Networking – jak budować relacje biznesowe?

Spis Treści:

Networking to relacje z potencjalnymi partnerami biznesowymi opierające się na znajomościach ludzi z branży i nie tylko. Jest on pomocny, gdy chcesz znaleźć partnera biznesowego w naturalny sposób. Poniżej przedstawimy, jak można budować networkingową sieć w świecie rzeczywistym i wirtualnym oraz jakich błędów nie popełniać.

Czym jest networking?

Networking to budowanie sieci kontaktów, które pomagają w tworzeniu relacji biznesowych.

Według Wikipedii to: „proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów w biznesie”. Dzięki tej definicji mamy świadomość, że networking to proces. W związku z nim sieć kontaktów buduje się latami, a z wielu… nigdy się nie skorzysta.

Początkowo uznawano, że networking jest konkursem popularności albo przypomina działania domokrążców. Obecnie niektórzy podłączają pod to MLM. Na szczęście coraz więcej osób dociera do sedna tego, czym faktycznie jest i powinien być networking.

Budowanie sieci kontaktów odbywa się przez całe życie. Nie ma znaczenia, w jakiej branży działasz, czy jesteś osobą, która pracuje w dużym supermarkecie, czy uczniem. Twoi znajomi ze szkoły, rodzina i znajomi rodziny to pierwsza sieć kontaktów. Do tego dochodzą osoby, które obserwujesz w mediach społecznościowych. To najbardziej naturalny networking na świecie. W momencie, gdy posiadasz produkt lub usługę, musisz poszerzać swoją sieć networkingową o ludzi, którzy również zajmują się biznesem.

Dużym błędem jest robienie ze swoich prywatnych kont społecznościowych słupa ogłoszeń. Dobrze dać znać ludziom, których znasz, że zaczynasz biznes. Warto wspomnieć, że potrzebujesz wsparcia i szukasz ludzi, którzy też są zainteresowani tematem. Jednak nie powinno się na prywatnym koncie zamieszczać tylko biznesowych treści. Do takich działań warto założyć stronę internetową lub osobne profile na portalach społecznościowych.

Kiedy już najbliżsi wiedzą, co robisz, musisz zacząć zataczać szersze kręgi.

Jak zbudować własną networkingową sieć?

Po pierwszym kroku z bliskimi i znajomymi pora na krok drugi – branżowe spotkania w rzeczywistości i wirtualnie.

Networking można porównać z rzuceniem kamienia do wody. Najpierw pojawia się mała fala, potem rozchodzą się większe.

Znasz swoją branżę, masz świadomość konkurencji, teraz sprawdź, gdzie w okolicy odbywać się będą targi lub inne imprezy branżowe i po prostu pojedź tam. Jeśli będzie trzeba kupić bilet, znajdź na to środki. To ważne, by bywać tam, gdzie są ludzie, którzy robią podobne rzeczy do Ciebie. Pamiętaj o stworzeniu wizytówek, daj się zapamiętać. Rozmawiaj, opowiadaj o tym, co robisz i słuchaj, co robią inni.

W świecie wirtualnym jest odrobinę łatwiej. Dystans w Internecie został skrócony. Wystarczy wysłać wiadomość do kogoś, kto robi to samo, co my. Jednak jest tu pewien szkopuł, który należy wziąć pod uwagę. Mianowicie tworzenie sieci networkingowej nie powinno być nachalną reklamą ani PR-ową sztuczką. Jak wspominaliśmy na początku, networking to proces. Warto najpierw obserwować to, czym zajmują się ludzie z branży. Czynnie komentować ich działania. Starać się odnosić do tego, co robią w swoich biznesowych krokach. Z czasem nawiąże się relacja, która pozwoli na wymianę w postaci komentarzy czy udostępniania swoich produktów/usług.

Najważniejsze to w pierwszej kolejności nawiązać nić porozumienia, zanim przejdzie się do chęci współpracy i robienia biznesu.

Ludzie polecają innym firmy, które prowadzą osoby z ich networkingowej sieci. To, że ktoś robi coś innego niż Ty, nie dyskwalifikuje go z tworzenia relacji biznesowej. Wprost przeciwnie – możecie się uzupełniać. Poczta pantoflowa działa również w Internecie. Warto więc zastanowić się, czego brakuje niektórym firmom. Jaką lukę możesz u nich zapełnić przez swoje działania? Poproś ludzi o to, by wspominali, że to z Twojego polecenia korzystają z danego produktu.

Checklista miejsc/działań w networkingu

Przy tworzeniu sieci networkingowej trzeba pamiętać o:

  • spotkaniach branżowych (targi ślubne/maszyn rolniczych itp.);
  • wystawach, na których pojawiają się ludzie z danej branży;
  • miejscach w różnych miastach, gdzie można spotkać osoby, które chcemy poznać i z którymi w przyszłości chcielibyśmy robić interesy;
  • zapraszaniu ludzi do wspólnych inicjatyw, tworzeniu wydarzeń internetowych i tych offline;
  • udzielaniu się na grupach i forach internetowych;
  • braniu udziału w eventach internetowych;
  • komentowaniu i obserwowaniu tego, co dzieje się u konkurencji i nie tylko;
  • polecaniu innych ludzi, ich biznesów;
  • tworzeniu kont na portalach związanych z pracą/biznesem, np. LinkedIn.

Pokazywanie swojej działalności, umiejętności, produktów prowadzi do tworzenia zainteresowania. Z kolei zainteresowanie prowadzi do poznawania nowych ludzi, firm, klientów. W toku działań networkingowych tworzą się znajomości, które mogą, choć nie muszą, prowadzić do tego, że znajdziesz partnera biznesowego.

Networking – dlaczego warto?

Osoby, które uważają, że są w stanie w pojedynkę zwojować świat biznesu, są w błędzie. Biznes opiera się na także na znajomościach.

Warto znać konkurencję, ale równie istotne jest to, żeby wiedzieć, na jakich zasadach można współpracować z innymi. Kiedy znasz osoby, które robią to, czego dodatkowo potrzebuje Twój klient, polecasz ludzi ze swojej sieci kontaktów.

Networking to pokazanie się konkretnym osobom. Interakcja z nimi przez media społecznościowe lub w codzienności. W kawiarni możesz porozmawiać z baristą, który w przyszłości może pozwoli Ci wywiesić obraz w kawiarni. Nie chodzi o stricte biznesowe podejście. W networkingu chodzi o rozmowę, o pokazanie tego, co się robi i to w taki sposób, by ludzie chcieli opowiadać o tym dalej.

Podsumowanie

  • Networking to czasochłonny proces. Budowanie sieci kontaktów wymaga cierpliwości.
  • Networking w dużej mierze odbywa się w Internecie, jednak kontakt twarzą w twarz również ma ogromne znaczenie.
  • Warto współpracować z firmami, które uzupełniają deficyty naszej oferty. Należy też szukać firm, których luki możemy zapełnić naszą działalnością.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Dagmara Kosiedowska

Absolwentka Akademii Pomorskiej w Słupsku na kierunku geografia ze specjalnością gospodarka wodna i klimat. Zajmuje się pisaniem od ponad 10 lat. Uwielbia książki rozwojowe, jogę i maszyny do pisania. Najczęściej tworzy teksty związane z psychologią codzienności. Fragment jednego z jej tekstów ukazał się w podręczniku do języka polskiego. Ma za sobą również książkowy debiut.

Komentarze

Paula06.11.2022 20:37

W punkt ?

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu