Copywriting checklist – o czym powinien pamiętać copywriter?

Spis Treści:

Copywriting polega na tworzeniu treści spełniających określone wymagania. Mają one nie tylko odpowiadać oczekiwaniom zleceniodawcy, ale przede wszystkim trafić do szerokiego grona odbiorców i wywołać konkretną reakcję. Pisanie tekstów, które osiągają wysokie wskaźniki konwersji, wymaga jednak przestrzegania pewnych zasad. Zapoznaj się z naszą copywritingową checklistą i dowiedz się, jakie aspekty mają największe znaczenie.

Co to jest copywriting checklist?

Copywriting checklist to lista punktów i wskazówek istotnych przy tworzeniu treści marketingowych.

Copywriter kreuje teksty, które pozwalają zleceniodawcy osiągnąć zamierzony cel marketingowy. Treści przede wszystkim powinny zainteresować odbiorcę i w określonych przypadkach sprawić, by wykonał określoną czynność, np.

  • dokonał zakupu,
  • zapisał się do newslettera,
  • wysłał zapytanie ofertowe.

Celem tekstów tworzonych przez copywritera może być również budowanie wizerunku marki, edukowanie czytelników czy zwiększenie ruchu na stronie internetowej. W tych przypadkach świetnie sprawdzą się artykuły blogowe, które same w sobie zwykle nie zachęcają do zakupu, ale kreują wizerunek eksperta i przynoszą odpowiedzi na nurtujące użytkowników pytania, co w efekcie może przełożyć się na konwersje.

Copywriting checklist – lista wskazówek dla copywritera

Tworzenie skutecznych tekstów wymaga znajomości i stosowania się do określonych reguł. Na naszej copywritingowej checkliście znajdziesz najważniejsze wskazówki dotyczące formy i treści.

Copywriter checklist - infografika

Grupa docelowa

Znajomość grupy docelowej jest jednym z najważniejszych warunków stworzenia skutecznego tekstu. Umieściliśmy tę zasadę na pierwszym miejscu checklisty copywritera, ponieważ powinna stanowić fundament Twojej twórczości.

Oczywiście możesz starać się pisać dla wszystkich, ale niestety jest duże prawdopodobieństwo, że takie teksty nie trafią do nikogo. Dlatego jeśli chcesz, aby Twoja praca przyniosła oczekiwane efekty, musisz wiedzieć, dla kogo piszesz. To pozwoli Ci dostosować język i sposób pisania do oczekiwań odbiorcy. Potrzeby persony marketingowej, czyli potencjalnego konsumenta, petenta czy usługobiorcy, stanowią podstawę kreowania jakościowego contentu.

Struktura tekstu

Właściwa struktura tekstu ma istotne znaczenie dla jego skuteczności. Wartościowe treści docierają do większej ilości odbiorców nie tylko dlatego, że są chętniej czytane i częściej polecane, ale również z tego powodu, że osiągają wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Dobre pozycjonowanie może być więc zarówno celem, jak i efektem tworzenia contentu.

Użytkownicy i algorytmy wyszukiwarek kierują się nieco innymi kryteriami przy ocenie treści internetowych. Możesz jednak trzymać się kilku zasad dotyczących struktury tekstu, które zwiększą szansę na pozytywny odbiór obu stron.

  1. Używaj nagłówków. Nagłówki (zazwyczaj H1-H4, rzadziej H5 i H6) porządkują zawartość, nadając określoną hierarchię poszczególnym fragmentom tekstu. Ułatwiają też użytkownikom poruszanie się po artykule i odnajdywanie konkretnych informacji.
  2. Stosuj akapity. Krótkie akapity sprawiają, że treść jest bardziej przejrzysta i łatwiej odnaleźć w niej konkretne informacje. Najlepiej, by jeden akapit zawierał jedną myśl.
  3. Używaj punktorów. Wypunktowywania pozwalają zaprezentować treść w atrakcyjnej wizualnie formie. Wymienianie wielu elementów po przecinku z kolei sprzyja tworzeniu tzw. ściany tekstu i pogarsza odbiór przekazu.
  4. Dodaj spis treści. Dzięki spisowi treści odbiorca ma szansę szybko dowiedzieć się, jakie wątki poruszane są w tekście. To też szansa na zatrzymanie użytkownika na stronie.
  5. Stosuj zasadę odwróconej piramidy. Najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku, a mniej istotne w dalszej części. Jeśli odbiorca w pierwszych zdaniach znajdzie to, co go zainteresuje, jest duża szansa, że pozostanie na stronie, żeby dowiedzieć się więcej.
  6. Pamiętaj o wstępie, rozwinięciu i zakończeniu. Wstęp (lead) ma przedstawić w skrócie zawartość i zachęcić użytkownika do zapoznania się z całością. Rozwinięcie to właściwa część artykułu, zawierająca merytoryczną wartość. Zakończenie to podsumowanie całości, zestawienie najważniejszych informacji przedstawionych w tekście.
  7. Zwróć uwagę na szatę graficzną. Atrakcyjny wizualnie przekaz przyciąga uwagę i wpływa na poprawę odbioru. Dlatego oprócz samej struktury tekstu warto zadbać o stosowane obrazki, wykresy i infografiki.
  8. Dodaj meta tagi. Chwytliwy tytuł i ciekawy opis mogą zadecydować o sukcesie lub porażce Twojego tekstu. Meta znaczniki powinny zawierać słowa kluczowe i zachęcać użytkowników do odwiedzenia strony.

Styl pisania

Styl powinien być dostosowany do grupy docelowej. Tekst kierowany do nastolatków napiszesz przecież inaczej niż ten przeznaczony dla seniorów. Niezależnie od klienta musisz jednak pamiętać o kilku najważniejszych zasadach.

  1. Pisz zwięźle. Unikaj tzw. lania wody, czyli pisania niekonkretnego i omijającego sedno sprawy. Spróbuj jak najbardziej skondensować myśli, które przelewasz na kartkę.
  2. Staraj się używać prostego języka. Jeśli nie piszesz tekstu dla ekspertów, spraw, aby treść była zrozumiała dla szerokiego grona czytelników. Stosuj zatem krótkie zdania, a specjalistyczne pojęcia wyjaśniaj, np. w nawiasie.
  3. Unikaj słowa „nie”. „Nie” kojarzy się z zakazami i ma pejoratywny wydźwięk. Ponadto istnieje ryzyko, że użytkownik przeoczy „nie”, co całkowicie zmieni sens czytanego zdania. Dlatego zamiast zwrotów, które mają odwieść odbiorcę od określonego działania, używaj tych, które mają go zachęcić do przeciwnego. Zamiast napisać „nie unikaj odpowiedzialności”, napisz „przejmij/weź odpowiedzialność”.
  4. Stosuj stronę czynną zamiast biernej. Strona czynna jest łatwiejsza w odbiorze. Dlatego, jeśli tylko to możliwe, staraj się unikać strony biernej i zamiast formułować zdanie np. w ten sposób: „Ustawa została przegłosowana przez posłów”, napisz: „Posłowie przegłosowali ustawę”.
  5. Pamiętaj o konsekwencji. Trzymaj się konkretnego stylu, sposobu zwracania się do czytelnika i formatowania tekstu. Dzięki temu Twój tekst będzie spójny i przyjemniejszy w odbiorze.

Słowa kluczowe

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe pozwalają odbiorcy odnaleźć drogę do Twojego artykułu. To właśnie te frazy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę internetową. Ich wybór i umiejętne zastosowanie w tekście stanowi nieodłączny element copywritingu.

Keywordsy niekiedy stanowią pojedyncze słowa, ale częściej składają się z dwóch wyrazów (np. copywriting checklist) lub z całej grupy. Ze względu na długość można podzielić je na 3 rodzaje:

  1. Frazy fat head: krótkie, mieszczą w sobie 1-2 wyrazy;
  2. Frazy chunky middle: zazwyczaj składają się z 3 słów;
  3. Frazy long-tail: zawierają 4 lub więcej wyrazów.

Dzięki odpowiednim programom (np. Ahrefs, Planer Słów Kluczowych czy Senuto) możesz samodzielnie ustalić keywordsy o najwyższym potencjale, czyli znaleźć takie frazy, które najczęściej wpisywane są w wyszukiwarkę Google. W pracy copywritera zazwyczaj jednak informacje o nich otrzymujesz od zleceniodawcy wraz z pozostałymi wytycznymi dotyczącymi zlecenia.

CTA

Call to action (wezwanie do działania) jest krótkim hasłem, umieszczonym zwykle w końcowej części tekstu, które nakłania czytelnika do podjęcia określonej czynności. Może to być zapis do newslettera, dokonanie zakupu czy nawet pozostawienie komentarza pod artykułem.

Jest to rozwiązanie, które niewielkim nakładem pracy często przynosi ogromne rezultaty – reakcja na CTA może bowiem przekształcić odbiorcę Twojego tekstu w klienta firmy.

Podsumowanie

  • Copywriting checklist to zestawienie najważniejszych zasad, którymi powinien kierować się copywriter podczas pisania tekstów.
  • Odnoszą się one przede wszystkim do grupy docelowej, struktury tekstu, stylu, słów kluczowych i CTA.
  • Znajomość i przestrzeganie zasad znajdujących się na copywritingowej checkliście jest istotnym elementem kreowania treści marketingowych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

06.10.2022 Porady i Ciekawostki
05.10.2022 Porady i Ciekawostki
04.10.2022 Content Marketing
03.10.2022 Marketing
03.10.2022 Poprawność Tekstów
30.09.2022 Porady i Ciekawostki
29.09.2022 Pozycjonowanie
28.09.2022 Porady i Ciekawostki
27.09.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu