Marka pisarza – jak promować swoją twórczość?
Stało się! Wreszcie spełniły się Twoje marzenia o wydaniu książki. Na półkach księgarni widzisz swoje nazwisko, a w internecie pojawiają się pierwsze recenzje. Czy jednak wraz z zakończeniem procesu wydawniczego praca pisarza się kończy? Co należy zrobić, by zyskać rozgłos w świecie literackim i sprzedać jak najwięcej egzemplarzy książki? Podpowiadamy, w jaki sposób promować markę osobistą pisarza!
Pisarz w polu literackim
Na początku musimy wyjaśnić, że pisarz to osoba, która funkcjonuje w tzw. polu literackim. Jest to pojęcie opisane przez wybitnego francuskiego socjologa Pierre’a Bourdieu w książce „Reguły Sztuki. Geneza i struktura pola literackiego”¹.
Pole literackie to wszystkie zjawiska, instytucje, osoby, jakie występują w świecie literackim.
To więc wszystko, co się dzieje związanego z literaturą. To instytucje literackie, wydawnictwa, księgarnie, wydarzenia, konkursy, festiwale, ale także osoby funkcjonujące w tym świecie – czyli redaktorzy, wydawcy, literaturoznawcy, czytelnicy, krytycy… i przede wszystkim pisarze!
Jako twórca warto więc mieć świadomość funkcjonowania w takim polu. Pozwala to uzmysłowić sobie, że każda osoba czy rzecz związana z literaturą jest częścią wielkiej machiny, która napędza obieg książki. Co to oznacza w praktyce? Tyle, że sukces Twojego dzieła nie zależy tylko od jego jakości! Składa się na to mnóstwo czynników, a na wiele z nich masz realny wpływ. Czy jednak powinieneś przejmować się czymś więcej niż tylko napisaniem dobrego utworu?
Czy pisarz powinien tylko pisać?
Dla wielu osób pisanie to bardzo intymna czynność, którą nie chcą dzielić się ze światem. Jak jednak pisaliśmy wcześniej, zdecydowanie nie warto zamykać się na te wszystkie zjawiska, które dzieją się poza kartką papieru czy plikiem w Wordzie. Jeśli nie postarasz się o odpowiednią promocję swojej twórczości, szybko zniknie ona w odmętach tysięcy pozycji, jakie pojawiają się na rynku każdego roku.
Wystarczy wspomnieć, że według Raportu Biblioteki Narodowej w 2022 roku wydano 32 408 tytułów książek! Aby odnieść sukces, zdobyć popularność i sprzedawać swoje książki w tysiącach egzemplarzy, musisz zaistnieć w polu literackim. Niestety w dzisiejszych czasach bycie po prostu pisarzem nie wystarczy – musisz wypracować swoją markę, która wyróżni Cię na tle innych. Na szczęście istnieją jednak skuteczne strategie promocyjne, które pomogą Ci osiągnąć sukces!
Przeczytaj również
Marka osobista pisarza – strategie promocyjne
Aby zdobyć popularność jako pisarz, musisz aktywnie uczestniczyć w życiu pola literackiego. Im więcej aktywności podejmiesz, tym Twoje nazwisko będzie bardziej znane i kojarzone nie tylko pośród czytelników, ale również krytyków, redaktorów czasopism, organizatorów wydarzeń itp., co przełoży się na pewien prestiż w środowisku. Przyjrzyjmy się więc, jakie strategie promocyjne możesz przyjąć jako pisarz!
Spotkania autorskie
Najbardziej popularną formą promocji swojej literatury są oczywiście spotkania autorskie. To na nich pisarz może spotkać się z czytelnikami, opowiedzieć spokojnie o swojej twórczości i odpowiedzieć na pytania. Zazwyczaj spotkania przyjmują formę wywiadu prowadzonego przez wyznaczoną osobę. Wtedy Twoim jedynym obowiązkiem jest odpowiadać z rozwagą na pytania i pokazać publiczności, że masz coś wartościowego do powiedzenia.
Niekiedy jednak to pisarz sam przychodzi i prowadzi całe spotkanie na zasadzie „wykładu”. Jest to bardzo ciekawa, ale dużo trudniejsza forma, ponieważ wymaga od autora zaangażowania w proces przygotowania spotkania. Musisz tak przedstawić siebie i swoje dzieło, by odbiorcy chcieli Cię słuchać i nie znudzili się po 5 minutach.
Bez względu na formę spotkania autorskiego zawsze musisz pomyśleć nad tym, jaki obraz siebie chcesz przedstawić czytelnikom.
Wielu pisarzy ma introwertyczną naturę, więc sama wizja wychodzenia na scenę może wzbudzać w nich strach i powodować, że ledwo są w stanie odpowiadać na pytania w wywiadzie. Warto jednak budować w sobie umiejętność wystąpień publicznych i wykreować taki obraz siebie jako pisarza, by czytelnicy na zawsze Cię zapamiętali. Świetnym przykładem takiej „literackiej osobowości scenicznej” jest Michał Witkowski: pisarz, który na spotkania autorskie przychodzi przebrany za postacie ze swoich książek.
To, czy zaprezentujesz się jako pisarz charyzmatyczny, zabawny, ironiczny czy śmiertelnie poważny i obeznany w literaturze, zależy tylko od Ciebie. Warto jednak zastanowić się, po co tak właściwie przychodzisz na spotkanie i co możesz dać swoim czytelnikom – bo oni przychodzą posłuchać o Tobie.
Spotkania autorskie może zaplanować Twoje wydawnictwo, ale zdecydowanie warto spróbować samodzielnej organizacji takiego wydarzenia. Jak to zrobić? Spróbuj zadzwonić do okolicznych domów kultury, bibliotek czy organizacji związanych z literaturą i zapytaj o możliwość zorganizowania spotkania autorskiego. Możliwe, że z początku nikt nie zaoferuje Ci wypłaty, ale i tak warto próbować – jeśli Twoje spotkania się spodobają, z czasem zadziała marketing szeptany i wyrobisz sobie odpowiednią renomę – a wtedy możesz już śmiało oczekiwać zapłaty!
Przeczytaj również
Social media
Kolejną – i równie ważną! – strefą promocji pisarskiej marki są media społecznościowe. To tam rozgrywa się większość działań marketingowych. Jeśli chcesz zdobyć popularność, musisz regularnie i z pomysłem prowadzić social media – Facebooka, Instagrama, a może nawet TikToka (gdzie możesz nagrywać np. filmiki z życia pisarza) lub Youtube’a (dzieląc się chociażby poradami na temat pisania).
Podobnie jak w przypadku spotkań autorskich, w social mediach również musisz wykreować pewną literacką personę, której wizerunek będzie spójny i ciekawy. Zastanów się, czym chcesz się dzielić z odbiorcami. Może chciałbyś przedstawiać się jako autorytet w dziedzinie literatury – wtedy postaraj się, by Twoje posty czy filmy były merytoryczne, porządnie przygotowane i przemyślane z dbałością o szczegóły. Śledź najnowsze wydarzenia w polu literackim, komentuj je, prowokuj dyskusję z odbiorcami (taką strategię przyjmuje np. Jakub Żulczyk). A może chciałbyś przedstawiać się jako luźny pisarz z humorem – wtedy wrzucaj na profil memy literackie, opowiadaj zabawne historie z życia twórcy. Możliwości jest wiele! Grunt to regularnie łapać kontakt ze swoimi czytelnikami i skłaniać ich do reakcji!
Przeczytaj również
Grupy pisarskie
Razem z mediami społecznościowymi pojawia się również jeszcze jedna forma promocji dla twórcy – grupy pisarskie. Są to przestrzenie na Facebooku czy Discordzie (dawniej popularniejsze były społeczności na forach internetowych), które zbierają osoby tworzące literaturę, by mogły wspólnie dyskutować, dzielić się doświadczeniami i pomagać w pisarskich rozterkach. Regularnie uczestniczenie w życiu takiej grupy raczej nie przyniesie Ci wymiernych korzyści pod kątem sprzedaży swojej książki (nachalne promowanie się jest tam bardzo źle postrzegane i przynosi więcej szkody niż pożytku). Natomiast grupy pisarskie pozwolą Ci nawiązać cenne znajomości z innymi pisarzami, zachęcić ich do polubienia Twojego fanpage’u lub po prostu zyskać wsparcie w rozwoju twórczym.
Udział w wydarzeniach literackich
Jeśli chcesz zyskać rozgłos w polu literackim, postaraj się być na bieżąco z wydarzeniami kulturalnymi. Za najważniejsze w kontekście literatury uznaje się targi książki, które są doskonałą okazją do zaprezentowania swojej twórczości. Najlepszym wyjściem jest zawsze wybranie się na nie pod opieką swojego wydawnictwa – wtedy nie musisz opłacać stoiska na targach i masz większą szansę, że Twoimi książkami zainteresują się osoby, które są fanami całego wydawnictwa lub innego autora obok Ciebie.
Warto również regularnie wybierać się na wydarzenia literackie, tj. konkursy, festiwale, wykłady, na których masz szansę nawiązać nowe znajomości, opowiedzieć o swojej twórczości, a z czasem – kto wie! – może będziesz na nie zapraszany jako gość!
Patroni
Jeśli chcesz zyskać rozgłos w świecie literackim, poszukaj patronów, czyli osób lub instytucji, które będą promowały Twoją książkę w ramach swoich kanałów komunikacji z odbiorcami. Mogą być to recenzenci z bookmediów, organizacje i ośrodki związane z kulturą (np. czasopisma, radio itp.), influencerzy czy inne znane i szanowane osoby, których autorytet zachęci obserwujących do czytania Twoich dzieł. Bardzo często tego typu współprace są niestety płatne, ale jeśli dysponujesz odpowiedni środkami, jest to ciekawa i z pewnością skuteczna opcja zyskania nowych czytelników.
Strategii promujących markę pisarza jest wiele. Tylko od Ciebie zależy, którą wybierzesz. Nie musisz decydować się na wszystkie na raz. Na spokojnie przemyśl, które opcje są najlepsze i w których możesz czuć się najlepiej. Pamiętaj jednak – jesteś częścią wielkiego, bogatego i wiecznie zmieniającego się pola literackiego. Korzystaj z szans, jakie Ci ono oferuje i nie bój się sięgać po rozwiązania, dzięki którym Twoje książki staną na półce bestsellerów!
Podsumowanie
- Pisarz nie funkcjonuje w próżni, lecz porusza się w tzw. polu literackim.
- Pole literackie to wszystkie zjawiska, instytucje, osoby i relacje między nimi, jakie występują w świecie literackim.
- Pisarz powinien wykształcić własną markę poprzez szereg strategii promocyjnych, które pozwolą mu uzyskać popularność na rynku książki.
- Sposobami na promocję swojej twórczości są spotkania autorskie, obecność w social mediach, na wydarzeniach literackich i w grupach pisarskich.
¹ Bourdieu P., Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Kraków 2007.
Chcesz napisać i wydać własną książkę? Weź udział w naszym kursie pisania powieści. Oferujemy indywidualne konsultacje oraz konkretne porady, które wzbogacą Twój warsztat pisarski i pomogą w wydaniu książki.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz