Jak zostać copywriterem? Kim jest prawnie copywriter?
Jak zostać copywriterem? – pytają niemal wszyscy adepci lekkich piór. Brak sprecyzowanych przepisów sprawia, że niejasności pojawiają się na każdym kroku. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się, kim prawnie jest copywriter oraz co zrobić, by zostać copywriterem.
Kim jest prawnie copywriter?
Formalnie copywriter to osoba prowadząca działalność gospodarczą klasyfikowaną jako „artystyczna i literacka działalność twórcza”, „działalność agencji reklamowych” lub zatrudniona na podstawie odpowiednio sprecyzowanej umowy w agencji reklamowej bądź firmie handlowej.
Rynek pracy nie stawia więc żadnych wymagań prawnych pod kątem ścieżki kształcenia. Copywriterem może zostać każdy, kto czuje się na siłach w pisaniu.
Takie podejście otwiera wiele dróg dla osób zainteresowanych profesjonalną pracą z tekstem. Choć do dyspozycji mamy wiele komercyjnych szkoleń z copywritingu, żadne z nich nie nadaje oficjalnego, prawnego tytułu copywritera.
Jak zostać copywriterem?
Mimo że w teorii łatwo zostać copywriterem, praktyka jest solidnie weryfikowana na rynku usługowym.
Niezbędna jest zatem odpowiednia wiedza, która umożliwi wykonywanie podstawowego celu copywritera – przynoszenie zysku zleceniodawcy poprzez tworzenie profesjonalnych treści.
Jak się jednak okazuje, kompetencje zależą ściśle od sektora rynku, w którym zamierzamy się poruszać. Przeanalizujmy zatem, jak zostać copywriterem w zależności od świadczonych usług.
Marketing copywriter
Marketing copywriter to osoba, która tworzy sprzedażowe treści. Świetnie odnajduje się przy wpisach reklamowych, sloganach oraz tekstach do ulotek, gdzie perswazyjnie zachęca odbiorców do zakupu.
Jest to najpopularniejszy typ copywriterów, co oczywiście idzie w parze z kompetencjami. Marketing copywriterem może zostać każda kreatywna osoba, która formułuje w pełni poprawne treści oraz wie, jak przekonać potencjalnych klientów do finalizowania transakcji.
Content writer
Content writer to typ copywritera, który opracowuje merytoryczne i specjalistyczne treści dla danej branży. Choć czasami formalne wykształcenie jest bardzo przydatne, niezbędną umiejętnością jest wyszukiwanie rzetelnych informacji, a następnie przekuwanie je w ciekawe teksty pod SEO.
Content writer jest idealnym zawodem dla osób, które są ściśle zaznajomione z określoną tematyką, a także nie boją się ubierać trudnych słów w zrozumiałą treść.
SEO copywriter
Człowiek, który tworzy teksty zwiększające pozycjonowanie, nosi miano SEO copywritera. Jest to niezwykle prosperujący zawód ze względu na eskalującą konkurencję obejmującą widoczność w Internecie.
Choć lekkie pióro jest arbitralnym wymogiem u wszystkich pisarzy, w przypadku tej pracy równie ważna jest znajomość zasad SEO copywritingu. Zachowanie klarowności tekstu, manipulowanie słowami kluczowymi czy budowanie optymalnej struktury treści pod SEO to rzeczy trudne, ale osiągalne praktycznie dla każdego żądnego wiedzy. Dlatego ten zawód jest idealnym rozwiązaniem dla pisarzy głęboko zainteresowanych pozycjonowaniem.
Jednakże warto zaznaczyć, że w obecnych czasach widoczna jest jedynie wartościowa treść. Z tego względu SEO copywriter musi świetnie znać branżę, w której tworzy teksty, więc jest po części content writerem. Uniwersalne zasady dotyczące artykułów są niezbędne, ale niewystarczające.
Jakim copywriterem zostać?
Bystrzejsi czytelnicy z pewnością doszli do wniosku, że powyższe zawody zazębiają się ze sobą. Merytoryczna treść jest świetna pod SEO, a sprzedażowe teksty w gruncie rzeczy dotyczą prezentacji oferty z określonej, specjalistycznej branży. Dlatego nie można ograniczać się do wąskiej profesji, a ten kto to czyni, popełnia niepotrzebny błąd.
Utożsamiamy się w największym stopniu z content writingiem, gdyż uwielbiamy tworzyć specjalistyczne artykuły eksperckie. Nie oznacza to jednak, że nie możemy oferować tekstów pod SEO, gdyż pozycjonowanie jest nieodłącznym elementem merytorycznych treści na bloga.
Co więcej, jesteśmy związani z marketingiem od lat i codziennie pracujemy z profesjonalnym pismem, zatem czy nie możemy proponować tekstów sprzedażowych? Jak już ustaliliśmy wyżej, pięcioletnie studiowanie kierunku „treści sprzedażowe” nie jest wymagane do realizacji takich treści, a nawet byłoby niepraktyczne z uwagi na zmieniające się wymagania rynkowe.
Copywriter jest pracą, gdzie umiejętności pisania poszczególnych tekstów zazębiają się. Sztuczne podziały mogą być przydatne na potrzeby podręcznika, ale w rzeczywistości istnieją jedynie konkretne zlecenia, które należy prawidłowo wykonać.
Jak zostać copywriterem – FAQ
Rozwiniemy zaprezentowane informacje w formie pytań i odpowiedzi.
Nie, nie musisz ukończyć żadnej szkoły, by zostać copywriterem. Jest to świeży zawód, który jest pragmatyczną odpowiedzią na obecne wymagania rynkowe. Potrzebne są przede wszystkim umiejętności, a nie formalne wykształcenie.
Copywriter jest klasyfikowany pod numerem PKD 90.03.Z (artystyczna i literacka działalność twórcza) zgodnie z indywidualną interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 czerwca 2016 roku. Działalność gospodarczą może prowadzić również pod numerem PKD 73.11.Z (działalność agencji reklamowych).
Powyższe numery stanowią jedynie najwłaściwszą propozycję na chwilę obecną, gdyż nie utworzono PKD stricte pod zawód copywritera. Ze swojej strony polecamy dopisać oba ze względu na większą autonomię i bezpieczeństwo.
Nawiasem mówiąc, powyższy brak ugruntowania prawnego jest idealnym przykładem spontaniczności rynkowej, przez którą wzrósł popyt na copywriterów.
Copywriter musi cechować się przede wszystkim lekkim piórem oraz tworzeniem atrakcyjnej, poprawnej językowo treści.
Ściślejsze wymagania są zależne od świadczonych usług i obejmują znajomość zasad SEO czy języków obcych. Dlatego należy szukać zleceń na miarę swoich możliwości.
Świetnym sposobem na przyspieszenie swojej pracy oraz eliminację błędów językowych jest czytanie książek.
Codzienna ekspozycja na treść innych autorów to idealne rozwiązanie, by zgrabnie formułować poprawne zdania. Często możemy się spotkać z niedojrzałymi konstrukcjami językowymi czy tautologią, którą można łatwo wyeliminować czytając książki.
Co więcej, rosnącą popularnością cieszą się tematyczne szkolenia związane z copywritingiem, pozycjonowaniem czy e-commerce. Każda dawka wiedzy na temat marketingu w Internecie jest przydatna, dlatego warto poszerzać swoje kompetencje w tym zakresie. Ponadto tworzenie rzetelnych treści dla określonych branż wymaga regularnego odświeżania swojej wiedzy. W przypadku tekstów pod SEO bardzo ważne jest śledzenie zmian w obrębie algorytmów wyszukiwarek.
Podsumowanie
- Copywriter to ogólne określenie zawodu tworzącego profesjonalne treści.
- By wykonywać tę profesję, nie jest wymagana żadna szkoła.
- Umiejętności są kluczowym czynnikiem warunkującym skuteczność świadczonych usług.
Jeżeli zastanawiasz się, jak zostać copywriterem, odpowiedz sobie na pytanie, czy pisanie sprawia Ci przyjemność. W dodatku pomyśl, w jakiej tematyce czujesz się najlepiej. Jeżeli czujesz się gotowy – nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wykonywał zawód copywritera już dziś!
Chcesz zostać copywriterem w Content Writer? Sprawdź aktualny nabór!
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz