Featured snippets – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Spis Treści:

Wszyscy wiedzą, jak ważna jest optymalizacja tekstu pod kątem SEO, czego dowodem jest nieustany wyścig o miejsca na pierwszej stronie wyszukiwarki Google dla danej frazy. Jednak pierwsza strona w Google zawiera także – dla konkretnie sformułowanych zapytań – pewien element, którego wykorzystanie może znacznie przysłużyć się Twojej stronie. Mowa o tzw. featured snippets.

Czym są featured snippets?

Featured snippets to krótkie ustępy tekstu, które Google wybiera z jednego z wyników wyszukiwania, zawierające zwięźle skonstruowaną odpowiedź na zadane pytanie.

Przykład featured snippet.

Przykład featured snippet, czyli tekstu z podpowiedzią.

Mogą przybierać formę definicji, tabelki czy listy. Istotną ich cechą jest pozycja – wyświetlane są zawsze na samej górze strony, przez co automatycznie są pierwszą rzeczą, jaka rzuca się w oczy. Ponadto zawsze zawierają link do strony, z której zostały pobrane, przez co dodatkowo mogą zwiększyć ilość wejść.

Featured Snippets generują około 8% wszystkich kliknięć.

Ponadto, szacuje się że ponad 11% wszystkich wyników wyszukiwania zawiera jakąś ich formę. Może to być zatem świetny sposób, by podebrać konkurencji trochę popularności i zwiększyć organiczną ilość wejść na naszą stronę.

Jakie są ich typy?

Jak wspomniano, w zależności od rodzaju zadanego pytania, featured snippets mogą pojawić się w jednej z czterech form:

  • Pole z definicją – fragment tekstu (jak na wyżej załączonej grafice), którego celem jest przedstawienie definicji lub wytłumaczenia dla jakiegoś pojęcia. Średnia długość wynosi od 40 do 60 słów. Zatem, jeśli spytamy, jakie jest PKD copywritera, otrzymamy snippet w takiej właśnie formie.
  • Tabelka – używana do podawania wartości. Wymienianie typów i ich parametrów, np. wymiary poszczególnych rozmiarów koszulek.
  • Lista uporządkowana – zbiór informacji, które muszą być przedstawione w specyficznym porządku. Czyli przykładowo przepisy, ale także listy czy rankingi.
  • Lista nieuporządkowana – czyli zbiór informacji lub fraz, których wewnętrzny porządek nie jest istotny. Będzie nim np. lista najlepszych narzędzi do weryfikowania fraz kluczowych.

Jak wykorzystać featured snippets na swoją korzyść?

Dowiedzieliśmy się, czym są oraz dlaczego warto zwrócić na nie uwagę. Teraz przejdziemy do konkretów – w jaki sposób „wyposażyć” swoją stronę w taki element?

Wiemy już, że featured snippets to istniejące uprzednio fragmenty, które Google wyciąga z gotowych stron. Istnieją zatem reguły, którymi się posługuje, by takie elementy znaleźć i wyekstrahować. Poniżej przedstawimy, w prostych krokach, w jaki sposób można dostosować zawartość swojej strony do takiej właśnie możliwości.

Znajdź odpowiednią zawartość pod featured snippets

Kluczowy element, bez którego nie ruszymy dalej. Szacunki pokazują, że 99,58% wszystkich featured snippets pochodzą ze stron, które są wyświetlane na pierwszej stronie wyszukiwarki dla danej frazy. Pierwszy krok jest zatem prosty – należy znaleźć frazy kluczowe, dla których jesteśmy najwyżej notowani.

Następnie, po zidentyfikowaniu odpowiednich fraz, zobacz, dla których z nich istnieje już jakiś snippet. Będziemy wtedy wiedzieć, czy Google rzeczywiście wyświetla ten element dla danego zapytania. Ponadto zobaczysz jakiego jest typu (definicja, lista itp.), co również umożliwi późniejszą precyzyjniejszą optymalizację zawartości.

Dopasuj tekst na stronie pod konkretny rodzaj snippetu

Konkretna architektura treści na stronie stanowi dobrą „przynętę” dla Google. Możemy za jej pomocą zasygnalizować, że nasza zawartość jest dobrym kandydatem na snipped danego typu. Oto, w jaki sposób zoptymalizować stronę (w zależności od rodzaju snippetu):

Definicja

Umieść krótką (40-60 słów), bezstronną definicję dla danego pojęcia. Pomyśl o niej jako o wpisie słownikowym. Warto dodatkowo opatrzyć ją nagłówkiem, w pojawia się dane słowo – czyli np. „Czym jest X”?

Tabela

Prezentując snippety w formie tabeli, Google często korzysta z gotowych danych, zaprezentowanych w ten właśnie sposób już na stronie. Prześledź zatem tym informacji, które już posiadasz – być może któreś z nich da się sformatować jako tabele.

Lista uporządkowana

W tym przypadku warto zadbać o odpowiednią strukturę tekstu i nagłówki. Jeśli informacje są w formie instrukcji (lub w jakiejkolwiek innej, która wymaga sekwencyjnego wykonania), warto jej poszczególne kroki umieścić w nagłówku H2 lub H3. Dodatkowo, nie zaszkodzi rozpocząć każdego z nich od jakiegoś wyrażenia sugerującego porządek (zatem dodać przez samą frazą „Krok 1”, „Etap 1” itp. – w te sposób Google, przeczesując zawartość strony, natrafi na słowa sugerujące formę listy uporządkowanej i będzie wiedzieć, że to dobry materiał na snippet tego typu).

Zadbaj o tzw. long-tail keywords

Zaobserwowano, że większość featured snippets pojawia się, gdy mamy do czynienia z long-tail keyword, czyli długą frazą kluczową. Przypominają one częściej zdania języka naturalnego niż zbiór niepołączonych w żaden sposób tagów dla danego zagadnienia.

Przykład:

„burger poznań” – przykład zwykłej frazy kluczowej;
„jakie są najlepsze burgerownie w poznaniu” – fraza typu long tail.

Warto zadbać, by nasza zawartość była optymalizowana także pod kątem tych długich fraz, ponieważ w przypadku ich wyników wyszukiwania istnieje wyższe prawdopodobieństwo na pojawienie się snippetu.

Nie ograniczaj się tylko do jednej frazy

Jedna Twoja strona może służyć jako potencjalne źródło nie tylko do kilku rodzajów snippetów, ale także do takowych o różnej tematyce. Jeśli prezentujesz czytelnikom wartościowy i przekrojowy artykuł dotyczący jakiegoś zagadnienia, możesz odpowiadać na większość pytań, jakie ludzie w związku z nim zadają. A zatem wykorzystaj w pełni możliwość tego, co już posiadasz.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że powyższy poradnik okazał się pomocny, jeśli chcesz ulepszyć zawartość swojej strony i wygenerować dodatkowy ruch, co – jak wykazaliśmy – wcale nie musi być problematyczne. Nie zawsze odpowiedzią jest tworzenie nowej treści. Czasem wystarczy odpowiednie dopasowanie już istniejącej.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Jan Susmaga

Z wykształcenia - filolog/językoznawca, z aktualnego zawodu - korektor i copywriter, z zainteresowania - wszystko po trochu. Lubi pisać, czytać zarówno prozę, jak i literaturę faktu (głównie naukową), oglądać horrory, trenować sztuki walki, próbować nowych rzeczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

31.10.2024 Pozycjonowanie
30.10.2024 Content Marketing
29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu