Jak wygląda struktura tekstu pod pozycjonowanie (SEO)?

Spis Treści:

Odpowiednia struktura tekstu znacząco wpływa na efekty w wynikach SEO. Choć nie wymaga dużego nakładu pracy, od niej w dużej mierze zależy finalna widoczność treści w wyszukiwarce. Zastosuj proste zmiany, które przyniosą niezwykłe korzyści!

Struktura tekstu pod SEO – czym jest?

Struktura tekstu pod pozycjonowanie polega na dostosowaniu treści do wymagań wyszukiwarki w celu podwyższenia pozycji i zwiększenia ruchu organicznego.

Wraz z tym wiążą się zmiany także dla odbiorców – treści są bardziej zrozumiałe, czytelne i poukładane. Dzięki temu wzrasta zainteresowanie użytkowników, co zwiększa średni czas przebywania na stronie i w dodatkowym stopniu może wspomóc proces pozycjonowania.

Tworzenie struktury pod SEO jest pośrednim etapem w realizowaniu treści. Można ją uznać za krok 3 w procesie, który przebiega następująco:

  1. Pomysł na artykuł
  2. Analiza słów kluczowych
  3. Zaplanowanie struktury tekstu
  4. Pisanie treści
  5. Optymalizacja tekstu pod pozycjonowanie

Po wstępnej koncepcji i doborze fraz kluczowych rozpoczynamy tworzenie konspektu, gdzie określamy hierarchię nagłówków, spis treści, zastosowanie cytatów, wyróżnień itp. Jego celem jest „wpuszczenie powietrza” i uniknięcie długich bloków tekstowych, nadając treści przejrzystą formę.

Oczywiście nie musimy uczyć się tej teorii na pamięć. Uświadamia ona jedynie, że o prawidłową strukturę SEO dbamy już podczas planowania i pisania, aby później łatwiej przeprowadzić dalsze modyfikacje. Nie zwiększamy przez to czasu pracy nad tekstem, a wręcz przeciwnie – wypracowujemy metodę, która umożliwia płynne tworzenie idealnie zoptymalizowanej treści.

Prawidłowa struktura treści pod pozycjonowanie

Wyróżniamy niewiele gotowych zasad copywritingu pod SEO. Konkuruje się przede wszystkim wysoką jakością treści, a nie tylko sprytnymi trikami.

Stąd uznajemy, że ciekawy, przejrzysty i użyteczny artykuł jest docelowym wynikiem naszych zabiegów, a poniższe wskazówki są… tylko wskazówkami.

Ustal priorytety w tekście

Na wstępie przygotuj listę istotnych zagadnień wymagających rozwinięcia. Na jej podstawie ułóż hierarchię nagłówków, która uporządkuje strukturę i ułatwi użytkownikom wyszukiwanie informacji.

Zadbaj o układ tekstu

Wstęp, rozwinięcie i zakończenie obowiązują nie tylko w szkole. Każdy z tych fragmentów cechuje się określoną specyfiką treści. Początek jest zwykle ogólny i porusza istotę problemu (po co piszesz ten artykuł? jakie korzyści przyniesie lektura tekstu?), rozwinięcie przedstawia szczegółową wartość merytoryczną, a zakończenie podsumowuje przedstawione informacje.

Używaj wyróżnień

Aby tekst stał się jeszcze bardziej przejrzysty, warto dodać elementy, które wyróżniają ważne fragmenty i przyciągają wzrok czytelnika. Mogą to być pogrubienia, podkreślenia czy graficzne bloki w CMS-sie (np. wyróżniony cytat w WordPressie). Warto jednak stosować tego rodzaju wyróżniki ostrożnie, ponieważ w nadmiarze mogą negatywnie wpłynąć na czytelność tekstu.

Dodaj zdjęcia

Infografiki czy zdjęcia powiązane z tematyką artykułu to świetne wzbogacenie treści. Pozwalają lepiej przyswoić informacje, a także „odpocząć” od zwykłego tekstu. Przy dodawaniu obrazów opracuj tekst alternatywny w taki sposób, aby zawierał frazę kluczową i opisywał grafikę. Dzięki temu zwiększysz widoczność tekstu w Google Grafika.

Uzupełnij znaczniki meta

Meta title i meta description to treści, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Zachęcają do wejścia na stronę, a także wpływają na lepsze pozycjonowanie. Tytuł powinien zawierać około 60 zzs, a opis mniej więcej 160 zzs.

Linkuj wewnętrznie

Odpowiednio przeprowadzone linkowanie wewnętrzne ułatwia użytkownikom i robotom poruszanie się po stronie. Taki zabieg wydłuża także czas spędzony w witrynie, gdyż po przeczytaniu jednego tekstu użytkownik może łatwo przejść do kolejnego.

Zadbaj o frazy kluczowe

Frazy kluczowe powinny zajmować 0,5–3% tekstu w naturalnych odmianach. Nie wciskaj ich na siłę, ale zwróć także uwagę, by znajdowały się w odpowiednich miejscach. Tytuł i nagłówki H2 to idealne, podręcznikowe miejsca, ale od czasu do czasu ulokuj je również w zwykłych akapitach.

O czym jeszcze wiedzieć przy tworzeniu struktury SEO?

Powyżej wymieniliśmy fundamentalne działania w tworzeniu struktury tekstu pod SEO. Wielokrotnie podkreślamy, że w copywritingu nie ma gotowych zasad, a wskazówki służą wyłącznie poszerzeniu horyzontów pisarskich – im więcej rzeczy ma się na uwadze, tym łatwiej dopracować content. Pamiętaj, że struktura tekstu pod SEO nie musi być stała.

Warto obserwować wyniki i wdrażać regularne zmiany, by dostosowywać artykuły pod wymagania użytkowników.

Po zakończeniu pracy dobrą praktyką jest ponowne przeczytanie treści, najlepiej po przerwie, ab ocenić czytelność i przejrzystość treści.

I na koniec przytoczymy ważną maksymę – praktyka czyni mistrza. Każdy artykuł wzbogaca warsztat pisarski i pokazuje, na co trzeba zwracać uwagę, by tworzyło się lżej, sprawniej i efektywniej. Bez regularnego pisania żadna teoria nie będzie w stanie pomóc; szczególnie w tak dynamicznej pracy jak pisanie tekstów pod SEO.

Podsumowanie

  • Struktura tekstu pod pozycjonowanie polega na dostosowaniu treści do wymagań wyszukiwarki w celu podwyższenia pozycji i zwiększenia ruchu organicznego.
  • Pamiętaj, że żadna technika SEO nie zastąpi merytorycznego i ciekawego artykułu.
  • Aby polepszyć swoje wyniki wyszukiwania, zadbaj o takie elementy, jak wyróżnienia, zdjęcia, meta-opisy itp.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.8

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

12.07.2024 Korekta & Redakcja
11.07.2024 Marketing
10.07.2024 Porady & Ciekawostki
09.07.2024 Pozycjonowanie
08.07.2024 Korekta & Redakcja Porady & Ciekawostki
05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu