Czym są strony YMYL i jak je optymalizować?

Spis Treści:

Niektóre witryny internetowe mają duży wpływ na decyzje i zachowania użytkowników, a także dotyczą istotnych kwestii, takich jak zdrowie, bezpieczeństwo czy finanse. Należą do nich przede wszystkim strony typu YMYL, które są bardzo rygorystycznie oceniane przez Google. Co warto o nich wiedzieć i jak je optymalizować, by zyskały widoczność w wynikach wyszukiwania?

Co to są strony YMYL?

YMYL to skrót od angielskiego „Your Money or Your Life”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „Twoje pieniądze lub Twoje życie”.

Google klasyfikuje tego typu strony internetowe jako mające potencjalny wpływ na szczęście, zdrowie, bezpieczeństwo finansowe albo ogólną jakość życia użytkowników. Z tego względu przywiązuje ogromną wagę do ich oceny, biorąc pod uwagę rzetelność i wiarygodność zamieszczanych na nich informacji.

Do stron typu YMYL zaliczamy przede wszystkim:

  • strony medyczne, na których publikowane są porady zdrowotne, opisy chorób i ich objawów, informacje o lekach itp.;
  • strony prawnicze, które informują o obowiązujących przepisach oraz oferują porady prawne (np. kancelarie);
  • strony dotyczące bezpieczeństwa, np. związane z ochroną przed zagrożeniami online czy przestępczością;
  • strony edukacyjne, oferujące materiały do nauki czy kursy online;
  • serwisy finansowe, na których znaleźć można informacje o bankowości i ubezpieczeniach czy porady inwestycyjne.

O stronach YMYL mówiło się już w 2014 roku, jednak kluczowym momentem w ich ewolucji była aktualizacja algorytmów Google z sierpnia 2018 roku (nazywana często Google Medic Update). Jej celem było skupienie się na jakości oraz wiarygodności witryn związanych ze zdrowiem i finansami.

Odpowiednia optymalizacja strony YMYL, czyli klucz do sukcesu

Strony YMYL mają ogromne znaczenie dla Google, które traktuje je priorytetowo i ocenia niezwykle surowo, przykładając wagę do ich wiarygodności i eksperckości.

Wynika to z tego, że wszelkie nieprecyzyjne lub nieodpowiedzialne treści mogłyby mieć poważne konsekwencje dla użytkowników. Do najlepszych przykładów zaliczamy tu błędne informacje medyczne, które mogą doprowadzić do niewłaściwego leczenia, a także niepotwierdzone wiedzą i doświadczeniem porady inwestycyjne, narażające internautów na straty finansowe.

Dlatego też, chcąc wypozycjonować stronę typu YMYL i uniknąć surowych kar od Google, należy zadbać o odpowiednią optymalizację witryny. Kluczowe jest przede wszystkim:

  • zapewnienie wysokiej jakości treści, które powinny być tworzone przez ekspertów w danej dziedzinie (np. lekarzy, prawników i certyfikowanych doradców);
  • budowanie autorytetu i zaufania, np. poprzez publikowanie szczegółowych danych o autorach czy udostępnianie źródeł informacji (zwłaszcza oficjalnych raportów i badań naukowych);
  • odpowiednie zabezpieczenia techniczne w postaci certyfikatów SSL, a także zadbanie o responsywność i szybkość ładowania strony;
  • stworzenie przyjaznej użytkownikowi struktury strony, w której uwzględniono jasny podział na sekcje tematyczne oraz łatwy dostęp do regulaminu, polityki prywatności czy danych kontaktowych.

Co więcej, chcąc skutecznie promować strony YMYL, warto zachęcać użytkowników do zamieszczania opinii – im więcej jest tych pozytywnych, tym bardziej rosną szanse na docenienie witryny przez roboty Google.

Treści na stronach YMYL – jak tworzyć je prawidłowo?

Absolutnym fundamentem stron typu YMYL są wysokiej jakości treści, weryfikowane przez Google metodą E-E-A-T.

Na co zwrócić szczególną uwagę, by content został doceniony i pozwolił witrynie znaleźć się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania? Kluczowe są:

  • dokładność i wiarygodność – informacje muszą pochodzić ze sprawdzonych źródeł i odnosić się do badań czy statystyk;
  • eksperckość – treści powinny być tworzone przez specjalistów, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje i wykształcenie oraz dysponują dużą wiedzą w danym temacie;
  • obiektywność – należy unikać kontrowersji oraz subiektywnych opinii i oceniania, a bazować na prawdzie oraz uczciwości;
  • zrozumiałość – informacje powinny być prezentowane za pomocą prostego języka i być pozbawione eksperckiego żargonu, by każdy mógł je zrozumieć;
  • aktualność – content musi być stale aktualizowany oraz zgodny z najnowszymi przepisami;
  • odpowiednia struktura – teksty powinny zawierać nagłówki (H1, H2, H3 itd.), a także wypunktowania i krótkie akapity dla lepszej czytelności;
  • elementy wizualne – w tekstach warto dodawać zdjęcia, wykresy, tabele, a nawet filmy, które uczynią treść atrakcyjniejszą i dzięki którym możliwe będzie przekazywanie wiedzy w bardziej przystępny sposób.

Oczywiście warto również zadbać o odpowiednie nasycenie tekstów słowami kluczowymi oraz linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Pamiętaj jednak, że wszystkie odnośniki powinny pochodzić z zaufanych stron o dobrej reputacji. Wszystko to pozwoli Ci spełnić oczekiwania użytkowników oraz przeprowadzić skuteczne SEO strony YMYL.

Podsumowanie

  • Strony YMYL to witryny, które mogą bezpośrednio wpływać na zdrowie, finanse, bezpieczeństwo lub ogólne samopoczucie użytkowników.
  • Do stron typu YMYL zaliczamy przede wszystkim serwisy finansowe, medyczne, prawnicze, edukacyjne oraz dotyczące bezpieczeństwa.
  • Google przykłada szczególną wagę do jakości stron YMYL, ponieważ znajdujące się na nich błędy mogą nieść przykre konsekwencje dla użytkowników.
  • Chcąc skutecznie zoptymalizować stronę YMYL, trzeba zwrócić uwagę na wysokiej jakości treści, zabezpieczenia techniczne oraz odpowiednią strukturę.
  • Publikując w witrynie content, zadbaj o to, by był dokładny, wiarygodny, ekspercki, obiektywny, zrozumiały oraz aktualny.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

02.02.2025 Pozycjonowanie
31.01.2025 Korekta & Redakcja
30.01.2025 Copywriting
29.01.2025 Porady & Ciekawostki
28.01.2025 Korekta & Redakcja
27.01.2025 Content Marketing
24.01.2025 Porady & Ciekawostki
23.01.2025 Korekta & Redakcja
22.01.2025 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu