Co to jest marka i jaki jest jej cel?

Spis Treści:
  1. Marka – co to jest?
    1. Rodzaje marek
      1. Marka firmy
      2. Marka produktu
      3. Marka osobista
    2. Jaki jest cel marki?
      1. Jak działa marka?
        1. Podsumowanie

          Spotykamy ją na każdym kroku. Wypełnia nie tylko przestrzeń miejską, ale również ludzkie umysły. Określa naszą przynależność grupową, pozycję społeczną, potrzeby i decyzje zakupowe. Czym jest marka i co sprawiło, że stała się tak powszechnym zjawiskiem?

          Marka – co to jest?

          Marka (ang. brand) to zespół elementów identyfikacyjnych, które wyróżniają firmę, produkt, osobę bądź inne podmioty na tle konkurencji.

          Składnikami marki są między innymi:

          • nazwa – łatwa do zapamiętania i wymówienia, unikalna;
          • logo – graficzny symbol, który działa jak znak rozpoznawczy;
          • kolorystyka – barwy, które budują spójność wizualną (np. czerwień Coca-Coli);
          • typografia – charakterystyczne kroje pisma i styl tekstu;
          • slogan – chwytliwe hasło oddające wartości lub korzyści (np. „Just Do It”, „Think Different”);
          • dźwięk – tzw. audio branding, np. dźwięk uruchamiania komputera Apple;
          • ton komunikacji – sposób mówienia do klienta, np. formalny, profesjonalny, młodzieżowy itp.;
          • wartości i misja – ideologia i cel istnienia marki, które wpływają na jej odbiór.

          Każdy z tych elementów ma potencjał wpływania na emocje i decyzje zakupowe klientów, a ich spójność i powtarzalność budują zaufanie i rozpoznawalność marki.

          Działania, które mają na celu nadanie cech identyfikacyjnych marce, nazywają się brandingiem. Co ciekawe, takie czynności nie muszą być związane wyłącznie z przedsiębiorstwem.

          Przykład:

          Bitwa pod Grunwaldem, Fryderyk Chopin czy naród polski to również swego rodzaju marki, zawierające szereg unikalnych, wyróżniających cech, skojarzeń i symboli, które tworzą ich unikalny wizerunek.

          Rodzaje marek

          W świecie biznesowym mamy do czynienia z trzema rodzajami brandu: marką firmy, produktu lub osoby.

          Marka firmy

          Marka firmy jest zbiorem unikalnych cech, które reprezentują daną organizację.

          Branding przedsiębiorstwa wyróżnia się kompleksowymi działaniami o długim horyzoncie czasowym.

          Jego grupą docelową są zarówno zewnętrzni klienci, jak i wewnętrzni interesariusze. Z tego względu w skład działań zaliczamy m.in. kulturę pracy, postawę zarządu, wizje i cele firmy.

          Przykład: Apple, McDonald’s, Audi, Google oraz inne korporacje.

          Marka produktu

          Marka produktu stanowi zespół cech wyróżniających pojedynczy produkt bądź serię powiązanych produktów.

          W tym przypadku grupą docelową są wyłącznie konsumenci. Czas trwania brandingu równa się cyklowi życia produktu. W ramach budowania świadomości stosuje się reklamę oraz inne rozwiązania marketingowe.

          Przykład: Macbook Air, WieśMac, Audi A6, Google Workplace.

          Marka osobista

          Marka osobista to szereg elementów wyróżniających konkretną osobę lub postać.

          Ten szczególny rodzaj marki wyróżnia się długotrwałą budową wizerunku za pomocą różnorodnych środków medialnych, takich jak telewizja czy internet.

          Przykład: Fryderyk Chopin, Robert Lewandowski, Adam Małysz.

          Jaki jest cel marki?

          Głównym zadaniem marki jest budowanie świadomości, zaufania i lojalności wśród odbiorców. To z kolei prowadzi do:

          • zwiększenia sprzedaży;
          • przyciągania wartościowych pracowników;
          • budowania przewagi konkurencyjnej;
          • wzmacniania pozycji rynkowej;
          • tworzenia społeczności i emocjonalnej więzi z klientami.

          Te korzyści sprawiają, że marki otaczają nas na każdym kroku, a ich liczba notorycznie wzrasta. Co jednak odpowiada za to, że preferujemy znane firmy? Czy skuteczność brandów jest uwarunkowana w działaniu naszych umysłów?

          Jak działa marka?

          Wiemy już, co to jest marka. Przyczyny jej sukcesu są jednak na tyle ciekawe, że wymagają dodatkowego omówienia.

          Jak zauważył semiotyk kultury Marcin Napiórkowski: „Świat jest skomplikowany, a my – dosyć prości”. Marka idealnie wykorzystuje ten dysonans, oferując nam gotowe rozwiązania, które nie wymagają namysłu.

          Nie musimy analizować składu, materiału czy właściwości jakiegoś produktu. Niejako „ufamy” brandowi i z góry wiemy, że to jest dobre, a tamto ekskluzywne. Żyjemy w nadmiarze informacji, więc nie wymagamy wiele – wystarczy rytmiczny slogan, by wybrać Calgon dla swojej pralki, a jedna praktyczna wizualizacja pokaże nam, jak skutecznie Domestos wybija niemal wszystkie bakterie.

          Świadomość różnych marek tworzy ramę interpretacyjną, wedle której poruszamy się po tym złożonym świecie. Mieścimy w głowach liczne etykiety, stereotypy i sądy, by kompensować nasze ograniczenia poznawcze. Gdy gospodarka dynamicznie rośnie, pojemność ludzkich czaszek nie różni się wiele od tej z paleolitu. Wciąż potrzebujemy prostych odpowiedzi.

          Podsumowanie

          • Marka (brand) jest zbiorem wszelkich elementów identyfikujących firmę, produkt lub osobę od konkurencji.
          • Zazwyczaj jej podstawowym celem jest generowanie korzyści w postaci większej sprzedaży.
          • Najczęściej spotykane rodzaje marek to: marki przedsiębiorstw, produktów oraz konkretnych osób.
          • Składnikami marki są m.in. logotyp, slogan, kolor czy dźwięk. Wszystko, co jest charakterystyczne, może być elementem brandu.
          • Świat jest złożony, a nasze zdolności poznawcze – ograniczone. Marki wskazują, jakie decyzje podejmować w obliczu nadmiaru informacji.

          Oceń artykuł:

          Średnia ocena: 5

          Bartosz Ciesielski

          Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

          Dodaj komentarz

          Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

          Ostatnio na blogu

          slide 4 to 6 of 9

          Profesjonalne teksty biznesowe

          Darmowa wycena

          Zbuduj karierę z Content Writer

          Sprawdź oferty pracy

          Praktyczny
          kurs
          copywritingu