Owned media – czym są media własne marki?

Spis Treści:

Owned media mogą skutecznie zwiększać sprzedaż i wartość Twojej marki, a także w pewnym stopniu zapewnić jej bezpieczeństwo i stabilność. Sprawdź, czym są media własne marki oraz dlaczego warto je posiadać.

Czym są owned media?

Mówiąc najprościej, owned media to media własne marki, czyli kanały komunikacji z odbiorcami, które firma może w pełni kontrolować.

Tym właśnie różnią się od:

  • paid media (mediów płatnych), wymagających regularnych inwestycji finansowych,
  • earned media, czyli takich, gdzie content generują internauci (np. forum, strona z opiniami itp.).

Zdecydowaną przewagą owned media nad paid media i earned media w digital marketingu jest zatem stopień kontroli publikowanych treści. Media własne marki stanowią również źródło wartościowych leadów, czyli konsumentów potencjalnie zainteresowanych kupnem produktów lub usług.

Wykorzystując owned media, marka może pozyskiwać nowych odbiorców, przekształcać ich w lojalnych klientów i zwiększać swoją wartość na rynku.

Owned media – rodzaje

We współczesnym świecie marka może posiadać szereg różnych mediów własnych.

Owned media – rodzaje (grafika)

Strona internetowa i blog

Posiadanie witryny internetowej to kluczowy krok do niezależności Twojej marki w sieci. Dzięki stronie www możesz szeroko i atrakcyjnie zaprezentować ofertę, pozycjonować się wyżej w wyszukiwarkach czy prowadzić bloga firmowego. Ten ostatni pozwala również pokazać odbiorcom Twoje eksperckie oblicze.

Odpowiadając na ich najczęstsze pytania, dostarczasz wartościowy content, który niekiedy sami puszczają w świat, bezpłatnie promując Twoją firmę.

Przykład:

Wyobraź sobie, że prowadzisz restaurację, a do obsługi klientów oraz content marketingu wykorzystujesz wyłącznie media społecznościowe, np. Facebooka. Gdy platforma z jakiegoś powodu zablokuje lub zawiesi Twoje konto, firma traci natychmiastowy dostęp do klientów, a tym samym możliwość prowadzenia sprzedaży czy publikacji treści.

Firmowe profile w mediach społecznościowych są przydatne, ale powinny raczej być traktowane jako dodatek do innych działań marketingowych.

E-booki, raporty

Tworzenie e-booków czy regularnych raportów znacząco usprawnia content marketing. Przykładowo jako copywriter czy dziennikarz możesz podzielić się z odbiorcami 99 pomysłami na chwytliwe nagłówki, a prowadząc bloga kulinarnego – zebrać 17 prostych i szybkich przepisów na deser.

Obszerne e-booki możesz sprzedawać lub udostępniać w zamian za wypełnienie formularza i przekazanie swoich danych kontaktowych. Dzięki temu będziesz mieć możliwość wykorzystać je w procesie lead marketingu.

E-mail marketing

Kanał komunikacji bezpośredniej, umożliwiający budowanie silnych i trwałych relacji. Skuteczny newsletter, bazujący na wartościowych i regularnych treściach, zwiększa lojalność odbiorców oraz bezpośrednio wspiera sprzedaż.

E-mail marketing pozwala Ci nawiązać bliską, trwałą relację z potencjalnymi klientami. Nie mają na niego wpływu internetowe algorytmy. Trafia wprost do Twoich odbiorców. Dostarczając im regularny i wartościowy newsletter, zyskasz ich zaufanie oraz lojalność.

Podcasty i webinary

Podcasty i webinary stanowią coraz popularniejszą formę content marketingu. Zdecydowaną zaletą podcastów, podobnie jak w przypadku radia, jest możliwość słuchania w tle (podczas jazdy autem, przy jedzeniu czy sprzątaniu).

Webinary natomiast dają możliwość bezpośredniej interakcji z odbiorcami (Q&A), sprzyjając konwersji sprzedażowej i budowaniu społeczności wokół marki.

Własne wydarzenia

Organizacja własnego wydarzenia (np. konferencji, szkolenia czy spotkania branżowego) może okazać się opłacalna nie tylko ze względu na aspekt finansowy. Istotny jest także potencjał promocyjny dla Twojej marki – jej produktów lub usług.

Na takim wydarzeniu będziesz nie tylko jednym z prelegentów, ale organizatorem i zarządzającym. Wiąże się to oczywiście z podjęciem szeregu działań organizacyjnych. Może jednak warto spróbować, a pojedyncze wydarzenie przekształci się w popularny cykl?

9 powodów, dla których warto posiadać owned media

Czy warto posiadać media własne marki? Zdecydowanie! Korzyści wynikające z owned media to:

  1. Niezależność komunikacji.
  2. Pełna kontrola nad publikowanym contentem.
  3. Budowanie świadomości i wartości marki.
  4. Łatwość pomiaru skuteczności prowadzonych działań.
  5. Poprawa pozycjonowania m.in. dzięki optymalizacji strony internetowej.
  6. Skuteczne pozyskiwanie leadów.
  7. Utrzymanie stałego kontaktu z odbiorcami.
  8. Budowanie silnej grupy lojalnych odbiorców.
  9. Nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych (B2B).

Warto przy tej okazji wspomnieć o obecnym w digital marketingu modelu POEM (Paid Owned Earned Media). To sytuacja, w której media własne, płatne i pozyskane współpracują, działając na Twoją korzyść. Dzieje się tak, gdy np. regularnie publikujesz podcast reklamowany w paid media, a internauci prowadzą na jego temat żarliwą dyskusję na innych stronach czy w mediach społecznościowych.

Czy social media to owned media?

Pamiętasz jeszcze przykład ze stroną restauracji na Facebooku? Otóż wyraźnie on pokazuje, że mediów społecznościowych nie można w pełni zaliczyć do owned media. Teoretycznie możesz w nich publikować, co chcesz, ale w przypadku działań niezgodnych z regulaminem czy zgłoszenia Twojego kanału tracisz narzędzie komunikacji z odbiorcami. Social media możesz jednak skutecznie wykorzystywać, wspomagając promocję treści z mediów własnych.

Podsumowanie

  • Owned media to media własne marki zapewniające jej niezależność i pełną kontrolę nad publikowanymi treściami.
  • Dzięki regularnej publikacji contentu w mediach własnych firma może budować pozycję na rynku, podnosić swoją wartość i poszerzać grupę lojalnych odbiorców.
  • Skuteczność działań prowadzonych z wykorzystaniem owned media warto skrupulatnie analizować oraz wzmacniać, wykorzystując m.in. media społecznościowe czy model POEM.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Łozowski

Maciej to copywriter, który pracą z tekstem zajmuje się od 17. roku życia. Stara się pisać prostym językiem nawet o trudnych rzeczach. W latach 2014-2021 pracował jako dziennikarz i redaktor portali internetowych w lokalnej prasie. Interesuje się literaturą, reklamą, filmem, psychologią, socjologią oraz anatomią człowieka. Wolny czas poświęca czytaniu książek, aktywności fizycznej oraz samorozwojowi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

09.05.2025 Prawo & Finanse
08.05.2025 Marketing
07.05.2025 Porady & Ciekawostki
06.05.2025 Korekta & Redakcja
05.05.2025 Social Media
02.05.2025 Porady & Ciekawostki
01.05.2025 Pozycjonowanie
30.04.2025 Porady & Ciekawostki
29.04.2025 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu