Q&A – czym jest?

Spis Treści:

Pytania i odpowiedzi, czyli w skrócie Q&A, to coraz powszechniejszy element stron internetowych. W poniższym artykule przyjrzymy się, w jaki sposób je formułować, aby przyniosły korzyści biznesowe.

Q&A – co to jest?

Już na wstępie wyjaśniliśmy, co to znaczy Q&A. Jest to nic innego, jak skrót nazwy Questions and Answers (ang. pytania i odpowiedzi).

Często zamiennie używa się określenia FAQ, czyli Frequently Asked Questions (ang. najczęściej zadawane pytania).

Q&A to narzędzie, które jest coraz częściej stosowane na portalach informacyjnych, stronach i platformach e-commerce.

Wynika to z faktu, że znacząco poprawia UX strony, umożliwiając zebranie kluczowych informacji w jednym miejscu. Wraz z tym generuje szereg korzyści biznesowych.

Q&A – korzyści

Zalety tego rozwiązania obejmują zarówno komfort użytkowników, jak i kwestię SEO.

Komfort użytkowników

Zestawienie pytań i odpowiedzi jest wysoce skuteczną formą przedstawiania ważnych informacji. Czytelnik z łatwością przyjmuje perspektywę pytającego i szybko rozwiewa swoje wątpliwości po przeczytaniu potrzebnej odpowiedzi.

Warto zaznaczyć, że często Q&A ma formę listy rozwijanej, co oznacza możliwość wyświetlenia tylko tych treści, jakich użytkownik potrzebuje. Jest to spore ułatwienie w porównaniu do tradycyjnych bloków tekstowych, gdzie nadmiar informacji utrudnia wyszukanie tych pożądanych.

Mówiąc inaczej, narzędzie Q&A nie tylko zwięźle i precyzyjnie prezentuje wiadomości, ale również porządkuje je. Dzięki temu każdy może znaleźć to, czego szuka!

Pozycjonowanie

Zasadność Q&A w optymalizowaniu strony pod SEO wynika z pojawienia się algorytmu Koliber, który rozpoczął swoje działanie w sierpniu 2013 roku. Wtedy też pisanie tekstów pod SEO zmieniło swoją formę – zamiast ściśle dopasowywać frazy kluczowe, skupiło się na tworzeniu bardziej złożonych sformułowań, które lepiej odpowiadają intencjom użytkownika.

Co ma do tego wszystkiego Q&A? Ano to, że stanowi świetną metodę do realizowania założeń algorytmu Koliber. Pozwala zastosować słowa kluczowe w pytaniach, jakie mogą pojawiać się w wyszukiwarce. Tym samym sprawia, że tekst celniej odpowiada potrzebom użytkownika, co wzmacnia pozycjonowanie treści.

Z kolei lepsza widoczność w Google nasila ruch na stronie, zwiększając liczbę potencjalnych klientów. Wniosek z tego jest taki, że Q&A może przełożyć się nawet na wzrost sprzedaży. To niewątpliwie solidny argument, by wdrożyć owo rozwiązanie do swojej strony.

Jak napisać Q&A?

Znając już korzyści płynące z tego narzędzia, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób można to wykorzystać.

Zamieść słowa kluczowe

Po pierwsze, zadbaj o to, by w pytaniach zastosować frazy kluczowe (najlepiej w różnych odmianach). Dzięki temu dostosujesz się do wymagań wspomnianego algorytmu Koliber.

Idealnie będzie, jeśli pytania pokryją się z tym, co rzeczywiście wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę. Im lepiej odkryjesz ich potrzeby, tym wyższą pozycję w wyszukiwarce uzyska Twój tekst.

Bądź praktyczny

Questions & Answers służy przedstawieniu informacji na stronie. Wykorzystaj to w pełni, odpowiadając na wszystkie pytania, z którymi często się spotykasz. Dzięki temu zwolnisz siebie z obowiązku notorycznego wyjaśniania wątpliwych kwestii klientom. Klienci szybciej znajdą odpowiedź, a Ty zaoszczędzisz dodatkowy czas!

Jeśli często otrzymujesz zapytanie dotyczące tego, czy wystawiasz fakturę, zamieść tę informację w formie Q&A.

Przykład:

Dodaj pytanie: „Czy otrzymam fakturę?” oraz odpowiedź „Tak, faktura zostanie przesłana niezwłocznie po zakończeniu zlecenia” itd.

Stosuj odpowiednią formę

Pamiętaj, że odbiorca utożsamia się z pytaniami, dlatego powinny one cechować się formą 1 os. l.p.

Przykład:

Trzymając się powyższego przykładu, poprawny zapis to „Czy otrzymam fakturę?”, a niepoprawny: „Czy wystawimy fakturę?”.

Przykład Q&A

Poniżej prezentujemy, jak Questions & Answers wygląda w praktyce. Na cele przykładu używamy najpopularniejszej formy, czyli listy rozwijanej.

Co to znaczy Q&A?

Q&A to angielski skrót od wyrażenia Questions & Answers, który oznacza po polsku „Pytania i odpowiedzi”.

Często spotykanym synonimem jest FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania.

Jakie są korzyści Q&A?

Podstawowe zalety tego rozwiązania to uporządkowanie informacji i większa wygoda dla użytkowników. Nie bez znaczenia pozostaje również wzrost pozycji w wyszukiwarce, który przekłada się na większy ruch organiczny.

Jak napisać Q&A?

Podczas tworzenia pytań i odpowiedzi staraj się rozwiewać najczęstsze wątpliwości, z jakimi boryka się użytkownik. Im więcej informacji, tym lepiej.

Ponadto użycie fraz kluczowych w pytaniach może przełożyć się na dodatkową poprawę pozycjonowania. Staraj się jednak wkomponować je w sposób naturalny i urozmaicony.

Czy warto zamieszczać pytania i odpowiedzi?

Oczywiście. Jeśli tylko istnieje taka możliwość, zastosuj to narzędzie – ma bowiem znaczną przewagę nad tradycyjnym przekazem informacji. Uporządkowana i intuicyjna struktura, a także możliwość zastosowania fraz kluczowych long tail, to bezdyskusyjne wskazania, by stosować Q&A.

Podsumowanie:

  1. Q&A to pytania i odpowiedzi, które coraz częściej zamieszcza się na stronach i sklepach internetowych, a także portalach informacyjnych.
  2. Zalety tego rozwiązania, przy jednoczesnym braku jakichkolwiek wad, wyraźnie obrazują jego potencjał. Przede wszystkim wzmacnia pozycjonowanie i ułatwia znajdowanie informacji, ale korzyści obejmują nawet wzrost sprzedaży czy odciążenie działu obsługi klienta.
  3. Podczas tworzenia pytań i odpowiedzi skup się na praktycznych problemach, z którymi mierzą się Twoi klienci. Nie zapomnij o zamieszczaniu fraz kluczowych, by wzmocnić widoczność tekstu. Możemy uznać pytania za wzorowe, jeśli są identyczne z tymi, jakie użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing
09.06.2021 Marketing
09.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy