Tytuły artykułów – jak je tworzyć? 9 sprawdzonych porad

Spis Treści:

Tytuł jest najważniejszym elementem każdego tekstu, wszak decyduje o tym, czy odbiorca zechce odwiedzić daną stronę internetową i przeczytać zamieszczoną tam treść. Jak tworzyć tytuły artykułów, które będą chwytliwe i intrygujące? Przedstawiamy sprawdzone sposoby na przyciągające nagłówki H1!

Tytuły artykułów – zasady tworzenia

Nawet najlepiej napisany tekst może zostać pominięty przez użytkowników, jeśli jego nagłówek nie będzie wystarczająco intrygujący i atrakcyjny.

Jest więc o co walczyć – zależy Ci przecież na tym, by Twoje teksty były klikane i czytane. Przygotowaliśmy listę najważniejszych wytycznych, które powinieneś stosować, tworząc tytuł artykułu. Do dzieła!

Twórz krótkie tytuły

Meta title powinien być krótkim i treściwym odzwierciedleniem tego, co zawarte jest w artykule. Jeśli tytuł nie będzie pokrywał się z tematem tekstu, użytkownik bardzo szybko opuści Twoją stronę internetową. Nie musisz jednak w nagłówku opisywać całej treści wpisu – postaraj się wyciągnąć esencję tematu.

Dobry tytuł artykułu powinien zawierać około 50-71 znaków. Rozbieżność jest spowodowana tym, że liczy się tutaj szerokość tekstu w pikselach, a nie konkretna liczba znaków.

Przykład:

Duża litera „W” jest zdecydowanie większa niż mała litera „i”.

Jeśli przekroczysz maksymalną długość tytułu, zostanie on skrócony i w wynikach wyszukiwania wyświetli się tylko jego część. Uważa się, że zbyt długi nagłówek nie ma negatywnego wpływu na pozycjonowanie, ale na wrażenia użytkownika zdecydowanie może mieć. Ucięty tytuł nie wygląda zbyt korzystnie i może skutecznie zniechęcić do kliknięcia.

Najgorszym scenariuszem jest sytuacja, gdy kluczowa fraza znajduje się na końcu długiego nagłówka i zostaje ucięta – użytkownik nawet nie wie, o czym jest ten artykuł i najzwyczajniej go pomija. I tutaj przechodzimy do kolejnego punktu…

Zawrzyj słowa kluczowe na początku tytułu

Odpowiednio dobrane frazy kluczowe wpływają na pozycjonowanie artykułu. Powinny się znaleźć w tytule oraz w nagłówkach (głównie H2), we wstępie i sporadycznie w treści – zarówno w formie odmienionej, jak i nieodmienionej, a także z wykorzystaniem synonimów.

W tytule artykułu powinna jednak być zawarta najważniejsza fraza kluczowa, najlepiej w jego początkowej lub środkowej części, by uniknąć ewentualnego ucięcia „esencji” tematu.

Uważa się, że umieszczenie słów kluczowych na początku tytułu może mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie – ale czy taka jest prawda? Tego się chyba nigdy nie dowiemy.

Jak znaleźć frazy kluczowe?

Możesz skorzystać z płatnych narzędzi tj. KWFinder, KeySearch czy Ahrefs. Pomogą Ci nie tylko w odnalezieniu słów kluczowych, lecz także określą liczbę wyszukiwań w miesiącu, pokrewne frazy i konkurencyjność.

Darmowym rozwiązaniem jest Google Keyword Planner. Jest ono co prawda stworzone głównie z myślą o osobach zajmujących się reklamami Google Ads, jednak może dać Ci wiele przydatnych informacji, zwłaszcza jeśli nie możesz sobie pozwolić na płatne narzędzia.

Odpowiadaj na potrzeby czytelników

Zastanów się, czego pragną lub potrzebują osoby, które będą potencjalnie czytać Twój artykuł. Jeśli przykładowo piszesz tekst o odchudzaniu, Twoi odbiorcy czują potrzebę zrzucenia kilku zbędnych kilogramów. Możesz wtedy zastosować tytuł: „Dowiedz się, jak szybko schudnąć przed wakacjami!”.

Użytkownik zapewne utożsami się z tym hasłem i będzie chciał dowiedzieć się więcej, by móc w krótkim czasie schudnąć i poczuć się lepiej.

Twórz listy

Instrukcje krok po kroku, listy inspiracji, checklisty – wszystkie te formy cieszą się dużą popularnością i zwiększają szansę na zainteresowanie użytkownika. Nie bez powodu – listy dają odbiorcy gwarancję, że znajdzie w danym artykule konkretne informacje, sprawdzone sposoby czy instrukcje do wykonania.

Tego typu teksty zwykle są podane w zwięzłej, wypunktowanej formie, co ułatwia szybkie przeskanowanie treści. A jak wiemy – długie i nudne bloki tekstu nie zachęcają do czytania.

Wykorzystuj pytania

Taka formuła może przyczynić się do popularności Twojego artykułu, ponieważ tytuł w formie pytania daje użytkownikowi wskazówkę, że w tym tekście znajdzie odpowiedź na interesujące go zagadnienie.

W nagłówku możesz zawrzeć pytania zaczynające się od: jak, dlaczego, kiedy, jakie, w jaki sposób, po co itp. Wybór należy do Ciebie! Każda z tych propozycji może być równie przyciągająca i skuteczna.

Stosuj liczby

Używanie cyfr w tytule artykułu to dobry sposób na zainteresowanie użytkownika. Zastosowanie liczb wyróżni Twój artykuł na tle innych wyników wyszukiwania i zasugeruje odbiorcy, że w tym tekście znajdzie konkretną ilość porad, możliwości czy rozwiązań.

Przykładem użycia cyfry w tytule artykułu może być „7 sposobów na oszczędzanie wody”. Internauta już po przeczytaniu nagłówka wie, czego może spodziewać się w treści.

Według danych BuzzSumo najlepiej umieszczać w nagłówku liczbę 10, ale sprawdzą się też cyfry niepatrzyste.

Zastosuj język korzyści

Ta metoda opiera się na wydobyciu cech i zalet produktu lub usługi w połączeniu z wyeksponowaniem korzyści, jakie użytkownik może dla siebie uzyskać.

Język korzyści jest szeroko wykorzystywany w sprzedaży i reklamie, ale równie dobrze sprawdza się przy tworzeniu tytułów, bo konkretnie oddziałuje na odbiorcę i przedstawia mu realny zysk. Przykładem tego typu działań może być: „Poznaj przepisy na pyszne obiady, które pomogą Ci utrzymać linię!”. Przyciągające, prawda?

Zaprezentuj profesjonalizm lub wiedzę ekspercką

Lubimy czerpać wiedzę od specjalistów w danej dziedzinie – daje nam to gwarancję, że pozyskane informacje będą rzetelne i merytoryczne. W obecnych czasach ilość treści w Internecie jest ogromna i często możemy natknąć się na nieprawdziwe dane, fake newsy itp.

Zaprezentowanie artykułu jako specjalistycznej wiedzy pozyskiwanej od eksperta w danej dziedzinie może wzbudzić zaufanie w oczach odbiorcy i zachęcić go do przeczytania całości. Jak stworzyć taki tytuł? Oto przykładowe tytuły: „Lekarz podpowiada, jak bezpiecznie przetrwać upały” lub „Specjalista Google radzi, jak rozpoznać dobrą agencję SEO”.

Zastosuj lukę informacyjną

Luka informacyjna to, najprościej mówiąc, niedobór informacji na dany temat. Jak ją stworzyć? Wystarczy zadać pytanie, na które odbiorca nie zna odpowiedzi, ale chciałby ją poznać.

Wykorzystując ten mechanizm w tytule artykułu, bardzo łatwo wytworzysz w czytelniku głód wiedzy, co zapewne poskutkuje odwiedzinami na Twojej stronie. Przykładem zastosowania luki informacyjnej może być nagłówek „Nasz nowy dom – ile tak naprawdę trwa remont?”.

Podsumowanie

  • Tytuł artykułu decyduje o tym, czy odbiorca zechce odwiedzić daną stronę internetową i przeczytać zamieszczoną tam treść.
  • Dobry tytuł powinien zawierać około 50-71 znaków i uwzględniać najważniejsze słowo kluczowe.
  • Listy, cyfry, pytania, język korzyści, wiedza ekspercka, wykorzystywanie luki informacyjnej – wszystkie te elementy zastosowane w tytule artykułu mogą przyczynić się do zwiększenia klikalności Twojego tekstu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Redaktor naczelny Content Writer. Kierowała rozwojem firmowego bloga, którego czyta 50 000 osób miesięcznie. Obecnie zarządza publikacjami zagranicznymi, m.in. w USA, Hiszpanii i Nigerii. Swoją wiedzą dzieli się z setkami kursantów w ramach Akademii Content Writer. W wolnych chwilach czyta literaturę faktu i zajmuje się malarstwem symbolicznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki
06.05.2024 Korekta & Redakcja
03.05.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu