Mobile SEO – czym jest i dlaczego warto o to zadbać?

Spis Treści:

Rozwój technologii sprawił, że obecnie trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez smartfona. Nowoczesne telefony komórkowe ułatwiają życie i coraz częściej zastępują komputery i laptopy. Są zawsze pod ręką i pozwalają na szybkie wyszukanie informacji czy wygodne zrobienie zakupów w dowolnym momencie, dlatego strony WWW powinny być do nich jak najlepiej dopasowane. W tym artykule przyjrzymy się bliżej zasadom mobile SEO!

Czym jest pozycjonowanie mobilne?

Mobile SEO (pozycjonowanie mobilne) to procesy optymalizacyjne, które mają na celu dostosowanie strony internetowej do wymagań urządzeń mobilnych.

Te działania mają na celu podniesienie komfortu użytkowników podczas odwiedzenia witryn internetowych za pośrednictwem smartfonów lub tabletów, a także podniesienie oceny strony w oczach robotów wyszukiwarki Google.

Wersja mobilna a responsywna strony internetowej

Strona internetowa na urządzeniach mobilnych może być w postaci:

  • wersji mobilnej, czyli specjalnie napisanej strony WWW przystosowanej do wyświetlania na ekranach smartfonów lub tabletów; ma inny adres URL niż komputerowa (najczęściej z przedrostkiem „m.” przed pełną nazwą strony);
  • wersji responsywnej, czyli jednej wersji strony WWW, która dostosowuje się do dowolnego urządzenia; korzysta z jednego kodu HTML i adresu URL.

Poza wyborem odpowiedniej wersji strony internetowej, dopasowanej do konkretnych wymagań witryny, ważna jest także odpowiednia optymalizacja kodu. Dzięki temu poruszanie się po stronie na mniejszym ekranie smartfona będzie tak samo intuicyjne i funkcjonalne, jak przy korzystaniu z urządzenia typu desktop.

Dlaczego warto pamiętać o mobilnym SEO?

Pozycjonowanie stron WWW to sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Działania SEO cieszą się rosnącą popularnością od lat. O ile jeszcze całkiem niedawno były skupione głównie na optymalizacji stron pod urządzenia stacjonarne, tak obecnie algorytmy wyszukiwarki Google kładą coraz większy nacisk na najlepsze doświadczenia dla użytkownika (UX), a w związku z tym – na dostosowanie witryn internetowych do urządzeń mobilnych.

Wszystko ze względu na to, że coraz więcej użytkowników wyszukiwarki Google wykorzystuje do poszukiwania informacji swoje smartfony lub tablety. Dostosowanie stron do potrzeb użytkowników mobilnych jest wyjściem naprzeciw ich oczekiwaniom oraz dopasowaniem się do innowacji technologicznych, które mają na celu ułatwienie dostępu do informacji.

Witryny WWW, które nie będą spełniać wymagań mobile friendly (z ang. przyjazne dla urządzeń mobilnych) Google’a, nie zostaną odpowiednio oznaczone w wynikach wyszukiwania i automatycznie będą pojawiać się w nich niżej.

Sprawi to, że zdecydowanie mniej osób korzystających w celu wyszukiwania informacji ze smartfonów lub tabletów będzie miało okazję zapoznać się z ofertą danej firmy albo innymi informacjami przedstawionymi na stronie.

Korzyści płynące ze stosowania mobile SEO

Wykorzystując działania z zakresu mobile SEO, można osiągnąć liczne korzyści:

Wyższa pozycja w wyszukiwarce

Wprowadzenie optymalizacji z zakresu mobile SEO przyczynia się do lepszej oceny strony internetowej w oczach robotów wyszukiwarki, czyli tak zwanych Googlebotów. Dzięki temu strona jest lepiej pozycjonowana, czyli pojawia się wyżej w wynikach podawanych przez Google na zapytania użytkowników.

Większy ruch na stronie

Lepsze pozycjonowanie sprawia, że więcej użytkowników ma możliwość dotrzeć do witryny. Zwiększona liczba odwiedzin sprawia, że więcej osób może zapoznać się z ofertą firmy.

Kreowanie pozytywnego wizerunku

Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania w Google przekłada się nie tylko na większe zaufanie ze strony wyszukiwarki, ale także ze strony użytkowników. Mobile SEO przyczynia się do budowania pozytywnego i wiarygodnego wizerunku marki.

Budowanie rozpoznawalności firmy

Możliwość dotarcia do większej liczby użytkowników sprawia, że rośnie rozpoznawalność marki – ma ona większą szansę, aby budować konkurencyjność w branży, w której działa, i rozwijać swoją renomę.

Wzrost sprzedaży

Dobre pozycjonowanie na urządzeniach typu desktop oraz mobilnych to możliwość znacznego zwiększenia konwersji. Dzięki większej liczbie odwiedzin na stronie można w dużym stopniu podnieść liczbę pozytywnych reakcji ze strony użytkowników, czyli dokonania przez nich zakupów lub złożenia zapytania ofertowego.

Specjalistyczne działania z zakresu pozycjonowania obejmują wiele różnych aspektów. Konieczne jest dopasowanie strony do oczekiwań użytkowników, które wraz z rozwojem technologii stale rosną. Dlatego obecnie mobile SEO nie jest już nowością, a koniecznością dla tych, którzy chcą docierać do szerokiego grona klientów i wychodzić naprzeciw ich wymaganiom i potrzebom.

Najważniejsze zasady mobile SEO

Mobilne pozycjonowanie stron internetowych opiera się na wprowadzaniu optymalizacji w zakresie strony WWW, które pozwolą na dostosowanie witryny do ekranu urządzenia mobilnego. Wśród nich możemy wyróżnić:

  • skalowanie czcionki w taki sposób, aby była ona czytelna bez konieczności powiększania strony;
  • prawidłowe rozmieszczenie przycisków i linków, aby użytkownik nie był narażony na omyłkowe klikanie w nieodpowiednie odnośniki;
  • dopasowanie strony w wersji mobilnej do rozdzielczości ekranu;
  • unikanie trudnych do zamknięcia okien typu pop-up;
  • zadbanie o to, by treść nie wymagała poziomego przewijania (czyli nie była szersza niż ekran, na którym się wyświetla);
  • szybkie ładowanie strony – użytkownicy smartfonów często przeglądają internet w miejscach z ograniczonym zasięgiem, stąd szybkość ładowania jest dla nich istotnym czynnikiem; prędkość strony można łatwo sprawdzić w narzędziu PageSpeed Insights;
  • dopasowanie meta description oraz title do smartfonów i tabletów.

Jeśli strona na telefonach komórkowych lub tabletach wyświetla się w wersji uproszczonej, warto również dać użytkownikowi możliwość wyświetlenia pełnej wersji, aby w razie potrzeby mógł on znaleźć wszystkie potrzebne informacje.

Podsumowanie

  • Algorytmy wyszukiwarki Google zwracają dużą uwagę na to, czy strona dopasowuje się do urządzeń mobilnych.
  • Dostosowanie witryny WWW do telefonu komórkowego lub tabletu zwiększa jej użyteczność w oczach odbiorców oraz robotów Google.
  • Dostosowanie strony WWW do otwierania jej na urządzeniach mobilnych przekłada się na większą wiarygodność stron, a to z kolei wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • Lepsze pozycjonowanie mobilne i desktopowe zwiększa ruch na stronie i pozwala dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Zimna

Copywriterka z wieloletnim doświadczeniem, która stawia na ciągły rozwój. Lubi uczyć się nowych rzeczy i zgłębiać kolejne, ciekawe tematy, aby poszerzać zakres swoich kompetencji. Specjalizuje się w tekstach na strony WWW oraz artykułach sponsorowanych i blogowych, ale nie straszne jej również krótsze formy. Doskonale radzi sobie z zagadnieniami dotyczącymi marketingu tradycyjnego i internetowego, a także tematyką SEO i SEM. W swojej pracy najważniejsze jest dla Patrycji zadowolenie klienta. Dlatego jej teksty zawsze są dopracowane i stworzone w oparciu o rzetelny research oraz informacje otrzymane od klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

12.07.2024 Korekta & Redakcja
11.07.2024 Marketing
10.07.2024 Porady & Ciekawostki
09.07.2024 Pozycjonowanie
08.07.2024 Korekta & Redakcja Porady & Ciekawostki
05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu