Jak wygląda struktura tekstu pod pozycjonowanie (SEO)?

Odpowiednia struktura tekstu znacząco wpływa na efekty w wynikach SEO. Choć nie wymaga dużego nakładu pracy, od niej w dużej mierze zależy finalna widoczność treści w wyszukiwarce. Zastosuj proste zmiany, które przyniosą niezwykłe korzyści!
Struktura tekstu pod SEO – czym jest?
Struktura tekstu pod pozycjonowanie polega na dostosowaniu treści do wymagań wyszukiwarki w celu podwyższenia pozycji i zwiększenia ruchu organicznego.
Wraz z tym wiążą się zmiany także dla odbiorców – treści są bardziej zrozumiałe, czytelne i poukładane. Dzięki temu wzrasta zainteresowanie użytkowników, co zwiększa średni czas przebywania na stronie i w dodatkowym stopniu może wspomóc proces pozycjonowania.
Tworzenie struktury pod SEO jest pośrednim etapem w realizowaniu treści. Można ją uznać za krok 3 w procesie, który przebiega następująco:
- Pomysł na artykuł
- Analiza słów kluczowych
- Zaplanowanie struktury tekstu
- Pisanie treści
- Optymalizacja tekstu pod pozycjonowanie
Po wstępnej koncepcji i doborze fraz kluczowych rozpoczynamy tworzenie konspektu, gdzie określamy hierarchię nagłówków, spis treści, zastosowanie cytatów, wyróżnień itp. Jego celem jest „wpuszczenie powietrza” i uniknięcie długich bloków tekstowych, nadając treści przejrzystą formę.
Oczywiście nie musimy uczyć się tej teorii na pamięć. Uświadamia ona jedynie, że o prawidłową strukturę SEO dbamy już podczas planowania i pisania, aby później łatwiej przeprowadzić dalsze modyfikacje. Nie zwiększamy przez to czasu pracy nad tekstem, a wręcz przeciwnie – wypracowujemy metodę, która umożliwia płynne tworzenie idealnie zoptymalizowanej treści.
Poniżej prezentujemy przykładowy tekst, który zawiera podstawową strukturę: tytuł, wstęp, rozwinięcie (w tym nagłówki i akapity) oraz zakończenie.
Prawidłowa struktura treści pod pozycjonowanie
Wyróżniamy niewiele gotowych zasad copywritingu pod SEO. Konkuruje się przede wszystkim wysoką jakością treści, a nie tylko sprytnymi trikami.
Stąd uznajemy, że ciekawy, przejrzysty i użyteczny artykuł jest docelowym wynikiem naszych zabiegów, a poniższe wskazówki są… tylko wskazówkami.
Ustal priorytety w tekście
Na wstępie przygotuj listę istotnych zagadnień wymagających rozwinięcia. Na jej podstawie ułóż hierarchię nagłówków (od H1 do H6), która uporządkuje strukturę i ułatwi użytkownikom wyszukiwanie informacji.
Zadbaj o układ tekstu
Wstęp, rozwinięcie i zakończenie obowiązują nie tylko w szkole. Każdy z tych fragmentów cechuje się określoną specyfiką treści. Początek jest zwykle ogólny i porusza istotę problemu (po co piszesz ten artykuł? jakie korzyści przyniesie lektura tekstu?), rozwinięcie przedstawia szczegółową wartość merytoryczną, a zakończenie podsumowuje przedstawione informacje.
Dodatkowo warto dzielić treść na akapity, by uniknąć ściany tekstu. Najlepiej kierować się zasadą, że jeden akapit zawiera jedną myśl. Enter warto wcisnąć co 3-5 linijek tekstu.
Używaj wyróżnień
Aby tekst stał się jeszcze bardziej przejrzysty, warto dodać elementy, które wyróżniają ważne fragmenty i przyciągają wzrok czytelnika. Mogą to być pogrubienia, podkreślenia czy graficzne bloki w CMS-sie (np. wyróżniony cytat w WordPressie). Warto jednak stosować tego rodzaju wyróżniki ostrożnie, ponieważ w nadmiarze mogą negatywnie wpłynąć na czytelność tekstu.
Dodaj zdjęcia
Infografiki czy zdjęcia powiązane z tematyką artykułu to świetne wzbogacenie treści. Pozwalają lepiej przyswoić informacje, a także „odpocząć” od zwykłego tekstu. Przy dodawaniu obrazów opracuj tekst alternatywny w taki sposób, aby zawierał frazę kluczową i opisywał grafikę. Dzięki temu zwiększysz widoczność tekstu w Google Grafika.
Uzupełnij znaczniki meta
Meta title i meta description to treści, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Zachęcają do wejścia na stronę, a także wpływają na lepsze pozycjonowanie. Tytuł powinien zawierać około 60 zzs, a opis mniej więcej 160 zzs.
Linkuj wewnętrznie
Odpowiednio przeprowadzone linkowanie wewnętrzne ułatwia użytkownikom i robotom poruszanie się po stronie. Taki zabieg wydłuża także czas spędzony w witrynie, gdyż po przeczytaniu jednego tekstu użytkownik może łatwo przejść do kolejnego.
Zadbaj o frazy kluczowe
Frazy kluczowe powinny zajmować 0,5–3% tekstu w naturalnych odmianach. Nie wciskaj ich na siłę, ale zwróć także uwagę, by znajdowały się w odpowiednich miejscach. Tytuł i nagłówki H2 to idealne, podręcznikowe miejsca, ale od czasu do czasu ulokuj je również w zwykłych akapitach.
O czym jeszcze wiedzieć przy tworzeniu struktury SEO?
Powyżej wymieniliśmy fundamentalne działania w tworzeniu struktury tekstu pod SEO. Wielokrotnie podkreślamy, że w copywritingu nie ma gotowych zasad, a wskazówki służą wyłącznie poszerzeniu horyzontów pisarskich – im więcej rzeczy ma się na uwadze, tym łatwiej dopracować content. Pamiętaj, że struktura tekstu pod SEO nie musi być stała.
Warto obserwować wyniki i wdrażać regularne zmiany, by dostosowywać artykuły pod wymagania użytkowników.
Po zakończeniu pracy dobrą praktyką jest ponowne przeczytanie treści, najlepiej po przerwie, ab ocenić czytelność i przejrzystość treści.
I na koniec przytoczymy ważną maksymę – praktyka czyni mistrza. Każdy artykuł wzbogaca warsztat pisarski i pokazuje, na co trzeba zwracać uwagę, by tworzyło się lżej, sprawniej i efektywniej. Bez regularnego pisania żadna teoria nie będzie w stanie pomóc; szczególnie w tak dynamicznej pracy jak pisanie tekstów pod SEO.
Podsumowanie
- Struktura tekstu pod pozycjonowanie polega na dostosowaniu treści do wymagań wyszukiwarki w celu podwyższenia pozycji i zwiększenia ruchu organicznego.
- Pamiętaj, że żadna technika SEO nie zastąpi merytorycznego i ciekawego artykułu.
- Aby polepszyć swoje wyniki wyszukiwania, zadbaj o takie elementy, jak wyróżnienia, zdjęcia, meta-opisy itp.
Chcesz poznać zasady pozycjonowania? Oferujemy unikalny kurs SEO, który przygotuje Cię do pracy w zawodzie pozycjonera lub pomoże w promocji własnego biznesu.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz