Jak wydać książkę? Poznaj 3 opcje publikacji

Spis Treści:

Wydanie książki jest jednym z najważniejszych kroków w karierze pisarza. Udostępnienie tekstu publiczności daje jej możliwość oceny Twojej wielomiesięcznej pracy. Wybór sposobu publikacji może mieć duży wpływ na to, jak praca zostanie przyjęta. Dlatego warto wiedzieć, jakie są możliwości i poznać ich główne zalety i wady. Tradycyjne wydawnictwo, self-publishing czy vanity publishing – którą opcję wybrać i jak wydać książkę?

Jak wydać książkę? Sposoby publikacji

Dla autorów, którzy decydują się na wydanie książki, zakończenie pisania jest początkiem kolejnego etapu, pełnego dylematów i niepewności. Wybór sposobu publikacji jest pierwszym elementem tej drogi.

Idealnie byłoby, gdyby autor stawiał ostatnią kropkę, przekazywał książkę agentowi, a ten wiedziałby od razu, do którego wydawnictwa pójść. Niestety agenci literaccy w Polsce raczej nie zajmują się debiutantami, a działalność agencji, które oferują pomoc przy pierwszej książce, pozostawia zwykle wiele do życzenia, więc zdecydowanie warto liczyć na siebie.

Jeśli zastanawiasz się, jak wydać książkę, masz do wyboru trzy opcje:

  • tradycyjne wydawnictwo,
  • self-publishing,
  • vanity publishing.

Każda z tych możliwości ma swoje zalety i wady, które postaramy się dokładnie omówić.

Tradycyjne wydawnictwo – doświadczenie i profesjonalizm

Decydując się na tę metodę wydania książki, musisz pamiętać o dostosowaniu się do profilu wydawniczego, czyli tematyki i gatunku, które obsługuje dane wydawnictwo.

Wysyłanie poezji tam, gdzie zajmują się wyłącznie prozą, nie ma sensu i daje gwarancję niepowodzenia. Istotne jest też właściwe sformatowanie maszynopisu zgodne z zaleceniami, które najczęściej można znaleźć na stronie internetowej konkretnego wydawcy.

Musisz również pamiętać, że decydując się na tę opcję, warto uzbroić się w cierpliwość. Czas oczekiwania na odpowiedź wynosi czasami kilka miesięcy.

Zalety

  • Profesjonalne usługi – gwarancja usług redakcyjnych, graficznych oraz marketingowych, które mogą znacząco zwiększyć jakość finalnego produktu.
  • Dystrybucja – wydawcy mają ustanowione kanały dystrybucji, dzięki czemu Twoja książka może trafić do szerokiego grona czytelników.
  • Prestiż – publikacja w tradycyjnym wydawnictwie może zwiększyć Twoją wiarygodność jako godnego uwagi autora.
  • Finansowanie – nie musisz pokrywać żadnych kosztów związanych z procesem publikacji.

Wady

  • Kontrola – wydawnictwo ma ostateczne zdanie na temat treści, stylu i wyglądu Twojej książki.
  • Czas – proces wydawniczy może być długotrwały. Czas od przesłania manuskryptu do ostatecznej publikacji może trwać nawet kilka lat.
  • Zyski – wydawnictwo ponosi wszystkie koszty związane z wydaniem książki, ale odbiera znaczną część zysków z jej sprzedaży.

Self-publishing – pełna kontrola nad dziełem

Self-publishing to z kolei opcja, która daje autorowi pełną kontrolę nad procesem publikacji.

W tym przypadku ponosisz całkowity lub częściowy koszt (współfinansowanie), ale masz pewność, że Twoja książka w krótkim czasie będzie mogła trafić do rąk czytelników. Pamiętaj, żeby poszukać dobrego wydawnictwa, które m.in. zadba o korektę i redakcję Twojego tekstu, wyśle samodzielnie opublikowany egzemplarz do Biblioteki Narodowej i zapewni Ci promocję książki.

Zalety

  • Kontrola – masz wpływ na treść, wygląd, projekt okładki i promocję swojej książki.
  • Zyski – otrzymujesz większą część zysków z każdej sprzedanej książki.
  • Szybkość publikacji – cały proces trwa o wiele krócej niż w przypadku tradycyjnych wydawnictw.

Wady

  • Koszty – opłacasz cały proces publikacji, w tym korektę, redakcję, projekt okładki, druk i dystrybucję (jest szansa, że wszystko się zwróci, ale ryzyko, że będzie inaczej, również jest realne).
  • Dystrybucja – często musisz samodzielnie znaleźć kanały dystrybucji, co może być bardzo trudne.
  • Autorytet – wydawnictwa self-publishing wciąż cieszą się mniejszą renomą niż tradycyjne, co może wpływać na gorsze postrzeganie Twojej osoby na rynku wydawniczym.

Vanity-publishing – samoobsługa wydawnicza

Ostatnia z opcji – vanity publishing – polega na opłaceniu przez autora usług drukarskich (projektu graficznego okładki, składu, druku, ISBN).

Za korektę i redakcję również odpowiada twórca dzieła – robi to samodzielnie lub opłaca profesjonalistę.

Decydując się na wydanie książki przez vanity publishing, musisz pamiętać, że drukarnia nie czerpie zysków ze sprzedaży, więc nie zależy jej na dystrybucji, promocji i poczytności Twojej książki.

Zalety

  • Czas – szybki proces publikacji.
  • Koszt – niższy niż w przypadku self-publishingu.
  • Kontrola – drukarnia przejmuje część zadań związanych z publikacją, ale autor nadal ma pewną kontrolę nad procesem.

Wady

  • Koszty – autor musi ponieść koszty związane z usługami wydawnictwa.
  • Reputacja – vanity publishing nie cieszy się najlepszą reputacją w branży, co może wpłynąć na odbiór Twojej książki przez czytelników i recenzentów.
  • Brak wsparcia promocyjnego – musisz sam wypromować swoją książkę.

Wydawanie książki – wybór wydawnictwa

Jak widzisz, wybór odpowiedniego wydawnictwa może zależeć od wielu czynników, jeżeli więc wciąż nie możesz go dokonać, spróbuj zastanowić się nad kilkoma kwestiami.

  1. Jakie są Twoje cele jako autora?
    Jeżeli chcesz mieć pełną kontrolę nad procesem publikacji, self-publishing może być dla Ciebie. A jeżeli wolisz skupić się na pisaniu i pozostawić proces wydawniczy profesjonalistom, wybierz tradycyjne wydawnictwo. Natomiast, jeśli zależy Ci tylko na tym, żeby szybko wydać książkę, rozważ vanity publishing.
  2. Czy rozumiesz, jak działa proces wydawniczy?
    Weź pod uwagę, że każda z metod publikacji to specyficzne procesy. Czy potrafisz nimi zarządzać? A może wolisz powierzyć to profesjonalistom? Twoje preferencje w tym zakresie pomogą Ci dokonać wyboru.
  3. Czy chcesz opłacać publikację?
    To chyba podstawowe pytanie, które warto postawić sobie już na samym początku.
  4. Czy wiesz, jak wypromować książkę?
    Niezależnie od wybranej metody publikacji marketing może być kluczem do jej sukcesu. Czy potrafisz samodzielnie przeprowadzić działania promocyjne?
  5. Czy wiesz, jak znaleźć kanały dystrybucji?
    Tylko tradycyjne wydawnictwa mają dostęp do szerokich sieci dystrybucyjnych, co pozwala na dotarcie do szerokiego grona czytelników.

Nie spiesz się z wyborem. Pamiętaj, że to ważna decyzja, która powinna być dobrze przemyślana. Upewnij się, że wiesz, co jest najlepsze dla Ciebie, Twojej książki i Twojej kariery jako autora.

Podsumowanie

  • Wydanie książki to proces, który zaczyna się od postawienia ostatniej kropki w tekście. Wybór wydawnictwa może mieć realny wpływ na sukces publikacji.
  • Jak wydać książkę? Autor ma do wyboru jedną z trzech ścieżek: tradycyjne wydawnictwo, self-publishing i vanity publishing.
  • Decyzja o wyborze wydawnictwa powinna być oparta m.in. na celach autora, znajomości procesu wydawniczego czy możliwościach finansowych.
  • Ważne jest, aby autor książki dokonał świadomego wyboru, który najlepiej spełnia jego oczekiwania i potrzeby.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu