Strategia Produktu - Jak Ją Ułożyć? | Content Writer
Szach z koroną na planszy. Artykuł opisuje, jak ułożyć strategię produktu.

Strategia produktu – jak ją ułożyć?

Skuteczny marketing opiera się na przemyślanych działaniach, a te nie byłyby możliwe, gdyby nie odpowiednia strategia produktu. Dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się zagadnieniu, jak ułożyć optymalny plan, który poprawi wyniki biznesowe firmy.

Czym jest strategia produktu?

Strategia produktu polega na możliwie ścisłym dopasowaniu oferowanego produktu do wymagań klientów. Aby ją ułożyć, należy zaplanować wszystkie działania, które będą oddziaływać na potrzeby odbiorców i wytwarzać decyzję zakupową.

Do tego celu służą nam modele marketingowe, gdyż umożliwiają dokładną analizę procesu sprzedażowego, przez jaki musi przejść produkt. Omówmy najpopularniejszy z nich, czyli marketing mix, zwany również koncepcją 4P.

Podstawowe założenia strategii

W tym schemacie rozpatrujemy cztery podstawowe filary, które wpływają na relację między firmą, a potencjalnym klientem.

  • Product (produkt) – czyli jego walory użytkowe, jakość, atrakcyjność, rozpoznawalność i wszelkie inne cechy dotyczące stricte tego produktu. Jest to nasz punkt wyjścia, bez którego skuteczna sprzedaż nie jest możliwa.
  • Price (cena) – w tym aspekcie należy przemyśleć adekwatną cenę za oferowany produkt, a także możliwe zniżki, które zachęcą odbiorców do kupna.
  • Place (miejsce) – chodzi o dystrybucję, a więc zaplanowanie optymalnych rozwiązań, w jaki sposób produkt może dotrzeć do klienta. Konieczna jest odpowiedź na pytania, jak wygląda przebieg transakcji, czy występuje problem z dostępnością itd.
  • Promotion (promocja) – określa metody zareklamowania produktu, takie jak copywriting, content marketing czy działania w social media.

Warto zaznaczyć, że występuje wiele pokrewnych alternatyw dla modelu 4P. Przykładem jest 8P, który wzbogaca schemat o cztery dodatkowe filary (people, process, psychical evidence, pleasure) bądź 4C, który każe spojrzeć na strategię produktu z perspektywy klienta (cost, communication, convenience, consument).

Na potrzeby zwięzłości będziemy się jednak trzymać podstawowego schematu. Sprawdzimy na podstawie praktycznych przykładów, jak wygląda strategia produktu wedle przedstawionych wskazówek.

Jak ułożyć strategię produktu?

Do sporządzenia strategii potrzebujemy zarówno szczegółowej oceny naszych zasobów, jak i zewnętrznej analizy rynkowej. Zacznijmy od tej pierwszej.

Produkt

Sprecyzowanie właściwości, jakimi wyróżnia się produkt na tle konkurencji, to ważna kwestia pod kątem przyszłej promocji. Co więcej, pozwala wykryć i wyeliminować wady, a także skupić się na atutach, które przyciągną klientów.

Przykładowo, przy sprzedaży napojów pomarańczowych należy rozważyć między innymi:

  • Smak – czy produkt jest wystarczająco słodki? Co można w nim poprawić?
  • Wygląd – czy napój ma odpowiedni, nasycony kolor? W jaki sposób można go poprawić?
  • Opakowanie – czy wygląd przyciąga uwagę? Czym się wyróżnia – kształtem, a może łatwością otwierania? Czy informacja o witaminach bądź obniżonej zawartości cukru jest na nim wyróżniona?

Oczywiście jest to zaledwie ułamek – im więcej cech przeanalizujemy, tym lepiej zaplanowana będzie finalna strategia produktu.

Cena

Polityka cenowa to elastyczna kwestia i – wbrew pozorom – należy ją bardzo dokładnie przemyśleć. Cena zakupu nie jest bowiem uzależniona wyłącznie od kosztów produkcji. Jest złożona również z finansowych nakładów na promocję, metody dystrybucji, marży oraz profilu potencjalnych klientów.

Firma, która sprzedaje świeżo tłoczone soki z wyselekcjonowanych pomarańczy, będzie oferować swój produkt w wyższej cenie. Nie oznacza to jednak, że stoi na przegranej pozycji względem popularnych napojów z marketu. Po prostu kieruje ofertę do innej grupy odbiorców, a jej produkt ma zupełnie inną specyfikę od masowych płynów znajdujących się na sklepowych półkach.

Widzimy, że mniej nie znaczy lepiej, a wysoka cena również ma swoje zastosowanie w strategii produktowej. Kluczem jest adekwatność, gdyż potencjalni klienci poniosą wydatek tylko wtedy, gdy będzie miał on swoje pokrycie w nabytym produkcie.

Miejsce

Zaplanowanie kanałów dystrybucji to kolejny milowy krok w ułożeniu strategii produktu. W końcu klient może go nabyć wyłącznie za określonym pośrednictwem np. placówki czy sklepu internetowego. Wybór nie pozostaje bez wpływu na cenę i dalszą politykę biznesową.

Przykładowo, sklep internetowy jest strzałem w kolano dla firmy, która reklamuje soki jako świeżo wyciskane. Wąskie zdefiniowanie produktu oraz grupy docelowej wymaga od niej zupełnie innego wyboru, gdyż dwudniowa wysyłka niweluje główny atut oferty. Lepszą metodą dystrybucji może okazać się na przykład mała wysepka w galerii handlowej, gdzie klient otrzyma produkt w trzy minuty od zamówienia, a przy okazji będzie mógł podejrzeć cały proces przygotowania soku.

Wynika stąd, że odpowiednia decyzja jest po części ukształtowana przez specyfikę oferty. Należy więc określić optymalne rozwiązania spośród dostępnych opcji, aby zachować dobrą jakość przy atrakcyjnych cenach.

Promocja

Ostatnim, ale nie mniej ważnym filarem, jest sposób promocji. Świetny produkt i niska cena nie zdadzą się na nic, jeśli informacja o ofercie nie dotrze do potencjalnych klientów. Co na to zaradzić? Ponownie – wybrać najlepszą metodę spośród wielu możliwości. Brzmi to ogólnie, lecz w każdym biznesie kryje się inna odpowiedź.

Jeśli firma sprzedaje świeże soki w galerii handlowej, reklama telewizyjna byłaby srodze kosztowna, a efekty – wątpliwe. Ludzie z całego kraju nie muszą w końcu wiedzieć, że w jakimś mieście kryje się budka blendująca pomarańcze. Wszak grupą docelową są osoby znajdujące się w galerii, a nie w innym województwie. Dlatego, zważając na impulsywny charakter decyzji zakupowej, lepiej byłoby zadbać o lokalną promocję np. przyciągający wygląd placówki bądź marketing sensoryczny.

Pamiętajmy więc, że każdy sposób promocji wiąże się z określonym nakładem kosztów i pracy. Należy zatem kierować się metodami ściśle adekwatnymi do wybranej grupy docelowej, aby działania były oszczędne, a zarazem skuteczne.

Strategia produktu – podsumowanie

Omówiliśmy i w teorii, i w praktyce, jak ułożyć strategię produktu zgodnie z marketingowym modelem 4P. Niemniej dla każdego biznesu proces ten będzie wyglądał inaczej, dlatego warto przeanalizować wewnętrzne możliwości firmy, jak i zewnętrzne wymagania rynkowe.

Proces ten warty jest podjętego trudu. Odpowiednia strategia produktu przekłada się na efektywniejsze działania i wyższe wyniki sprzedaży – a to jest podstawowym celem każdego przedsiębiorstwa.


Chcesz zwiększyć skuteczność oferty? Skontaktuj się z nami, aby zamówić atrakcyjne opisy produktów!

Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *