Mobile SEO – czym jest i dlaczego warto o to zadbać?

Rozwój technologii sprawił, że obecnie trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez smartfona. Nowoczesne telefony komórkowe ułatwiają życie i coraz częściej zastępują komputery i laptopy. Są zawsze pod ręką i pozwalają na szybkie wyszukanie informacji czy wygodne zrobienie zakupów w dowolnym momencie, dlatego strony WWW powinny być do nich jak najlepiej dopasowane. W tym artykule przyjrzymy się bliżej zasadom mobile SEO!
Czym jest pozycjonowanie mobilne?
Mobile SEO (pozycjonowanie mobilne) to procesy optymalizacyjne, które mają na celu dostosowanie strony internetowej do wymagań urządzeń mobilnych.
Te działania mają na celu podniesienie komfortu użytkowników podczas odwiedzenia witryn internetowych za pośrednictwem smartfonów lub tabletów, a także podniesienie oceny strony w oczach robotów wyszukiwarki Google.
Strona internetowa na urządzeniach mobilnych może być w postaci:
- Wersji mobilnej, czyli specjalnie napisanej strony WWW przystosowanej do wyświetlania na ekranach smartfonów lub tabletów,
- Wersji responsywnej, czyli jednej wersji strony WWW, która dostosowuje się do dowolnego urządzenia.
Poza wyborem odpowiedniej wersji strony internetowej, dopasowanej do konkretnych wymagań witryny, ważna jest także odpowiednia optymalizacja kodu. Dzięki temu poruszanie się po stronie na mniejszym ekranie smartfona będzie tak samo intuicyjne i funkcjonalne, jak przy korzystaniu z urządzenia typu desktop.
Dlaczego warto pamiętać o mobilnym SEO?
Pozycjonowanie stron WWW to sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Działania SEO cieszą się rosnącą popularnością od lat. O ile jeszcze całkiem niedawno były one skupione głównie na optymalizacji stron pod urządzenia stacjonarne, tak obecnie algorytmy wyszukiwarki Google kładzie coraz większy nacisk na dostosowanie witryn internetowych do urządzeń mobilnych.
Wszystko ze względu na to, że coraz więcej użytkowników wyszukiwarki Google wykorzystuje do poszukiwania informacji swoje smartfony lub tablety.
Aż 84,5% Polaków korzysta z internetu, a 94,1% z nich robi to przez urządzenia mobilne (badanie We Are Social i Hootsuite).
Dostosowanie stron do potrzeb użytkowników mobilnych jest wyjściem naprzeciw ich oczekiwaniom oraz dopasowaniem się do innowacji technologicznych, które mają na celu ułatwienie dostępu do informacji.
Witryny WWW, które nie będą spełniać wymagań mobile friendly (z ang. przyjazne dla urządzeń mobilnych) wyszukiwarki Google, nie zostaną odpowiednio oznaczone w wynikach wyszukiwania i automatycznie będą pojawiać się w nich niżej. Sprawi to, że zdecydowanie mniej osób korzystających w celu wyszukiwania informacji ze smartfonów lub tabletów będzie miało okazję zapoznać się z ofertą danej firmy albo innymi informacjami przedstawionymi na stronie.
Korzyści płynące ze stosowania mobile SEO
Wykorzystując działania z zakresu mobile SEO, można osiągnąć liczne korzyści:
- Wyższa pozycja w wyszukiwarce. Wprowadzenie optymalizacji z zakresu mobile SEO przyczynia się do lepszej oceny strony internetowej w oczach robotów wyszukiwarki, czyli tak zwanych Googlebotów. Dzięki temu strona jest lepiej pozycjonowana, czyli pojawia się wyżej w wynikach podawanych przez Google na zapytania użytkowników.
- Większy ruch na stronie. Lepsze pozycjonowanie sprawia, że więcej użytkowników ma możliwość dotrzeć do witryny. Zwiększona liczba odwiedzin sprawia, że więcej osób może zapoznać się z ofertą firmy.
- Kreowanie pozytywnego wizerunku. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania w Google przekłada się nie tylko na większe zaufanie ze strony wyszukiwarki, ale także ze strony użytkowników. Mobile SEO przyczynia się do budowania pozytywnego i wiarygodnego wizerunku marki.
- Budowanie rozpoznawalności firmy. Możliwość dotarcia do większej ilości użytkowników sprawia, że rośnie rozpoznawalność marki — ma ona większą szansę, aby budować konkurencyjność w branży, w której działa, i rozwijać swoją renomę.
- Wzrost sprzedaży. Dobre pozycjonowanie na urządzeniach typu desktop oraz mobilnych to możliwość znacznego zwiększenia konwersji. Dzięki większej liczbie odwiedzin na stronie można w dużym stopniu podnieść liczbę pozytywnych reakcji ze strony użytkowników, czyli dokonania przez nich zakupów lub złożenia zapytania ofertowego.
Specjalistyczne działania z zakresu pozycjonowania obejmują wiele różnych aspektów. Konieczne jest dopasowanie strony do oczekiwań użytkowników, które wraz z rozwojem technologii stale rosną. Dlatego obecnie mobile SEO nie jest już nowością, a koniecznością dla tych, którzy chcą docierać do szerokiego grona klientów i wychodzić naprzeciw ich wymaganiom i potrzebom.
Najważniejsze zasady mobile SEO
Mobilne pozycjonowanie stron internetowych opiera się na wprowadzaniu optymalizacji w zakresie strony WWW, które pozwolą na dostosowanie witryny do ekranu urządzenia mobilnego.
Odnosi się to do skalowania czcionki w taki sposób, aby była ona czytelna bez konieczności powiększania strony, a także prawidłowego rozmieszczenia przycisków i linków, aby użytkownik nie był narażony na omyłkowe klikanie w nieodpowiednie odnośniki.
Bardzo ważnym aspektem jest dopasowanie strony w wersji mobilnej do rozdzielczości ekranu. Należy unikać trudnych do zamknięcia okien typu pop-up, a także zadbać o to, aby treść na stronie nie wymagała poziomego przewijania (czyli nie była szersza niż ekran, na którym się wyświetla).
Kolejną istotną kwestią, na którą należy zwrócić dużą uwagę, jest zadbanie o szybkość ładowania strony. Prędkość ładowania można łatwo sprawdzić w narzędziu PageSpeed Insights.
Chcąc sprawić, aby witryna WWW była mobile friendly, należy zadbać o dopasowanie meta description oraz title do smartfonów i tabletów. Jeśli strona na telefonach komórkowych lub tabletach wyświetla się w wersji uproszczonej, warto również dać użytkownikowi możliwość wyświetlenia pełnej wersji, aby w razie potrzeby mógł on znaleźć wszystkie potrzebne informacje.
Podsumowanie
- Algorytmy wyszukiwarki Google zwracają dużą uwagę na to, czy strona dopasowuje się do urządzeń mobilnych.
- Dostosowanie witryny WWW do telefonu komórkowego lub tabletu zwiększa jej użyteczność w oczach odbiorców oraz robotów Google.
- Dostosowanie strony WWW do otwierania jej na urządzeniach mobilnych przekłada się na większą wiarygodność stron, a to z kolei wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Lepsze pozycjonowanie mobilne i desktopowe zwiększa ruch na stronie i pozwala dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz