Evergreen content – co to jest?

Spis Treści:

Organiczny ruch na stronie jest niezbędny dla wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google, a najłatwiej go zwiększać poprzez dodawanie na nią nowych treści. Jednakże należy robić to rozważnie, ponieważ możemy doprowadzić do kilku zjawisk, których zdecydowanie chcemy uniknąć. Rozwiązaniem może być zawartość, która się zwyczajnie nie dezaktualizuje – czyli tzw. evergreen content.

Czym jest evergreen content?

Evergreen content to treści, które nigdy się nie dezaktualizują, są wyczerpujące i dobrze zoptymalizowane.

Evergreen oznacza w dosłownym tłumaczeniu, „wiecznie zielony”, odnosząc się do roślin, które nie zrzucają liści w okresie zimowym – pozostają zatem, cóż, wiecznie zielone. Jeśli uznamy to za metaforę na publikowanie treści, otrzymujemy powyższą definicję.

Choć każda opublikowana treść jest niejako „wieczna”, niektóre z nich – konkretnie te powiązane z trendem czy wiadomością– tracą na zainteresowaniu wraz z czasem.

Dobry evergreen content musi być również aktualizowany. Owszem, treść jest „wiecznie zielona”, ale jeśli zostanie przez Ciebie zapomniana, zapomni o niej także Google. Warto więc co jakiś czas wracać do niego i go udoskonalać.

Co nie jest evergreen contentem?

Zgodnie z powyższą definicją – rzeczy dotyczące tymczasowych nurtów, trendów, mody, wiadomości czy danych, które są ściśle powiązane z danym okresem.

Ujmując to w klarowny przykład, w 2023 roku niemal nikogo nie będzie interesowało, jakie były najpopularniejsze ubrania na sezon jesienny w latach wcześniejszych. Jednakże wydarzenia, które są iteracyjne (takie jak na przykład wybory czy igrzyska olimpijskie), mogą stanowić już dobry temat na artykuł, ponieważ regularnie stają się istotne dla wielu ludzi.

Pomysły na evergreen content na Twoją stronę

Trzymaj się tematów, które mogą być istotne dla wielu ludzi, niezależnie od roku, miesiąca czy jakiegoś jednorazowego wydarzenia. Doskonale sprawdzą się takie zagadnienia, które są wyszukiwane przez cały czas, a nie na przykład sezonowo.

Równie ważne jest znalezienie takiego zagadnienia w obrębie tematyki poruszanej na naszej stronie. Nie zawsze będzie to łatwe – niektóre branże są o wiele bardziej zależne od czasu niż inne (np. turystyczna). Na szczęście istnieje kilka formatów, których możesz użyć niemal niezależnie od rodzaju strony, a które są powszechnymi sposobami na wygenerowanie evergreen contentu:

  • listy;
  • zbiory porad dotyczących jakiegoś zagadnienia;
  • poradniki;
  • case studies;
  • recenzje produktów;
  • najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Kiedy już wybierzesz temat, musisz zadbać o dwie rzeczy:

  1. Dobrą frazę kluczową – dzięki odpowiedniej optymalizacji tekstu będzie on mógł się wysoko wypozycjonować, a to pozwoli dotrzeć do Ciebie większej liczbie użytkowników.
  2. Sprawdzenie, jak dane hasło wygląda w Google Trends  – to właśnie dzięki temu dowiesz się, czy jest aktualne przez cały czas, w jakich regionach i jakie są podobne zapytania.

Co najlepiej wybrać?

Znając specyfikę swoich działań oraz zakres tematyczny publikowanych na naszej stronie materiałów, możesz tworzyć wiele możliwych kombinacji korzystając z elementów z powyższej listy.

Przykład:
  • Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz stworzyć listy rzeczy, które zaleca się początkującym w danej dziedzinie (tj. wygodne buty dla trekkingu górskiego).
  • Z kolei gdy posiadasz punkt usług, możesz opracować zbiór porad dla klientów (tj. sposoby upięć włosów, jeśli prowadzisz zakład fryzjerski; czyszczenie butów domowymi sposobami, jeśli jesteś właścicielem zakładu obuwniczego i tak dalej).

Evergreen content – korzyści

Poza generowaniem ruchu, tego typu materiały mogą Ci przynieść jeszcze jedną ważną korzyść – budowę profesjonalnego wizerunku marki. Potencjalny klient, natrafiwszy na taką treść na Twojej stronie, nabierze przekonania, że jesteś specjalistą w tej dziedzinie.

Aby jednak uzyskać powyższe korzyści, należy mieć kilka rzeczy na uwadze przy tworzeniu tego typu zawartości. Przede wszystkim, Twoją domyślną grupą docelową są adepci danego zagadnienia – wszak nikt, kto potrafi już tworzyć profesjonalne fotografie, nie będzie szukał porad dla początkujących. Z tego powodu powinieneś zadbać o prosty, zrozumiały język bez specjalistycznych pojęć. Bądź też precyzyjny i staraj się pisać zwięźle – w przeciwnym wypadku potencjalny czytelnik może się zniechęcić lub stracić zainteresowanie.

Gdy tego rodzaju treści są dobrze napisane i zoptymalizowane, generują ruch, a tym samym zapewniają wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu więcej osób może trafić na Twoją stronę.

Evergreen content nie powinien oczywiście całkowicie zastąpić zawartości na Twojej stronie. Równie istotne pozostaje zdobywanie zasięgów poprzez znajdywanie nowych słów kluczowych i reagowanie na aktualne wydarzenia. Jednakże dobrym pomysłem jest umieszczenie, zwłaszcza dla najpopularniejszych fraz kluczowych, evergreen contentu na stronie.

Podsumowanie

  • Evergreen content to takie treści, które zawsze są aktualne, bez względu na trendy.
  • Warto tworzyć tego rodzaju content na stronie, ponieważ generuje on ruch i pomaga w budowaniu wizerunku eksperta.
  • Formaty, które się sprawdzą, to poradniki, listy czy recenzje produktów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Jan Susmaga

Z wykształcenia - filolog/językoznawca, z aktualnego zawodu - korektor i copywriter, z zainteresowania - wszystko po trochu. Lubi pisać, czytać zarówno prozę, jak i literaturę faktu (głównie naukową), oglądać horrory, trenować sztuki walki, próbować nowych rzeczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

07.02.2023 Pozycjonowanie
06.02.2023 Korekta & Redakcja
04.02.2023 Content Marketing
03.02.2023 Porady & Ciekawostki
02.02.2023 Korekta & Redakcja
01.02.2023 Prawo & Finanse
31.01.2023 Korekta & Redakcja
30.01.2023 Porady & Ciekawostki
28.01.2023 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu