Branded content – jak wykorzystać go w strategii marketingowej?

Spis Treści:

Ostatnie lata pokazują, że tradycyjny model promowania produktów i usług zaczyna się wyczerpywać. Rynek staje się przesycony, coraz trudniej jest skutecznie dotrzeć do odbiorcy, a konsumenci coraz lepiej chronią się przed wszechobecnymi reklamami. Zmieniają się nawyki klientów, a także wykorzystywane w reklamie technologie. Odbiorca sam decyduje, wybierając kanały, z których chce korzystać i z którymi markami chce wziąć udział w komunikacji. Czy odpowiedzią na te zmiany może być branded content? Jak wykorzystać go w strategii marketingowej?

Czym w ogóle jest branded content?

Tak naprawdę, są to wszystkie treści produkowane dla danej marki. Branded contentem możemy nazwać zarówno blog firmowy, jak i firmową aplikację na smartfony czy filmy wideo.

Warto wspomnieć, że historia pojęcia „branded content” rozpoczęła się od radiowego show sponsorowanego przez znany na całym świecie koncern Procter & Gamble, który przy okazji sponsorowania programu promował w radiu swoje mydła. Firmowe mydła były częścią wieloodcinkowego show, czego efektem było również powstanie pojęcia oper mydlanych (soap operas).

Można więc powiedzieć, że branded content to taki rodzaj treści, który powstaje we współpracy z daną marką. Takie treści mają motywować odbiorcę do nawiązania kontaktu bezpośredniego (wejście na firmową stronę) lub też pośredniego (poszukanie dalszych informacji na temat produktu czy usługi w sieci).

Pojęcie branded content obejmuje zarówno treści pisane, jak i graficzne, audiowizualne czy dźwiękowe. Jest to content, który ma zwrócić uwagę konsumenta na markę jako całość, a niekoniecznie na poszczególne jej produkty. Dobry branded content jest ukierunkowany na potrzeby potencjalnego klienta, jest autentyczny, wykorzystuje różne kanały dotarcia do odbiorcy i w kreatywny sposób łączy reklamę i sztukę.

Tworząc branded content, należy więc pamiętać o tym, że tu decydujący głos ma odbiorca. Im ciekawsze treści, tym większe prawdopodobieństwo, że to właśnie do Ciebie przyjdą klienci.

Branded content – przykłady

Każdy zna chyba kampanię zrealizowaną w 2001 roku przez BMW – „The Hire”. Osiem dziesięciominutowych filmów wyreżyserowanych przez największe gwiazdy światowego kina i kultowy samochód BMW w tle. BMW i Clive Owen, który wystąpił w każdym odcinku – czego chcieć więcej?

Filmy były tak popularne, że zostały wydane na DVD. Kultowym przykładem branded content jest też gra wideo, która błyskawicznie stała się jednym z najważniejszych elementów marketingowej strategii studia TT Games specjalizującego się w grach z klockami Lego.

Jako gracz przemierzasz światy zbudowane z klocków Lego, obcując jednocześnie z wartościami kojarzonymi z marką. Gra wywołuje pozytywne emocje i buduje chęć posiadania produktów związanych z klockami.

Innym przykładem jest aplikacja na telefony komórkowe stworzona przez firmę RedBull. Firma, wykorzystując najbardziej aktualne trendy, umożliwiła oglądającym telewizję odtworzyć na swoim urządzeniu widok z alternatywnych kamer – filmy z innych ujęć.

Branded content, product placement, content marketing – czym się różnią?

Zacznijmy od różnic między branded content a lokowaniem produktu. Te elementy strategii marketingowej często są ze sobą mylone, jednak tak naprawdę znacząco się różnią.

Przede wszystkim, product placement to stawianie jednego produktu w centrum uwagi. Jest to strategia pasywna – firma nie opowiada swojej historii, ale dopasowuje się do narracji prowadzonej np. przez twórcę serialu czy programu, nie dodając do produktu czy usługi żadnej interakcji.

Branded content wykorzystuje natomiast to, że odbiorcy tej interakcji oczekują. Nie chcą poprzestać na pasywnym oglądaniu, chcą mieć możliwość skomentowania, podzielenia się odczuciami, chcą wziąć udział w przygodzie.

W przypadku branded content marka ma pełną kontrolę nad wywieraniem wpływu na odbiorców, opowiadając historię, w taki sposób jak chce, tworząc chemię z odbiorcą. Chemię dotyczącą całej marki, a nie tylko jednego produktu czy usługi.

Content marketing z kolei ma edukować, wzbudzać emocje, dostarczać rozrywkę. Nie zawsze promuje markę, skupia się raczej na promowaniu konkretnego stylu życia i pewnych postaw. Branded content jest więc pewnego rodzaju jednym z typów content marketingu, nienachalną reklamą, która zachęca do kupna dzięki pomysłowi angażującemu odbiorców.

Dlaczego warto zainwestować w branded content?

Branded content to treści, które nie epatują brandem, ale jednocześnie zachęcają odbiorcę do zaangażowania i dostarczają rozrywki. Rozrywkę tę łączą z reklamą w sposób oryginalny i niewymuszony. Dzisiejsi odbiorcy szukają treści wartościowych, jakościowych i przynoszących rozrywkę, za którymi stoją historia i emocje. Wygrywają więc marki, które prowadzą dialog z odbiorcami i z którymi odbiorcy mogą się utożsamiać. Branded content:

  • buduje długofalowe relacje między marką a potencjalnymi klientami,
  • poprawia rozpoznawalność marki,
  • realizuje cele komunikacyjne brandu,
  • pogłębia pożądane skojarzenia z marką i jej produktami/usługami.

Branded content może być odpowiedzią na niechęć reklamową odbiorców. Jednocześnie uwypukla cechy marki i walczy z tradycyjną reklamą, stając się niezwykle angażującym kanałem. Pozwala dotrzeć głęboko do podświadomości odbiorcy i zmusić go do określonych zachowań, co może przełożyć się na wyniki sprzedażowe brandu.

Branded content przemawia do szerszej społeczności, ponieważ ten rodzaj reklamy mocno łączy się z treściami rozrywkowymi. Budzi pozytywne skojarzenia z firmą, zaciekawienie odbiorców, wzbudza zaufanie wobec marki. Świetnie sprawdza się w budowaniu długofalowej relacji między marką a odbiorcą – treści są pod każdym względem wysokiej jakości i są dopasowane do odbiorcy, dzięki czemu budzą jego zaciekawienie.

Klient jest zachęcany do kontaktu z marką naturalnie, nienachalnie i w wiarygodny sposób, co buduje jego lojalność. Branded content daje odbiorcy poczucie, że to on decyduje o zakupie danej usługi czy produktu.

Branded content – czy ma przyszłość?

Czy branded content na stałe wejdzie do strategii marketingowych marek? Oczywiście. Jako jedna z niewielu form reklamy stwarza zupełnie nowe możliwości w zakresie promowania brandu.

Możliwości te wykraczają poza tradycyjną reklamę i bardzo często wykorzystują najbardziej nowoczesne możliwości technologiczne. Jest to format, który nie tylko angażuje odbiorców, ale i daje ogromną satysfakcję markom. Branded content to narzędzie o ogromnym potencjale i duże pole do kreatywnego działania.

Podsumowanie:

  • Branded content to wszystkie treści produkowane dla danej marki, np. blog firmowy, aplikacja na smartfony czy filmy wideo.
  • Takie treści mają motywować odbiorcę do nawiązania kontaktu z marką zarówno bezpośredniego, jak i pośredniego.
  • Korzyści płynące z wdrożenia branded contentu do komunikacji to między innymi: budowanie długofalowych relacji z klientami, lepsza rozpoznawalność marki, realizacja celów komunikacyjnych czy pogłębianie pozytywnych skojarzeń z firmą.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maja Świątnicka

Karierę copywritera rozpoczęła już w podstawówce, pisząc za innych wypracowania. Teraz specjalizuje się przede wszystkim w tekstach z zakresu IT, nowoczesnych technologii, marketingu, UX i szeroko pojętego doradztwa biznesowego - zarówno w j. polskim, jak i angielskim (pełna biegłość zawodowa). Po pracy realizuje sportowe pasje i pochłania tony książek. Lubi podróże i naukę języków obcych - posługuje się m.in. językiem wietnamskim.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

23.07.2021 E-commerce
23.07.2021 Content Marketing
22.07.2021 E-commerce
21.07.2021 Pozycjonowanie
20.07.2021 Marketing
20.07.2021 Pozycjonowanie
19.07.2021 Copywriting
19.07.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy