Podsumowanie branży copywritingu w 2023 roku
Można śmiało podnieść tezę, że rok 2023 był przełomowy dla copywritingu. Duży wpływ miało upowszechnienie się AI, które dla części osób okazało się szansą, a dla innych zagrożeniem. W mediach społecznościowych copywriterzy wyrażali obawy dotyczące swojej przyszłości, a w sieci przewijały się nawet opinie o końcu branży. Czy są one uzasadnione? Sprawdźmy, jak wyglądał copywriting w Polsce i na świecie pod koniec 2023 roku.
Ilu jest copywriterów na świecie?
Nie ma żadnych oficjalnych danych, które prezentowałyby dokładną liczbą wszystkich copywriterów świata. Musimy tutaj dokonać pewnych obliczeń.
Statista podaje, że liczba zatrudnionych osób w 2022 roku wynosiła 3,36 mld. Z kolei według World Data Bank 46,6% z nich to freelancerzy – a więc 1,56 mld. W 2023 roku liczba osób zatrudnionych wzrosła do 3,39 mld, czyli samozatrudnionych osób jest obecnie 1,58 mld.
Raport Payonee z 2022 roku wskazuje, że copywriterzy i content writerzy stanowią około 8-10% wszystkich „wolnych strzelców”. Daje to liczbę 124,8 mln pisarzy na całym świecie w 2022 roku (przy przyjęciu wartości 8%).
Liczba freelancerów wzrosła w 2023 roku o 1,3%. Jeśli przyjmiemy tę wartość również dla twórców treści, estymowana liczba copywriterów wynosi 126,4 mln w 2023 roku.
Ilu jest copywriterów w Polsce?
Z raportu udostępnionego przez Useme wynika, że liczba freelancerów wzrosła o 8% w porównaniu do roku 2022 i wynosi obecnie 330 tys. osób. Z kolei copywriterzy stanowią 27% całego rynku, a to przekłada się na ponad 85 tys. osób¹.
Popularność usług copywriterskich w 2023
Jeśli spojrzymy na rosnącą popularność słowa kluczowego „content writer” w wyszukiwarce Google, to trudno zgodzić się z kasandrycznymi przepowiedniami dotyczącymi branży.
Content writing i copywriting mają się dobrze, a istniejące dane wskazują, że możemy liczyć na dalszy rozwój branży. Z danych Statista wynika, że w 2023 roku przychody z content marketingu wyniosły 72 mld USD, czyli wzrosły o 12,5% do 2022 roku. Przewiduje się, że w 2026 roku przekroczą one wartość 107 mld USD.
Z kolei wielkość rynku usług copywriterskich wyniosła 25,29 mld USD w 2023 roku (w 2022 było to 21 mld USD). Eksperci przewidują, że globalny rynek usług copywritingu osiągnie wartość 42,22 mld USD do 2026 roku².
Nowości na rynku copywritingu
Jak pisaliśmy wyżej, rok 2023 okazał się przełomowy dla branży copywritngu. Oto trzy kluczowe nowości:
- Sztuczna inteligencja – narzędzia wykorzystujące AI (chatGPT, copy.ai czy jasper.ai) zyskały szerokie zainteresowanie, co znacząco wpłynęło na branżę. Wbrew pierwotnym obawom sztuczna inteligencja nie pozbawiła copywriterów pracy, ale stała się dobrym narzędziem wspomagającym. Można ją wykorzystać do szukania inspiracji, tworzenia konspektów czy generowania prostych treści.
- Platforma contentwriter.co – największa baza pisarzy została udostępniona publicznie. Contentwriter.co zrzesza obecnie ponad 20 tys. twórców treści z 50+ krajów.
- Helpful Content Update – aktualizacja algorytmu Google, która premiuje wartościowe teksty. Jak można było zauważyć w 2023 roku, produkowanie dużej liczby niskiej jakości treści nie daje już firmom korzyści, a nawet może szkodzić, co potwierdzają wyniki naszego eksperymentu.
Podsumowanie
- W 2023 roku na świecie było około 126,4 mln copywriterów, a wielkość rynku usług pisarskich wynosiła 25,29 mld USD.
- Przychody z content marketingu w ubiegłym roku odnotowały wartość 72 mld USD, czyli wzrosły o 12,5% do 2022 roku.
- Pojawiło się wiele nowych narzędzi AI, które mogą ułatwić pracę copywriterom, jak chatGPT, jasper.ai czy copy.ai.
- Na uwagę zasługuje też Helpful Content Update, który wywołał niemałe zamieszanie w świecie SEO.
1 Freelancing w Polsce 2023 (PDF) – Useme.com
2 Is Copywriting Profitable? – https://ippei.com/is-copywriting-profitable
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz