Propozycja wydawnicza – pierwszy krok do publikacji książki

Spis Treści:

Współczesny rynek wydawniczy cechuje częściowa hermetyczność – największe znaczenie mają duże wydawnictwa, dominujące nad nowopowstałymi oficynami oraz samodzielnymi wydawcami. Aby nowa książka miała szansę się przebić, musi zostać odpowiednio przedstawiona oficynom. I chociaż część autorów zna ten temat od podszewki, wielu początkujących pisarzy nie wie, jak napisać propozycję wydawniczą i komu ją dostarczyć. W poniższym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania!

Czym jest propozycja wydawnicza?

Jeśli zależy nam na publikacji książki w wydawnictwie, musimy w odpowiedni sposób zareklamować swoje dzieło i zainteresować nim redaktora. Aby to zrobić, najprostszym sposobem jest stworzenie chwytliwej propozycji wydawniczej, czyli konspektu książki, w którym znajdą się najważniejsze informacje na jej temat.

Kompletna propozycja wydawnicza powinna składać się z kilku istotnych elementów, takich jak:

  • plik z tekstem książki;
  • krótkie streszczenie dzieła;
  • biogram autora;
  • podstawowe informacje na temat książki – gatunek, grupa docelowa, przekaz.

Elementy propozycji wydawniczej

Prawidłowo przygotowany konspekt wzmocni atrakcyjność książki w oczach wydawcy, a tym samym może zwiększyć szansę na przyszłą publikację dzieła.

Jak przygotować tekst przed wysłaniem e-maila do wydawnictwa?

Warto pamiętać, że redaktorzy otrzymują nieraz kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt propozycji wydawniczych miesięcznie. Często nie mają zatem wystarczającej ilości czasu, aby przejrzeć wszystkie teksty od początku do końca. Na co wówczas zwracają uwagę?

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy podczas czytania tekstu jest jego poprawność – zarówno językowa, jak i stylistyczna. Najlepiej więc, aby w momencie wysyłania propozycji do wydawnictwa książka była w całości ukończona. Niedopracowane wersje robocze dzieła mogą odpychać potencjalnych wydawców i przekreślić szansę na publikację.

Należy również pamiętać, by przed wysyłką kilkakrotnie przeczytać swój tekst, wychwytując błędy merytoryczne i interpunkcyjne, a także wszelkie literówki. Dobrą praktyką jest również skorzystanie z pomocy beta-czytelników, czyli pierwszych odbiorców książki, którzy świeżym okiem spojrzą na tekst i wskażą autorowi ewentualne błędy oraz fragmenty, które wydadzą im się niezrozumiałe.

Tak przygotowany i dopracowany tekst będzie miał większe szanse na zdobycie uwagi wśród potencjalnych wydawców, a także pozostawi pozytywne wrażenie o osobie autora.

Tworzenie propozycji wydawniczej – praktyczne wskazówki

Skuteczność propozycji wydawniczej zależy nie tylko od jakości danej książki, ale również od sposobu, w jaki zostanie ona przedstawiona wydawcy. Warto więc poświęcić czas na przygotowanie wszystkich plików zgodnie z obowiązującymi normami.

Streszczenie

Powinno być zwięzłe i konkretne, nie dłuższe niż jedna strona A4. Należy zawrzeć w nim najważniejsze elementy fabuły, krótką charakterystykę postaci, a także istotne wątki i motywy występujące w książce. Dobrym pomysłem będzie również wskazanie problematyki utworu oraz jego esencji.

Biogram

Zwykle składa się podstawowych informacji na temat sylwetki autora, może opisywać jego wcześniejsze dokonania związane z rynkiem wydawniczym lub doświadczenie z innej branży, które wskazuje na znajomość tematu poruszanego w książce.

Cechy książki

Istotne z punktu widzenia rynku wydawniczego, m.in. konkretna grupa docelowa, do której skierowana jest książka, gatunek dzieła czy przesłanie, jakie za sobą niesie. Przykładowy opis dzieła może wyglądać następująco: powieść młodzieżowa fantasy, poruszająca problem przemocy oraz samotności wśród nastolatków.

Tworząc podstawowe elementy propozycji wydawniczej, należy wystrzegać się wszelkich haseł marketingowych oraz subiektywnej oceny dzieła. E-mail do wydawnictwa powinien być neutralny, a jednocześnie wskazywać na wartość oraz oryginalność utworu.

Jak napisać treść maila do wydawnictwa?

Najczęściej propozycja wydawnicza przyjmuje formę wiadomości do redaktora danego wydawnictwa, podejmującego decyzję o przyszłych premierach. W ten sposób autor ma szansę przedstawić siebie oraz swoje dzieło od najlepszej strony i wskazać, w jaki sposób wydawca zyska dzięki tej publikacji.

Ważne zatem, aby e-mail do wydawnictwa/list do wydawnictwa przygotowany został z należytą dokładnością – nie może być zbyt długi ani zbyt krótki, powinien także odnosić się do indywidualnego charakteru danej oficyny. Należy wystrzegać się przesyłania takiej samej wiadomości do wielu wydawnictw, a także unikać mało istotnych informacji, które nie wskazują na wartość dzieła.

Jeśli proponowana książka nawiązuje tematycznie do innych publikacji danej oficyny lub opisuje mało znane aspekty i wypełnia pewną niszę na rynku, warto o tym wspomnieć w e-mailu do wydawnictwa. Wiadomość powinna także zawierać informacje na temat ewentualnej kontynuacji książki lub całej serii zaplanowanej przez autora.

E-mail do wydawnictwa/list do wydawnictwa musi posiadać również odpowiedni tytuł, ułatwiający szybką identyfikację wiadomości, a także zawierać podstawowe informacje na temat autora – imię i nazwisko, wcześniejsze publikacje oraz dane kontaktowe.

Przykład maila z propozycją wydawniczą:

Tytuł: Propozycja wydawnicza: tytuł książki, gatunek dzieła, imię i nazwisko

Treść:

Szanowni Państwo/Szanowna Redakcjo,

przesyłam Państwu moją debiutancką powieść fantasy o tytule Tęsknota wilczycy. Jest to pierwszy tom trylogii skierowanej do nastoletnich czytelników. Tematyka powieści nawiązuje do Państwa publikacji z gatunku high fantasy.

W załączniku przesyłam 3 pliki:

  • pełną wersję książki,
  • streszczenie książki,
  • mój krótki biogram.

Mam nadzieję, że znajdą Państwo czas, by zapoznać się z moim tekstem.

Pozdrawiam/Z poważaniem

Podpis

Dane kontaktowe

Przesyłanie propozycji wydawniczej do wydawnictw

Autor nie musi ograniczać się do kilku oficyn, może dostarczyć propozycję książki do wielu wydawców. Jednak przed przesłaniem wiadomości do wydawnictwa należy zapoznać się z jego profilem oraz pozostałymi publikacjami. Niekiedy konkretna oficyna wydaje jedynie książki wybranego gatunku lub o określonej tematyce – wówczas wysyłanie do weryfikacji dzieła niezgodnego z ich oczekiwaniami będzie całkowicie bezcelowe.

Zanim zdecydujemy się na przesłanie wiadomości do wydawnictw, warto także sprawdzić, czy nie posiadają one odrębnego miejsca do składania propozycji, np. poprzez formularz zgłoszeniowy. Większość wydawnictw na swojej stronie internetowej udostępnia wskazówki dla autorów oraz określa preferowany sposób kontaktu. Wiadomość przesłana na nieprawidłowy adres lub skierowana do redaktora, który nie zajmuje się propozycjami wydawniczymi, może nie dotrzeć do właściwej osoby i nie zostać rozpatrzona.

Choć w większości sposób przygotowania propozycji wydawniczej jest bardzo podobny, niekiedy oficyny udostępniają własne wytyczne, według których oceniają nadesłane zgłoszenia. Takie indywidualne wymogi dotyczą np. formatów plików czy ich rodzaju i są zwykle opisane w odpowiedniej zakładce na stronie internetowej wydawnictwa.

Podsumowanie

  • Propozycja wydawnicza powinna składać się z pliku z książką, streszczenia, biogramu autora oraz podstawowych informacji na temat dzieła.
  • Najczęściej propozycje wydawnicze przesyłane są za pomocą wiadomości do redaktorów wydawnictw, odpowiedzialnych za nowe tytuły.
  • W e-mailu do oficyny powinny znaleźć się takie informacje, jak osiągnięcia autora, jego dane kontaktowe oraz ewentualny plan na kontynuację przesłanego dzieła.
  • Część wydawnictw na swoich stronach internetowych udostępnia własne wytyczne obowiązujące podczas tworzenia i przesyłania propozycji wydawniczych.
  • Właściwie przygotowana propozycja wydawnicza, wraz z ukończoną i sprawdzoną treścią książki, zwiększą szansę na pozytywne rozpatrzenie prośby autora.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Aleksandra Kowal

Absolwentka studiów edytorskich i literaturoznawczych, od lat związana z twórczym pisaniem. Na co dzień pracuje jako copywriter, tworząc różnorodne treści marketingowe oraz artykuły blogowe. Zajmuje się także optymalizacją tekstów pod kątem SEO i korektą książek w wydawnictwie. W wolnych chwilach pisze recenzje książek oraz bierze udział w wydarzeniach związanych z rynkiem wydawniczym. Prywatnie zagorzała czytelniczka, fanka dobrego stand-upu oraz miłośniczka kotów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

08.11.2024 Porady & Ciekawostki
07.11.2024 Marketing
06.11.2024 E-commerce
05.11.2024 Content Marketing
04.11.2024 Copywriting
01.11.2024 Korekta & Redakcja
31.10.2024 Pozycjonowanie
30.10.2024 Content Marketing
29.10.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu