Optymalizacja poza treścią – jak ją wykonać, by zyskać SEO?

Spis Treści:

Artykuły blogowe muszą być użyteczne i przejrzyste, aby spełniały zasady SEO. Treść wysokiej jakości jest wymagana, by włączyć się do walki o wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Jak się jednak okazuje, możemy ją wspomóc na kilka sposobów. Do tego celu konieczna jest optymalizacja poza treścią. W tym artykule omówimy, co jeszcze możemy zrobić, by artykuł odnotował lepsze wyniki SEO.

Artykuły i inne treści pod SEO – cechy

Wyszukiwarki wyświetlają wyczerpujące treści, które w rzetelny sposób odpowiadają na pytania postawione przez użytkowników. Algorytmy wykorzystują do tego celu słowa kluczowe, wiarygodność domeny oraz… tysiące innych czynników.

Pisania tekstów pod SEO można podsumować następującym stwierdzeniem: wyszukiwarki cenią sobie jakość, a nie triki i oszustwa. Treść musi być najwyższej jakości, by wyświetlać się żądnym wiedzy użytkownikom.

Tekst musi być nastawiony na użytkownika, a nie wyszukiwarki.

Należy wyraźnie zaznaczyć, że optymalizacja poza treścią nie ma żadnego sensu, gdy artykuł jest nieprawidłowy w samym zarodku. Z tego względu tekst musi być nastawiony na użytkownika, a nie wyszukiwarki. Długie i wyczerpujące informacje są konieczne, by zostały optymalnie indeksowane przez algorytmy. Nie są jednak jedynym wyznacznikiem, gdyż liczy się również ciekawa forma.

W tym aspekcie miarą jest średni czas przebywania na stronie (wysoki wynik świadczy o atrakcyjności i klarowności prezentowanego tekstu). Optymalizacja pod SEO jest małą wisienką, a specjalistyczna treść okazałym tortem.

Optymalizacja poza treścią – na czym polega?

Optymalizacja poza treścią polega na wykonaniu czynności niezwiązanych z pisaniem, które dodatkowo zwiększą widoczność tekstu w Internecie.

W poniższym omówieniu skupimy się wyłącznie na pozycjonowaniu onsite (w obrębie samej strony), które można wykonywać samemu za pośrednictwem systemu zarządzania treścią (CMS).

Niezależnie czy prowadzimy blog na WordPressie, czy sklep internetowy na SkyShop lub PrestaShop – na każdym CMS-ie możemy w pełni zoptymalizować teksty pod SEO.

Uznajmy, że napisaliśmy już świetny artykuł – co dalej? Zmiany, których teraz dokonamy, wpłyną nie tylko na algorytmy Google, lecz także na komfort użytkowników, co również przekłada się na pozycjonowanie.

Znacznik „Czytaj dalej”

Jest to podstawowa czynność, która zaprowadza porządek na głównej stronie blogowej.

Wstęp do każdego artykułu, który od razu zawiera główne frazy kluczowe, jest świetnym sposobem na promowanie macierzystej strony bloga poprzez kumulację klarownej treści. „Czytaj dalej” to arbitralny wymóg łączący funkcjonalność z wyglądem.

Zdjęcie wyróżniające

Jest to jeden z tych czynników, który nie jest wymagany pod kątem SEO, ale może w pewnym stopniu pomóc.

Dodawanie zdjęć do artykułów zwiększa atrakcyjny odbiór oraz poprawia aspekt wizualny bloga, przez co zwiększa częstotliwość odwiedzin. Dodatkowa konfiguracja tekstu alternatywnego umożliwi widoczność w sekcji „Grafika” w wyszukiwarkach.

Zdjęcie w artykule

Byłoby świetnie, gdyby treść zawierała chociaż jedno dodatkowe zdjęcie w środku artykułu. Ponownie możemy konkurować o widoczność w Google Grafika poprzez sformułowanie tekstu alternatywnego. Ponadto tematyczne zdjęcie nawiązujące do tekstu to świetne wzbogacenie wizualne, którego czytelnik na pewno nie przeoczy.

Meta-opisy

Meta-opisy i meta-title to treści, które znajdują się w wynikach wyszukiwania. Stanowią ważny element, gdyż zachęcają do wejścia na stronę oraz przekładają się bezpośrednio na sprawniejsze pozycjonowanie. W przypadku braku konfiguracji wyszukiwarka automatycznie wypełni puste pola treścią z artykułu.

Warto więc wykorzystać możliwość edycji meta-opisów i ułożyć je w taki sposób, by zachęcały użytkowników do wejścia na stronę – wszak to one walczą z konkurencją o przyciągnięcie uwagi odbiorców.

Tagi

Tagi odgrywają pewną rolę w pozycjonowaniu, ale tylko wtedy, gdy rzeczywiście są przydatne. Odpowiednie umieszczenie tagów ułatwia użytkownikowi poruszanie się po stronie i dotarcie do interesujących treści.

Z tego względu warto przemyśleć, jakie tagi będą odpowiednie. Zdecydowanie więcej korzyści przyniesie kilka trafnych od kilkuset „wymyślonych na szybko”.

Kategorie

Podobnie jak w przypadku tagów, odpowiednio posegregowane kategorie ułatwiają dostęp do interesujących treści, których czytelnik szuka. Znów potwierdza się zasada, by podejść do treści strategicznie, a nie na chybił trafił.

Linki

Trafne linki także ułatwiają poruszanie się na stronie. Odpowiednio przeprowadzone linkowanie wewnętrzne stanowi kolejny komfortowy element dla użytkownika, gdyż umożliwia łatwiejsze nawigowanie pomiędzy interesującymi treściami. Zabieg ten wpływa również na pozycjonowanie, zwiększając widoczność strony.

Przykład:

Wikipedia to strona, która znacząco ułatwiła dotarcie do interesujących informacji dzięki wdrożeniu gęstego linkowania wewnętrznego.

Nagłówki

Jest to często zaniedbywany, a bardzo ważny temat. Nagłówki informują o hierarchicznej strukturze tekstu nie tylko użytkowników, lecz także wyszukiwarki.

Możemy je dobierać w przedziale Nagłówek 1 – Nagłówek 6 (H1–H6). H1 stanowi tytuł, H2 – kluczowe zagadnienia, H3 – wyjaśnienie zagadnień, H4 – rozwinięcie wyjaśnienia zagadnień itd. Słowem, podrzędne odnoszą się do nadrzędnych. Odpowiednia hierarchia nagłówków wzmacnia czytelność, a także wskazuje wyszukiwarce, które słowa kluczowe są ważniejsze od pozostałych.

Stosowanie akapitów

Zbyt długie bloki tekstów męczą czytelników, więc należy ich unikać. Rozdzielenie treści to łatwy sposób, by zwiększyć przejrzystość oraz klarowność artykułu. W zależności od przypadku najlepiej stosować akapity co 2–4 zdania. Należy przy tym zadbać o zachowanie ciągłości logicznej zdań, aby rozdzielać odrębne wątki myślowe. Dzięki temu otrzymujemy efekt „czytania jak po sznurku”, co nasila atrakcyjną formę artykułów. Powinno się wyraźnie oddzielić poszczególne akapity poprzez kliknięcie Enter (bez klawisza Shift).

Pogrubienie ważnych fragmentów

Pogrubiony tekst mówi użytkownikom i wyszukiwarkom, które słowo jest szczególnie ważne. Jest to świetny sposób na zwiększenie czytelności treści poprzez zwrócenie uwagi na jej szczególnie ważne elementy.

Podsumujmy teraz wszystkie powyższe elementy w formie prostej infografiki:

Optymalizacja poza treścią - infografika

Optymalizacja poza treścią - FAQ

Czy warto wykonywać optymalizację poza treścią?

Zdecydowanie tak – zajmuje ona niewielką ilość czasu, lecz znacząco przekłada się na uzyskiwane rezultaty.

Jakie korzyści przynosi?

Odpowiednio wykonana optymalizacja poza treścią zwiększa czytelność tekstu, co przekłada się na pozytywny odbiór artykułu oraz wyższe pozycje zajmowane w wyszukiwarkach.

Jakich działań nie wykonywać?

Powyżej omówiliśmy dobre praktyki, ale występują też złe, choć trafniej będzie użyć określenia „nieaktualne”. Do takich zaliczamy pogrubianie samych słów kluczowych (przez co boldowanie traci swoją funkcję wyróżniającą), a także justowanie tekstu (które rozstrzeliwuje słowa i tworzy między nimi nieregularne odstępy, gdy czytelnicy przeglądają tekst za pomocą urządzeń o różnej rozdzielczości).

Podsumowanie

  • Optymalizacja poza treścią to drobne zmiany w obrębie tekstu, które wpływają na aspekt wizualny i funkcjonalny
  • Choć informacje zawarte w artykule stanowią decydujący czynnik, wykonanie dodatkowej optymalizacji jest zawsze wskazane, aby zwiększyć uzyskiwane rezultaty.
  • Optymalizację najlepiej wykonać bezpośrednio w systemie CMS. Dzięki temu mamy pewność, że tekst jest udoskonalony w największym możliwym stopniu (nie wszystkie działania można wykonać w samym pliku tekstowym).

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing
15.03.2024 Korekta & Redakcja
14.03.2024 Porady & Ciekawostki
13.03.2024 Pozycjonowanie
12.03.2024 Marketing
11.03.2024 Marketing
08.03.2024 Korekta & Redakcja
07.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu