Co to jest lead w artykule i jak go napisać?

Spis Treści:

Chwytliwy tytuł artykułu i intrygujący lead zwykle przesądzają o pozyskaniu czytelnika lub o jego stracie. Te dwa elementy są więc szczególnie ważne – nawet najlepszy tekst nie zostanie zauważony przez internautów, jeśli będzie zawierał nudny tytuł i wstęp. Jest więc o co walczyć! W tym artykule przedstawimy skuteczne strategie tworzenia leadów. Zapraszamy do lektury!

Co to jest lead w artykule?

Lead, zwany także wstępem do artykułu lub zajawką, to krótki akapit występujący zaraz po tytule, a przed treścią właściwą.

Jego celem jest wprowadzenie czytelnika w zagadnienie i zaciekawienie go na tyle, by zechciał on przeczytać dalszą część artykułu.

Są dwie szkoły na tworzenie leadów. Niektórzy wolą napisać go na początku pracy nad tekstem, czyli po wymyśleniu tytułu. Inni z kolei przygotowują wstęp po napisaniu całości. Traktują go jak wisienkę na torcie – co w zasadzie jest zrozumiałe. Wtedy dokładnie wiedzą, co zawarte jest w treści, mogą wycisnąć z niej swoistą esencję i umieścić ją w zajawce.

Idealny lead powinien zawierać od 2 do 5 zdań, co przekłada się na około 200–400 znaków ze spacjami (zzs). Zajawka do artykułu zwykle jest wyróżniona w tekście, np. pogrubieniem czy też kursywą.

Najlepiej będzie, gdy we wstępie będziesz używał prostego języka i krótkich zdań. Czytelnik, który nie zrozumie Twojego przekazu już na samym początku, z pewnością się zniechęci i opuści Twoją stronę.

Kolejną ważną kwestią jest umieszczenie słowa kluczowego w leadzie. Jego zastosowanie nie tylko sprawi, że użytkownik będzie wiedział, o czym czyta – wpłynie to pozytywnie także na pozycjonowanie Twojej strony internetowej.

Pamiętaj, że tytuł artykułu, wstęp oraz treść właściwa powinny ze sobą współgrać. Nigdy nie należy poruszać w leadzie kwestii, których nie ma w dalszej części wpisu. Użytkownik w takiej sytuacji z pewnością poczułby się oszukany, co prowadziłoby do negatywnych skojarzeń z marką.

Jak napisać lead do artykułu? Skuteczne strategie

Chwytliwy tytuł i intrygujący lead to elementy, które decydują o sukcesie całego artykułu, bo to od nich zależy pozyskanie odbiorcy. Staraj się więc za ich pomocą zaciekawić czytelnika i pokazać mu, że Twój tekst jest wart przeczytania. O skutecznych tytułach artykułów już pisaliśmy, teraz pora zabrać się za przepis na lead doskonały! Przedstawiamy zatem skuteczne strategie tworzenia ciekawych wstępów.

Streszczanie informacji zawartych w artykule

Lead może być swego rodzaju podsumowaniem najważniejszych informacji z tekstu. Jest to więc nic innego jak zwięzłe streszczenie treści. Ten rodzaj wstępu jest szczególnie mile widziany z perspektywy czytelnika, który nie chce tracić czasu na przeczytanie całości – czyta zajawkę i zna już odpowiedź na interesujące go zagadnienie.

Minusem tego rozwiązania jest to, że użytkownik spędza na podstronie z artykułem zaledwie chwilę. A jeśli wstęp jest też widoczny na stronie głównej, czytelnik wcale nie musi klikać w artykuł, by dowiedzieć się tego, czego chce. I nici z pozyskiwania ruchu.

Tajemnica zawarta w tekście

Rozbudź ciekawość swoich czytelników poprzez wstęp owiany tajemnicą. Spraw, by użytkownik poczuł się wyjątkowy, unikalny… Że posiądzie wiedzę, do której dostęp mają tylko nieliczni.

Takie zajawki wzbudzają zainteresowanie i zachęcają do przeczytania całości, by nabyć tę szczególną, tajemną wiedzę. Zanim jednak zdecydujesz się je zastosować w swoim artykule, upewnij się, że treść będzie równie fascynująca.

Statystyki lub szokujące fakty

Wykorzystanie konkretnych liczb we wstępie w połączeniu z sensacyjnymi informacjami może zdziałać cuda. Cyfry wyróżniają się pośród tekstu i wzbudzają zaciekawienie. Zamieść więc w swoim leadzie szokujące fakty i statystyki, a z pewnością zainteresujesz niejednego czytelnika.

Wystrzegaj się jednak przekształcania faktów, manipulacji i clickbaitów. Takie działania przynoszą więcej szkody niż pożytku.

Zastosowanie języka korzyści

Język korzyści to ważny element tworzenia tekstów, ofert i przekazów, w których nacisk kładzie się na potrzeby i oczekiwania odbiorcy. Możesz z powodzeniem wykorzystać go również przy tworzeniu wstępu do artykułu.

Zaprezentuj więc internaucie korzyści, które zyska po przeczytaniu Twojego tekstu. Pamiętaj, że użytkownik nie czyta Twojego artykułu dla samej wiedzy, tylko żeby móc wykorzystać te informacje w życiu codziennym.

Pytania we wstępie

Warto zastosować trafne pytania podczas tworzenia intrygującego wstępu, bo zawsze wzbudzają one ciekawość u czytelnika – sprawiają, że chce wiedzieć więcej.

Jest to nic innego jak wytworzenie poczucia luki informacyjnej, czyli różnicy pomiędzy informacją otrzymaną oraz taką, którą odbiorca pragnie faktycznie otrzymać. We wstępie zadaj więc pytanie i obiecaj, że w dalszej części wpisu na nie odpowiesz. To skutecznie zachęci do przeczytania całości.

Rozbudzenie emocji

Możesz wzbudzić zainteresowanie odbiorcy poprzez oddziaływanie na jego emocje – zarówno te pozytywne, jak i negatywne.

Moc drzemiąca w emocjach jest ogromna. Warto więc korzystać z pobudzenia różnych stanów psychicznych, które pomogą podjąć internaucie decyzję, czy chce przeczytać całość artykułu, czy może poprzestanie na wstępie. Jeśli skutecznie rozbudzisz emocje, nikt z pewnością się nie oprze!

Storytelling

Ludzie uwielbiają historie i odczucia, które dobre historie w nich wzbudzają. Spraw więc, by Twój odbiorca utożsamił się z postacią z Twojej opowieści. Poruszaj te same problemy czy radości, z którymi może spotykać się Twój czytelnik.

Pamiętaj jednak, by Twoja opowieść koncentrowała się na kluczowym zagadnieniu, czyli najważniejszym temacie Twojego wpisu.

 

CTA (Call To Action)

CTA, czyli wezwanie do działania, motywuje odbiorcę do wykonania konkretnej czynności – w przypadku wstępu do artykułu będzie to oczywiście nakłonienie do przeczytania go w całości.

Przykłady CTA w leadzie:

  • Dowiedz się więcej!
  • Koniecznie przeczytaj!
  • Przekonaj się, jak to zrobić!
  • Sprawdź!

Możliwości jest naprawdę sporo, a skutecznie CTA może zdziałać cuda.

Podsumowanie

  • Lead w artykule to krótki akapit wprowadzający, który pojawia się zaraz po tytule, a przed treścią właściwą.
  • Jego celem jest wprowadzenie czytelnika w zagadnienie i zaciekawienie go na tyle, by zechciał on przeczytać dalszą część artykułu.
  • Idealny wstęp powinien zawierać 2–4 zdania, co przekłada się na około 200–400 zzs.
  • Skuteczne strategie tworzenia leadów to: streszczanie informacji, tajemnica zawarta w tekście, statystki i szokujące fakty, zastosowanie języka korzyści lub pytań, a także rozbudzanie emocji czy storytelling.
  • W leadzie do artykułu powinny znaleźć się również słowa kluczowe oraz CTA.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.8

Julia Markiewicz

Redaktor naczelny Content Writer. Kierowała rozwojem firmowego bloga, którego czyta 60 000 osób miesięcznie. Obecnie zarządza publikacjami zagranicznymi, m.in. w USA, Hiszpanii i Nigerii. Swoją wiedzą dzieli się z setkami kursantów w ramach Akademii Content Writer. W wolnych chwilach czyta literaturę faktu i zajmuje się malarstwem symbolicznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja
09.10.2024 Brak kategorii

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu