Content experience, czyli jak zadbać o odbiór naszych treści

Spis Treści:

W cyfrowym świecie wysokiej jakości content, który dostarcza wiedzę, przyciąga uwagę i angażuje, jest na wagę złota. Aby jednak przyniósł odpowiedni efekt i przybliżył markę do tak upragnionego sukcesu, kluczowa jest odpowiedź na pytanie: jak moje treści są odbierane przez odbiorców i jakie budują w nich doświadczenia? Pomocny w rozwiązaniu tych wątpliwości okazuje się content experience. Co to takiego? Sprawdźmy!

Co to jest content experience?

Content experience (doświadczenie treści) to podejście, które skupia się nie tylko na samej treści, ale całościowym doświadczeniu użytkownika wchodzącego z nią w interakcję.

Mówiąc nieco prościej, określa z jednej strony odczucia odbiorcy, a z drugiej jego działania podjęte w wyniku zetknięcia się z tekstem, zdjęciem, grafiką czy materiałem wideo.

Content experience to bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje nie tylko to, w jaki sposób treść jest tworzona i przedstawiana użytkownikowi, ale i jej interaktywność, stopień personalizacji, poziom angażowania czy to, jak dociera do internauty. Jego znaczenie jest ogromne – stanowi bowiem kluczowy element strategii marketingowej, wpływając na zadowolenie odbiorcy, budując jego pozytywne doświadczenia i podnosząc współczynnik konwersji. Wszystko to może wzmocnić wizerunek marki, poprawić jej widoczność w internecie oraz przyczynić się do zwiększenia przychodów.

Content experience a content marketing

Content experience i content marketing to pojęcia, którą często są ze sobą mylone albo uważane za tożsame. W praktyce jednak stanowią dwa odmienne podejścia do tworzenia treści.

  • Content marketing skupia się na przyciąganiu uwagi odbiorców poprzez tworzenie wartościowych, interesujących i edukacyjnych treści, które pomagają budować pozytywny wizerunek marki, generować leady oraz zwiększać ruch na stronie.
  • Content Experience pozwala zapewnić odbiorcom pozytywne i angażujące doświadczenia podczas interakcji z treścią. Zwraca uwagę nie tylko na jej jakość, ale również sposób prezentacji, odbiór, a także potrzeby i oczekiwania użytkowników.

Można powiedzieć, że content experience stanowi ewolucję content marketingu, umożliwiając firmom bardziej kompleksowe i strategiczne tworzenie oraz promowanie treści.

Content experience – przykłady

Aby lepiej zrozumieć, czym content experience tak naprawdę jest, warto posłużyć się przykładami. My wybraliśmy dwa, które pokazują, jak firmy mogą projektować i dostarczać treści w sposób angażujący użytkowników.

Netflix

Ta popularna platforma streamingowa dba nie tylko o jakość i różnorodność swojego contentu, ale również oferuje spersonalizowane rekomendacje, dostarczając treści dopasowane do preferencji użytkowników. Co więcej, zapewnia prostą oraz intuicyjną nawigację, a także podział na kategorie, co znacząco poprawia doświadczenia odbiorców.

Red Bull

Znany na całym świecie producent napojów energetyzujących wniósł content experience na zupełnie nowy poziom, nie tylko prezentując wyjątkowo oryginalne treści reklamowe, ale również wykorzystując do budowania marki serwis YouTube (publikowanie filmów z ekstremalnych wyzwań czy rozmaitych wydarzeń sportowych) oraz social media (stanowiące przestrzeń do interakcji z odbiorcami oraz gromadzące ogromną społeczność miłośników sportów ekstremalnych).

Z czego składa się content experience? 3 kluczowe elementy

Content experience wciąż jest w fazie badań i rozwoju, jednak już teraz możemy wyodrębnić jego 3 kluczowe elementy – organizację treści, prezentację wizualną oraz personalizację.

Kluczowe elementy content experience

Organizacja treści

Kluczem do skutecznego budowania pozytywnych doświadczeń przy użyciu treści jest ich odpowiednie zorganizowanie. Powinny być przede wszystkim łatwo dostępne dla użytkowników, dlatego tak istotne stworzenie odpowiedniej struktury strony internetowej, która będzie podzielona na kategorie oraz posiadała intuicyjną nawigację.

Istotne jest także odpowiednie powiązanie ze sobą treści, które znajdują się w różnych miejscach – np. na stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy w serwisie YouTube.

Prezentacja wizualna treści

W content experience kluczowa jest nie tylko jakość, ale również prezentacja treści. Muszą być one atrakcyjne wizualnie, by przyciągały wzrok, angażowały użytkowników i wywoływały emocje. Dlatego tak ważną rolę odgrywają tutaj elementy interaktywne oraz multimedialne, np. materiały wideo czy infografiki.

Warto również zwrócić uwagę na to, by wszelkiego rodzaju publikowane treści zostały dostosowane do urządzeń mobilnych i by czas ich wczytywania był jak najkrótszy. Wszystko to pozwoli budować pozytywne doświadczenia odbiorców.

Personalizacja treści

Aby treści budowały jak najlepsze doświadczenia użytkowników, muszą być dostosowane do ich potrzeb oraz preferencji. Dzięki temu okażą się dużo bardziej przydatne i angażujące, a także wzmocnią relację na linii klienta-marka.

Personalizacja contentu nie jest łatwa, a niezwykle pomocna w tym zakresie okazuje się analiza poprzednich interakcji i wyborów użytkowników albo dostosowywanie treści do ich wieku czy lokalizacji (pozyskanie takich danych umożliwia np. darmowe narzędzie Google Analytics).

Jak dbać o content experience? Kilka dobrych praktyk

Jeżeli chcesz wykorzystać ogromny potencjał, jaki tkwi w content experience, powinieneś stosować się do kilku sprawdzonych praktyk. Przede wszystkim:

  • zadbaj o personalizację treści, dostosowując je do potrzeb i preferencji odbiorców;
  • stosuj różnorodne formaty, np. w postaci tekstów, grafik, materiałów wideo czy podcastów;
  • stosuj CTA oraz elementy interaktywne, które zwiększą zaangażowanie użytkowników;
  • zadbaj o odpowiednią organizację treści (np. w postaci kategorii na stronie) i o to, by była ona łatwo dostępna dla internautów;
  • dostosuj swoje treści do urządzeń mobilnych, by prawidłowo wyświetlały się na smartfonach czy tabletach;
  • stosuj linkowanie wewnętrzne na stronie, które ułatwi użytkownikom docieranie do interesujących ich treści;
  • zachęcaj użytkowników do dzielenia się swoimi opiniami oraz udostępniania treści w mediach społecznościowych;
  • zapewnij spójność treści na wszystkich platformach, na których jesteś obecny;
  • dostosowuj treści do różnych etapów ścieżki zakupowej;
  • analizuj skuteczność swoich treści i monitoruj konwersje oraz wskaźniki zaangażowania;
  • dbaj o wysoką jakość treści oraz aktualizuj ją na bieżąco.

Wszystko to pozwoli Ci budować pozytywne doświadczenia użytkowników i zyskać pewność, że Twoje treści zostaną odebrane we właściwy sposób. Efekty? Lepszy wizerunek i zaufanie do marki, więcej konwersji oraz lepsza widoczność w Google.

Podsumowanie

  • Content experience to budowanie pozytywnych doświadczeń użytkowników, którzy mają kontakt z treściami udostępnianymi przez markę.
  • Dzięki content experience możliwe jest wzmocnienie wizerunku marki, poprawienie jej widoczności w sieci oraz zwiększenie konwersji i przychodów.
  • Trzy kluczowe elementy content experience to organizacja, prezentacja wizualna oraz personalizacja treści.
  • Chcąc poprawić doświadczenia użytkowników, dostosuj treści do ich potrzeb i preferencji oraz stosuj różne formy contentu.
  • Aby treści były dobrze odbierane, dbaj o ich responsywność, stosuj CTA i elementy interaktywne oraz dostosuj je do różnych etapów ścieżki zakupowej.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja
09.10.2024 Brak kategorii
08.10.2024 Marketing
07.10.2024 Korekta & Redakcja
04.10.2024 Korekta & Redakcja

Podobne wpisy


Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu