Co to jest plain language i jak stworzyć tekst zgodnie z tą ideą?

Spis Treści:

Postęp technologiczny na świecie sprawił, że obecnie społeczeństwo ma łatwy dostęp do informacji na praktycznie każdy temat. Niektóre źródła wiedzy, szczególnie dotyczące specjalistycznych zagadnień, są jednak trudne do zrozumienia dla przeciętnej osoby. Z tego względu autorzy coraz częściej stosują prosty język w swojej komunikacji. Czym jest plain language i jakie są jego zasady? Sprawdź!

Czym jest plain language?

Plain language, z ang. prosty język, to technika komunikacji, której głównym założeniem jest stworzenie prostego i zrozumiałego dla odbiorcy przekazu.

Chociaż termin ten powstał na potrzeby publicznych wystąpień i kampanii społecznych, to coraz częściej wykorzystywany jest też przy tworzeniu tekstów skierowanych do szerokiego grona odbiorców. W Polsce większą popularnością cieszy się wyrażenie „prosta polszczyzna”.

Zalety plain language

Dzięki zastosowaniu prostego języka opracowane materiały są jasne i przejrzyste, a przy tym w przystępny sposób przekazują kluczowe informacje. To sprawia, że praktycznie każdy może je zrozumieć — dzieci, obcokrajowcy znający wyłącznie podstawy języka, a także mniej wykształcone osoby.

Firmy, które stosują jasny przekaz, odbierają mniej telefonów z prośbą o wyjaśnienie poszczególnych procesów. Dodatkowo pomaga to uniknąć błędów podczas wypełniania różnego rodzaju dokumentów.

Co ciekawe, stosowanie zasad plain language może mieć również korzystny wpływ na pozycjonowanie SEO, gdyż algorytm wyszukiwarki bierze pod uwagę czytelność tekstu.

Do czego wykorzystywany jest plain language?

Prosty język jest powszechnie stosowany w tekstach użytkowych, takich jak:

  • opisy produktów, usług i kategorii,
  • instrukcje obsługi,
  • artykuły poradnikowe,
  • sekcje FAQ,
  • mailingi.

Nie wykorzystuje się go zwykle w treściach specjalistycznych, naukowych lub artystycznych.

Jak stworzyć tekst zgodnie z ideą plain language?

Aby stworzyć tekst z uwzględnieniem zasad plan language, warto zastosować się do następujących kroków:

Określ swoją grupę docelową

Pomyśl, do kogo kierujesz swoje produkty lub usługi, a także zdobądź jak najwięcej informacji o użytkownikach. Jeśli masz już swoją stronę internetową, możesz skorzystać np. z Google Analytics, który przedstawia m.in. płeć, wiek, a także lokalizację czy zainteresowania odbiorców. Dzięki tej wiedzy łatwiej dopasujesz odpowiednią komunikację do grupy docelowej.

Uporządkuj treść, dzieląc ją na mniejsze sekcje

Na samym początku warto stworzyć plan tekstu, aby podzielić go na tematyczne sekcje, które będą tworzyć spójną i logiczną całość. W tym celu wykorzystaj nagłówki H1-H4 oraz akapity – jeden akapit powinien dotyczyć jednego wątku.

Stosuj także zasadę odwróconej piramidy, czyli umieszczaj najważniejsze elementy na samym początku, a mniej istotne w dalszej części.

Używaj wyłącznie prostego języka

W treściach pisanych zgodnie z ideą plain language w miarę możliwości unikaj trudnych słów, których znaczenie trzeba sprawdzać w słowniku, a jeśli musisz ich użyć, postaraj się wyjaśnić pokrótce, co oznaczają. Pamiętaj, by nie wpaść w sidła klątwy wiedzy – to co dla Ciebie jest oczywiste, dla Twojego czytelnika nie musi.

Unikaj strony biernej, rzeczowników odczasownikowych i imiesłowów, a także sztampowych czy podniosłych sformułowań. Poza tym dobrze sprawdzi się bezpośredni zwrot do odbiorcy, pisanie w czasie teraźniejszym i ograniczenie skrótów.

Zwróć uwagę na detale

Poza przekazem duże znaczenie ma też sama forma, a więc układ, typografia i elementy graficzne. Zadbaj, aby treści zostały podzielone na krótkie, tematyczne akapity, a marginesy zawierały dostateczny odstęp.

Poza tym dobierz czcionkę i jej rozmiar oraz pamiętaj o stosowaniu wypunktowań i pogrubień, a także przykładów, cytatów czy grafik, które uatrakcyjnią przekaz.

Przetestuj tekst pod względem czytelności

Przed odesłaniem tekstu zawsze dokonuj jego oceny. Możesz to zrobić, próbując przetłumaczyć go na inny język, co pomoże wskazać zbyt długie zdania i skomplikowane wyrażenia. Inną opcją jest sprawdzenie tekstu pod kątem przejrzystości przekazu za pomocą indeksu czytelności FOG.

Poza tym słuchaj swoich czytelników i pytaj ich o opinie. Bardzo często mają oni wiele cennych uwag do przekazania.

Podsumowanie

  • Plain language (z ang. prosty język) to sposób komunikacji skierowany do szerokiego grona odbiorcy. Ma na celu ułatwić zrozumienie wypowiedzi, a także usprawnić procesy zachodzące między firmami a ich klientami.
  • Stosowany jest w tekstach użytkowych, takich jak opisy produktów i usług, poradniki, instrukcje obsługi czy mailingi.
  • Wśród jego zalet wymienić można m.in. zwięzły i jednoznaczny przekaz, mniej pytań od odbiorców, którzy nie rozumieją treści, a nawet korzystny wpływ na pozycjonowanie.
  • Aby stworzyć tekst zgodnie z zasadami plain language, należy m.in. określić grupę docelową komunikatu, stosować krótkie i proste zdania i podzielić tekst na tematyczne sekcje.
  • Poza tym warto wzbogacić tekst wypunktowaniami, przykładami czy elementami graficznymi.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.03.2023 Porady & Ciekawostki
21.03.2023 Korekta & Redakcja
20.03.2023 Porady & Ciekawostki
18.03.2023 Porady & Ciekawostki
17.03.2023 Copywriting
16.03.2023 Porady & Ciekawostki
15.03.2023 Copywriting
14.03.2023 Korekta & Redakcja
13.03.2023 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu