Podcast – co to jest i jak go stworzyć?

Spis Treści:

Internet otwiera dostęp do wielu narzędzi, dzięki którym dasz upust swojej kreatywności. Możesz założyć blog i publikować na nim artykuły, uruchomić kanał na YouTubie i niewielkim kosztem kręcić profesjonalne filmy albo… nagrywać podcasty. Co to takiego, dlaczego osiągają obecnie rekordy popularności i jak je tworzyć? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz poniżej!

Podcast – co to?

Podcast to audycja internetowa, w której jedna lub więcej osób prowadzi rozmowę na dany temat bądź omawia konkretne zagadnienie.

Brzmi trochę jak radio? Owszem, ale różni się od niego diametralnie – przede wszystkim tym, że zapisy rozmów są udostępniane w internecie i użytkownik może odsłuchać je w każdej chwili.

Według badania przeprowadzonego przez LoveBrands Group i SW Research ponad 40% Polaków regularnie słucha podcastów, a popularność takich publikacji rośnie z roku na rok. Z czego to wynika? Przede wszystkim z wygody i dostępności. To od odbiorcy zależy, kiedy włączy audycję, jak długo będzie jej słuchał i w jakim miejscu.

Co więcej, podcasty mają formę audio, dzięki czemu nie angażują wzroku i można słuchać ich podczas wykonywania różnych czynności – gotowania obiadu, jazdy samochodem, a nawet w pracy (oczywiście tej mniej wymagającej!). Warto wspomnieć również o ich bogatej tematyce – w internecie z łatwością znajdziesz podcasty o filmach, grach, sztuce, gotowaniu i wszystkim innym, co tylko Cię interesuje.

Mamy również dobrą wiadomość dla osób budujących markę osobistą albo prowadzących firmę – podcast można wykorzystać także do rozwoju swojego biznesu.

Czy warto nagrywać podcasty?

Oczywiście! Nie tylko po to, by podzielić się z innymi swoimi opiniami czy spostrzeżeniami. Jak wspominaliśmy wcześniej, podcast może służyć do budowania marki osobistej, a nawet stanowić ciekawe narzędzie content marketingu do promocji swojego biznesu.

Dzięki niemu dotrzesz do odbiorców (w tym potencjalnych klientów), którzy nie mają czasu na czytanie artykułów czy oglądanie filmów w internecie, dlatego chętnie sięgają po różnego rodzaju materiały w formie audio.

Ponadto podcasty:

  • pozwolą Ci zyskać stały kontakt z odbiorcami oraz przekazać im różnego rodzaju informacje – również te związane z Twoimi produktami czy usługami;
  • umożliwią dotarcie do nowych odbiorców, w tym biznesmenów, którzy słuchają ich np. podczas podróży do lub z siedziby firmy;
  • dadzą możliwość budowania pozytywnego wizerunku marki i utrwalania jej w świadomości odbiorcy;
  • pomogą w budowaniu pozycji eksperta w branży oraz tworzeniu wokół marki lojalnej i zaangażowanej grupy odbiorców;
  • stanowią jeden z najlepszych sposobów na urozmaicenie contentu kierowanego do potencjalnych klientów.

Warto dodać, że do stworzenia podcastu potrzebujesz – poza pomysłem i scenariuszem – wyłącznie dobrego jakościowo mikrofonu.

Jak stworzyć podcast?

Oczywiście sukces podcastu zależy od tego, czy będzie on interesujący dla odbiorców. Tworząc tego rodzaju audycję, musisz pamiętać o 5 kwestiach.

  1. Jakość dźwięku i ton głosu. W pierwszej kolejności zaopatrz się w porządny mikrofon i przeprowadź jego próbę. Nagrywaj swój głos, sprawdzaj, jak brzmi i dopasowuj jego ton w taki sposób, aby był atrakcyjny dla słuchacza. Pamiętaj, by mówić wyraźnie, bo nikt nie lubi słuchać podcastów, w których trakcie trzeba wytężać słuch, by coś zrozumieć.
  2. Interesujący temat. O czym chcesz mówić? Co pragniesz przekazać swoim odbiorcom? W jaki sposób zaciekawisz ich i sprawisz, by przesłuchali cały odcinek? To tylko część pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć. Kluczem do sukcesu jest znalezienie chwytliwego tematu, który jest na czasie i, co ważne, na którym dobrze się znasz. Nie zgromadzisz wielu słuchaczy, jeżeli będziesz mówić o banałach.
  3. Scenariusz lub konspekt. Nawet jeżeli doskonale znasz się na danej tematyce, musisz uporządkować poruszane zagadnienia. Możesz napisać bardziej rozbudowany scenariusz albo prosty konspekt, w którym wypunktujesz tematy poruszane po kolei w audycji. Dzięki temu unikniesz chaosu w swoim podcaście.
  4. Usunięcie niedoskonałości. Kiedy już nagrasz całą audycję, musisz zadbać o jej obróbkę. Dzięki prostym programom usuniesz wszelkie szumy, hałasy z zewnątrz czy echo. Jeżeli w tle jest zbyt wiele niedoskonałości, spróbuj zmienić miejsce nagrywania albo zamknij wszystkie okna.
  5. Zachęcenie odbiorców. Jeżeli chcesz, aby jak najwięcej odbiorców włączyło Twój podcast, napisz o nim kilka słów, wymień poruszane w audycji tematy i poinformuj słuchaczy, dlaczego warto spędzić z Tobą tych kilka chwil. W ten sposób zyskasz możliwość skuteczniejszej promocji swojego dzieła.

Gdzie publikować podcasty?

Możliwości w tym zakresie jest naprawdę wiele. Polecamy YouTube, Spotify, iTunes, SoundCloud czy Google Podcasts.

Przed opublikowaniem podcastu należy jednak przesłać plik z nagranym odcinkiem na hosting podcastów (np. Anchor, Spreaker czy Libsyn). Taki serwis wygeneruje kod do kanału RRS, który można następnie umieścić na popularnych platformach podcastowych.

Podsumowanie

  • Co to jest podcast? To audycja internetowa, w której trakcie jedna lub więcej osób omawia wybrany temat.
  • Podcasty nie angażują wzroku, dlatego można słuchać ich w dowolnym momencie i w niemal każdym miejscu.
  • Dzięki podcastom możesz wypromować swoją markę osobistą lub ofertę, a także zbudować pozycję eksperta w danej dziedzinie.
  • Jeżeli chcesz stworzyć profesjonalny podcast, zaopatrz się w dobrej jakości mikrofon i naucz się obsługi programów do obróbki dźwięku.
  • Przed rozpoczęciem nagrywania napisz konspekt lub scenariusz, ponieważ pozwoli Ci to omówić każdy temat i uniknąć chaosu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja
09.10.2024 Brak kategorii

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu