Evergreen content - stały ruch na stronie | Content Writer
-nieustający-ruch-evergreen-content

Evergreen content – stały ruch na stronie

Organiczny ruch na stronie jest niezbędny dla wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google, a najłatwiej go zwiększać poprzez dodawanie nowych treści na stronę. Jednakże należy robić to rozważnie, ponieważ możemy doprowadzić do kilku zjawisk, których zdecydowanie chcemy uniknąć. Rozwiązaniem może być zawartość, która się zwyczajnie nie dezaktualizuje – czyli tzw. evergreen content.

Nowa zawartość na stronie – co może pójść nie tak?

Jeśli walczymy z zastojem ruchu na stronie dodając kolejne materiały, możemy doprowadzić do kilku niepożądanych efektów. Każdy materiał ma ograniczoną „żywotność”, tj. po jakimś czasie naturalnie przestaje generować ruch i zasięg. Zjawisko to nosi nazwę traffic decay. Sęk w tym, że dodając kolejne treści w sposób mechaniczny możemy jedynie pogorszyć sprawę, ponieważ kumulujemy na stronie coraz to nowe materiały, które wcale nie polepszają na dłuższą metę naszych osiągów. Jeśli prowadzimy stronę o wąskim zakresie specjalizacji, istnieje ryzyko, że niektóre tematy będą się powtarzać, a w ekstremalnym przypadku mogą nawet zostać uznane za tzw. thin content.

Kluczowe jest zatem odpowiednie przemyślenie i zaplanowanie publikowanej zawartości. A jednym ze skutecznych sposobów na utrzymanie stałego poziomu ruchu jest koncept evergreen contentu.

Jak evergreen content może Ci pomóc?

Zacznijmy od tego, czym on w zasadzie jest. Evergreen oznacza, w dosłownym tłumaczeniu, „wiecznie zielony” i odnosi się do roślin, które nie zrzucają liści w okresie zimowym – pozostają zatem, cóż, wiecznie zielone. Jeśli uznamy to za metaforę na publikowanie treści, istnieje taki jej typ, który nigdy się nie dezaktualizuje, dzięki czemu jest w stanie nieustannie generować stały poziom ruchu od momentu jego publikacji.

Choć każda opublikowana treść jest niejako „wieczna”, niektóre z nich – konkretnie te powiązane z trendem czy wiadomością– tracą na zainteresowaniu wraz z czasem. Evergreen content, w założeniu będący w opozycji, stawia na treść, która jest „uniwersalna” i równie istotna w każdym momencie.

Co nie jest evergreen contentem?

Zgodnie z powyższą definicją – rzeczy dotyczące tymczasowych nurtów, trendów, mody, wiadomości czy danych, które są ściśle powiązane z okresem czasu. Ujmując to w klarowny przykład, w 2020 nikogo nie będzie interesowało, jakie były najpopularniejsze ubrania na sezon letni w roku minionym. Jednakże wydarzenia, które są iteracyjne (takie jak, na przykład, wybory czy igrzyska olimpijskie) mogą stanowić już dobry temat na artykuł, ponieważ regularnie stają się istotne dla wielu ludzi.

Pomysły na evergreen content na Twoją stronę

Znamy już najważniejsze cechy, którymi musi cechować się tego typu zawartość, by mogła cieszyć się niesłabnącym ruchem. Po prostu trzymajmy się rzeczy, które mogą być istotne dla wielu ludzi, niezależnie od roku, miesiąca czy jakiegoś jednorazowego wydarzenia.

Jednakże równie ważne jest znalezienie takowego tematu w obrębie tematyki poruszanej na naszej stronie. Nie zawsze będzie to łatwe – niektóre branże są o wiele bardziej zależne od czasu niż inne (np. turystyczna). Na szczęście istnieje kilka formatów, których można użyć niemal niezależnie od rodzaju strony, a które są powszechnymi sposobami na wygenerowanie evergreen content:

  • listy;
  • zbiory porad dotyczących jakiegoś zagadnienia;
  • poradniki;
  • recenzje produktów.

Co najlepiej wybrać?

Znając specyfikę swoich działań oraz zakres tematyczny publikowanych na naszej stronie materiałów, możemy tworzyć wiele możliwych kombinacji korzystając z elementów z powyższej listy.

Jeśli prowadzimy sklep i posiadamy już wiele recenzji, nic nie stoi na przeszkodzie by sporządzić listy produktów, które są dla danej kategorii najpopularniejsze. Możemy także stworzyć listy rzeczy, które zaleca się początkującym w danej dziedzinie (jeśli sprzedajemy rzeczy służące pracy lub aktywnemu wypoczynkowi).

Jeśli posiadamy punkt usług, możemy napisać porady lub poradniki dla osób, które chciałby spróbować swoich sił na naszym polu. Przykładowo – sposoby upięć włosów, jeśli prowadzimy zakład fryzjerski; czyszczenie butów domowymi sposobami, jeśli jesteśmy właścicielami zakładu obuwniczego – i tak dalej.

Poza generowaniem stałego ruchu, tego typu materiały mogą nam przynieść jeszcze jedną korzyść, niemierzalną żadnym wskaźnikiem czy wykresem – korzyść wizerunkową. Potencjalny klient, natrafiwszy na taką treść na naszej stronie, nabędzie przeświadczenia, że obcuje ze specjalistami w danej dziedzinie. Korzyści są zatem znaczące.

Sposób na nieustający ruch

Warto mieć jeszcze kilka rzeczy na uwadze przy tworzeniu tego typu zawartości. Przede wszystkim, naszą domyślną grupą docelową są adepci danego zagadnienia – wszak nikt, kto potrafi już tworzyć profesjonalne fotografie, nie będzie szukał porad dla początkujących. Z tego powodu powinniśmy zadbać o prosty, zrozumiały język bez specjalistycznych pojęć. Bądźmy też precyzyjni i starajmy się pisać zwięźle – w przeciwnym wypadku potencjalny czytelnik może się zniechęcić lub stracić zainteresowanie.

Evergreen content nie powinien oczywiście całkowicie zastąpić zawartości na naszej stronie. Równie istotne pozostaje zdobywanie nowych zasięgów poprzez znajdywanie nowych słów kluczowych, a to robimy głównie za sprawą publikacji nowych tekstów. Jednakże dobrym pomysłem jest umieszczenie, zwłaszcza dla najpopularniejszych fraz kluczowych, kilku treści tego typu na stronie. Dzięki temu poziom ruchu powinien utrzymywać się na stałym poziomie.

Przeczytaj także:

Jak powinien przebiegać rozwój contentu na stronie?

Quality content – czym jest i dlaczego zwiększy Twoją sprzedaż?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *