Plain language – jak działa prosty język?

Spis Treści:

Postęp technologiczny na świecie sprawił, że obecnie społeczeństwo ma łatwy dostęp do informacji na praktycznie każdy temat. Niektóre źródła wiedzy, szczególnie dotyczące specjalistycznych zagadnień, są jednak trudne do zrozumienia dla przeciętnej osoby. Z tego względu autorzy coraz częściej stosują prosty język w swojej komunikacji. Czym jest plain language i jakie są jego zasady? Sprawdź!

Czym jest plain language?

Plain language, czyli prosty język, to technika komunikacji, której głównym założeniem jest stworzenie prostego i zrozumiałego dla odbiorcy przekazu.

Chociaż termin ten powstał na potrzeby publicznych wystąpień i kampanii społecznych, to coraz częściej wykorzystywany jest też przy tworzeniu tekstów skierowanych do szerokiego grona odbiorców. W Polsce większą popularnością cieszy się wyrażenie „prosta polszczyzna”.

Co ciekawe, w Polsce działa Pracownia Prostej Polszczyzny, prowadzona przez pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego. Zespół złożony z wykwalifikowanych językoznawców zajmuje się upraszczaniem języka w firmach i urzędach, by dokumenty były bardziej przystępne i zrozumiałe. Pracownia przeprowadza specjalne szkolenia, np. dla banków i wystawia Certyfikaty prostej polszczyzny, które potwierdzają udział przedsiębiorstwa w programie – i przy okazji mogą okazać się świetną promocją!

Stronę na temat prostego języka prowadzi również Portal Gov.pl, gdzie można znaleźć szczegółowy poradnik dotyczący zastosowania plain language w urzędach i codziennej mowie.

Zalety plain language

Dzięki zastosowaniu prostego języka opracowane materiały są jasne i przejrzyste, a przy tym w przystępny sposób przekazują kluczowe informacje. To sprawia, że praktycznie każdy może je zrozumieć — dzieci, obcokrajowcy znający wyłącznie podstawy języka, a także mniej wykształcone osoby.

Firmy, które stosują jasny przekaz, odbierają mniej telefonów z prośbą o wyjaśnienie poszczególnych procesów. Dodatkowo pomaga to uniknąć błędów podczas wypełniania różnego rodzaju dokumentów.

Co ciekawe, stosowanie zasad plain language może mieć również korzystny wpływ na pozycjonowanie SEO, gdyż algorytm wyszukiwarki bierze pod uwagę czytelność tekstu.

Do czego wykorzystywany jest plain language?

Prosty język jest powszechnie stosowany w tekstach użytkowych, takich jak:

  • opisy produktów, usług i kategorii,
  • instrukcje obsługi,
  • artykuły poradnikowe,
  • sekcje FAQ,
  • umowy i dokumenty, np. w banku czy urzędach;
  • mailingi.

Nie wykorzystuje się go zwykle w treściach specjalistycznych, naukowych lub artystycznych.

Jak stworzyć tekst zgodnie z ideą plain language?

Aby stworzyć tekst z uwzględnieniem zasad plan language, warto zastosować się do następujących kroków:

Określ swoją grupę docelową

Pomyśl, do kogo kierujesz swoje produkty lub usługi, a także zdobądź jak najwięcej informacji o użytkownikach. Jeśli masz już swoją stronę internetową, możesz skorzystać np. z Google Analytics, który przedstawia m.in. płeć, wiek, a także lokalizację czy zainteresowania odbiorców. Dzięki tej wiedzy łatwiej dopasujesz odpowiednią komunikację do grupy docelowej.

Uporządkuj treść, dzieląc ją na mniejsze sekcje

Na samym początku warto stworzyć plan tekstu, aby podzielić go na tematyczne sekcje, które będą tworzyć spójną i logiczną całość. W tym celu wykorzystaj nagłówki H1-H4 oraz akapity – jeden akapit powinien dotyczyć jednego wątku.

Stosuj także zasadę odwróconej piramidy, czyli umieszczaj najważniejsze elementy na samym początku, a mniej istotne w dalszej części.

Używaj wyłącznie prostego języka

W treściach pisanych zgodnie z ideą plain language w miarę możliwości unikaj trudnych słów, których znaczenie trzeba sprawdzać w słowniku, a jeśli musisz ich użyć, postaraj się wyjaśnić pokrótce, co oznaczają. Pamiętaj, by nie wpaść w sidła klątwy wiedzy – to co dla Ciebie jest oczywiste, dla Twojego czytelnika nie musi.

Unikaj strony biernej, rzeczowników odczasownikowych i imiesłowów, a także sztampowych czy podniosłych sformułowań. Poza tym dobrze sprawdzi się bezpośredni zwrot do odbiorcy, pisanie w czasie teraźniejszym i ograniczenie skrótów.

Zwróć uwagę na detale

Poza przekazem duże znaczenie ma też sama forma, a więc układ, typografia i elementy graficzne. Zadbaj, aby treści zostały podzielone na krótkie, tematyczne akapity, a marginesy zawierały dostateczny odstęp.

Poza tym dobierz czcionkę i jej rozmiar oraz pamiętaj o stosowaniu wypunktowań i pogrubień, a także przykładów, cytatów czy grafik, które uatrakcyjnią przekaz.

Przetestuj tekst pod względem czytelności

Przed odesłaniem tekstu zawsze dokonuj jego oceny. Możesz to zrobić, próbując przetłumaczyć go na inny język, co pomoże wskazać zbyt długie zdania i skomplikowane wyrażenia. Inną opcją jest sprawdzenie tekstu pod kątem przejrzystości przekazu za pomocą indeksu czytelności FOG.

Poza tym słuchaj swoich czytelników i pytaj ich o opinie. Bardzo często mają oni wiele cennych uwag do przekazania.

Korzystaj z narzędzi do prostego języka

Jeśli masz trudności z wprowadzeniem plain language, skorzystaj z dedykowanych narzędzi internetowych, które pomagają przeanalizować tekst pod kątem prostego języka. Najpopularniejszymi stronami tego typu są Logios i Jasnopis. Obie analizują trudność języka, dzięki czemu możesz sprawdzić, czy Twój tekst nadaje się dla wybranej grupy odbiorców. Jasnopis wykorzystuje w dodatku Chat GPT na etapie upraszczania języka.

Podsumowanie

  • Plain language (z ang. prosty język) to sposób komunikacji skierowany do szerokiego grona odbiorcy. Ma na celu ułatwić zrozumienie wypowiedzi, a także usprawnić procesy zachodzące między firmami a ich klientami.
  • Stosowany jest w tekstach użytkowych, takich jak opisy produktów i usług, poradniki, instrukcje obsługi czy mailingi.
  • Wśród jego zalet wymienić można m.in. zwięzły i jednoznaczny przekaz, mniej pytań od odbiorców, którzy nie rozumieją treści, a nawet korzystny wpływ na pozycjonowanie.
  • Aby stworzyć tekst zgodnie z zasadami plain language, należy m.in. określić grupę docelową komunikatu, stosować krótkie i proste zdania i podzielić tekst na tematyczne sekcje.
  • Poza tym warto wzbogacić tekst wypunktowaniami, przykładami czy elementami graficznymi.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

08.10.2024 Marketing
07.10.2024 Korekta & Redakcja
04.10.2024 Korekta & Redakcja
03.10.2024 Porady & Ciekawostki
02.10.2024 Korekta & Redakcja
01.10.2024 Korekta & Redakcja
30.09.2024 Content Marketing
27.09.2024 Pozycjonowanie
26.09.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu