Co to jest lead w artykule i jak go napisać?

Spis Treści:

Chwytliwy tytuł artykułu i intrygujący lead zwykle przesądzają o pozyskaniu czytelnika lub o jego stracie. Te dwa elementy są więc szczególnie ważne – nawet najlepszy tekst nie zostanie zauważony przez internautów, jeśli będzie zawierał nudny tytuł i wstęp. Jest więc o co walczyć! W tym artykule powiemy, co to jest lead i przedstawimy skuteczne strategie jego tworzenia. Zapraszamy do lektury!

Co to jest lead w artykule?

Lead, zwany także wstępem do artykułu lub zajawką, to krótki akapit występujący zaraz po tytule, a przed treścią właściwą. Jego celem jest wprowadzenie czytelnika w zagadnienie i zaciekawienie go na tyle, by zechciał on przeczytać dalszą część artykułu.

Są dwie szkoły na tworzenie leadów. Niektórzy wolą napisać go na początku pracy nad tekstem, czyli po wymyśleniu tytułu. Inni z kolei przygotowują wstęp po napisaniu całości. Traktują go jak wisienkę na torcie – co w sumie jest zrozumiałe. Wtedy dokładnie wiedzą, co zawarte jest w treści, mogą wycisnąć z niej swoistą esencję i umieścić ją w zajawce. I ja zaliczam się do tego drugiego grona 😉

Idealny lead powinien zawierać od 2 do 5 zdań, co przekłada się na około 200-400 zzs (znaków ze spacjami). Zajawka do artykułu zwykle jest jakoś zaznaczona w tekście, np. pogrubieniem czy też kursywą.

Najlepiej będzie, gdy we wstępie będziesz używał prostego języka i krótkich zdań. Czytelnik, który nie zrozumie Twojego przekazu już na samym początku, z pewnością się zniechęci i opuści Twoją stronę.

Pamiętaj, że tytuł artykułu, wstęp oraz treść właściwa powinny współgrać ze sobą. Nigdy nie powinieneś poruszać w leadzie kwestii, których nie ma w dalszej części wpisu. Użytkownik w takiej sytuacji z pewnością poczułby się oszukany, co prowadziłoby do negatywnych odczuć z marką.

Jak napisać lead do artykułu? Skuteczne strategie

Chwytliwy tytuł i intrygujący lead to elementy, które decydują o sukcesie całego artykułu, bo to od nich zależy pozyskanie odbiorcy. Staraj się więc nimi zaintrygować czytelnika i pokazać mu, że Twój tekst jest wart przeczytania. O skutecznych tytułach artykułów już pisaliśmy, teraz pora zabrać się za przepis na lead doskonały! Przedstawiamy zatem skuteczne strategie tworzenia ciekawych wstępów.

Streszczanie informacji zawartych w artykule

Lead może być swego rodzaju podsumowaniem najważniejszych informacji z tekstu. Jest to więc nic innego jak zwięzłe streszczenie treści. Ten rodzaj wstępu jest szczególnie mile widziany z perspektywy czytelnika, który nie chce tracić czasu na przeczytanie całości – czyta zajawkę i zna już odpowiedź na interesujące go zagadnienie.

Minusem jest to, że użytkownik spędza na podstronie z artykułem zaledwie chwilę. A jeśli wstęp jest też widoczny na stronie głównej, czytelnik wcale nie musi klikać w artykuł, by dowiedzieć się tego, czego chce. I nici z pozyskiwania ruchu.

Tajemnica zawarta w tekście

Rozbudź ciekawość swoich czytelników poprzez wstęp owiany tajemnicą. Spraw, by użytkownik poczuł się wyjątkowy, unikalny… Że posiądzie wiedzę, do której dostęp mają tylko nieliczni.

Takie zajawki wzbudzają zainteresowanie i zachęcają do przeczytania całości, by nabyć tę wyjątkową, tajemną wiedzę. Zanim jednak zdecydujesz się je zastosować w swoim artykule, upewnij się, że treść będzie równie fascynująca.

Statystyki lub szokujące fakty

Wykorzystanie konkretnych liczb we wstępie w połączeniu z sensacyjnymi informacjami może zdziałać cuda. Cyfry wyróżniają się pośród tekstu i wzbudzają zaciekawienie. Zamieść więc w swoim leadzie szokujące fakty i statystyki, a z pewnością zainteresujesz niejednego czytelnika.

Wystrzegaj się jednak przekształcania faktów, manipulacji i clickbaitów. Takie działania przynoszą więcej szkody niż pożytku.

Zastosowanie języka korzyści

Język korzyści to ważny element tworzenia tekstów, ofert i przekazów, w których nacisk kładzie się na potrzeby i oczekiwania odbiorcy. Możesz z powodzeniem wykorzystać go również przy tworzeniu wstępu do artykułu.

Zaprezentuj więc internaucie korzyści, które zyska po przeczytaniu Twojego tekstu. Pamiętaj, że użytkownik nie czyta Twojego artykułu dla samej wiedzy, tylko żeby móc wykorzystać te informacje w życiu codziennym.

Pytania we wstępie

Warto zastosować trafne pytania podczas tworzenia intrygującego wstępu, bo zawsze wzbudzają one ciekawość u czytelnika – sprawiają, że chce wiedzieć więcej.

Jest to nic innego jak wytworzenie poczucia luki informacyjnej, czyli różnicy pomiędzy informacją otrzymaną oraz taką, którą odbiorcą pragnie faktycznie otrzymać. We wstępie zadaj więc pytanie i obiecaj, że w dalszej części wpisu na nie odpowiesz. To skutecznie zachęci do przeczytania całości.

 

Rozbudzenie emocji

Możesz wzbudzić zainteresowanie odbiorcy poprzez oddziaływanie na jego emocje – zarówno te pozytywne, jak i negatywne.

Moc drzemiąca w emocjach jest ogromna. Warto więc korzystać z pobudzenia różnych stanów psychicznych, które pomogą internaucie podjąć decyzję, czy chce przeczytać całość artykułu, czy może poprzestanie na wstępie. Jeśli skutecznie rozbudzisz emocje, nikt z pewnością się nie oprze!

Storytelling

Ludzie uwielbiają historie i odczucia, które dobre historie w nich wzbudzają. Spraw więc, by Twój odbiorca utożsamił się z postacią z Twojej opowieści. Poruszaj te same problemy, czy radości, z którymi może spotykać się Twój czytelnik.

Pamiętaj jednak, by Twoja opowieść koncentrowała się na kluczowym zagadnieniu, czyli najważniejszym temacie Twojego wpisu.

CTA (Call To Action)

CTA, czyli wezwanie do działania, motywuje odbiorcę do wykonania konkretnej czynności – w przypadku wstępu do artykułu będzie to oczywiście nakłonienie do przeczytania całego artykułu.

Przykłady CTA w leadzie:

  • Dowiedz się więcej!
  • Koniecznie przeczytaj!
  • Przekonaj się, jak to zrobić!
  • Sprawdź!

Możliwości jest naprawdę sporo, a skutecznie CTA może zdziałać cuda.

Co lead w artykule musi koniecznie zawierać?

Przedstawiliśmy najskuteczniejsze strategie tworzenia ciekawych i intrygujących wstępów do artykułów. Teraz kolei na konkrety – co powinno bezwzględnie znaleźć się w leadzie?

Słowa kluczowe

Zastosowanie fraz kluczowych we wstępie nie tylko sprawi, że użytkownik będzie wiedział, o czym czyta – wpłynie to pozytywnie także na pozycjonowanie Twojej strony internetowej.

Słowa kluczowe powinny znaleźć się w tytule artykułu, leadzie, nagłówkach i sporadycznie w treści, ale także w meta desritpion i atrybutach alt obrazków. Jest to bardzo ważny aspekt każdego artykułu, o którym nie możesz zapomnieć.

Podsumowanie:

  • Lead w artykule to krótki akapit wprowadzający, występujący zaraz po tytule, a przed treścią właściwą.
  • Jego celem jest wprowadzenie czytelnika w zagadnienie i zaciekawienie go na tyle, by zechciał on przeczytać dalszą część artykułu.
  • Idealny wstęp powinien zawierać 2-4 zdania, co przekłada się na około 200-400 zzs.
  • Skuteczne strategie tworzenia leadów to: streszczanie informacji, tajemnica zawarta w tekście, statystki i szokujące fakty, zastosowanie języka korzyści lub pytań, a także rozbudzanie emocji czy storytelling.
  • W leadzie do artykułu powinny znaleźć się również słowa kluczowe oraz CTA.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Julia jest odpowiedzialna za bloga firmowego – planuje tematy, redaguje artykuły i publikuje je na stronie. Dba o wysoką jakość i atrakcyjność contentu. Jest osobą zorganizowaną, skrupulatną i pełną empatii. Ceni porządek i dobrą organizację czasu zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W wolnych chwilach czyta książki, rysuje portrety i doskonali swój skill w grze na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing
04.09.2021 Marketing
03.09.2021 Content Marketing
02.09.2021 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy