Co zrobić, gdy klient nie zapłacił faktury za zlecenie?
Zlecenie wykonane, klient zaakceptował teksty, więc przychodzi czas na wystawienie faktury. Mija kilka dni, tygodni, miesięcy, a on nadal milczy. Zaczynasz zastanawiać się, czy nie odczytał Twojej wiadomości, czy może zapomniał wykonać przelew przez natłok innych obowiązków. Piszesz z przypomnieniem, jednak nie otrzymujesz odpowiedzi. Powoli tracisz nadzieję na to, że otrzymasz wynagrodzenie za wykonaną pracę. Jak zachować się w sytuacji, gdy klient nie zapłacił faktury?
Klient nie zapłacił faktury – co dalej?
W przypadku gdy klient nie zapłacił faktury, należy przede wszystkim przeanalizować formę współpracy.
Jeżeli podpisaliście umowę regulowaną w Kodeksie pracy lub Kodeksie cywilnym, wówczas obowiązują Was przepisy zawarte w tych aktach prawnych. Jeżeli tak się jednak nie stało, również możesz dochodzić swoich praw, tyle że na podstawie innej umowy lub korespondencji mailowej, w której zostały określone jasne warunki współpracy. Sprawdź, ile czasu upłynęło pomiędzy wysłaniem zlecenia a terminem zapłaty oraz czy zrealizowane teksty zostały opublikowane. Postaraj się podejść do tematu spokojnie i rozważnie. W przypadku, gdy masz pewność, że klient z własnej woli nie zapłaci faktury, wówczas możesz przystąpić do działania.
Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej jako copywriter freelancer wcale nie jest takie łatwe, jak można początkowo zakładać. Pomijając już kwestię opłat, niestety zawsze trzeba mieć z tyłu głowy to, że nie każdy klient będzie skory do uregulowania zobowiązań finansowych. Chociaż może się wydawać, że wystarczy umiejętnie dobierać kontrahentów, czasami mimo dobrych intencji może spotkać Cię rozczarowanie.
5 sposobów na to, jak wyegzekwować zapłatę od klienta
Zanim zdecydujesz się na wytoczenie ciężkich dział, warto spróbować dojść z kontrahentem do porozumienia i nakłonić go do zapłaty poprzez upomnienia mailowe i telefoniczne.
Jak możesz wyegzekwować zapłatę?
- Upomnienie mailowe i telefoniczne.
- Ponowne upomnienie mailowe i telefoniczne.
- Dostarczenie wezwania do zapłaty drogą mailową i pocztą tradycyjną.
- Dostarczenie przedsądowego wezwania do zapłaty drogą mailową.
- Windykacja sądowo-egzekucyjna.
Jeżeli klient nie zapłacił Ci pieniędzy za wykonaną pracę, należy sporządzić przedsądowe wezwanie do zapłaty. Przygotowanie takiego pisma nie należy do rzeczy trudnych, co więcej można posłużyć się wzorem, który bez problemu znajdziesz w Internecie. W przypadku opóźnienia w spłacie należności możesz naliczyć wierzycielowi odsetki – trzeba umieścić taką informację w wezwaniu do zapłaty.
Wezwanie do zapłaty
Napisanie wezwania do zapłaty nie jest trudne, jednak trzeba zawrzeć w nim odpowiednie informacje.
Taki dokument powinien zawierać następujące elementy:
- datę oraz miejsce sporządzenia dokumentu;
- dane wierzyciela i dłużnika;
- kwotę roszczenia wraz z numerem faktury oraz datą płatności;
- termin zapłaty (14 dni od otrzymania wezwania) i formę płatności, np. przelew bankowy na wskazany numer konta;
- podstawę prawną (numer i tytuł umowy oraz data i numer faktury);
- podpis osoby sporządzającej pismo (imię, nazwisko, stanowisko pełnione w firmie, telefon kontaktowy);
- informacje o konsekwencjach (zgodne z obowiązującym prawem), jeżeli dłużnik w określonym terminie nie ureguluje zaległości.
Co robić, jeżeli mimo licznych upomnień klient nie zapłacił faktury?
W tej sytuacji dobrym krokiem może okazać się skierowanie sprawy do e-sądu. Taka instytucja nie działa w taki sam sposób jak tradycyjny sąd. Jest jednak dobrym sposobem na to, aby móc przeprowadzić elektroniczne postępowanie upominawcze przed oddaniem sprawy do windykacji.
Niestety dochodzenie swoich praw i próba wyegzekwowania zapłaty za fakturę na własną rękę jest zadaniem dość czasochłonnym, co więcej w pewnym momencie może zabraknąć nam odpowiednich narzędzi oraz wystarczającej wiedzy z zakresu prawa. To dlatego najlepiej zdecydować się na współpracę z firmą windykacyjną.
Pierwsza opcja to windykacja polubowna mająca na celu doprowadzenie do dobrowolnej spłaty należności przez dłużnika. Bardzo często na tym etapie będziesz w stanie nakłonić klienta do uregulowania długu. Oczywiście ważne jest to, żeby podjąć współpracę z dobrą, profesjonalną firmą windykacyjną, wtedy szanse na szybkie otrzymanie pieniędzy będą większe.
Nie zawsze dłużnik jest zainteresowany podpisaniem ugody z windykatorem, niekiedy po prostu przestaje ją realizować. W tym wypadku pozostaje skierowanie sprawy do sądu. Wejście na drogę sądową z pewnością jest stresujące, jednak czasami to jedyne rozwiązanie. Trzeba pamiętać, że wniesienie pozwu o zapłatę wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłat sądowych.
Jak zabezpieczyć się przed nieuczciwym klientem?
Niestety niejednokrotnie zdarza się tak, że klient nie płaci faktury na czas, przez co musimy interweniować. Przed takimi sytuacjami można się jednak skutecznie uchronić.
- Weryfikacja wiarygodności
Przed podjęciem współpracy z kontrahentem warto sprawdzić jego wiarygodność. Można to zrobić, przeglądając wykazy przedsiębiorców oraz opinie umieszczone na jego temat w sieci. Chociaż do rekomendacji w Internecie warto podchodzić z dystansem, to z pewnością będą cennym źródeł informacji. - Umowa
Najprostszym sposobem na to, aby uchronić się przed nieuczciwymi kontrahentami, jest spisanie odpowiedniej umowy. Dokument powinien zawierać takie informacje jak: rodzaj zlecenia, liczbę tekstów, termin, kwotę za zlecenie, a także termin płatności. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że korespondencja mailowa również jest traktowana jako forma umowy i może być podstawą do roszczenia zapłaty za wykonane zlecenie. - Płatność z góry
Jeżeli chcesz mieć pewność co do tego, że klient zapłaci wynagrodzenie za wykonaną pracę, możesz poprosić o opłacenie całości faktury lub jej części z góry, czyli przed realizacją zlecenia. W przypadku zaliczki copywriterzy zazwyczaj pobierają 30–50% kwoty zlecenia. To dobre rozwiązanie, gdy współpraca nie jest długofalowa. - Platformy do sprzedaży tekstów
Kolejnym sposobem na uniknięcie problemów z wyegzekwowaniem zapłaty za napisane teksty jest skorzystanie z platform służących do sprzedaży produktów i usług, np. Useme, Giełda Tekstów czy Allegro. W tym wypadku wystawiamy tekst na sprzedaż, a klient po prostu kupuje go za wcześniej ustaloną kwotę. Niestety w tym wypadku trzeba liczyć się z uiszczeniem prowizji za skorzystanie z platformy.
Praca freelancera ma dużo plusów, dzięki niej możemy cieszyć się niezależnością, a także możliwością wykonywania obowiązków zawodowych z dowolnego miejsca na świecie. Nie jest jednak pozbawiona wad, bo prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma obowiązkami.
Podsumowanie
- Klient nie płaci faktury – co robić? Spróbujmy wyegzekwować zapłatę za wykonane zlecenie poprzez odpowiednie działania.
- Pierwszy krok to upomnienia, kolejny – wysłanie przedsądowego wezwania do zapłaty. Następnie pozostaje wdrożenie działań sądowo-windykacyjnych.
- Jak uchronić się przed nieuczciwymi kontrahentami? Podstawowy sposób to sporządzenie umowy lub zabezpieczenie się za pomocą pobrania zaliczki.
- Przed podjęciem współpracy z klientem zawsze warto zweryfikować jego wiarygodność.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz