Co to jest marka i jaki jest jej cel?

Spis Treści:

Spotykamy ją na każdym kroku. Wypełnia nie tylko przestrzeń miejską, ale również ludzkie umysły. Określa naszą przynależność grupową, pozycję społeczną, potrzeby i decyzje zakupowe. Czym jest marka i co sprawiło, że stała się tak powszechnym zjawiskiem?

Marka – co to jest?

Marka (ang. brand) to zespół elementów identyfikacyjnych, które wyróżniają firmę, produkt, osobę bądź inne podmioty.

Składnikami marki są unikalne nazwy, kolory, dźwięki lub symbole, choć najczęściej występują one w połączeniu.

Każda cecha, która odróżnia podmiot na tle konkurencji, może być tworzywem brandu. Wygląd opakowania, zachowanie pracowników, styl czcionki, układ treści na stronie, to zaledwie część niezliczonych cegiełek, z których można zbudować markę.

Działania, które mają na celu nadanie cech identyfikacyjnych marce, nazywają się brandingiem. Co ciekawe, takie czynności nie muszą być związane wyłącznie z przedsiębiorstwem.

Przykład:

Bitwa pod Grunwaldem, Fryderyk Chopin czy naród polski to również swego rodzaju marki, zawierające szereg unikalnych, wyróżniających cech, które tkwią w naszej świadomości.

Rodzaje marek

W świecie biznesowym mamy do czynienia z trzema rodzajami brandu: marką firmy, produktu lub osoby.

Marka firmy

Marka firmy jest zbiorem unikalnych cech, które reprezentują daną organizację.

Branding przedsiębiorstwa wyróżnia się kompleksowymi działaniami o długim horyzoncie czasowym.

Jego grupą docelową są zarówno zewnętrzni klienci, jak i wewnętrzni interesariusze. Z tego względu w skład działań zaliczamy m.in. kulturę pracy, postawę zarządu, wizje i cele firmy.

Przykład: Apple, McDonald, Audi, Google oraz inne korporacje.

Marka produktu

Marka produktu stanowi zespół cech wyróżniających pojedynczy produkt bądź serię powiązanych produktów.

W tym przypadku grupą docelową są wyłącznie konsumenci. Czas trwania brandingu równa się cyklowi życia produktu. W ramach budowania świadomości stosuje się reklamę oraz inne rozwiązania marketingowe.

Przykład: Macbook Air, WieśMac, Audi A6, Google Workplace.

Marka osobista

Marka osobista to szereg elementów wyróżniających konkretną osobę lub postać.

Ten szczególny rodzaj marki wyróżnia się długotrwałą budową wizerunku za pomocą różnorodnych środków medialnych takich jak telewizja czy Internet.

Przykład: Celebryci, sportowcy, eksperci.

Jaki jest cel marki?

Budowanie świadomości wśród odbiorców niesie ze sobą istotne korzyści natury ekonomicznej.

W przypadku produktów oczywistym celem jest większa sprzedaż. Znane marki są zdecydowanie częściej wybierane przez konsumentów.

Korporacjom lub konkretnym osobom również na tym zależy, choć efekt nie jest tak bezpośredni. Firma o korzystnym wizerunku może przyciągnąć utalentowanych pracowników (tzw. employer branding) lub zwiększyć wycenę swoich akcji na giełdzie. Z kolei popularna osoba może liczyć na wpływy od sponsorów lub dodatkowy zarobek z influencer marketingu.

Te korzyści sprawiają, że marki otaczają nas na każdym kroku, a ich liczba notorycznie wzrasta. Co jednak odpowiada za to, że preferujemy znane firmy? Czy skuteczność brandów jest uwarunkowana w działaniu naszych umysłów?

Jak działa marka?

Wiemy już, co to marka. Przyczyny jej sukcesu są jednak na tyle ciekawe, że wymagają dodatkowego omówienia.

Jak zwięźle powiedział semiotyk kultury Marcin Napiórkowski: świat jest skomplikowany, a my – dosyć prości. Marka idealnie wykorzystuje ten dysonans, oferując nam gotowe rozwiązania, które nie wymagają namysłu.

Nie musimy analizować składu, materiału czy właściwości jakiegoś produktu. Niejako „ufamy” brandowi i z góry wiemy, że to jest dobre, a tamto ekskluzywne. Żyjemy w nadmiarze informacji, więc nie wymagamy wiele – wystarczy rytmiczny slogan, by wybrać Calgon dla swojej pralki, a jedna praktyczna wizualizacja pokaże nam, jak skutecznie Domestos wybija niemal wszystkie bakterie.

Świadomość różnych marek tworzy ramę interpretacyjną, wedle której poruszamy się po tym złożonym świecie. Mieścimy w głowach liczne etykiety, stereotypy i sądy, by kompensować nasze ograniczenia poznawcze. Gdy gospodarka dynamicznie rośnie, pojemność ludzkich czaszek nie różni się wiele od tej z paleolitu. Wciąż potrzebujemy prostych odpowiedzi.

Podsumowanie

  • Marka (brand) jest zbiorem wszelkich elementów identyfikujących podmiot.
  • Zazwyczaj jej podstawowym celem jest generowanie korzyści w postaci większej sprzedaży.
  • Najczęściej spotykane rodzaje marek to: marki przedsiębiorstw, produktów oraz konkretnych osób.
  • Składnikami marki są m.in. logotyp, slogan, kolor, dźwięk. Wszystko, co jest charakterystyczne, może być elementem brandu.
  • Świat jest złożony, a nasze zdolności poznawcze – ograniczone. Marki wskazują, jakie decyzje podejmować w obliczu nadmiaru informacji.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.12.2024 Korekta & Redakcja
05.12.2024 Porady & Ciekawostki
04.12.2024 Prawo & Finanse
03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu