Broszura reklamowa – czym jest i jak ją napisać?

Spis Treści:

Ostatnie lata to prawdziwa rewolucja w świecie marketingu. Do promocji marek, produktów i usług wykorzystuje się przede wszystkim Internet, ponieważ pozwala on dotrzeć do niemal nieograniczonego grona potencjalnych klientów. Nie oznacza to jednak, że tradycyjne rozwiązania zupełnie odeszły w zapomnienie. Przykładem są broszury reklamowe, które wciąż mogą przynieść firmie wiele dobrego. Sprawdź, jak wykorzystać ich potencjał!

Co to jest broszura reklamowa i co powinna zawierać?

Broszura reklamowa to wyrób poligraficzny zaliczany do analogowych metod promocji produktów i usług.

Może przypominać trójdzielną ulotkę składaną, jednak najczęściej ma formę kilkustronicowego zszywanego katalogu, który znaleźć można na sklepowej półce czy w firmowym biurze. Jej podstawowym zadaniem jest szczegółowe informowanie potencjalnych klientów o ofercie firmy oraz zachęcanie do zakupu produktu lub skorzystania z usługi.

Broszury składają się z kilku elementów:

  • treści, która z jednej strony pełni funkcję informacyjną, a z drugiej promocyjną – powinna być pisana językiem korzyści oraz odpowiadać na pytania potencjalnych klientów, zainteresowanych ofertą;
  • grafik i zdjęć, które mają ogromne znaczenie, ponieważ przyciągają wzrok i sprawiają, że broszura prezentuje się estetycznie oraz wyróżnia firmę na tle konkurencji;
  • CTA (call to action), czyli słów, zwrotów i komunikatów, które nawołują czytelnika do podjęcia konkretnych działań, np. zakupu czy kontaktu z firmą („zadzwoń”, „sprawdź”, „kup” itp.).

Czym broszura reklamowa różni się od klasycznej ulotki?

Przede wszystkim jest nośnikiem większej ilości treści. O ile ulotki zwykle mają 2–3 strony tekstu, o tyle broszurom pod względem objętości bliżej jest do katalogów. Zawierają więcej informacji, bardziej szczegółowo opisują ofertę i mogą posiadać dodatkowe wstawki, np. dotyczące historii firmy czy dotychczasowych realizacji. Można powiedzieć, że broszura reklamowa to analogowa wersja niewielkiej strony internetowej, która stanowi wizytówkę firmy i pełni funkcję narzędzia sprzedażowego.

Dlaczego wciąż warto stawiać na broszury reklamowe?

Z kilku powodów. Broszura reklamowa to przede wszystkim świetne uzupełnienie strony internetowej oraz social mediów – dzięki niej trafisz ze swoim przekazem do osób, które nie korzystają zbyt często z Internetu albo zadbasz o dodatkową promocję oferty w siedzibie swojej firmy lub placówce handlowej/usługowej.

To jednak nie wszystko. Estetyczna, wypełniona wartościowymi treściami broszura reklamowa:

  • skutecznie przyciągnie wzrok potencjalnych klientów i tym samym pomoże Ci w zaprezentowaniu oferty oraz korzyści, jakie zapewniasz konsumentom;
  • stanowić będzie znakomite źródło informacji o produktach czy usługach, umożliwiając klientowi zapoznanie się z ofertą w dowolnym miejscu i czasie;
  • zachęci czytelnika do podjęcia konkretnych działań i ułatwi mu decyzję o zakupie, a nawet jeżeli w danym momencie nie wywoła konwersji, zakotwiczy Twoją markę w świadomości wielu osób;
  • podkreśli wyjątkowość Twojej marki i pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji.

Warto dodać, że eleganckie broszury – w przeciwieństwie do ulotek – nie są dystrybuowane do masowego odbiorcy.

Dzięki swojej formie i estetyce stanowią rozwiązanie „premium”, efektywniej wpływając na decyzje konsumentów. Co więcej, inwestycja w nie jest niedużym wydatkiem – zwłaszcza jeżeli skorzystasz z usług drukarni oferującej zniżki na wykonywanie kilkudziesięciu lub kilkuset sztuk broszur.

Jak napisać broszurę? 3 kluczowe zasady

Wpływ na skuteczność broszury reklamowej ma kilka czynników. Mowa tu przede wszystkim o estetyce, jakości prezentowanych treści (w tym grafik czy zdjęć), a także formie przekazu. Jak napisać broszurę, by przyniosła Twojej firmie realne korzyści?

Określ cel broszury

Jakie produkty lub usługi chcesz wypromować? Czy broszura ma przekazywać informacje wyłącznie o nowej ofercie? Do jakiej grupy docelowej mają trafić treści promocyjne? Czy broszura reklamowa ma przyczynić się do sprzedaży, czy zachęcić do kontaktu?

To tylko niektóre pytania, na które warto sobie odpowiedzieć jeszcze przed wykonaniem i wydrukowaniem broszury. Ustalenie jej celu oraz przekazu to kluczowa kwestia, dzięki której osiągniesz pożądany efekt. Odpowiedni projekt będzie również punktem wyjścia do kolejnych kroków.

Zadbaj o kompozycję wizualną

Potencjalny klient w pierwszej kolejności zwraca uwagę nie na treści, ale wygląd broszury.

Powinna ona przyciągać jego uwagę i zachęcać do przeczytania. Dlatego estetyka oraz kompozycja wizualna broszury reklamowej mają ogromny wpływ na jej skuteczność. Zadbaj przede wszystkim o:

  • odpowiedni format (najczęściej A4 lub A5), atrakcyjną kolorystykę i pasujące do całości fonty, które jednocześnie będą nawiązywać do identyfikacji wizualnej Twojej marki;
  • umieszczenie w widocznym miejscu nazwy oraz logo firmy, by natychmiast przyciągały one wzrok potencjalnego klienta;
  • wysokiej jakości grafiki oraz zdjęcia – produktów, dotychczasowych realizacji albo firmowych wnętrz, w zależności od tego, co chcesz zaprezentować odbiorcy.

Pamiętaj, że konsumenci największą wagę przywiązują do okładki. Najlepiej zlecić jej wykonanie (podobnie jak całej broszury) specjalistom – w ten sposób zyskasz pewność, że Twój materiał promocyjny będzie reprezentował najwyższą jakość i wyróżni markę na tle innych.

Stwórz wysokiej jakości treści

Podstawowym nośnikiem informacji na broszurze reklamowej są oczywiście słowa. Powinny one tworzyć atrakcyjną i użyteczną całość, dzięki której odbiorca chętnie skorzysta z oferty albo skontaktuj się z Twoją firmą.

Tworząc treści, pamiętaj przede wszystkim o tym, by:

  • promować produkty i usługi w sposób nienachalny – skup się na ich zaletach oraz korzyściach, które zyska potencjalny klient;
  • unikać przydługich i rozwleczonych tekstów, które mogłyby zanudzić czytelnika – kluczem do Twojego sukcesu są konkretne, użyteczne informacje;
  • dostosować język do odbiorcy – w zależności od jego wieku, statusu społecznego, zawodu czy indywidualnych preferencji;
  • zachęcać do działania, umieszczając w treści wspomniane wcześniej zwroty CTA;
  • umieścić dane kontaktowe – nie tylko adres siedziby i e-mail czy telefon, lecz także nazwę strony internetowej oraz profilu na portalu społecznościowym.

Wysokiej jakości broszura reklamowa to efekt współpracy grafików i copywriterów. Możesz oczywiście przygotować ją samodzielnie, jednak pamiętaj, że najlepsze efekty osiągniesz dzięki wiedzy specjalistów oraz odpowiednim narzędziom przez nich stosowanym.

Podsumowanie

  • Broszura reklamowa to tradycyjna forma reklamy, która składa się z kilku stron i zawiera treści, grafiki oraz CTA zachęcające do współpracy.
  • Broszury różnią się od ulotek tym, że zawierają więcej treści i nie są skierowane do masowego odbiorcy.
  • Skuteczna broszura reklamowa przyciąga wzrok, informuje o ofercie i zachęca do skorzystania z produktów/usług lub kontaktu z firmą.
  • Chcąc mieć pewność, że broszura przyniesie Ci realne korzyści, dokładnie określ jej cel i grupę docelową, do której jest kierowana.
  • Projektując broszurę, skup się na wysokiej jakości grafikach, zdjęciach oraz treściach. Zamieść również CTA oraz dane kontaktowe.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing
01.07.2024 Copywriting
28.06.2024 Pozycjonowanie
27.06.2024 E-commerce
26.06.2024 Social Media
25.06.2024 Social Media
24.06.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu