Co to jest marka i jaki jest jej cel?

Spis Treści:

Spotykamy ją na każdym kroku. Wypełnia nie tylko przestrzeń miejską, ale również ludzkie umysły. Określa naszą przynależność grupową, pozycję społeczną, potrzeby i decyzje zakupowe. Czym jest marka i co sprawiło, że stała się tak powszechnym zjawiskiem?

Marka – co to jest?

Marka (ang. brand) to zespół elementów identyfikacyjnych, które wyróżniają firmę, produkt, osobę bądź inne podmioty.

Składnikami marki są unikalne nazwy, kolory, dźwięki lub symbole, choć najczęściej występują one w połączeniu.

Każda cecha, która odróżnia podmiot na tle konkurencji, może być tworzywem brandu. Wygląd opakowania, zachowanie pracowników, styl czcionki, układ treści na stronie, to zaledwie część niezliczonych cegiełek, z których można zbudować markę.

Działania, które mają na celu nadanie cech identyfikacyjnych marce, nazywają się brandingiem. Co ciekawe, takie czynności nie muszą być związane wyłącznie z przedsiębiorstwem.

Przykład:

Bitwa pod Grunwaldem, Fryderyk Chopin czy naród polski to również swego rodzaju marki, zawierające szereg unikalnych, wyróżniających cech, które tkwią w naszej świadomości.

W świecie biznesowym mamy do czynienia z trzema rodzajami brandu: marką firmy, produktu lub osoby.

Marka firmy

Marka firmy jest zbiorem unikalnych cech, które reprezentują daną organizację.

Branding przedsiębiorstwa wyróżnia się kompleksowymi działaniami o długim horyzoncie czasowym.

Jego grupą docelową są zarówno zewnętrzni klienci, jak i wewnętrzni interesariusze. Z tego względu w skład działań zaliczamy m.in. kulturę pracy, postawę zarządu, wizje i cele firmy.

Przykład: Apple, McDonald, Audi, Google oraz inne korporacje.

Marka produktu

Marka produktu stanowi zespół cech wyróżniających pojedynczy produkt bądź serię powiązanych produktów.

W tym przypadku grupą docelową są wyłącznie konsumenci. Czas trwania brandingu równa się cyklowi życia produktu. W ramach budowania świadomości stosuje się reklamę oraz inne rozwiązania marketingowe.

Przykład: Macbook Air, WieśMac, Audi A6, Google Workplace.

Marka osobista

Marka osobista to szereg elementów wyróżniających konkretną osobę lub postać.

Ten szczególny rodzaj brandu wyróżnia się długotrwałą budową wizerunku za pomocą różnorodnych środków medialnych takich jak telewizja czy Internet.

Przykład: Celebryci, sportowcy, eksperci.

Jaki jest cel marki?

Budowanie świadomości wśród odbiorców niesie ze sobą istotne korzyści natury ekonomicznej.

W przypadku produktów oczywistym celem jest większa sprzedaż. Znane marki są zdecydowanie częściej wybierane przez konsumentów.

Korporacjom lub konkretnym osobom również na tym zależy, choć efekt nie jest tak bezpośredni. Firma o korzystnym wizerunku może przyciągnąć utalentowanych pracowników (tzw. employer branding) lub zwiększyć wycenę swoich akcji na giełdzie. Z kolei popularna osoba może liczyć na wpływy od sponsorów lub dodatkowy zarobek z influencer marketingu.

Te korzyści sprawiają, że marki otaczają nas na każdym kroku, a ich liczba notorycznie wzrasta. Co jednak odpowiada za to, że preferujemy znane firmy? Czy skuteczność brandów jest uwarunkowana w działaniu naszych umysłów?

Jak działa marka?

Wiemy już, co to marka. Przyczyny jej sukcesu są jednak na tyle ciekawe, że wymagają dodatkowego omówienia.

Jak zwięźle powiedział semiotyk kultury Marcin Napiórkowski: świat jest skomplikowany, a my – dosyć prości. Marka idealnie wykorzystuje ten dysonans, oferując nam gotowe rozwiązania, które nie wymagają namysłu.

Nie musimy analizować składu, materiału czy właściwości jakiegoś produktu. Niejako „ufamy” brandowi i z góry wiemy, że to jest dobre, a tamto ekskluzywne. Żyjemy w nadmiarze informacji, więc nie wymagamy wiele – wystarczy rytmiczny slogan, by wybrać Calgon dla swojej pralki, a jedna praktyczna wizualizacja pokaże nam, jak skutecznie Domestos wybija niemal wszystkie bakterie.

Świadomość różnych marek tworzy ramę interpretacyjną, wedle której poruszamy się po tym złożonym świecie. Mieścimy w głowach liczne etykiety, stereotypy i sądy, by kompensować nasze ograniczenia poznawcze. Gdy gospodarka dynamicznie rośnie, pojemność ludzkich czaszek nie różni się wiele od tej z paleolitu. Wciąż potrzebujemy prostych odpowiedzi.

Podsumowanie:

  • Marka (brand) jest zbiorem wszelkich elementów identyfikujących podmiot.
  • Zazwyczaj jej podstawowym celem jest generowanie korzyści w postaci większej sprzedaży.
  • Najczęściej spotykamy marki przedsiębiorstw, produktów oraz konkretnych osób.
  • Składnikami marki są m.in. logotyp, slogan, kolor, dźwięk. Wszystko, co jest charakterystyczne, może być elementem brandu.
  • Świat jest złożony, a nasze zdolności poznawcze – ograniczone. Marki wskazują, jakie decyzje podejmować w obliczu nadmiaru informacji.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

19.07.2021 Content Marketing
17.07.2021 E-commerce
16.07.2021 Copywriting
15.07.2021 Social Media
14.07.2021 HR & Finanse
13.07.2021 Content Marketing
12.07.2021 Pozycjonowanie
12.07.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy