Projektowanie logo – najważniejsze zasady
Dobrze zaprojektowane logo wyróżnia markę, buduje rozpoznawalność i zwiększa skuteczność działań marketingowych. Można powiedzieć, że stanowi wymóg prowadzenia jakiegokolwiek większego biznesu. Przyjrzymy się zatem, jak projektować logo, by zapewnić optymalne korzyści swojej firmie.
Czym jest logo?
Logo jest unikalnym symbolem graficznym, który stanowi element identyfikacji wizualnej marki, firmy lub organizacji. Składa się ze znaku (sygnetu) oraz logotypu.
Na potrzeby przykładu posłużymy się naszym logo zaprojektowanym przez agencję kreatywną Codium.
Logo jest jednym z najważniejszych elementów tożsamości. Użycie określonego koloru czy stylu determinuje charakter marki, wpływając na to, jak odbiorcy postrzegają firmę.
Przykładowo, logo Content Writer symbolizuje lekkość pisma. Znak przedstawia pióro – odwieczny symbol pisarzy. Zostało ono uproszczone, aby podkreślić lekkość, nowoczesność oraz wyprzedzanie trendów rynkowych. Z kolei logotyp oddaje dynamiczny charakter odręcznego pisma.
Zasady projektowania logo
Podczas procesu tworzenia logo należy pamiętać o zasadach, które pozwolą na szerokie zastosowanie, a także spójne i czytelne wyeksponowanie grafiki.
Określ mutacje logo
Przygotuj logo w kilku wersjach, które pozwolą na jego funkcjonowanie we wszystkich polach eksploatacji.
W tym przypadku podstawową wersją jest granatowe logo zamieszczone na jasnym lub szarym tle.
Zadbaliśmy jednak o możliwość stosowania grafiki na ciemnym kontraście, stosując wersję w negatywie.
Dzięki temu formy aplikowania logo są znacznie bardziej zróżnicowane:
Pamiętaj jednak, by ustalić sztywny zakres dopuszczalnych modyfikacji. Zbyt swobodna ingerencja może poskutkować zatraceniem spójności oraz czytelności logo.
Wyznacz pole ochronne
Określenie dopuszczalnych marginesów gwarantuje optymalną czytelność logo we wszystkich aplikacjach.
W naszym przypadku pole ochronne wynosi połowę szerokości znaku. Dzięki wyznaczeniu tych odległości zyskujesz pewność, że grafika zostanie odpowiednio wyeksponowana.
Jeśli używasz sygnetu i logotypu w izolacji, pamiętaj o wyznaczeniu pola ochronnego dla każdego z nich.
W celu zachowania czytelności dobrym pomysłem jest również określenie minimalnej wielkości znaku. Dla Content Writer wynosi ona: 4,5 cm szerokości dla materiałów drukowanych oraz 120 px w użytku cyfrowym.
Stwórz kolorystykę
Wyznaczenie spójnej kolorystyki będzie istotne nie tylko przy projektowaniu logo, ale również przy wszelkich materiałach graficznych tworzonych w przyszłości. Dlatego już teraz musisz określić, jakimi barwami będzie posługiwać się Twoja marka.
Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jaki kolor wybrać do logo. To zależy od decyzji, jak Twoja firma ma być postrzegana. Czerwony kolor podkreśla odwagę, z kolei niebieski – stabilność i profesjonalizm. Czarny jest elegancki, a zielony związany z naturą oraz harmonią. I tak dalej, i tak dalej.
W kolorystyce Content Writer główną rolę pełni ciemny odcień granatu, który odwzorowuje solidność, rozwagę i profesjonalizm – czyli cechy niezbędne u firmy tworzącej specjalistyczne treści.
Wyznaczoną barwę zapisz w kodzie HEX, aby móc posługiwać się tym samym kolorem w obrębie wszystkich późniejszych materiałów graficznych, takich jak np. wizytówki.
Pamiętaj, że kolor jest kluczowym elementem identyfikacji wizualnej, który wyróżni Twoją firmę. Określoną barwę można nawet opatentować, z czego skorzystała m.in Milka, zastrzegając charakterystyczny odcień fioletu. Jej śladami poszedł T-Mobile, Orange czy Whiskas.
Projektowanie logo - FAQ
Rynek oferuje wiele narzędzi, choć największą popularnością cieszy się Adobe Illustrator oraz CorelDRAW.
Firmy stosują zróżnicowaną strukturę logo. Niektóre korzystają z samego sygnetu, inne tylko z logotypu, a jeszcze inne stosują grafikę złożoną z obydwóch części oraz claim’a (hasła reklamowego).
Żadne rozwiązanie znacząco nie zwiększa, ani nie przekreśla szans na skuteczną identyfikację wizualną. Należy jednak pamiętać, że koncepcja złożone ze standardowego podziału (sygnetu i logotypu) daje najszersze możliwości aplikowania logo.
Logo jest podstawowym elementem rozpoznawalności marki, ale na tym branding się nie kończy. Dodatkowy wkład wnosi chociażby kolor, typografia (styl czcionki) czy struktura strony WWW, która notabene staje się coraz istotniejszym składnikiem tożsamości marki.
Należy przedłożyć zgłoszenie o ochronę znaku towarowego do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Koszt wynosi 500 PLN, a całe postępowanie trwa nie dłużej niż rok. Ochrona obejmuje prawo do korzystania z zastrzeżonego znaku towarowego przez 10 lat (z możliwością przedłużenia tego okresu).
Współczesne szaty graficzne opierają się na minimalizmie oraz oszczędności kolorystycznej. Coraz więcej znanych firm przechodzi na flat design, eliminując z logo wszelkie gradienty oraz cieniowania. Bryły zostają zastąpione prostymi formami i kształtami.
Istnieje kilka interpretacji tego zjawiska. Spekuluje się, że minimalizm jest następstwem ogólnego przesytu informacji i związanej z tym ślepoty banerowej. Z tego względu odbiorców interesują proste idee, które można zrozumieć na pierwszy rzut oka. Alternatywne wyjaśnienie podaje Wikipedia: rośnie udział urządzeń mobilnych (czyli wyświetlaczy o małym ekranie), względem których uproszczenie materiałów graficznych sprzyja optymalizacji – zmniejszeniu transferu danych czy lepszej czytelności.
Podsumowanie
- Logo jest unikalnym symbolem graficznym złożonym ze znaku (sygnetu) oraz logotypu.
- Odgrywa kluczową rolę w budowaniu rozpoznawalności danej firmy czy organizacji.
- Podczas projektowania logo należy wyznaczyć dozwolone wariacje graficzne, określić pole ochronne, a także ustanowić kolorystykę adekwatną do charakteru marki.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz