Narzędzia komunikacji marketingowej – z których warto korzystać?

Spis Treści:

Wszelkiego rodzaju narzędzia marketingowe to profesjonalne rozwiązania, mające na celu usprawnienie, ulepszenie, bądź zautomatyzowanie szeroko pojętych działań marketingowych. Jednym z najważniejszych filarów marketingu jest stała i udana komunikacja z odbiorcami, wśród których znajdują się zarówno stali, jak i potencjalni klienci danej marki. W związku z tym także narzędzia służące do komunikacji są  istotnym elementem marketingowego ekwipunku.

Czym jest komunikacja marketingowa?

Komunikacja marketingowa to wszelkiego rodzaju wymiana informacji pomiędzy daną marką a jej stałymi i potencjalnymi klientami i odbiorcami, czyli tak zwanym otoczeniem rynkowym.

Komunikacja marketingowa prowadzona jest w celu osiągnięcia kilku podstawowych celów. Pierwszym z nich jest klarowne i profesjonalne przekazanie najważniejszych informacji na temat marki, jej asortymentu, misji, czy świadczonych usług. Oprócz przedstawienia sprzedawanych produktów bądź oferowanych usług, komunikacja marketingowa ma także na celu budowanie świadomości oraz przybliżenie i ocieplenie wizerunku marki. Jest także niezbędna do tworzenia stałych i trwałych relacji z klientem, jak i przeprowadzania profesjonalnego procesu jego obsługi.

Ważnym i istotnym dla marki celem komunikacji jest takie wzbudzenie zainteresowania wśród odbiorców, które skutkować będzie otrzymaniem przez firmę potrzebnej do jej rozwoju informacji zwrotnej.

Komunikację marketingową możemy podzielić na komunikację formalną oraz nieformalną. Pierwsza z nich wiąże się najczęściej z oficjalnymi działaniami promocyjnymi lub działaniami czysto informacyjnymi. Komunikacja nieformalna jest natomiast najczęściej używana w celu ocieplenia wizerunku firmy, jak i utworzenia i utrzymania stałego kontaktu i więzi z odbiorcami.

Komunikacja marketingowa powinna być stałym i opartym na interakcji działaniem. Każdorazowo powinna ona być podejmowana z myślą o osiągnięciu danego, zaplanowanego celu. Aby to osiągnąć, niezbędne jest staranne dobranie jej formy, kanałów oraz narzędzi.

Kanały komunikacji marketingowej

Kanały komunikacji marketingowej ściśle wiążą się z poszczególnymi narzędziami, za pomocą których dana marka może docierać do swoich odbiorców. Są to bowiem wszystkie miejsca, w których firma może zamieścić informacje na temat swojego asortymentu, usług, historii, misji, czy aktualnych promocji i szczególnych okazji. Podstawowym podziałem jest rozróżnienie tradycyjnych kanałów offline oraz kanałów online. Dodatkowo kanały online możemy podzielić na kanały własne, kanały mediów społecznościowych, kanały płatne oraz niepłatne.

Narzędzia komunikacji marketingowej

Świadomość wagi komunikacji marketingowej pojawiła się już w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Wtedy to zaczęto używać dostępnych kanałów i narzędzi nie tylko w celach promocyjnych, ale także komunikacyjnych. Do najpopularniejszych i wciąż chętnie używanych przez firmy narzędzi komunikacji marketingowej offline należą:

  • broszury,
  • ulotki,
  • plakaty,
  • billboardy,
  • standy.

Do tego typu narzędzi możemy zaliczyć także reklamy i komunikaty radiowe i telewizyjne oraz – co ciekawe – działania przedstawicieli handlowych oraz uczestnictwo firmy w różnego rodzaju konferencjach czy targach. Mimo iż narzędzia komunikacji offline uznawane są za niedynamiczne, także i w tym kanale pojawiają się nowe możliwości. Przykładem tego jest stosunkowo nowe lokowanie produktów w filmach czy serialach.

Z biegiem lat sam marketing, jak i dostępne możliwości dotarcia do potencjalnego klienta znacznie się rozwinęły. Oczywiste jest, że kamieniem milowym, rozpoczynającym okres renesansu marketingu była popularyzacja Internetu. Od tego czasu nieprzerwanie pojawiają się coraz to nowe, ulepszone kanały i narzędzia wszelkich działań marketingowych, także komunikacji.

Najpopularniejszymi narzędziami komunikacji marketingowej online są obecnie strona www firmy, firmowy blog oraz profile marki w mediach społecznościowych.

W Polsce najpowszechniej i najchętniej używanym medium jest YouTube oraz Facebook. Na kolejnych pozycjach znajdują się Instagram oraz Twitter. Na popularności stale zyskuje także znany głównie wśród młodego pokolenia użytkowników TikTok.

Narzędzia komunikacyjne to także newslettery – dzięki którym możliwe jest poinformowanie odbiorcy o najnowszych ofertach i promocjach marki, konkursach, jak i ważnych zmianach w działalności firmy – a także działania w wyszukiwarkach.

Wśród popularnych narzędzi komunikacji znajdują się także narzędzia spoza kanałów własnych marki. Zalicza się do nich przede wszystkim blogi i witryny zewnętrzne, a więc pole dla artykułów sponsorowanych, recenzji oraz marketingu szeptanego.

Jakie narzędzia komunikacji marketingowej wybrać?

Komunikacja marketingowa jest kluczem do nawiązania i utrzymania relacji z otoczeniem rynkowym marki, dlatego tak ważne jest skuteczne dopasowanie jej kanałów i narzędzi. W procesie tym należy szczególną uwagę zwrócić na profil marki, jej misję oraz główną grupę odbiorców. Dzięki temu możliwe będzie skuteczne dobranie narzędzi, pomocnych w osiągnięciu zamierzonych celów marketingowych.

Komunikacja powinna być prowadzona nieprzerwanie i na swój sposób kreatywnie, dlatego też nie warto ograniczać się wyłącznie do jednego czy dwóch narzędzi, ale dopasować najtrafniejsze i najlepiej współgrające ze sobą metody komunikacji, tworząc spójną i skuteczną całość.

Podsumowanie:

  • Komunikacja marketingowa to, najprościej mówiąc, wymiana informacji pomiędzy daną marką a jej klientami i odbiorcami.
  • Prowadzenie skutecznej komunikacji marketingowej ma 3 podstawowe cele: profesjonalne przekazanie najważniejszych informacji na temat marki, produktów czy świadczonych usług, budowanie świadomości firmy i kreowanie pozytywnego wizerunku, a także tworzenie trwałych relacji z klientami.
  • Komunikację marketingową możemy podzielić na komunikację formalną (stosowaną w oficjalnych działaniach promocyjnych lub informacyjnych) oraz nieformalną (używaną w celu ocieplenia wizerunku firmy, jak i utworzenia i utrzymania trwałych relacji z klientami).

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Ewa Kunysz

Z zawodu filolog polski i fotograf. Chętnie podejmuje wymagające wyzwania copywriterskie, twierdząc, że każdy kolejny temat jest możliwością odkrycia czegoś nowego. Dobrze odnajduje się zarówno w obszernych artykułach eksperckich, jak i krótkich wpisach na potrzeby mediów społecznościowych. Docenia rzetelną pracę słowem, jak również jego humorystyczną odsłonę. Prywatnie posiadaczka dwóch psów rasy Amstaff oraz miłośniczka fotografii i sztuk walki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing
04.09.2021 Marketing
03.09.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy