Direct Answer – czym jest i jak osiągnąć „pozycję zero” w Google?

Spis Treści:

Czy witryna może znaleźć się wyżej niż na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania, bez inwestowania w płatne reklamy Google Ads? Okazuje się, że tak! Umożliwiają nam to Direct Answer, czyli tzw. odpowiedzi bezpośrednie. O co dokładnie chodzi i jak się znaleźć na „pozycji zero” w Google? Podpowiadamy!

Co to jest Direct Answer i jak działa?

Direct Answer (inaczej zwane featured snippets) to boks tekstowy, który wyświetla się nad wynikami wyszukiwania i krótko wyjaśnia zagadnienie interesujące użytkownika.

Odpowiedzi bezpośrednie (Direct Answer) wyświetlają się najczęściej w formie definicji, listy lub tabeli i mają ułatwić odbiorcom znalezienie informacji. Nie trzeba już przeglądać dziesiątek stron w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące nas pytania – Google podaje nam je na tacy. Poniżej przedstawiamy przykład DA.

Przykład Direct Answer (screen)

Nie ulega wątpliwości, że odpowiedzi bezpośrednie znacznie ułatwiają użytkownikom poszukiwanie informacji. Z punktu widzenia właścicieli serwisów ta opcja też jest bardzo korzystna – umożliwia wszak zwiększenie widoczności strony w sieci.

Odpowiedzi bezpośrednie wyświetlają się na tzw. pozycji zero – prześcigając zarówno pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, jak i reklamy Google Ads. Direct Answer wyświetla użytkownikowi najbardziej trafną treść, wybierając pośród pozycji od 1 do 10. Strony, które znajdują się na drugiej karcie w Google, nie mają szansy znaleźć się na samym szczycie w direct boxie.

Co zrobić, aby znaleźć się na „pozycji zero”?

Aby uzyskać to zaszczytne miejsce, zwróć uwagę na poniższe wytyczne:

  1. We wpisach warto tworzyć krótkie i zwięzłe regułki lub definicje, które mogą być odpowiedzią na pytania użytkowników, zaczynające się np. od zwrotów: co to jest, dlaczego, jakie, kiedy, gdzie, jak itp.
  2. Na „pozycję zero” mogą trafić również wypunktowane listy, paragrafy lub tabele, dlatego warto je stosować w swoich artykułach.
  3. W treści powinny znaleźć się słowa kluczowe, związane z możliwym zapytaniem użytkownika, np. „jakie są cechy copywritera?”.
  4. Tekst powinien być w miarę aktualny. Google raczej nie wypromuje na „pozycji zero” przestarzałych informacji.
  5. Warto zadbać o odpowiedni tytuł podstrony (meta title), opis (meta description) oraz adres URL. Wszystkie z wymienionych atrybutów powinny zawierać słowa kluczowe.
  6. Aby tekst znalazł się w direct boxie, Twoja witryna musi być pozycjonowana na daną frazę i znajdować się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – na pozycjach od 1 do 10. Dalsze miejsca nie są brane pod uwagę, dlatego warto zadbać o wysokie usytuowanie w SERP-ach.

Działanie algorytmów Google nadal pozostaje owiane tajemnicą i nie mamy 100% pewności, czy nasze założenia są słuszne, czy też nie. Możemy spekulować na podstawie obserwacji i wyciągać wnioski, jednak uzyskania gwarancji co do skuteczności naszych działań zapewne się nie doczekamy.

Jak sprawdzić, czy strona znajduje się w Direct Answer?

Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy Twoja witryna widnieje w direct boxie, jest ręczne wpisywanie fraz, jednak będzie to dość żmudne i czasochłonne. Możesz też skorzystać z dedykowanego narzędzia „Direct Answer” od Senuto, które umożliwia analizę bezpośrednich odpowiedzi na Twojej stronie.

Wady i zalety Direct Answer

Wiesz już, co to jest DA i jak się znaleźć na „pozycji zero”. Czas więc omówić ewentualne korzyści oraz minusy, wynikające z obecności we wspominanym okienku.

Zalety

  • Twoja witryna znajduje się na samym szczycie, nad wynikami wyszukiwania.
  • Kreujesz wizerunek eksperta i zwiększasz wiarygodność w oczach odbiorców.
  • Błyskawicznie dostarczasz użytkownikowi informacji, których szukał.
  • Istnieje możliwość, że zaciekawisz odbiorcę bezpośrednią odpowiedzią i przejdzie on na Twoją stronę internetową, generując przy tym ruch.
  • Ciekawa prezencja direct boxa przykuwa uwagę internautów.
  • Bezpośrednie odpowiedzi są wygodne i użyteczne dla odbiorców.

Wady

  • Największym minusem obecności w Direct Answer jest fakt, że informacja dostarczona odbiorcy może być dla niego wystarczająca i nie będzie miał potrzeby, by odwiedzić Twoją stronę. Możesz zaobserwować więc spadek ruchu, jeśli takie sytuacje będą zdarzały się często.
  • Istnieje ryzyko, że tekst wyświetlany w DA nie będzie konkretnie odpowiadał na zapytanie użytkownika lub będzie wprowadzał w błąd, co poskutkuje negatywnymi odczuciami odbiorcy w stosunku do marki.

Jeśli jednak uznasz, że poprzez wyświetlanie Twojej strony na „pozycji zero” tracisz, zamiast zyskać, zawsze możesz tę opcję zablokować. Wystarczy umieścić poniższy tag w kodzie strony:

<meta name=”googlebot” content=”nosnippet” />

Podsumowanie:

  1. Direct Answer to boks tekstowy, który wyświetla się nad wynikami wyszukiwania i odpowiada na pytanie zadane przez użytkownika.
  2. Odpowiedzi bezpośrednie wyświetlają się na „pozycji zero” – prześcigając zarówno pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, jak i reklamy Google Ads.
  3. Możesz zablokować możliwość wyświetlania Twojej strony w direct boxie poprzez umieszczenie odpowiedniego tagu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Julia jest odpowiedzialna za bloga firmowego – planuje tematy, redaguje artykuły i publikuje je na stronie. Dba o wysoką jakość i atrakcyjność contentu. Jest osobą zorganizowaną, skrupulatną i pełną empatii. Ceni porządek i dobrą organizację czasu zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W wolnych chwilach czyta książki, rysuje portrety i doskonali swój skill w grze na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

18.06.2021 Pozycjonowanie
17.06.2021 Copywriting
17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy