Czym Jest Marketing? Definicja Oraz Rodzaje | Content Writer
W tym artykule przeczytasz, czym jest marketing.

Czym jest marketing? Definicja oraz rodzaje

Marketing stanowi nieodłączny element każdego przedsiębiorstwa. To dzięki niemu firmy mogą dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów i zwiększyć sprzedaż.

Ważny jest jednak wybór właściwych działań, dlatego omówimy, czym jest marketing oraz jakie są jego rodzaje.

Dowiesz się:

  • Co to marketing?
  • Jakie są rodzaje marketingu?
  • Który marketing jest lepszy?

Marketing – co to jest?

Marketing jest sztuką sprzedawania produktów za pomocą kreowania, promocji oraz dostarczania towarów/usług konsumentom i organizacjom (Philip Kotler).

Jak widzimy, pojęcie marketingu jest pojemne, gdyż obejmuje zespół działań, których końcowym efektem jest sprzedaż. To sprawia, że sama definicja nie mówi nam za wiele – w końcu każda firma cechuje się unikalną drogą do osiągnięcia tego celu.

Aby więc dobrać odpowiednie działania, musimy poznać rodzaje marketingu, które mają zastosowanie w określonych sytuacjach.

Rodzaje marketingu

Istnieje wiele odmian marketingu, a nowe wciąż się tworzą (między 2017 a 2020 rokiem Wikipedia zwiększyła ich liczbę z 19 do 23). Taki stan rzeczy wynika przede wszystkim z postępującej cyfryzacji.

W najprostszym podziale wyróżniamy marketing internetowy oraz tradycyjny.

Marketing internetowy

Definicja marketingu internetowego jest wybitnie intuicyjna – wykorzystywanym narzędziem jest tutaj Internet. Do jego odłamów zaliczamy:

  • Content marketing – działania, które wykorzystują atrakcyjną, użyteczną treść, aby wykreować ekspercki wizerunek marki, a także zwiększyć pozycjonowanie strony internetowej.
  • Remarketing – rodzaj marketingu polegający na wyświetlaniu reklam osobom, które odwiedziły wcześniej stronę i znają już markę.
  • Marketing szeptany (buzz marketing) – stosowany na rozmaitych forach internetowych, gdzie wzbudza się tematyczną dyskusję, która ma na celu „okazyjne” wypromowanie oferty.
  • Social media marketing – prowadzenie działań na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn), angażujących użytkowników i zachęcających do skorzystania z oferty.
  • SEM – marketing w wyszukiwarkach internetowych, złożony z dwóch elementów: SEO oraz PPC. Pierwszy polega na optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek, aby zwiększyć jej widoczność i w konsekwencji generować ruch organiczny. Zadaniem drugiego jest wyświetlenie reklam za pomocą platformy Google Ads, aby przyciągać klientów i kreować ruch płatny.

Marketing tradycyjny

Pojęcie marketingu tradycyjnego, zwanego także klasycznym, również nie przysparza większych trudności. Zaliczamy do niego techniki „off-line”, które były stosowane jeszcze przed wynalezieniem Internetu, czyli roznoszenie ulotek, reklama w gazecie, a także:

  • marketing sportowy – wykorzystujący sponsoring związany ze sportem, na przykład wyświetlenie reklamy podczas relacji wydarzenia, umieszczenie marki na banerze itp.
  • marketing sensoryczny – angażujący zmysły, aby wywołać skojarzenia z marką. Do jego najpopularniejszych odmian zaliczamy audiomarketing (słuch) oraz aromamarketing (zapach).
  • shopper marketing – ma miejsce bezpośrednio w sklepie. Jego celem jest przekonanie potencjalnych konsumentów, którzy znajdują się w punkcie sprzedaży, do zakupów.

Wymieniliśmy rodzaje marketingu w zależności od wykorzystywanego medium, natomiast możemy dokonać podziału również pod kątem dotarcia do grupy docelowej.

Inbound marketing

Inbound marketing (ang. marketing przychodzący) polega na tworzeniu wartości, którą odbiorcy sami znajdą. 

Przykładem są merytoryczne artykuły blogowe, infografiki czy webinary. Potencjalni klienci trafią na takie użyteczne materiały, równocześnie poznając markę oraz jej ofertę.

Jest to skuteczny sposób, by trafić na odbiorców, którzy z większym prawdopodobieństwem dokonają zakupów.

Outbound marketing

Analogicznie, outbound marketing (ang. marketing wychodzący) bazuje na wyświetlaniu reklam wbrew woli odbiorców. 

Przykładem są reklamy TV, banery reklamowe oraz kampanie w Google Ads.

Ta metoda umożliwia szybkie dotarcie do określonej grupy odbiorców – niestety kosztem niższej konwersji.

Który marketing jest lepszy?

Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie, jaki rodzaj marketingu stosować. Właściwy wybór jest uzależniony od 4 czynników:

  • branży
  • grupy docelowej
  • zasobów firmy (rozpoznawalność marki, wielkość strony internetowej itd.)
  • budżetu inwestycyjnego

Każdy z nich wpływa w istotnym stopniu na właściwą strategię marketingową. Omówmy praktyczne przykłady:

  • Branża IT nie odniesie korzyści z impulsywnego marketingu sensorycznego, gdyż zlecenia mają charakter inwestycyjny i są poparte chłodną kalkulacją. Lepszą koncepcją jest zwiększenie widoczności w wyszukiwarce za pomocą marketingu SEM.
  • Content marketing nie jest optymalnym rozwiązaniem dla lokalnej piekarni, gdyż jej klienci nie muszą zapoznawać się z artykułami eksperckimi dotyczącymi pieczywa, by dokonać zakupów. Rozsądniej będzie postawić na promocję w postaci shopper marketingu, rozpylając zapach świeżego chleba przed lokalem.
  • Inwestycja w remarketing nie przyniesie rezultatów, gdy strona internetowa nie generuje żadnego ruchu. W takiej sytuacji celniejszym rozwiązaniem jest social media marketing, który pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów.
  • Niski budżet predysponuje do reklamowania się w wąskiej grupie zainteresowanych klientów. Budowa ogólnokrajowej rozpoznawalności za pomocą marketingu sportowego nie wchodzi w rachubę.

Wyraźnie dostrzegamy, czym jest marketing w praktyce: zastosowaniem środków sprzedażowych adekwatnych do sytuacji oraz możliwości przedsiębiorstwa.


Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *