Niemal 80% pisarzy pracuje zdalnie – nowe wyniki badań

Spis Treści:

Zgodnie z ankietą prowadzoną przez Content Writer aż 79% pisarzy tworzy treści z domowego zacisza. Z kolei 13% badanych pracuje w modelu hybrydowym, a tylko 8% copywriterów codziennie zjawia się w biurze.

Copywriterzy wybierają pracę zdalną

Ankieta, w której wzięło udział 1011 osób, nie pozostawia złudzeń – twórczość pisarska preferuje dom aniżeli biuro.

Miejsce pracy dla copywriterów

Popularność modeli pracy wśród copywriterów (%).
Rok
Źródło: Ankieta Content Writer (n=1011)

Embed Code

Ustawienia

Typ wykresu

Dane

Opcje

Najczęstsza przyczyna tego zjawiska została wskazana przez część komentujących:

  • Pracowałam jako pracownik etatowy i mogę zaświadczyć, jakie to jest frustrujące. Próba pisania w biurze, nawet w prywatnym pomieszczeniu, oznacza ciągłe przerwy – telefony, „szybkie spotkania”, czyjeś urodziny itp. Jak ktokolwiek może cokolwiek zrobić w takiej atmosferze? – Stacy S.

Ankietowani wskazywali, że praca zdalna przekłada się na szczególną produktywność w pisaniu:

  • Większość najwspanialszych dzieł literackich na świecie została napisana przez ludzi w komforcie ich domów […]. Myślę, że pisanie jest jedną z tych rzeczy, do których po prostu potrzebujesz prywatnej przestrzeni – Arpit M.
  • Jeśli chodzi o maksymalną koncentrację i przepływ myśli, nic nie może przebić pracy zdalnej w świecie pisania – Deborah M.

Tak wysoki udział pracy zdalnej wynika również ze specyficznych uwarunkowań branży copywritingu.

Jedno z badań prowadzonych przez Content Writer pokazało, że 35,5% pisarzy pozyskuje zlecenia przez social media, 25,8% przez gig platformy (takie jak fiverr.com czy contentwriter.co), a 11,3% poprzez własną stronę WWW. Zaledwie 8,1% twórców treści pracuje w agencjach bądź prywatnych firmach „na etat”.

Nic więc dziwnego w tym, że praca zdalna jest popularna tam, gdzie większość osób stanowią freelancerzy na samozatrudnieniu.

Jak praca zdalna przekłada się na efekty copywritingu?

Jakość treści pozostaje głównym celem copywritingu, niezależnie od miejsca wykonywania tekstów. Niestety nie istnieją badania, które jednoznacznie wskazują lepszy model pracy w branży pisarskiej.

Warto jednak przytoczyć raport PARP, z którego wynika, że 92% przedsiębiorców zadeklarowało wysoką efektywność pracy zdalnej. Jednocześnie autorzy wskazują na wyzwania, które dotyczą przede wszystkim integracji i współpracy zespołowej – a więc elementów de facto rzadkich w pracy copywritera.

Coraz częściej jednak tworzenie tekstów stanowi zaledwie część przedsięwzięcia. Statyczne treści mogą być nieatrakcyjne lub po prostu nieefektywne z punktu widzenia zarządzania danymi. Bardziej złożone projekty obejmują wdrożenie dynamicznego contentu, interaktywnych infografik, genAI czy innych obszarów „information technology”.

Takie działania naturalnie wymuszają koordynację działań pomiędzy copywriterem, programistą oraz innymi członkami zespołu. Praca zdalna nie musi stać tutaj na przeszkodzie, lecz wymaga rozwiązań organizacyjnych i komunikacyjnych, które zniwelują potencjalne ograniczenia.

W przypadku Content Writer niemal cała współpraca z pisarzami odbywa się zdalnie. Tworzymy treści dla wielu branż w ponad 50 językach, co wymaga międzynarodowego zespołu o przeróżnych kwalifikacjach – biuro stanowiłoby znaczne ograniczenie skali i elastyczności w tym zakresie. Wyzwania komunikacyjne niwelujemy własnym systemem do zarządzania projektami.

Z kolei nasz dział data science, skupiający się na rozwoju i innowacjach w obszarze content marketingu, pracuje stacjonarnie. Bliska współpraca oraz bezpośredni kontakt między programistami sprzyja rozwiązywaniu bardziej złożonych problemów.

Podsumowanie

  • 79% copywriterów tworzy treści zdalnie, 13% hybrydowo, a zaledwie 8% w biurze.
  • Popularność „zdalki” wśród pisarzy wynika z indywidualnego trybu pracy, a także z uwarunkowań branży – przeważająca większość copywriterów to freelancerzy.
  • Choć praca z domu wydaje się idealnym rozwiązaniem dla pisarzy, coraz częściej content marketing obejmuje interdyscyplinarne projekty wymagające sprawnej komunikacji zespołowej. To wymaga podjęcia środków organizacyjnych, które zniosą potencjalne ograniczenia współpracy na odległość.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.03.2025 Copywriting
20.03.2025 Korekta & Redakcja
19.03.2025 E-commerce
18.03.2025 Aktualności
17.03.2025 Korekta & Redakcja
14.03.2025 Copywriting
13.03.2025 Korekta & Redakcja
12.03.2025 Porady & Ciekawostki
11.03.2025 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu