Copywriter – jak zacząć? Wszystko, co musisz wiedzieć na start!

Spis Treści:

Copywriting to bardzo kusząca perspektywa zawodowa. W końcu daje możliwość zarabiania na pasji pisania. Zawód ten nie jest jednak dokładnie zdefiniowany, co często wprowadza pewien chaos i dezorientację, zwłaszcza wśród osób, które dopiero chcą wejść w branżę. Jak zacząć swoją przygodę z copywritingiem? Co trzeba wiedzieć na początek?

Copywriter – czym się zajmuje?

Na początek warto wyjaśnić sobie kwestię zakresu obowiązków copywritera. W tej kwestii panuje pewien brak spójności. Dlaczego?

Otóż zakres zadań copywritera może ograniczać się wyłącznie do tworzenia różnego rodzaju treści:

  • opisu produktów/kategorii,
  • tekstów blogowych/sprzedażowych/przeznaczonych na ulotki,
  • haseł reklamowych czy artykułów eksperckich.

Niekiedy w zakres zadań copywritera wchodzi również udział w całym procesie kreowania kampanii marketingowej.

Pierwszy sposób działania najczęściej spotykany jest u copywriterów-freelancerów. Z kolei współtworzenie strategii marketingowych i czynny udział w planowaniu całej kampanii reklamowej często wymagany jest od copywriterów pracujących w agencjach reklamowych/marketingowych.

Bez względu jednak na zakres wykonywanych obowiązków, każdy copywriter musi mieć wiedzę z zakresu marketingu i psychologii sprzedaży – bez tego właściwie ani rusz.

Dobry i skuteczny copywriter – jakie musi mieć cechy?

Mówiąc o cechach dobrego copywritera, na pierwszy plan zawsze wysuwa się tzw. lekkie pióro. O co w tym chodzi?

Treści tworzone przez copywritera trafiają do zwykłych ludzi, szukających rozwiązania swoich problemów, odpowiedzi na nurtujące ich pytania, czy po prostu mają chęć bliższego poznania marki. Dlatego też teksty tworzone przez copywritera muszę mieć w sobie lekkość i dynamikę, aby nie znużyły i nie zmęczyły odbiorcy.

Pozostałe cechy to:

  1. Szlifowanie swojego warsztatu – copywriter musi cały czas pisać. Bez względu na to, czy stawia pierwsze kroki, czy jest już kilkuletnim „wyjadaczem”. Im dłużej zna się branżę, tym bardziej poznaje się jej specyfikę. Dlatego każdy tekst z czasem staje się coraz lepszy, bo jest wsparty nową wiedzą i doświadczeniem. Aby nie wypaść z formy, trzeba ciągle dbać o swój warsztat. W zakres ten wchodzą nie tylko treści tworzone na potrzeby pracy, ale również artykuły/wiersze/dziennik pisane dla siebie samego. Pobudzają kreatywność i zwiększają płynność przekazu myśli.
  2. Elastyczność, kreatywność i otwartość na sugestie – copywriter tworzy treści dla innych, dlatego musi być otwarty na feedback np. od klienta. Kreatywność przydaje się zwłaszcza przy wymyślaniu sloganów, treści na ulotki czy opisy produktów/kategorii. Sama kreatywność jednak nie wystarczy, jeśli nie idzie za nią znajomość podstawowych zasad tworzenia treści marketingowych.
  3. Ciągły rozwój – branża marketingowa jest jedną z tych, które zmieniają się najdynamiczniej. Wynika to z prostego faktu – marketing zawsze podąża za trendami lub je kreuje. Dobry copywriter musi orientować się w aktualnej wiedzy zarówno marketingowej, jak i ściśle związanej z copywritingiem. Warto przeglądać prasę branżową, brać udział w konferencjach, szkoleniach, webinarach czy kursach. Duża część wiedzy dostępna jest za darmo lub za niewielką opłatą. Większego nakładu finansowego wymagają np. szkolenia czy kursy. Copywriter powinien być również osobą oczytaną, aby płynnie i ciekawie posługiwać się językiem polskim.
  4. Rzetelny research – tworzenie treści na różnego rodzaju strony wiąże się także z pewną odpowiedzialnością. Dlatego  dobry copywriter powinien traktować rzetelny research jako must have swojej pracy. Ważne jest, aby korzystać z kilku źródeł informacji i je weryfikować. Warto również sięgać do publikacji naukowych. Wiele z nich znajduje się m.in. w Google Scholar.
  5. Empatia – to cecha bardzo ułatwiająca pracę copywritera. Podstawą stworzenia dobrych treści marketingowych jest umiejętność określenia grupy docelowej – zrozumienia jej problemów, celów, marzeń, myśli i uczuć. W oparciu o znajomość tych kryteriów tworzy się najlepsze teksty, dlatego empatia i umiejętność zrozumienia drugiego człowieka są bardzo przydatne.

W zawodzie ważna jest znajomość marketingu, psychologii sprzedaży i SEO. W przypadku copywriterów-freelancerów ogromnie przydaje się również dobra organizacja czasu i samodyscyplina.

Copywriter – od czego zacząć?

Przede wszystkim od portfolio. Copywriter to zawód, w którym zwykle od doświadczenia bardziej liczą się umiejętności. Trzeba jednak jakoś je zaprezentować. Temu właśnie służy portfolio.

Jeśli dopiero zaczynasz, wystarczy, że przygotujesz kilka tekstów, które staną się Twoją wizytówką. Możesz połączyć je w jednym pliku, np. PDF. W ramach portfolio można prowadzić również własnego bloga. Dobrze, jeśli Twoje treści będą zróżnicowane. Dzięki temu pokażesz, że jesteś elastyczną osobą i potrafisz pisać na różne tematy.

Co dalej?

Oczywiście klienci. Na początku warto próbować swoich sił na stronach przeznaczonych dla freelancerów, np.:

  • Goodcontent,
  • Oferii,
  • Whitepress,
  • Useme.

Portale te, poza Oferią, dają możliwość zarezerwowania tekstu i zajmują się całą „papierologią” oraz rozliczeniem z klientem. Są bardzo dobrą opcją na start.

Zleceń możesz szukać również:

  • na grupach FB,
  • pisząc indywidualnie do klientów – np. jeśli widzisz stronę, której treści „aż rażą w oczy”, możesz napisać do właściciela z propozycją poprawy tekstu.

Jako początkujący copywriter możesz szukać również praktyk/stażu w agencji marketingowej. Dzięki współpracy z bardziej doświadczonym zespołem szybciej przyswoisz specyfikę branży.

Czy warto pisać za darmo?

Tak! Ale tylko na początku. Wchodząc na rynek, potrzebujesz rekomendacji, aby wyrobić swoją markę. Dzięki temu, z czasem klienci sami będą do Ciebie trafiać. Jednak kiedy nikt nie zna Twoich umiejętności, musisz zadbać o to, by to zmienić.

Na początku warto proponować indywidualnym klientom stworzenie treści w zamian za rekomendację. Oczywiście wiąże się to również z koniecznością założenia:

  • własnej strony,
  • profilu na FB lub LinkedIn.

Za pomocą tych stron trafisz do większej liczby osób.

Czy potrzebne jest wykształcenie, aby zacząć?

W przypadku copywritera nie ma określonych kwalifikacji zawodowych, które należy spełniać. Oznacza to, że zawód ten może wykonywać każda osoba. Dlatego też studia nie są koniecznie.

W samej pracy liczą się przede wszystkim umiejętności. Studia więc mogą jedynie pomóc, np. zabiegając o zlecenia w konkretnej specjalizacji. Nie są jednak wymogiem i zwykle o wiele bardziej wartościowe są kursy, przygotowujące do pracy w branży.

Decydując się na kurs z copywritingu, najlepiej wybrać opcję z konsultacjami. Nie ma nic lepszego niż możliwość uzyskania informacji zwrotnej od doświadczonego copywritera.

Na początku swojej copywriterskiej drogi warto skupić się przede wszystkim na przyswajaniu wiedzy i szlifowaniu warsztatu pisarskiego. Im więcej tekstów stworzysz, tym większe portfolio zbudujesz. Zadbaj również o swoją obecność w sieci – budowa marki osobistej ma ogromne znaczenie w przypadku copywritera-freelancera.

A zatem – postaw na różnorodność treści, przygotuj portfolio i działaj!

Podsumowanie:

  • Copywriter może zajmować się tworzeniem różnorodnych treści: opisów produktów i kategorii, artykułów blogowych, tekstów sprzedażowych czy na ulotki. Niekiedy w zakres jego zadań wchodzi również udział w całym procesie kreowania kampanii marketingowej.
  • Najważniejsze cechy dobrego copywritera to: lekkie pióro, kreatywność, otwartość na sugestie, empatia i chęć ciągłego rozwoju.
  • Copywriter powinien zacząć swoją przygodę z pisaniem od stworzenia portfolio, by móc zaprezentować swoje umiejętności potencjalnym klientom.

Chcesz wcielić się w znakomitego copywritera? Weź udział w naszym unikalnym kursie! Oferujemy indywidualne konsultacje i konkretne porady, które wzbogacą Twój warsztat pisarski.

Dowiedz się więcej

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.7

Sylwia Kostur

W copywritingu stawia na dobry research i język dopasowany do odbiorców. Na co dzień studiuje psychologię, co pomaga jej w tworzeniu skutecznych tekstów. Kocha polskie góry i sushi. W wolnych chwilach czyta, uczy się shuffle dance i podróżuje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing
04.09.2021 Marketing
03.09.2021 Content Marketing
02.09.2021 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy