AI w SEO – czy może się przydać i jak je wykorzystać?
Sztuczna inteligencja nigdy wcześniej tak bardzo nie wpływała na naszą codzienność. Przedostała się już niemal do każdej dziedziny życia, często stanowiąc wsparcie nawet w realizowaniu różnego rodzaju zadań. Najlepszym przykładem jest AI w SEO, które jest coraz powszechniej stosowane przez pozycjonerów promujących strony internetowe. Czy to rzeczywiście działa i jak wykorzystać sztuczną inteligencję w SEO?
Czym jest AI w SEO?
AI w SEO oznacza wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizowania stron internetowych pod kątem promowania ich w wyszukiwarkach.
Zwykle w tym celu stosowany jest Chat GPT, a więc powszechnie znane narzędzie generujące odpowiedzi na pytania zadane przez użytkownika. Z jego pomocą możliwe okazuje się nie tylko znaczne przyspieszenie procesu pozycjonowania, ale również uzyskiwanie satysfakcjonujących wyników.
Do czego można wykorzystać sztuczną inteligencję w SEO? Między innymi do wyszukiwania i analizy słów kluczowych, budowania zaplecza linkowego czy tworzenia danych strukturalnych. Kluczem do sukcesu jest jednak umiejętne korzystanie z możliwości, jakie daje AI, o czym nieco więcej powiemy za chwilę.
AI w SEO a Google
Korzystanie z AI w SEO, choć może dla niektórych wydawać się kontrowersyjne, nie jest praktyką zakazaną, a samo Google również w wielu aspektach wykorzystuje sztuczną inteligencję. Oparte o nią są np. algorytmy wyszukiwania, wyświetlanie reklam czy coraz popularniejszy asystent głosowy. Co więcej, gigant Mountain View stworzył nawet własną odpowiedź na Chat GPT pod nazwą Bard.
Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie praktyki związane z wykorzystaniem AI w SEO są dobrze postrzegane przez Google. Mowa tu przede wszystkim o umieszczanych na stronach internetowych treściach, które zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję.
Przeczytaj również
Wykorzystanie AI w SEO – kilka sprawdzonych sposobów
Do czego zatem wykorzystać sztuczną inteligencję w SEO? Możliwości jest naprawdę wiele, jednak my skupimy się na tych najważniejszych.
Badanie słów kluczowych
Chat GPT (albo inne narzędzie oparte na AI) jest w stanie usprawnić proces wyszukiwania fraz – nie tylko tych ogólnych, ale również słów kluczowych z długiego ogona. Oczywiście warto traktować to jako wsparcie i punkt wyjścia do dalszych wyszukiwań, a nie podstawowe narzędzie do selekcji, ponieważ AI często podaje frazy, które są już aktualnie wyszukiwane i posiadają dużą konkurencję. Dlatego bez fachowej intuicji i dokładniejszej analizy ani rusz!
Analiza linków
AI w SEO jest w stanie skutecznie zidentyfikować linki – zarówno pod względem ich źródła, jak i jakości. Pomaga także w wykrywaniu spamerskich odnośników czy wyszukiwaniu najlepszych miejsc do linkowania.
Techniczne SEO
Sztuczna inteligencja umożliwia zautomatyzowanie wielu procesów i wyręcza pozycjonerów w żmudnych zadaniach. Umożliwia np. generowanie kodów schema, reguł w pliku robots.txt czy .htacces, a nawet map xml.
Planowanie i analiza treści
Dzięki AI w SEO można w krótkim czasie stworzyć konspekt tekstu na stronę internetową, znaleźć tytuł artykułu blogowego czy zoptymalizować content pod względem słów kluczowych. To także świetny sposób na wyszukiwanie błędów i znajdowanie różnego rodzaju informacji.
Warto jednak pamiętać, że AI w SEO nie jest nieomylne. Powierzając całkowicie poszczególne prace sztucznej inteligencji, możesz narazić się na błędy w kodzie czy niesprawdzone dane w treściach. Zachowaj więc czujność i na bieżąco weryfikuj, czy wszystkie zadania zostały wykonane przez AI prawidłowo.
Przeczytaj również
Czy warto tworzyć treści pod SEO przy wykorzystaniu AI?
Omawiając wykorzystanie sztucznej inteligencji w SEO, celowo nie umieściliśmy tam podpunktu „Generowanie wysokiej jakości treści”. Dlaczego?
Wróćmy na chwilę do postrzegania AI przez Google. Wyszukiwarka, oceniając strony internetowe, bierze pod uwagę trzy podstawowe kwestie – fachowość, autorytatywność oraz wiarygodność (koncepcja E-A-T). W pierwszej kolejności nagradza więc te strony, które publikują wysokiej jakości treści wyróżniające się na tle konkurencji. To niestety wyklucza wykorzystanie sztucznej inteligencji do generowania contentu, który miałby być umieszczony w firmowej witrynie.
Powodów jest kilka:
- w generowanych przez AI treściach mogą pojawiać się błędy stylistyczne, interpunkcyjne, składniowe i ortograficzne;
- sztuczna inteligencja może przytoczyć nieprawdziwe informacje, które nie będą miały żadnego potwierdzenia w źródłach internetowych;
- AI nie zna kontekstu i bazuje jedynie na opublikowanych już danych, dlatego nie jest w stanie całościowo spojrzeć na stworzony przez siebie tekst;
- AI nie odczuwa emocji, które są tak istotne w przekazach marketingowych.
Mówiąc krótko, teksty tworzone przez AI nie dorównują tym, które są tworzone przez doświadczonych copywriterów. Powierzając sztucznej inteligencji stworzenie całego contentu na stronie, nie tylko nie osiągniesz TOP3, ale nawet – w skrajnych przypadkach – możesz zostać ukarany za spam.
Przeczytaj również
Zalety AI w SEO
Na wykorzystanie AI w SEO decyduje się coraz więcej specjalistów, ponieważ pozwala ono zautomatyzować wiele procesów, zapewnia wsparcie w wyszukiwaniu słów kluczowych, technicznym SEO oraz link buildingu, a także ułatwia analizę konkurencji.
Do najważniejszych zalet AI w SEO zaliczamy:
- oszczędność czasu, co wynika z generowania ogromnych ilości contentu w krótkim czasie;
- oszczędność pieniędzy, ponieważ automatyczne generowanie treści przez AI (zwłaszcza darmowe narzędzia) pozwala znacząco zredukować koszty przeznaczone na content marketing;
- podstawową optymalizację pod kątem SEO, która dotyczy zarówno nowo utworzonych, jak i posiadanych już treści;
- wsparcie kreatywności, ponieważ AI może podsunąć pomysły oraz inspiracje, a także stworzyć szkic tekstu, który można stosunkowo szybko ulepszyć, rozszerzyć i zoptymalizować.
Wady AI w SEO
Niestety, ma również swoje wady. Do tych najważniejszych zaliczamy:
- ryzyko popełnienia błędów, które mogą uniemożliwić efektywne pozycjonowanie strony internetowej;
- brak dostosowania się do zmian algorytmów Google, które mają kluczowe znaczenie w kontekście pozycjonowania;
- ograniczone możliwości, np. generowanie niskiej jakości treści, które okażą się nieprzydatne w SEO;
- duże koszty – Chat GPT prawdopodobnie nie wystarczy, by zapewnić kompleksowe wsparcie w dużej firmie, a wdrożenie odpowiednich, specjalistycznych narzędzi może okazać się zbyt drogie.
Jak więc widać, AI w SEO działa i z pewnością będzie wykorzystywane coraz powszechniej i w szerszym kontekście. Pamiętaj jednak, by korzystać ze sztucznej inteligencji z umiarem oraz zawsze weryfikować efekty jej działań.
Podsumowanie
- AI w SEO to wykorzystywanie sztucznej inteligencji do optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek (zwłaszcza Google).
- Sztuczną inteligencję w SEO można wykorzystywać do badania słów kluczowych, analizy linków, planowania treści oraz technicznej optymalizacji witryn.
- AI nie nadaje się do tworzenia wysokiej jakości treści, dlatego chcąc wykorzystać w promocji witryny content, lepiej korzystać z usług copywriterów.
- Do najważniejszych zalet AI w SEO zaliczamy automatyzację procesów oraz wsparcie na różnych płaszczyznach.
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji w SEO ma również swoje wady – może np. zwiększać ryzyko błędów i być niezwykle kosztowne.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz