Jak napisać opis książki? Praktyczny poradnik

Spis Treści:

Opis książki jest nieodłącznym elementem każdej powieści, ułatwiającym jej identyfikację oraz klasyfikację w obrębie danego gatunku literackiego. Ma zatem kluczowe znaczenie dla działań promocyjnych i marketingowych. Z tego artykułu dowiesz się, z czego składa się opis książki i w jaki sposób go przygotować.

Czym jest opis książki?

Opis książki to skrótowe przedstawienie jej zawartości, zwykle wyjaśniające, co jest głównym tematem dzieła.

Można wydzielić jego dwie podstawowe funkcje – informacyjną oraz promocyjną, ściśle związaną ze sprzedażą. Opis służy przyciągnięciu uwagi czytelnika, który po przeczytaniu decyduje, czy dana książka jest interesującą dla niego pozycją.

Opisy książki mogą znajdować się na tylnej okładce książki, ale także na stronach internetowych wydawnictw, księgarń czy innych dystrybutorów.

Ze względu na kwestie związane z wyszukiwaniem danego tytułu przez internautów opisy książek zawierają istotne dla danej pozycji słowa kluczowe. Mogą one dotyczyć gatunku powieści, jej tematyki czy grupy wiekowej, dla której jest przeznaczona. Zastosowanie takich słów kluczy znacznie ułatwi i przyspieszy poszukiwania klientów, naprowadzając ich na tytuły odpowiadające ich upodobaniom.

Jak napisać opis książki?

Ostateczna konstrukcja oraz wygląd opisu zależeć będzie od jego miejsca występowania, a także od indywidualnych decyzji wydawców.

Format opisu

Prawidłowo skonstruowany opis książki powinien zawsze posiadać:

  • wstęp – krótki i chwytliwy, wzbudzający emocje i przyciągający uwagę czytelnika, np. „Dwie krwawe zbrodnie. Jeden motyw. I dzieci, które są jedynymi świadkami. Jak znaleźć winnego?”,
  • rozwinięcie – sformułowane w taki sposób, by naprowadzić czytelnika na główny wątek fabularny, powiązanie postaci czy problematykę całego utworu bez zdradzania wszystkich szczegółów,
  • zakończenie – zawierające chwytliwą myśl, pytanie lub niedopowiedzenie, które zaintrygują czytelnika i zachęcą go do przeczytania książki, np. „Czy uda im się wygrać wyścig z czasem i złapać mordercę, zanim brutalna gra zacznie się od nowa?”.

Aby zaciekawić odbiorcę, warto tworzyć krótkie i zwięzłe zdania zamiast długich, wielokrotnie złożonych wypowiedzeń, dzięki temu treść okaże się bardziej angażująca. Dodatkowo im mniej informacji na temat przebiegu fabuły znajdzie się w samym opisie, tym większa szansa, że czytelnik będzie chciał ją poznać. Zamiast więc streszczać całą historię, wystarczy przedstawić kilka szczegółów dotyczących poruszanych wątków, które zaintrygują odbiorcę.

Struktura opisu

Aby czytelnik mógł otrzymać wystarczającą ilość informacji na temat książki, taki opis powinien składać się z około 100–200 słów.

Nie może być zbyt krótki, ponieważ pozostawi niedosyt i nie dostarczy istotnych danych, ani zbyt długi – bo wówczas znudzi czytelnika lub zdradzi mu za wiele informacji na temat fabuły.

Niekiedy opis może zawierać także:

  • cytaty ze środka powieści,
  • krótką notatkę na temat autora i jego dorobku artystycznego,
  • informacje o zdobytych nagrodach czy bestsellerach autora.

Przykładowo na wstępie opisu książki pt. Kobiety Kristin Hannah na stronie księgarni internetowej wydawcy czytamy: „Nowa, emocjonalna powieść autorki bestsellerów Słowik i Zimowy ogród”.

Bywa także, że wydawcy decydują się na umieszczenie wraz z opisem opinii osób publicznych lub blogerów książkowych, którzy przeczytali dany tytuł. Może to zwiększyć atrakcyjność tytułu i zachęcić do przeczytania nawet te osoby, których nie pociąga klimat powieści, ale zaufają znanym autorytetom.

Aspekt wizualny

Najczęściej opis książki jest drugim po okładce czynnikiem wpływającym na zakup. Dlatego sam chwytliwy tekst nie będzie wystarczający – konieczne jest także jego efektywne przedstawienie, zwłaszcza w przypadku opisu znajdującego się na okładce. Na odbiór treści ogromny wpływ na zarówno wielkość, jak i kolor użytej czcionki, a także rozmieszczenie poszczególnych elementów.

Nieczytelność napisu, niska jakość druku czy inne czynniki utrudniające zrozumienie treści mogą przyczynić się do zmniejszenia zainteresowania klientów, a niekiedy nawet być powodem odrzucenia danej pozycji.

Skuteczny opis książki – jak powinien wyglądać?

Opisy książek tworzone są nie tylko w celach informacyjnych, ale i sprzedażowych. Pozwalają one czytelnikom zrozumieć, o czym jest książka, a także dowiedzieć się, czy chcą ją przeczytać. Ma to ogromne znaczenie w podjęciu decyzji o zakupie danego tytułu, dlatego dobry opis to skuteczny element promocji.

Przykuwający uwagę, intrygujący opis może wyglądać następująco:

Poruszająca historia mężczyzny, który dla własnej rodziny zrobi wszystko. Nawet za cenę wolności.

Oskar Orbitowski po latach spędzonych poza krajem wraca do rodzinnego domu, gdzie czeka na niego schorowana matka i dwóch braci. 25-letni Kuba – wieczny buntownik i imprezowicz, każdego wieczora znika z domu i wraca do niego nad ranem z nową kobietą. Tymczasem młodszy z braci Miłosz prawie nigdy nie opuszcza posiadłości, w której samodzielnie opiekuje się matką i tworzy małe rzeźby z drewna.

Zaraz po przyjeździe Oskara w okolicznym lesie rowerzysta znajduje zamordowaną kobietę, jedną z kochanek Kuby. Wszystkie ślady prowadzą do posiadłości Orbitowskich, gdzie śledczy odnajdują zakrwawione narzędzie zbrodni – dłuto do drewna.

Kiedy podejrzenie spada na najmłodszego z braci – cichego i spokojnego Miłosza, Oskar postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i oczyścić imię brata. Pomaga mu w tym była narzeczona, która także nie wierzy w winę chłopaka i przyznaje się, że tamtej nocy widziała ofiarę wchodzącą do lasu… Wkrótce Oskar przekona się, że nie zawsze to, co wydaje się dobre, jest takie w rzeczywistości, a rodzina, którą kiedyś znał, skrywa więcej tajemnic niż przypuszczał.

Co zrobi, kiedy odkryje prawdę – odpuści czy stanie się kolejną ofiarą? Jedno jest pewne, morderca nie pozwoli mu uciec.

Jak nie pisać opisu książki?

Aby mieć pewność, że czytelnik zainteresuje się daną książką, warto skonstruować wartościowy i chwytliwy tekst, który nie zdradzi za dużo. Przykładowo słaby opis, który nie pomoże w sprzedaży, może wyglądać tak:

Miłość od pierwszego wejrzenia czy nastoletnia gra pozorów?

Maja jest córką bogatego biznesmena. W wieku 19 lat wyjeżdża na studia i całkowicie odcina się od rodziny. Tam poznaje nieziemsko przystojnego profesora, który okazuje się dawnym przyjacielem jej ojca. Dziewczyna wdaje się w romans ze starszym mężczyzną, aby zrobić na złość swoim bliskim. Orientuje się, że posunęła się za daleko dopiero wtedy, gdy zachodzi z nim w ciążę. Postanawia wrócić do domu i zacząć wszystko od początku, z dala od profesora.

Wciągająca historia o miłosnych uniesieniach, nieprzemyślanych decyzjach i konsekwencjach, które mogą zniszczyć całą przyszłość.

Powyższy opis, choć posiada wszystkie najważniejsze części składowe, nie jest intrygujący i nie zachęca czytelnika do sięgnięcia po daną książkę. Przypomina raczej streszczenie powieści i zdradza zbyt dużo informacji na temat fabuły, przez co czytelnik nie odczuwa potrzeby poznania całej historii.

Mimo zdolności pisarskich autor często nie wie, jak napisać opis książki. Wymaga to bowiem znajomości rynku książki, orientowania się w popularnych rozwiązaniach oraz chwytach marketingowych. W związku z tym tworzenie opisu może zostać zlecone profesjonalnemu copywriterowi, doświadczonemu w pisaniu właśnie takich treści.

Przykłady opisów książek

Opis na okładce książki Pogodzeni z mrokiem udostępniony na stronie księgarni internetowej Helion¹ wygląda następująco:

Opis książki Pogodzeni z mrokiem - księgarnia Helion

Jak widać, opis ten składa się z chwytliwego wstępu, rozwinięcia (bogatego w informacje i dane na temat fabuły) oraz intrygującego zakończenia, które zachęca czytelników do sięgnięcia po tę powieść

Nieco inaczej treści prezentowane są na okładce książki Flaw(less)² Marty Łabęckiej:

Opis książki Flaw(less) – księgarnia Helion

Podsumowanie

  • Opisy książki mają na celu informowanie klienta o zawartości powieści oraz jej promowanie.
  • Opis powinien składać się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia oraz z maksymalnie 200 słów.
  • Możemy znaleźć go na tylnej okładce książki papierowej lub na stronie internetowej wydawcy czy innych dystrybutorów.
  • Prawidłowo stworzony opis ma przyciągnąć uwagę czytelnika i zachęcić go do zakupu książki.

¹ https://helion.pl/pobierz-fragment/pogodzeni-z-mrokiem-kaci-hadesa-tillie-cole,pozmrv/pdf [dostęp: 6.12.2024]
² https://helion.pl/pobierz-fragment/flaw-less-opowiedz-mi-nasza-historie-wydanie-ilustrowane-marta-labecka,flawil/pdf [dostęp 6.12.2024]

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Aleksandra Kowal

Absolwentka studiów edytorskich i literaturoznawczych, od lat związana z twórczym pisaniem. Na co dzień pracuje jako copywriter, tworząc różnorodne treści marketingowe oraz artykuły blogowe. Zajmuje się także optymalizacją tekstów pod kątem SEO i korektą książek w wydawnictwie. W wolnych chwilach pisze recenzje książek oraz bierze udział w wydarzeniach związanych z rynkiem wydawniczym. Prywatnie zagorzała czytelniczka, fanka dobrego stand-upu oraz miłośniczka kotów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

11.12.2024 Content Marketing
10.12.2024 Prawo & Finanse
09.12.2024 Porady & Ciekawostki
06.12.2024 Korekta & Redakcja
05.12.2024 Porady & Ciekawostki
04.12.2024 Prawo & Finanse
03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu