Outbound marketing jest strategią zupełnie przeciwną, gdyż polega na docieraniu do odbiorców poprzez wyświetlanie materiałów promocyjnych.

Do niej zaliczają się między innymi reklamy telewizyjne, sponsorowane posty na Facebooku i wszelkie banery, które wyskakują na stronach internetowych. Analogicznie, nazwa oznacza „marketing wychodzący”, gdyż w tym przypadku firma dociera do potencjalnych klientów.

Nawiasem mówiąc, stosunkowo podobnym modelem, który rozróżnia długofalowe działania „przyciągające klientów” i akcje reklamowe „podsuwające ofertę”, jest pull i push marketing.

Digital vs. traditional marketing

Ten podział rozróżnia kanały promocyjne wedle zastosowanej technologii.

Cyfrowe działania marketingowe wykorzystują telewizję oraz Internet, aby nawiązać relację biznesową z potencjalnymi klientami. To rozwiązanie obejmuje zatem zarówno reklamy w TV, jak i szkolenia webinarowe czy artykuły blogowe.

Tradycyjny marketing obejmuje wszelkie analogowe sposoby dotarcia do odbiorców. Mowa więc o promocji w lokalnej gazecie, rozdawaniu ulotek czy zamieszczaniu materiałów reklamowych na billboardach.

Co ciekawe, ten podział nie jest tak arbitralny, jak się wydaje. Niektóre działania marketingowe zaliczają się do obu grup, w zależności od wybranego miejsca reklamowego. Przykładem są teksty sponsorowane, które mogą zostać opublikowane na stronie internetowej, a także w branżowym czasopiśmie.

B2C vs. B2B marketing

Wspomnieliśmy już, że działania marketingowe zależą m.in od grupy odbiorców. Z tego założenia wychodzi niniejszy podział, który dzieli klientów na dwie podstawowe grupy: konsumentów oraz firmy.

Marketing B2C (business-to-customer) to relacja biznesowa między przedsiębiorstwem, a osobą fizyczną. Przykładem są fryzjerzy, którzy kierują ofertę do klientów indywidualnych.

Marketing B2B (business-to-business) opiera się na relacji dwóch przedsiębiorstw. Na przykład firma informatyczna, która tworzy nową stronę internetową dla fryzjera, świadczy usługę B2B.

Jak w przypadku wcześniejszych klasyfikacji, taki podział nie jest wynikiem teoretycznych zabaw, lecz ma istotne znaczenie dla działań marketingowych. Uwzględnienie profilu odbiorców jest niezbędne, aby dobrać właściwe środki promocyjne oraz dostosować komunikaty reklamowe.

Dalsze klasyfikacje

Przedstawiliśmy rozróżnienia między podstawowymi koncepcjami marketingowymi. Nie potraktowaliśmy jednak tego zagadnienia w sposób wyczerpujący, ponieważ podziałów jest znacznie więcej.

Wspomnijmy chociażby o marketingu B2C, który można zrealizować na kilkadziesiąt różnych sposobów: poprzez public relations, event marketing czy cross-selling, a każda z tych metod dzieli się na kolejne możliwości. To świadczy, jak wielką złożonością cechują się współczesne działania marketingowe.

Aby wydostać się z tego podręcznikowego zamętu, przejdźmy do omówienia fundamentalnych działań, jakie można wdrożyć w swojej firmie.

Działania marketingowe w praktyce

Omówimy wybrane działania biznesowe, które wciąż zyskują na znaczeniu.

Pozycjonowanie

Zwane również SEO, polega na optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek, co pozwala zwiększyć widoczność strony, a tym samym dotrzeć do większego grona odbiorców.

Przykład:

Strategie realizujące ten cel:

  • Content marketing – publikowanie merytorycznych treści;
  • Link building – pozyskiwanie odnośników z innych stron;
  • UI & UX design – poprawa przejrzystości strony.

Budowa rozpoznawalności

Cel jest prosty – zwiększyć popularność firmy – ale korzyści są nieocenione. Wzrost zaufania do marki przekłada się na lepszą konwersję, gdyż klienci chętniej skorzystają z oferty na tle konkurencji. Ponadto przedsiębiorstwo może pozwolić na lepsze warunki cenowe.

Przykład:
  • Product placement – wykorzystywanie produktów w środkach masowego przekazu;
  • Facebook & Google Ads – wyświetlanie chwytliwych reklam;
  • Influencer marketing – promowanie firmy przez znane osoby bądź organizacje.

Angażowanie odbiorców

Zwiększenie aktywności wśród użytkowników pozwala nawiązać głębsze relacje biznesowe, które mają istotne przełożenie marketingowe. Warto zatem znać praktyki takie jak:

  • Social media copywriting – dodawanie angażujących treści na portale społecznościowe;
  • User generated content – prowadzenie internetowej dyskusji z użytkownikami;
  • Contest marketing – tworzenie konkursów z nagrodami.

Sprzedaż

Nie możemy pominąć tego, co jest zwieńczeniem marketingowych działań. Zaznaczmy jednak, że sprzedaż jest efektem wielu czynników, dlatego realizowanie tego celu w izolacji jest mało efektywne. Nie można bowiem liczyć na zadowalającą liczbę transakcji, gdy oferta jest niewidoczna, a firma nieznana.

Analizowanie finalnego celu w oderwaniu od pośrednich etapów jest po prostu bezzasadne. Dlatego też nie powinniśmy mówić o działaniach marketingowych zwiększających sprzedaż, lecz o działaniach będących sfinalizowaniem transakcji. Do takich z kolei możemy zaliczyć:

  • Call to action – zachęcenie do zakupów, np. z jednoczesną informacją o rabacie;
  • Cross selling – oferowanie produktów komplementarnych, by dodatkowo zwiększyć wartość zakupu;
  • Up selling – proponowanie towarów o wyższej jakości, w przypadku gdy klient wybrał tańszy produkt;

Wybór dostępnych technik marketingowych jest szeroki, dlatego warto zaznajomić się z dostępnymi strategiami i dobrać najbardziej adekwatne do swojego biznesu.

Podsumowanie

  • Działania marketingowe są niezmiernie ważnym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa.
  • Dzięki nim firma może zwiększyć widoczność oferty, poprawić swój wizerunek, a także zwiększyć sprzedaż.
  • Wybór optymalnych działań zależy od wielu złożonych czynników, takich jak grupa odbiorców, możliwości inwestycyjne czy specyfika danej branży.
  • Tematyka, jaką podjęliśmy, jest niewątpliwie skomplikowanym zagadnieniem, w którym brakuje gotowych rozwiązań. Zresztą nie są one konieczne, aby odnosić sukcesy.
  • Marketing wymaga bowiem nie tylko teoretycznego pokładu wiedzy, ale również sporej dawki zaangażowania, improwizacji, a także nieustannego śledzenia rezultatów i wyciągania wniosków.
  • Mamy jednak nadzieję, że informacje zawarte w powyższym poradniku pomogą czytelnikom w podejmowaniu kolejnych decyzji marketingowych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu