Czym jest structured content i jakie ma zastosowanie?
Każdego dnia na świecie publikuje się około 7 milionów treści blogowych – 350% więcej niż dekadę temu. W tym zalewie informacji coraz ważniejszą rolę odgrywa structured content, który wpływa na schludność i przejrzystość informacji. Wyjaśniamy, na czym polega ta koncepcja i gdzie warto ją zastosować.
Structured content – co to jest?
Structured content (ang. ustrukturyzowana zawartość) to treści ułożone według jasno określonej, przewidywalnej struktury.
Taka organizacja tekstu pozwala na łatwe wyszukanie i zapamiętanie potrzebnych informacji, co zwiększa atrakcyjność i przejrzystość treści.
Przykładowo, artykuł „5 najpopularniejszych programów do mailingu” dla każdej pozycji zawiera elementy:
- nazwa programu
- krótki opis
- cena
- link
Dzięki powtarzalnej formie odbiorca może np. szybko porównać ceny między programami. Gdyby zamiast structured content opublikować ścianę tekstu, czytelnik musiałby niepotrzebnie wczytywać się w cały artykuł, aby uzyskać potrzebne informacje.
Jak tworzyć structured content?
Istnieje wiele sposobów ustrukturyzowania treści. Poniżej omawiamy najważniejsze z nich.
Nagłówki
Nagłówki tworzą hierarchię treści oraz dzielą artykuł na poszczególne sekcje. Taki podział jest istotny nie tylko dla wygody użytkowników, ale również pod kątem optymalizacji SEO.
Akapity
Akapity to podstawowe jednostki treści, które rozdzielają blog tekstu na krótkie, łatwo przyswajalne fragmenty. Zwykle zawierają myśl przewodnią oraz 2-3 zdania dopełniające.
Listy numerowane i wypunktowane
Listy prezentują informacje w zwięzły, zorganizowany sposób. Są świetnym przełamaniem tekstu, wpuszczając do niego „więcej tlenu”. Sprawdzą się przy wszelkich zestawieniach, podsumowaniach czy instrukcjach.
To, który rodzaj listy wybrać, zależy od tego, czy chcemy przekazać informacje z uwzględnieniem konkretnego priorytetu lub sekwencji. Jeśli tak, wówczas wybieramy listę uporządkowaną (numerowaną). Jeśli nie, listę nieuporządkowaną (wypunktowaną).
Infografiki
Szacuje się, że ok. 65% ludzi to tzw. wzrokowcy. Dla takich osób infografiki są najbardziej atrakcyjną formą prezentowania danych. Wszelkie wizualne komponenty (filmy, gify, a nawet memy) przełamują bloki tekstowe i ułatwiają zapamiętywanie informacji.
Tabela
Tabela pozwala na organizację danych w wierszach i kolumnach, co ułatwia ich przeglądanie i analizę. Jest to kolejna fundamentalna, a zarazem niewymagająca forma prezentowania informacji, którą warto wykorzystywać w swoich treściach.
Pozostałe elementy
Choć wymieniliśmy najbardziej podstawowe elementy structured data, ważne zastosowania mają również:
- Metadane – bazowe informacje o treści (np. autor, data publikacji, kategoria). Ułatwiają wyszukiwanie i klasyfikowanie informacji według określonych znaczników.
- Linki – odnośniki łączące powiązane treści, co ułatwia nawigację. Dobrą praktyką jest stworzenie tzw. content hub, który przedstawia ogólne informacje, odsyłając poprzez linki do bardziej szczegółowych zagadnień.
- FAQ – pytania i odpowiedzi to przystępna forma prezentowania informacji, zwłaszcza tych szczegółowych, dopełniających.
Warto zwrócić uwagę, że structured content może występować nie tylko w pojedynczym artykule, ale również w obrębie całej witryny. Ustanowienie powtarzalnej formy dla artykułów lub podstron poprawia czytelność całej strony. Na przykład blog Content Writer w każdej publikacji posiada następującą strukturę: spis treści, wstęp, definicja, rozwinięcie, ramka z podsumowaniem.
Przeczytaj również
Structured content – korzyści
Treść zawierająca structured content zapewnia korzyści nie tylko pod kątem czytelności i wygody dla czytelników, ale również w kontekście pozycjonowania strony.
Zwiększenie atrakcyjności tekstu
Ustrukturyzowanie treści pomaga szybciej znaleźć i przyswoić potrzebne informacje. Czytelnicy mogą łatwiej nawigować po stronie i odbierają tekst jako bardziej profesjonalny.
Poprawa UX (doświadczeń użytkowników) jest istotna z prostego powodu – dzięki temu treści bardziej angażują, zwiększają konwersję i poprawiają sprzedaż. Pomagają w budowie wizerunku i maksymalizują efekty content marketingu.
Lepsze pozycjonowanie strony
Structured content poprawia komfort czytelników, co przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Google bazuje na czynnikach behawioralnych (tj. czas spędzony na stronie, iloczyn sesja/kliknięcia itd.), dlatego premiuje atrakcyjne i profesjonalne artykuły.
Ponadto korzyści SEO leżą również w kwestiach technicznych. Na przykład wyodrębniona definicja zwiększa szansę na uzyskanie tzw. featured snippet, a zastosowanie danych strukturalnych (schema) umożliwia wyświetlanie rozszerzonych informacji w wynikach wyszukiwania, przyciągając większą liczbę odbiorców.
Podsumowanie
- Structured content to treści zorganizowane według stałego, przejrzystego schematu.
- Ułożona forma zwiększa czytelność i zrozumienie tekstu, a także ułatwia nawigację po stronie.
- Ustrukturyzowane treści cechują się bardziej profesjonalnym wyglądem, a także większą widocznością w wyszukiwarce.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz