Polityka prywatności na stronie internetowej – jak ją napisać?

Spis Treści:

Zadbana strona internetowa to wizytówka Twojego biznesu. Oprócz atrakcyjnego wyglądu warto również pamiętać o bezpieczeństwie użytkowników! Zasady gromadzenia, wykorzystania i przetwarzania danych osobowych określa polityka prywatności. Przedsiębiorcy często zadają sobie jednak pytanie – czy jest ona obowiązkowa? Co na ten temat mówi RODO? Dowiedz się, czym jest polityka prywatności na stronie internetowej!

Czym jest polityka prywatności?

Polityka prywatności na stronie internetowej to dokument określający sposób zbierania i przetwarzania danych osobowych użytkowników witryny.

Dzięki niej użytkownicy mogą dowiedzieć się, jakie informacje są od nich pozyskiwane oraz w jakim celu. W dokumencie określane są również zasady przekazywania danych do podmiotów trzecich, a także okres ich przetwarzania przez firmę.

Prawidłowo sformułowana polityka prywatności będzie również wskazywała sposób zmiany lub sprostowania danych przekazanych za pośrednictwem strony. W dokumencie nie może zabraknąć wzmianki na temat możliwości ich usunięcia, z uwzględnieniem konkretnych metod.

Czy polityka prywatności jest obowiązkowa?

Wbrew powszechnemu przekonaniu polityka prywatności nie jest w każdym przypadku wymagana przez RODO.

Co ciekawe, w samym dokumencie nie została ona wymieniona wprost. RODO wskazuje wyłącznie na nakaz spełnienia tzw. obowiązków informacyjnych wobec osób, których dane są przetwarzane.

O konieczności posiadania polityki prywatności decyduje fakt gromadzenia danych osobowych użytkowników odwiedzających stronę internetową. Nie ma tutaj znaczenia rodzaj strony (sklep, blog bądź witryna osobista). Wobec tego, jak ocenić, czy strona spełnia wymagania RODO?

Na gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych wskazuje obecność takich elementów, jak:

  • formularz kontaktowy,
  • formularz z prośbą o przedstawienie oferty,
  • newsletter,
  • profil osobisty,
  • sekcja komentarzy,
  • lista osób oczekujących na produkt,
  • sprzedaż produktów.

Utworzenie polityki prywatności bądź innego dokumentu określającego proces przetwarzania danych najczęściej będzie konieczne w przypadku sklepu internetowego. Przedsiębiorca staje się bowiem administratorem danych w momencie zakupu bądź założenia profilu przez klienta. Zgodnie z przepisami RODO dotyczy to spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, a także osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Jak napisać politykę prywatności?

Proces tworzenia polityki prywatności powinien być poprzedzony analizą strony, wykorzystywanych narzędzi i sposobu gromadzenia danych osobowych.

Należy również zebrać informacje na temat stosowanych zabezpieczeń danych oraz celu ich pozyskiwania od użytkowników.

Polityka prywatności szczegółowo określa:

  • kim jest administrator danych – nie wystarczy tutaj jedynie imię i nazwisko właściciela strony. Istotne są również dane kontaktowe. W momencie rozpoczęcia zbierania danych osobowych stajesz się ich administratorem i nie możesz zrzec się tej funkcji;
  • jakie dane odbiorców pozyskujesz i jak jest tego cel – dlaczego zbierasz dane Twoich odbiorców? Do czego są Ci one potrzebne? Na te pytania musisz odpowiedzieć w polityce prywatności. Cele mogą być różne, przykładowo: wysyłka newslettera, realizacja zamówień itd.
  • sposób, w jaki dane są wykorzystywane – na przykład adresy e-mail podawane przy formularzu kontaktowym pozwalają na udzielenie odpowiedzi użytkownikowi;
  • w jaki sposób chronisz dane – jaki certyfikat bezpieczeństwa posiadasz, czy aktualizujesz oprogramowanie itd.;
  • komu przekazujesz dane – jakim podmiotom trzecim przekazujesz dane? Tutaj na przykład może chodzić o Google, jeżeli analizujesz dzięki nim dane ze strony, Twoje biuro rachunkowe, programistów itd.;
  • jak odbiorca może usunąć dane – w polityce prywatności warto również zawrzeć informację o tym, że użytkownik w każdym momencie może wycofać zgodę na przetwarzanie danych;
  • wykorzystywanie plików cookies (tzw. ciasteczek) – zaznacz, dlaczego z nich korzystasz,  jak na użytkowanie strony wpływa odmowa akceptacji tych plików itd.

Sprawdź, jak wygląda polityka prywatności na stronie Content Writer.

Polityka prywatności

Politykę prywatności możesz stworzyć samodzielnie, pamiętając, aby zawrzeć w niej wszystkie niezbędne informacje dostosowane do swojej strony internetowej. Musisz posługiwać się prostym i zrozumiałym dla każdego językiem. Nie jest dobrym pomysłem kopiowanie tekstu z innych witryn, gdyż w każdym przypadku należy uwzględnić inne dane i informacje.

Podsumowanie

  • Polityka prywatności zawiera informacje na temat sposobu zbierania i przetwarzania danych osobowych użytkowników strony.
  • Polityka prywatności nie jest w każdym przypadku wymagana przez RODO.
  • O konieczności posiadania polityki prywatności decyduje gromadzenie danych osobowych użytkowników przez administratora.
  • Tworzenie polityki prywatności powinno być poprzedzone analizą strony, narzędzi i sposobu gromadzenia danych osobowych.
  • W polityce prywatności powinny być wykorzystywane pojęcia określone w rozporządzeniu RODO.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje w artykułach blogowych, opisach produktów i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania i treningu siłowego. Pozostaje stale otwarty na nowe doznania – kulinarne i sportowe! Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

12.07.2024 Korekta & Redakcja
11.07.2024 Marketing
10.07.2024 Porady & Ciekawostki
09.07.2024 Pozycjonowanie
08.07.2024 Korekta & Redakcja Porady & Ciekawostki
05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu