Czym jest Q&A i jak je tworzyć?

Spis Treści:

Pytania i odpowiedzi, czyli w skrócie Q&A, to coraz powszechniejszy element stron internetowych. W poniższym artykule przedstawimy, w jaki sposób je formułować, aby przyniosły korzyści biznesowe.

Q&A – co to jest?

Jak już na wstępie wspomnieliśmy, Q&A to nic innego jak skrót nazwy Questions and Answers (ang. pytania i odpowiedzi).

Często zamiennie używa się określenia FAQ, czyli Frequently Asked Questions (ang. najczęściej zadawane pytania).

Q&A to narzędzie, które jest coraz częściej stosowane na portalach informacyjnych, stronach i platformach e-commerce. Wynika to z faktu, że znacząco poprawia UX strony, umożliwiając zebranie kluczowych informacji w jednym miejscu. Wraz z tym generuje szereg korzyści biznesowych.

Q&A – korzyści

Zalety tego rozwiązania obejmują zarówno komfort użytkowników, jak i kwestię SEO.

Komfort użytkowników

Zestawienie pytań i odpowiedzi jest wysoce skuteczną formą przedstawiania ważnych informacji. Czytelnik z łatwością przyjmuje perspektywę pytającego i szybko rozwiewa swoje wątpliwości po przeczytaniu potrzebnej odpowiedzi.

Warto zaznaczyć, że często Q&A ma formę listy rozwijanej, co oznacza możliwość wyświetlenia tylko tych treści, jakich użytkownik potrzebuje. Jest to spore ułatwienie w porównaniu do tradycyjnych bloków tekstowych, gdzie nadmiar informacji utrudnia wyszukanie tych pożądanych.

Mówiąc inaczej, narzędzie Q&A nie tylko zwięźle i precyzyjnie prezentuje wiadomości, ale również porządkuje je. Dzięki temu każdy może znaleźć to, czego szuka!

Pozycjonowanie

Zasadność Q&A w optymalizowaniu strony pod SEO wynika z pojawienia się algorytmu Koliber, który rozpoczął swoje działanie w sierpniu 2013 roku. Wtedy też pisanie tekstów pod SEO zmieniło swoją formę – zamiast ściśle dopasowywać frazy kluczowe, skupiło się na tworzeniu bardziej złożonych sformułowań, które lepiej odpowiadają intencjom użytkownika.

Co ma do tego wszystkiego Q&A? Ano to, że stanowi świetną metodę do realizowania założeń algorytmu Koliber. Pozwala zastosować słowa kluczowe w pytaniach, jakie mogą pojawiać się w wyszukiwarce. Tym samym sprawia, że tekst celniej odpowiada potrzebom użytkownika, co wzmacnia pozycjonowanie treści.

Z kolei lepsza widoczność w Google nasila ruch na stronie, zwiększając liczbę potencjalnych klientów. Wniosek z tego jest taki, że Q&A może przełożyć się nawet na wzrost sprzedaży. To niewątpliwie solidny argument, by wdrożyć owo rozwiązanie do swojej strony.

Jak napisać Q&A?

Znając już korzyści płynące z tego narzędzia, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób można to wykorzystać.

Zamieść słowa kluczowe

Po pierwsze, zadbaj o to, by w pytaniach zastosować frazy kluczowe (najlepiej w różnych odmianach). Dzięki temu dostosujesz się do wymagań wspomnianego algorytmu Koliber.

Idealnie będzie, jeśli pytania pokryją się z tym, co rzeczywiście wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę. Im lepiej odkryjesz ich potrzeby, tym wyższą pozycję w wyszukiwarce uzyska Twój tekst.

Bądź praktyczny

Questions & Answers służy przedstawieniu informacji na stronie. Wykorzystaj to w pełni, odpowiadając na wszystkie pytania, z którymi często się spotykasz. Dzięki temu zwolnisz siebie z obowiązku notorycznego wyjaśniania wątpliwych kwestii klientom. Klienci szybciej znajdą odpowiedź, a Ty zaoszczędzisz dodatkowy czas!

Jeśli często otrzymujesz zapytanie dotyczące tego, czy wystawiasz fakturę, zamieść tę informację w formie Q&A.

Dodaj pytanie: „Czy otrzymam fakturę?” oraz odpowiedź „Tak, faktura zostanie przesłana niezwłocznie po zakończeniu zlecenia” itd.

Stosuj odpowiednią formę

Pamiętaj, że odbiorca utożsamia się z pytaniami, dlatego powinny one być napisane w 1 os. l.p.

Trzymając się powyższego przykładu, poprawny zapis to „Czy otrzymam fakturę?”, a niepoprawny: „Czy wystawimy fakturę?”.

Linkuj do artykułów na blogu

Odpowiedzi na pytania w Q&A powinny być konkretne i krótkie, by nie zanudzić klienta. Nie ma więc sensu rozpisywać się na złożone tematy, które nie każdego zainteresują. Zamiast tego umieść w odpowiedziach linki do powiązanych tematycznie artykułów.

Użytkownicy, którzy zechcieliby zgłębić dane zagadnienie, będą mieli wtedy ułatwione zadanie – zostaną poprowadzeni do intersujących treści niczym po nitce do kłębka. Ponadto, dbając o linkowanie wewnętrzne, przyczynisz się do lepszego pozycjonowanie witryny.

Zastosuj odpowiednią hierarchię pytań

Q&A powinno na samym szczycie zawierać najważniejsze oraz najczęściej zadawane pytania i stopniowo przechodzić do tych mniej popularnych czy bardziej szczegółowych.

Ważne jest także, by nie stosować zbyt wielu pytań i odpowiedzi, by nie przytłoczyć użytkownika ich ilością i nie zatracić ważnych informacji w gąszczu tych mniej istotnych.

Przykład Q&A

Poniżej prezentujemy, jak Questions & Answers wygląda w praktyce. Na cele przykładu używamy najpopularniejszej formy, czyli listy rozwijanej.

Co to znaczy Q&A?

Q&A to angielski skrót od wyrażenia Questions & Answers, który oznacza po polsku „Pytania i odpowiedzi”.

Często spotykanym synonimem jest FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania.

Jakie są korzyści Q&A?

Podstawowe zalety tego rozwiązania to uporządkowanie informacji i większa wygoda dla użytkowników. Nie bez znaczenia pozostaje również wzrost pozycji w wyszukiwarce, który przekłada się na większy ruch organiczny.

Jak napisać Q&A?

Podczas tworzenia pytań i odpowiedzi staraj się rozwiewać najczęstsze wątpliwości, z jakimi boryka się użytkownik. Im więcej informacji, tym lepiej.

Ponadto użycie fraz kluczowych w pytaniach może przełożyć się na dodatkową poprawę pozycjonowania. Staraj się jednak wkomponować je w sposób naturalny i urozmaicony.

Czy warto zamieszczać pytania i odpowiedzi?

Oczywiście. Jeśli tylko istnieje taka możliwość, zastosuj to narzędzie – ma bowiem znaczną przewagę nad tradycyjnym przekazem informacji. Uporządkowana i intuicyjna struktura, a także możliwość zastosowania fraz kluczowych long tail, to bezdyskusyjne wskazania, by stosować Q&A.

Podsumowanie

  1. Q&A to pytania i odpowiedzi, które coraz częściej zamieszcza się na stronach i sklepach internetowych, a także portalach informacyjnych.
  2. Zalety tego rozwiązania, przy jednoczesnym braku jakichkolwiek wad, wyraźnie obrazują jego potencjał. Przede wszystkim wzmacnia pozycjonowanie i ułatwia znajdowanie informacji, ale korzyści obejmują nawet wzrost sprzedaży czy odciążenie działu obsługi klienta.
  3. Podczas tworzenia pytań i odpowiedzi skup się na praktycznych problemach, z którymi mierzą się Twoi klienci. Nie zapomnij o zamieszczaniu fraz kluczowych, by wzmocnić widoczność tekstu. Możemy uznać pytania za wzorowe, jeśli są identyczne z tymi, jakie użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Komentarze

Jan11.11.2021 19:35

Dobry artykuł 🙂 Cała zasadność Q&A wynika przez dużo informacji, nadmiar bodźców itd. nic dziwnego, że ludzie uciekają w „minimalizm”, wyświetlając content dopiero po kliknięciu w interesujące zagadnienie.

Odpowiedz
Fausti15.08.2024 00:56

Jak to się skończyło

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.12.2024 Korekta & Redakcja
05.12.2024 Porady & Ciekawostki
04.12.2024 Prawo & Finanse
03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu