Czym jest Q&A i jak je tworzyć?
Pytania i odpowiedzi, czyli w skrócie Q&A, to coraz powszechniejszy element stron internetowych. W poniższym artykule przedstawimy, w jaki sposób je formułować, aby przyniosły korzyści biznesowe.
Q&A – co to jest?
Jak już na wstępie wspomnieliśmy, Q&A to nic innego jak skrót nazwy Questions and Answers (ang. pytania i odpowiedzi).
Często zamiennie używa się określenia FAQ, czyli Frequently Asked Questions (ang. najczęściej zadawane pytania).
Q&A to narzędzie, które jest coraz częściej stosowane na portalach informacyjnych, stronach i platformach e-commerce. Wynika to z faktu, że znacząco poprawia UX strony, umożliwiając zebranie kluczowych informacji w jednym miejscu. Wraz z tym generuje szereg korzyści biznesowych.
Przeczytaj również
Q&A – korzyści
Zalety tego rozwiązania obejmują zarówno komfort użytkowników, jak i kwestię SEO.
Komfort użytkowników
Zestawienie pytań i odpowiedzi jest wysoce skuteczną formą przedstawiania ważnych informacji. Czytelnik z łatwością przyjmuje perspektywę pytającego i szybko rozwiewa swoje wątpliwości po przeczytaniu potrzebnej odpowiedzi.
Warto zaznaczyć, że często Q&A ma formę listy rozwijanej, co oznacza możliwość wyświetlenia tylko tych treści, jakich użytkownik potrzebuje. Jest to spore ułatwienie w porównaniu do tradycyjnych bloków tekstowych, gdzie nadmiar informacji utrudnia wyszukanie tych pożądanych.
Mówiąc inaczej, narzędzie Q&A nie tylko zwięźle i precyzyjnie prezentuje wiadomości, ale również porządkuje je. Dzięki temu każdy może znaleźć to, czego szuka!
Pozycjonowanie
Zasadność Q&A w optymalizowaniu strony pod SEO wynika z pojawienia się algorytmu Koliber, który rozpoczął swoje działanie w sierpniu 2013 roku. Wtedy też pisanie tekstów pod SEO zmieniło swoją formę – zamiast ściśle dopasowywać frazy kluczowe, skupiło się na tworzeniu bardziej złożonych sformułowań, które lepiej odpowiadają intencjom użytkownika.
Co ma do tego wszystkiego Q&A? Ano to, że stanowi świetną metodę do realizowania założeń algorytmu Koliber. Pozwala zastosować słowa kluczowe w pytaniach, jakie mogą pojawiać się w wyszukiwarce. Tym samym sprawia, że tekst celniej odpowiada potrzebom użytkownika, co wzmacnia pozycjonowanie treści.
Z kolei lepsza widoczność w Google nasila ruch na stronie, zwiększając liczbę potencjalnych klientów. Wniosek z tego jest taki, że Q&A może przełożyć się nawet na wzrost sprzedaży. To niewątpliwie solidny argument, by wdrożyć owo rozwiązanie do swojej strony.
Jak napisać Q&A?
Znając już korzyści płynące z tego narzędzia, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób można to wykorzystać.
Zamieść słowa kluczowe
Po pierwsze, zadbaj o to, by w pytaniach zastosować frazy kluczowe (najlepiej w różnych odmianach). Dzięki temu dostosujesz się do wymagań wspomnianego algorytmu Koliber.
Idealnie będzie, jeśli pytania pokryją się z tym, co rzeczywiście wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę. Im lepiej odkryjesz ich potrzeby, tym wyższą pozycję w wyszukiwarce uzyska Twój tekst.
Bądź praktyczny
Questions & Answers służy przedstawieniu informacji na stronie. Wykorzystaj to w pełni, odpowiadając na wszystkie pytania, z którymi często się spotykasz. Dzięki temu zwolnisz siebie z obowiązku notorycznego wyjaśniania wątpliwych kwestii klientom. Klienci szybciej znajdą odpowiedź, a Ty zaoszczędzisz dodatkowy czas!
Jeśli często otrzymujesz zapytanie dotyczące tego, czy wystawiasz fakturę, zamieść tę informację w formie Q&A.
Dodaj pytanie: „Czy otrzymam fakturę?” oraz odpowiedź „Tak, faktura zostanie przesłana niezwłocznie po zakończeniu zlecenia” itd.
Stosuj odpowiednią formę
Pamiętaj, że odbiorca utożsamia się z pytaniami, dlatego powinny one być napisane w 1 os. l.p.
Trzymając się powyższego przykładu, poprawny zapis to „Czy otrzymam fakturę?”, a niepoprawny: „Czy wystawimy fakturę?”.
Przeczytaj również
Linkuj do artykułów na blogu
Odpowiedzi na pytania w Q&A powinny być konkretne i krótkie, by nie zanudzić klienta. Nie ma więc sensu rozpisywać się na złożone tematy, które nie każdego zainteresują. Zamiast tego umieść w odpowiedziach linki do powiązanych tematycznie artykułów.
Użytkownicy, którzy zechcieliby zgłębić dane zagadnienie, będą mieli wtedy ułatwione zadanie – zostaną poprowadzeni do intersujących treści niczym po nitce do kłębka. Ponadto, dbając o linkowanie wewnętrzne, przyczynisz się do lepszego pozycjonowanie witryny.
Zastosuj odpowiednią hierarchię pytań
Q&A powinno na samym szczycie zawierać najważniejsze oraz najczęściej zadawane pytania i stopniowo przechodzić do tych mniej popularnych czy bardziej szczegółowych.
Ważne jest także, by nie stosować zbyt wielu pytań i odpowiedzi, by nie przytłoczyć użytkownika ich ilością i nie zatracić ważnych informacji w gąszczu tych mniej istotnych.
Przykład Q&A
Poniżej prezentujemy, jak Questions & Answers wygląda w praktyce. Na cele przykładu używamy najpopularniejszej formy, czyli listy rozwijanej.
Q&A to angielski skrót od wyrażenia Questions & Answers, który oznacza po polsku „Pytania i odpowiedzi”.
Często spotykanym synonimem jest FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania.
Podstawowe zalety tego rozwiązania to uporządkowanie informacji i większa wygoda dla użytkowników. Nie bez znaczenia pozostaje również wzrost pozycji w wyszukiwarce, który przekłada się na większy ruch organiczny.
Podczas tworzenia pytań i odpowiedzi staraj się rozwiewać najczęstsze wątpliwości, z jakimi boryka się użytkownik. Im więcej informacji, tym lepiej.
Ponadto użycie fraz kluczowych w pytaniach może przełożyć się na dodatkową poprawę pozycjonowania. Staraj się jednak wkomponować je w sposób naturalny i urozmaicony.
Oczywiście. Jeśli tylko istnieje taka możliwość, zastosuj to narzędzie – ma bowiem znaczną przewagę nad tradycyjnym przekazem informacji. Uporządkowana i intuicyjna struktura, a także możliwość zastosowania fraz kluczowych long tail, to bezdyskusyjne wskazania, by stosować Q&A.
Podsumowanie
- Q&A to pytania i odpowiedzi, które coraz częściej zamieszcza się na stronach i sklepach internetowych, a także portalach informacyjnych.
- Zalety tego rozwiązania, przy jednoczesnym braku jakichkolwiek wad, wyraźnie obrazują jego potencjał. Przede wszystkim wzmacnia pozycjonowanie i ułatwia znajdowanie informacji, ale korzyści obejmują nawet wzrost sprzedaży czy odciążenie działu obsługi klienta.
- Podczas tworzenia pytań i odpowiedzi skup się na praktycznych problemach, z którymi mierzą się Twoi klienci. Nie zapomnij o zamieszczaniu fraz kluczowych, by wzmocnić widoczność tekstu. Możemy uznać pytania za wzorowe, jeśli są identyczne z tymi, jakie użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę.
Oceń artykuł:
Komentarze
Dobry artykuł 🙂 Cała zasadność Q&A wynika przez dużo informacji, nadmiar bodźców itd. nic dziwnego, że ludzie uciekają w „minimalizm”, wyświetlając content dopiero po kliknięciu w interesujące zagadnienie.
Jak to się skończyło