Owned media – czym są media własne marki?

Spis Treści:

Owned media mogą skutecznie zwiększać sprzedaż i wartość Twojej marki, a także w pewnym stopniu zapewnić jej bezpieczeństwo i stabilność. Sprawdź, czym są media własne marki oraz dlaczego warto je posiadać.

Czym są owned media?

Mówiąc najprościej, owned media to media własne marki, czyli kanały komunikacji z odbiorcami, które firma może w pełni kontrolować.

Tym właśnie różnią się od:

  • paid media (mediów płatnych), w których za obecność trzeba zapłacić,
  • earned media, czyli takich, gdzie content generują internauci (np. forum, strona z opiniami itp.).

Zdecydowaną przewagą owned media nad paid media i earned media w digital marketingu jest zatem stopień kontroli publikowanych treści. Media własne marki stanowią również źródło wartościowych leadów, czyli konsumentów potencjalnie zainteresowanych kupnem produktów lub usług.

Wykorzystując owned media, marka może pozyskiwać nowych odbiorców, przekształcać ich w lojalnych klientów i zwiększać swoją wartość na rynku.

Owned media – rodzaje

We współczesnym świecie marka może posiadać szereg różnych mediów własnych. Niegdyś była to głównie strona internetowa firmy, a dziś do najważniejszych owned media należą:

  1. Strona internetowa i blog
  2. E-booki, raporty
  3. E-mail marketing
  4. Podcasty i webinary
  5. Własne wydarzenia

Strona internetowa i blog

Posiadanie witryny internetowej to kluczowy krok do niezależności Twojej marki w sieci. Dzięki stronie www możesz szeroko i atrakcyjnie zaprezentować ofertę, pozycjonować się wyżej w wyszukiwarkach czy prowadzić bloga firmowego. Ten ostatni pozwala również pokazać odbiorcom Twoje eksperckie oblicze.

Odpowiadając na ich najczęstsze pytania, dostarczasz wartościowy content, który niekiedy sami puszczają w świat, bezpłatnie promując Twoją firmę.

Przykład:

Wyobraź sobie, że prowadzisz restaurację, a do obsługi klientów oraz content marketingu wykorzystujesz wyłącznie media społecznościowe, np. Facebooka. Nagle otrzymujesz komunikat, że ktoś zablokował Twoją stronę. Tym samym zostajesz na lodzie, nie mając jak realizować usług w sieci.

Firmowe profile w mediach społecznościowych są przydatne, ale powinny raczej być traktowane jako dodatek do innych działań marketingowych.

E-booki, raporty

Tworzenie e-booków czy regularnych raportów znacząco usprawnia content marketing. Przykładowo jako copywriter czy dziennikarz możesz podzielić się z odbiorcami 99 pomysłami na chwytliwe nagłówki, a prowadząc bloga kulinarnego – zebrać 17 prostych i szybkich przepisów na deser.

Obszerne e-booki możesz sprzedawać lub udostępniać w zamian za wypełnienie formularza i przekazanie swoich danych kontaktowych. Dzięki temu będziesz mógł je wykorzystać w procesie lead marketingu.

E-mail marketing

Myślisz, że wysyłanie maili nie ma sensu? Jesteś w dużym błędzie. E-mail marketing to najbardziej intymna forma komunikacji z odbiorcami. Jeśli z niecierpliwością czekają na Twoje kolejne maile, to masz na koncie prawdziwy sukces.

E-mail marketing pozwala Ci nawiązać bliską, trwałą relację z potencjalnymi klientami. Nie mają na niego wpływu internetowe algorytmy. Trafia wprost do Twoich odbiorców. Dostarczając im regularny i wartościowy newsletter, zyskasz ich zaufanie oraz lojalność.

Podcasty i webinary

Podcasty i webinary stanowią coraz popularniejszą formę content marketingu. Zdecydowaną zaletą podcastów jest, podobnie jak w przypadku radia, możliwość słuchania w tle (podczas jazdy autem, przy jedzeniu czy sprzątaniu). Plusem webinarów jest natomiast interaktywność umożliwiająca zadawanie pytań, sprzedaż na żywo itp.

Własne wydarzenia

Organizacja własnego wydarzenia może okazać się opłacalna nie tylko ze względu na aspekt finansowy. Istotny jest także potencjał promocyjny dla Twojej marki – jej produktów lub usług.

Na takim wydarzeniu będziesz nie tylko jednym z prelegentów, ale organizatorem i zarządzającym. Wiąże się to oczywiście z podjęciem szeregu działań organizacyjnych. Może jednak warto spróbować, a pojedyncze wydarzenie przekształci się w popularny cykl?

9 powodów, dla których warto posiadać owned media

Czy warto posiadać media własne marki? Zdecydowanie tak. Korzyści wynikające z owned media to:

  1. Niezależność w sieci.
  2. Pełna kontrola nad publikowanym contentem.
  3. Budowanie świadomości i wartości marki.
  4. Regularne analizowanie skuteczności prowadzonych działań.
  5. Poprawa pozycjonowania m.in. dzięki optymalizacji strony internetowej.
  6. Skuteczne pozyskiwanie leadów.
  7. Utrzymanie stałego kontaktu z odbiorcami.
  8. Budowanie silnej grupy lojalnych odbiorców.
  9. Nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych (B2B).

Warto przy tej okazji wspomnieć o obecnym w digital marketingu modelu POEM (Paid Owned Earned Media). To sytuacja, w której media własne, płatne i pozyskane współpracują, działając na Twoją korzyść. Dzieje się tak, gdy np. regularnie publikujesz podcast reklamowany w paid media, a internauci prowadzą na jego temat żarliwą dyskusję na innych stronach czy w mediach społecznościowych.

Czy social media to owned media?

Pamiętasz jeszcze przykład ze stroną restauracji na Facebooku? Otóż wyraźnie on pokazuje, że mediów społecznościowych nie można w pełni zaliczyć do owned media. Teoretycznie możesz w nich publikować, co chcesz, ale w przypadku działań niezgodnych z regulaminem czy zgłoszenia Twojego kanału, tracisz narzędzie komunikacji z odbiorcami. Social media możesz jednak skutecznie wykorzystywać, wspomagając promocję treści z mediów własnych.

Podsumowanie

  • Owned media to media własne marki zapewniające jej niezależność i pełną kontrolę nad publikowanymi treściami.
  • Dzięki regularnej publikacji contentu w mediach własnych firma może budować pozycję na rynku, podnosić swoją wartość i poszerzać grupę lojalnych odbiorców.
  • Skuteczność działań prowadzonych z wykorzystaniem owned media warto skrupulatnie analizować oraz wzmacniać, wykorzystując m.in. media społecznościowe czy model POEM.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Łozowski

Maciej to copywriter, który pracą z tekstem zajmuje się od 17. roku życia. Stara się pisać prostym językiem nawet o trudnych rzeczach. W latach 2014-2021 pracował jako dziennikarz i redaktor portali internetowych w lokalnej prasie. Interesuje się literaturą, reklamą, filmem, psychologią, socjologią oraz anatomią człowieka. Wolny czas poświęca czytaniu książek, aktywności fizycznej oraz samorozwojowi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja
09.10.2024 Brak kategorii
08.10.2024 Marketing
07.10.2024 Korekta & Redakcja
04.10.2024 Korekta & Redakcja
03.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu