Dodawanie nagłówków – zrób to dobrze! Nagłówki pod SEO
Profesjonalny copywriting obywa się na przejrzystych zasadach. Dowiedz się więcej!

Dodawanie nagłówków – zrób to dobrze! Nagłówki pod SEO

Każdy copywriter powinien wiedzieć, jak dodawać nagłówki. Ten prosty w realizacji detal ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu oraz przejrzystości tekstu. Z tego względu omówimy prawidłowe dodawanie nagłówków pod SEO, by treść cieszyła się efektami w pełni.

Hierarchia nagłówków

Nagłówki podlegają pewnej hierarchii. Mówiąc inaczej, są “ważne i ważniejsze”.

Przykład wielkości nagłówków H1-H6.

Najważniejszy nagłówek to H1, gdyż jest on tytułem. Każdy kolejny stopień traci na sile, choć wciąż stanowi wyższość nad standardowym akapitem, a więc nad najliczniejszym rodzajem tekstu używanym w artykule.

Oprócz tytułu do wyboru mamy nagłówki H2, H3, H4, H5 i H6. Pamiętamy o zasadzie, że „podrzędne zawsze opisują nadrzędne”.

  • H1 stanowi fundament tekstu – informuje, czego dotyczy treść.
  • H2 to filary, które opisują kluczowe zagadnienia związane z tematem.
  • H3 to mniejsze podpory, które rozwijają treść zawartą w H2.
  • H4 w szczegółach opisują informacje poruszone w H3 itd.

Przykład dodawania nagłówków

Weźmy za przykład rozbudowaną strukturę dla artykułu o grach komputerowych. Prawidłowy schemat wygląda następująco:

H1: Czy gry komputerowe uczą? Analiza badań naukowych
H2: Korzyści z gier komputerowych
H3: Większe skupienie
H3: Poprawa czasu reakcji
H3: Lepsza orientacja w terenie
H2: Czy wszystkie gry komputerowe są takie same?
H3: Rodzaje pozytywnych gier komputerowych
H4: Gry taktyczne
H5: Więcej wojen czy planowania? Decydująca kwestia
H4: Gry ekonomiczne
H4: Gry muzyczne
H3: Rodzaje negatywnych gier komputerowych
H4: Gry akcji
H5: Brak mini-mapy zmienia grę na plus – poprawa orientacji
H4: Bijatyki
H4: Gry RPG
H2: Gry komputerowe – podsumowanie

Powyższy przykład ukazuje, które fragmenty tekstu są ważne, a które stanowią tylko poboczne szczegóły w poruszanym zagadnieniu. Tak wygląda struktura, która ułatwia czytanie poprzez segregację informacji.

Dodawanie nagłówków a frazy kluczowe

Odpowiednia hierarchia nie tylko zwiększa przejrzystość tekstu, ale również stanowi istotny sygnał dla wyszukiwarek. Informuje algorytmy, które sformułowania użyte w tekście są szczególnie ważne.

Możemy to wykorzystać na bardzo prosty sposób. Nagłówki są doskonałym miejscem do umieszczenia słów kluczowych, na które chcemy pozycjonować artykuł.

Ile fraz dodawać do nagłówków?

Odpowiednia ilość zależy od całkowitej długości tekstu.

Rekomendujemy, aby używać słów kluczowych do nagłówków H1 oraz większości H2, a także połowy nagłówków H3.

W użytym przykładzie główna fraza “gry komputerowe” pojawia się w 6 na 17 nagłówków. Wliczamy również formy odmienione przez przypadki (fleksyjne), gdyż Google także je interpretuje.

Należy pamiętać, że nadmiar fraz kluczowych wpływa tak samo negatywnie, jak ich niedobór. Tekst musi być naturalny, aby przynosił efekty, a wszelka próba manipulowania czynnikami rankingowymi tylko zaniży jego potencjał.

Jak często dodawać nagłówki pod SEO?

Ponownie odwołujemy się do naturalnego wydźwięku tekstu, który jest podstawowym wyznacznikiem.

Niemniej w praktyce nagłówki dodaje się co 500-1000 znaków ze spacjami. Wytyczne pisania dla YoastSEO zalecają, by rozdzielać teksty maksymalnie co 250-350 słów (1250-2100 zzs).

Wynika to z faktu, że unikanie długich bloków tekstu jest istotne dla czytelności oraz znajdowania potrzebnych informacji.

Podsumowanie

  • Nagłówki budują przejrzystą strukturę artykułu i segmentację treści, dzięki czemu ułatwiają czytelność i zwiększają pozycjonowanie.
  • Nagłówki podlegają hierarchii – podrzędna treść odnosi się do nadrzędnej.
  • Umieszczenie fraz kluczowych w nagłówkach to dobry sposób, by nasilić widoczność w Google.
  • Im bardziej rozbudowany artykuł, tym więcej nagłówków potrzebuje, by uporządkować przekazywane informacje.

Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *