Optymalizacja tekstu pod SEO – jak ją wykonać?

Spis Treści:

Pozycjonowanie jest podstawową korzyścią wynikającą z profesjonalnych treści. W tym celu wykonuje się optymalizację SEO, która zwiększa widoczność tekstu w Google. O tym, jak dokładnie przebiega ten proces, piszemy w niniejszym artykule.

W jaki sposób tekst wpływa na pozycjonowanie?

Potencjał SEO wynika z tego, że treść przekazuje informacje, które mogą być wartościowe dla użytkowników wyszukiwarki. Jeśli tak się dzieje, roboty Google promują tekst, wyświetlając go wyżej w wynikach wyszukiwania.

Dzięki temu strona zaczyna generować więcej ruchu, a wyszukiwarka – poprzez swoją użyteczność i wyświetlanie trafnych odpowiedzi – zachowuje użytkowników u siebie i buduje przewagę konkurencyjną . Jest to wzajemna korzyść, która umożliwia pozycjonowanie tekstów.

Warunkiem jest wysoka jakość informacji.

Skuteczne teksty SEO nie polegają na stosowaniu tanich sztuczek, lecz na merytorycznym wyczerpaniu zagadnienia, aby odpowiedzieć na zapytania użytkowników.

W tej kwestii nie ma gotowych przepisów na sukces – wynik zależy od jakości, a ta może być zrealizowana na rozmaite sposoby.

Istnieją jednak stałe działania, które wpływają korzystnie na końcowy efekt pozycjonowania. Nie dotyczą pisania, lecz optymalizacji już stworzonego tekstu.

Optymalizacja tekstu SEO

Jest to końcowy etap w realizacji tekstu. Poprzedzony jest czterema krokami:

  1. Pomysł na artykuł
  2. Analiza i dobór fraz kluczowych
  3. Zaplanowanie struktury
  4. Napisanie tekstu
  5. Optymalizacja SEO

Wykonuje się ją wtedy, gdy treść zawiera już frazy kluczowe i hierarchię nagłówków, a także wyczerpała opisywane zagadnienie.

Optymalizację tekstu pod SEO wykonuje się za pomocą formatowania oraz linkowania wewnętrznego.

Jej celem jest:

  • nadanie atrakcyjnej formy
  • wyodrębnienie najważniejszych informacji
  • zwiększenie przejrzystości struktury
  • ułatwienie nawigacji po stronie

To z kolei przekłada się dodatnio na czas przebywania na stronie, UX oraz pozycjonowanie. Strona staje się ciekawsza dla czytelników, a informacje są przez nich łatwiej zapamiętywane. Słowem, optymalizacja SEO jest korzystna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google.

Formatowanie

Polega na pogrubieniu najważniejszych fragmentów tekstu, a także dodaniu wypunktowań (bullet-pointów). Jest konieczne z tego względu, że zapoznawanie się z informacjami ma charakter wybiórczy, a odbiorcy częściej poszukują konkretnych odpowiedzi, niż czytają cały tekst.

Wskazówka: po napisaniu artykułu sprawdź, które zdania są szczególnie istotne. Należy wyodrębnić wnioski i podsumowania akapitów, aby przekazać esencję bardziej niecierpliwym czytelnikom. Ponadto określ, czy istnieje możliwość, aby niektóre fragmenty przedstawić w formie listy wypunktowanej (np. gdy wymieniasz kilka rzeczy). Taka forma jest bardziej przejrzysta i warto ją stosować, kiedy tylko nadarzy się okazja.

Linkowanie wewnętrzne

Miła lektura stron w Wikipedii (a tym samym jej sukces w pozycjonowaniu) wynika w dużej mierze z odpowiedniego linkowania wewnętrznego. Polega ono na dodawaniu odnośników do innych artykułów/podstron, szczegółowo wyjaśniających zagadnienia, które są w tekście poruszane. Dzięki temu użytkownik będzie mógł zgłębić interesujący go temat, klikając w link, który będzie rozwinięciem informacji przedstawionych w danym akapicie.

Przykładem jest lista etapów realizacji tekstu przedstawiona na początku artykułu. Niesie ze sobą podstawowe informacje, które posłużyły do przedstawienia kontekstu optymalizacji, a szczegóły są dostępne dla zainteresowanych czytelników po kliknięciu w link.

Wskazówka: linkowanie wewnętrzne warto przeprowadzać na bieżąco, dlatego po opracowaniu danego zagadnienia zaktualizuj poprzednie artykuły, dodając odnośnik do nowego tekstu. Polecamy również, aby już podczas pisania tekstu mieć z tyłu głowy terminy, które zostały wcześniej opisane na blogu. Ułatwi to płynne wkomponowanie ich do treści.

Optymalizacja tekstu pod SEO to końcowy etap w tworzeniu treści, który niewielkim nakładem pracy zapewnia wymierne korzyści. Należy ją przeprowadzić po napisaniu każdego artykułu, gdyż jest to równie istotne, jak położenie wisienki na gotowym torcie.

Podsumowanie

  • Optymalizacja SEO zwiększa przejrzystość tekstu, a także ułatwia poruszanie się po stronie. Jej końcowym efektem jest lepsza widoczność treści w Google.
  • Polega ona na wykonaniu formatowania oraz linkowania wewnętrznego, gdy artykuł został już opracowany.
  • Formatowanie ma za zadanie wyodrębnić najważniejsze zdania oraz wnioski, a także – w miarę możliwości – uszeregować informacje w formie wypunktowanych elementów.
  • Linkowanie wewnętrzne umożliwia dotarcie do innych artykułów dzięki dodaniu odnośników w tekście. Tym sposobem odsyła się zainteresowanych czytelników do szczegółowych zagadnień, które zostały już wcześniej opisane.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.3

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.04.2024 Copywriting
16.04.2024 Porady & Ciekawostki
15.04.2024 Korekta & Redakcja
12.04.2024 Marketing
11.04.2024 Marketing
10.04.2024 Korekta & Redakcja
09.04.2024 Marketing
08.04.2024 Pozycjonowanie
05.04.2024 Social Media

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu