Jak tworzyć posty na Instagram? Najważniejsze zasady

Spis Treści:

Według najnowszych danych z Instagrama korzysta miesięcznie ponad 2 miliardy ludzi, a średni wskaźnik zaangażowania na post jest znacznie wyższy, niż ma to miejsce na Facebooku. Zdobycie znacznego grona odbiorców w tym medium możliwe jest pod warunkiem posiadania wiedzy o tym, jak tworzyć posty na Instagram. A zatem, do dzieła!

Czym jest Instagram?

Instagram to serwis społecznościowy, którego głównym założeniem jest dzielenie się zdjęciami lub filmami opatrzonymi krótkimi podpisami. Nazwa Instagram pochodzi od połączenia słów „instant camera” i „telegram”.

Wśród 2 mld użytkowników Instagrama (codziennie aktywnych jest pół miliarda) znajdują się osoby prywatne, publiczne oraz firmy, które w ten sposób promują swoją działalność. Liczba korzystających z platformy niewątpliwie stwarza ogromne możliwości odnoszenia sukcesów marketingowych, jednak wiąże się również z dużą konkurencją. Największe szanse przebicia się mają ci, którzy wiedzą, jak tworzyć posty na Instagramie i potrafią wykorzystać tę wiedzę w praktyce.

Jak tworzyć posty na Instagram?

Podstawą skutecznej promocji swojej działalności na Instagramie jest opracowanie strategii publikowania postów. Oczywiście prywatny profil nie musi być tak uporządkowany. Można pozwolić sobie na spontaniczność, wstawianie dowolnych zdjęć ze swojego życia, przeskoki tematyczne. Profil profesjonalny (również firmowy) wymaga większego przygotowania, przemyślanego wyglądu, spójnego przekazu. Jak zatem tworzyć posty na Instagram?

Grupa docelowa

Kluczem do sukcesu instagramowych postów jest komunikacja z odbiorcami. Żeby jednak trafić do dużej liczby użytkowników i sprawić, że będą chcieli nie tylko „lajkować”, ale także komentować posty na profilu, musisz ich zainteresować. A żeby to osiągnąć, dowiedz się, czego oczekują Twoi (aktualni i przyszli) odbiorcy, co lubią, kim są.

Wiedza o preferencjach odbiorców pomaga stworzyć interesujące posty nawet wtedy, gdy nie dzieje się właściwie nic ciekawego. Możesz ich zabawnie zaskoczyć, zrobić miłą niespodziankę albo napisać coś użytecznego. To ma szansę się udać pod warunkiem, że wiesz, dla kogo przeznaczona jest treść. Znajomość grupy docelowej to pierwszy punkt tworzenia postów na Instagramie.

Media

Instagram jest fotograficznym serwisem społecznościowym, dlatego zdjęcia lub filmy są obowiązkowymi elementami posta. Nie muszą być wykonane profesjonalnym sprzętem, ale powinny być wysokiej jakości i robić wrażenie na odbiorcach.

Warto pamiętać, że to samo zdjęcie umieszczone na Instagramie i Facebooku daje na Instagramie o 23% większe zaangażowanie odbiorców, a w przypadku filmów różnica jest jeszcze większa i wynosi aż 38%.

Zdjęcia na Instagramie

Pamiętaj, że algorytmy Instagrama chętniej promują zdjęcia, na których pojawia się twarz lub sylwetka osoby. Warto również korzystać z galerii, czyli opcji umieszczenia maksymalnie 10 zdjęć w ramach jednego posta, co pozwala nam np. przedstawić treść posta w formie infografik – wtedy każdy kolejny „kafelek” prezentuje kolejne partie tekstu.

Instagram oferuje także możliwość korzystania ze specjalnych filtrów, które polepszają jakość zdjęć lub nadają im konkretnego klimatu. Wielu użytkowników z nich nie korzysta i woli edytować materiały w specjalnych programach graficznych. Jeśli jednak zależy Ci na szybkim polepszeniu wyglądu posta, zdecydowanie warto nałożyć filtr. Jednym z najpopularniejszych jest Clarendon, który poprawia jasne i ciemne miejsca na zdjęciu.

Wideo na Instagramie

Posty wideo na Instagramie skutecznie przyciągają uwagę odbiorców, warto więc skorzystać z ich możliwości. Ich popularności nie mierzy jednak liczba polubień, tylko liczba wyświetleń. Mogą mieć od 3 do 60 sekund długości i rozmiar nie większy niż 100mb.

Opis posta na Instagramie

Tekst na Instagramie nie wpływa na pozycjonowanie, jednak nie jest to powód, żeby go nie umieszczać. Wręcz przeciwnie, zawsze należy dodać tekst do wstawianych zdjęć lub filmów. Podpis powinien wiązać się z udostępnionymi mediami, nadawać im pewien kontekst. Nie należy jednak przesadzać z długością opisu, ponieważ to nie tekst, a zdjęcie lub film stanowią główny element posta na Instagramie.

Pamiętaj o tym, do kogo piszesz

Dostosuj język do grupy odbiorców – inaczej będziesz zwracać się do młodej mamy, inaczej do fanów sportowych samochodów. Pamiętaj też o tym , że z Instagrama korzystają głównie nastolatki i młodzi dorośli – ponad 70% użytkowników Instagrama nie ukończyło 35 lat. Młode pokolenie porozumiewa się inaczej niż starsze, co również warto mieć na uwadze.

Przemyśl dokładnie treść

Pisz prosto i przystępnie. Użytkowników scrollujących Instagrama najczęściej nie interesuje długa, wymagająca skupienia treść. Dlatego jeśli zależy Ci, by do nich dotrzeć, musisz stworzyć krótki, łatwy w odbiorze tekst. Jeśli jednak chcesz zamieścić długi opis, pamiętaj, że nie możesz przekroczyć 2200 zzs (wliczając hashtagi) i musisz zadbać o edycję, czyli m.in.:

  • unikaj bloku tekstu – używaj akapitów, punktorów i emotikonów;
  • zadbaj o poprawność – stylistyczną, gramatyczną i ortograficzną.

Zaangażuj czytelnika/użyj CTA

Zadawanie pytań, które skutkują pozostawianiem komentarzy, może mieć pozytywny wpływ na algorytmy Instagrama. Jednak wymuszone wezwania do działania (np. „kawka czy herbatka?”) mają niewielkie szanse na odniesienie takiego efektu. Spróbuj sprowokować czytelników do dyskusji. Niektórzy lubią dzielić się doświadczeniami, inni chwalić sukcesami, jeszcze inni doradzać innym – wykorzystaj to!

Możesz zapytać czytelników o ich sposób na radzenie sobie z czymś (określoną sytuacją np. naprawą awarii, zgłoszeniem szkody), ich komentarze i użyteczność dla innych mogą stanowić najbardziej wartościową część posta (zarówno dla Ciebie, jak i użytkowników). Interesujące posty najbardziej angażują czytelników. Jeśli sam wpis na Instagramie prowokuje do dyskusji, CTA nie jest konieczne.

Hashtagi

Ostatnim elementem tworzenia postów na Instagramie jest używanie hashtagów. To właśnie one pozwalają Ci dotrzeć do nowych odbiorców. Dzięki nim treści są porządkowane, a Instagram może promować Twoje posty poza gronem Twoich znajomych.

Jak znaleźć odpowiednie hashtagi?

Po dodaniu zdjęcia i opisu przyjrzyj się im i znajdź pojedyncze słowa, którymi można je opisać. Jeśli nic nie przychodzi Ci do głowy, zawsze możesz przejrzeć profile o podobnej tematyce i zobaczyć, jakich znaczników używają inni użytkownicy.

Jeśli chcesz mieć pewność, czy konkretny hashtag pasuje do Twojej treści i odbiorców, możesz go sprawdzić. Najlepiej zrobić to w trybie incognito, dzięki czemu Instagram nie będzie Ci podsuwał wyników dobranych specjalnie do Twojego profilu, tylko te ogólne. Przejrzyj dziesięć pierwszych postów, które wyświetliły się do zaproponowanego przez Ciebie hashtagu, ich podpisy i komentarze, a później zastanów się, czy pasują do Twojego posta. Jeśli są tematycznie z nim niezgodne, użycie takiego znacznika nie ma sensu.

W taki sposób stworzysz bazę hashtagów, z których możesz korzystać przy kolejnych postach. Istnieją również narzędzia, które ułatwiają jej tworzenie, m.in. IQHashtags, czy TagsFinder.

Możesz także tworzyć własne hashtagi powiązane z Twoją działalnością, jak np. #fitprzepisyodbaletnicy czy #mamaginekolog, które z czasem mogą zyskać na popularności i być wykorzystywane w postach innych osób.

Ile hashtagów dodać do posta?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Choć Instagram zezwala na dodanie 30 hashtagów pod jednym postem, z pewnością nie jest to liczba zalecana. Znaczniki przede wszystkim powinny ściśle wiązać się z tematyką Twojego posta, całego profilu i jego potencjalnymi odbiorcami. Nieadekwatne hashtagi mogą ograniczyć zasięg, dlatego powinny być konkretne i kierowane do osób, które poszukują tego, co oferujesz.

Na koncie @creators we wrześniu 2021 roku pojawił się post, w którym znalazły się informacje, że najlepiej stosować 3-5 hashtagów w jednym poście, a dodawanie 10-20 hashtagów nie zwiększy ekspozycji posta.

Post na koncie @creators o hashtagach na Instagramie (screen)

Wiele osób jednak się z tym nie zgodzi – spora część użytkowników IG uważa, że im większa liczba hashtagów, tym lepsze zasięgi. Niestety nie wiadomo, jaka jest prawda, bowiem sam Instagram nie potwierdził jednoznacznie, czy ilość znaczników ma wpływ na działanie algorytmu. Nie pozostaje nic innego jak testowanie różnych rozwiązań i wybranie najlepszego dla siebie.

Podsumowanie

  • Media społecznościowe mają ogromny potencjał promowania konkretnych osób lub firm. Aby z niego w pełni skorzystać, warto wiedzieć, jak tworzyć angażujące posty na Instagram.
  • Kluczowym elementem postów na Instagramie są media, jednak to łatwo przyswajalny lub prowokujący tekst przyczynia się do komentowania posta i wzrostu popularności profilu.
  • CTA może ułatwić interakcje, warunkiem jest jednak jego autentyczność.
  • Nieodłącznym elementem postu na Instagramie są hashtagi, to dzięki nim masz szansę dotrzeć do nowych odbiorców.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.7

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu