Content creator – czym się zajmuje i ile zarabia?

Spis Treści:

Rosnąca popularność i skuteczność działań content marketingowych przyczyniła się do powstania nowego rodzaju zawodów, takich jak np. content creator. Czym się zajmuje, ile zarabia, jakie są jego obowiązki i czym różnią się one od zadań copywritera oraz content managera? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Kim jest content creator?

Content creator to osoba zajmująca się tworzeniem treści do mediów i różnych kanałów marketingowych, takich jak: broszury, biuletyny, strony internetowe, filmy, media społecznościowe czy blogi.

W odróżnieniu jednak od copywritera content creator zajmuje się nie tylko słowami, lecz także wszelkimi innymi elementami treści – rozmieszczeniem elementów graficznych, tworzeniem infografik, pisaniem scenariuszy filmowych, nagrywaniem rolek, a nawet montowaniem filmów.

Oczywiście, każda z generowanych treści musi być ściśle dopasowana do marki lub przedsiębiorstwa, którego dotyczy, oraz grupy docelowej. Co ważne, celem tworzonych przez content creatora treści jest zaangażowanie, a nie sprzedaż.

Obowiązki content creatora

Zakres obowiązków na tym stanowisku jest bardzo szeroki i zależy tak naprawdę od wymogów pracodawcy. Istnieją ogłoszenia, w których wymaga się od kandydata umiejętności tworzenia filmów, Insta Stories, TikToków, rolek, postów i nagrywania podcastów. Ale są też takie, w których obowiązki dotyczą wyłącznie jednego medium, np. You Tube’a czy LinkedIn’a.

Najczęściej jednak spotkać można oferty na stanowisko digital content creatora, wymagające umiejętności tworzenia szeroko pojętego contentu cyfrowego (animacji, filmów, infografik, postów, artykułów itp.).

Reasumując, wśród obowiązków content creatora mogą znaleźć się:

  • tworzenie treści na strony internetowem blogi, do newsletterów, broszur czy biuletynów (w tym pisanie, edytowanie, publikowanie, aktualizowanie);
  • optymalizacja SEO tworzonych treści;
  • tworzenie i realizowanie harmonogramu postów w mediach społecznościowych;
  • tworzenie spójnej identyfikacji wizualnej postów;
  • tworzenie postów na media społecznościowe, zarządzanie nimi i moderowanie komentarzy;
  • kontakt z odbiorcami;
  • tworzenie i edytowanie filmów czy animacji, dodawanie napisów itd.;
  • projektowanie infografik, wykresów, grafik;
  • robienie zdjęć i ich edycja;
  • tworzenie podcastów (w tym montaż oraz obróbka dźwięku);
  • współpraca z innymi osobami odpowiedzialnymi za tworzenie contentu w firmie, w tym z content managerami;
  • analiza danych na temat generowanych treści (Google Analytics, Facebook Ads).

Content creator a content manager

Po przeczytaniu powyższej listy zadań być może zastanawiasz się, czym w takim razie różni się stanowisko content creatora od content managera.

Content manager opracowuje strategię komunikacji i dba o właściwą dystrybucję treści w poszczególnych mediach. Jego zadaniem jest też głęboka analiza skuteczności podjętych działań, a te zawsze związane są ze stricte marketingowymi celami np. zwiększeniem konwersji.

Content creator jest stanowiskiem podrzędnym względem content managera. Celem jego pracy jest tworzenie komunikatów dostosowanych do danego medium w taki sposób, żeby były jak najbardziej zrozumiałe i ciekawe dla odbiorców. Twórca treści nie musi więc zastanawiać się nad tym, co i gdzie robić, ale w jaki sposób to robić – jego głównym zadaniem jest nadanie komunikatom właściwej formy.

W niektórych ogłoszeniach na to stanowisko można jednak zauważyć, że od content creatora wymaga się również tworzenia strategii. Stanowisko jest nowe, a obowiązki często dopiero się wykształcają, jednak w założeniu nie powinno być to jego zadaniem.

Kompetencje menedżera i twórcy treści są bardzo podobne – obaj powinni znać się na marketingu i analizie danych oraz być na bieżąco z aktualnymi trendami – dlatego ich obowiązki często się zazębiają. W wielu firmach za tworzenie i realizację komunikacji odpowiada ta sama osoba. Jednak coraz większa liczba mediów i narzędzi marketingowych, a także chęć profesjonalizacji sprawiają, że jak najbardziej potrzebne jest ich rozdzielenie.

Gdzie pracuje content creator?

Stanowisko content creatora obecnie figuruje głównie w anglojęzycznych ofertach pracy, choć coraz częściej jest już poszukiwany również przez firmy pracujące nad polskim contentem.

Szukając pracy w tym zawodzie, warto zwrócić uwagę również na oferty dotyczące stanowisk takich jak: copywriter, content specialist czy content writer – często właśnie pod takimi nazwami poszukuje się twórców szeroko pojętego contentu.

Miejsca, w których twórcy treści mogą znaleźć pracę, to: agencje marketingowe, agencje content marketingu, agencje interaktywne oraz wielkie przedsiębiorstwa. Z powodzeniem mogą oni  również działać jako freelancerzy.

Zarobki content creatora

Zarobki twórcy treści są bardzo zróżnicowane i zależne od wykonywanych obowiązków, a te – jak już wspominaliśmy – są naprawdę różne. Trudno jednak oszacować średnią zarobków content creatora na polskim rynku, ponieważ stanowisko rzadko figuruje w nagłówkach ogłoszeń.

Na podstawie obserwacji strony RocketJobs w 2023 roku zarobki zaczynają się od 4000 zł, a w zależności od obowiązków i nakładu pracy mogą wynieść nawet 11 000 zł!

Jeśli chcesz pracować tylko słowem, ale potrafisz to robić w języku angielskim, możesz liczyć na zarobki rzędu 7000–9000 zł.

Co musisz umieć, żeby być content creatorem?

Osoba aspirująca na stanowisko content creatora powinna:

  • posiadać wysokie umiejętności językowe – i to niezależnie od rodzaju generowanego contentu (poprawność językowa jest podstawą każdego komunikatu!); co ważne, zadaniem twórcy treści bardzo często jest wychwytywanie błędów;
  • dysponować podstawową wiedzą marketingową – content creator musi znać podstawowe pojęcia marketingowe, takie jak chociażby: grupa docelowa, optymalizacja SEO czy storytelling – w innym wypadku trudno będzie mu tworzyć atrakcyjne, angażujące treści;
  • potrafić wychwytywać istotne informacje – umiejętność eksponowania najważniejszych, najbardziej chwytliwych treści to absolutna podstawa w tym zawodzie;
  • analizować skuteczność tworzonych treści – dobrze, aby twórca treści potrafił ocenić efektywność generowanego przez siebie contentu, inaczej trudno będzie mu go ulepszyć;
  • być na bieżąco z najnowszymi trendami – najbardziej chwytliwy content to taki, który jest na czasie, dlatego content creator powinien być na bieżąco z tym, co dzieje się na świecie i umiejętnie nawiązywać do tego w swoich treściach;
  • znać media społecznościowe – nie tylko dodawać posty, ale wiedzieć, co się sprawdza, co lubią algorytmy i jak przyciągać odbiorców;
  • znać programy i aplikacje pozwalające na tworzenie i obróbkę różnego rodzaju treści – content to bardzo rozległy termin, jednak w dobie obecnej technologii tworzenie treści w kilku różnych formatach przez jedną osobę jest jak najbardziej możliwe, wystarczy zaznajomić się z kilkoma aplikacjami*.

*Oczywiście, żeby zostać content creatorem nie trzeba umieć wszystkiego, warto jednak znać podstawy tworzenie poszczególnego rodzaju contentu, tak aby móc wskazać współpracownikom (np. animatorom, grafikom, montażystom), co wymaga poprawy.

Podsumowanie

  • Content creator to osoba zajmująca się tworzeniem treści na potrzeby różnych mediów i kanałów marketingowych.
  • Obowiązki twórcy treści są bardzo zróżnicowane i zależą tak naprawdę od wymagań firmy, dla której pracuje – można tworzyć różne rodzaje treści lub tylko jeden dla różnych mediów.
  • Content creator to stosunkowo nowy zawód, dlatego rzadko widnieje w polskich ogłoszeniach o pracę, a jeśli już – to często pod innymi nazwami.
  • Aby zostać content creatorem należy: posiadać wysokie umiejętności językowe, podstawową wiedzę na temat grafiki oraz marketingu, zwłaszcza SEO i storytellingu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Agata Górska

Agata to copywriterka, która nade wszystko ceni sobie dobry research. Jej artykuły na temat OZE pojawiły się m.in. w Newsweeku i Forbesie. Zdobytą na studiach wiedzę z filmoznawstwa, grafiki i marketingu wykorzystuje w swojej pracy do tworzenia wysokiej jakości contentu (od niedawna również wizualnego). Prywatnie Agata jest fanką filmów, literatury, górskich wędrówek, mocnej kawy, jogi i wywiadów. Agata prowadzi blog Rozmownik, czyli „miejsce spotkań z ludźmi, którym się chce”.

Komentarze

Daria12.05.2022 09:54

Dziękuję za wyjaśnienie pojęć i zakresów obowiązków, z pewnością wykorzystam tę wiedzę. 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu