Copywriter zarobki – 5 kroków do wyższej pensji

Spis Treści:

Wynagrodzenia w branżach związanych z Internetem i komunikacją przyjmują w raportach płacowych najwyższe wartości spośród wszystkich dziedzin. Wielu copywriterów jednak nie jest w pełni zadowolonych ze swojego wynagrodzenia. Jeśli jesteś jednym z nich – z tego artykułu dowiesz się, skąd wynikają różnice oraz jak zwiększyć swoje zarobki jako copywriter.

Od czego zależą zarobki copywritera?

Jeśli utrzymujesz się z pisania tekstów i zastanawiasz się, dlaczego inni w branży zarabiają więcej (lub mniej) – oto kilka czynników, które wpływają na zarobki w copywritingu:

  • zakres pracy (np. wyłącznie pisanie, samodzielny dobór słów kluczowych, planowanie tematów, tworzenie grafik do tekstów, publikowanie treści),
  • sposób rozliczenia (np. za znaki ze spacjami, za liczbę słów, za całe projekty, abonament za miesięczną współpracę),
  • pisanie w językach obcych,
  • charakter i jakość zleceń (np. proste teksty SEO, posty w mediach społecznościowych, merytoryczne wpisy blogowe, perswazyjne opisy produktów, artykuły specjalistyczne),
  • forma zatrudnienia (samozatrudnienie, praca w firmie, praca w agencji copywriterskiej),
  • specjalizacja w konkretnym temacie,
  • umiejętności językowe,
  • doświadczenie,
  • lokalizacja.

Jak copywriter może zwiększyć zarobki?

Na niektóre czynniki warunkujące wynagrodzenie copywritera nie masz wpływu. Jest jednak kilka praktyk, które pozwalają zwiększyć zarobki w tym zawodzie.

1. Znajdź swoją specjalność

Jeśli zapytasz ludzi biznesu, czego brakuje im w usługach copywriterów, wiele osób odpowie, że wśród osób podejmujących się każdego tematu trudno znaleźć specjalistów w konkretnej dziedzinie. Wypełnienie tej luki to gotowy pomysł na zdobycie lepszej pozycji na rynku, a co za tym idzie – podniesienia swoich zarobków.

Znajdź branżę, w której dobrze się orientujesz i która leży w obszarze Twoich zainteresowań. Być może istnieje popyt na copywriterów specjalizujących się właśnie w tym, co jest Twoim hobby.

W nietypowych biznesach lub branżach technicznych, gdzie brakuje osób z piórem lekkim jak u copywritera, zarobki mogą bardzo się różnić od standardowych – na korzyść dla autora.

2. Bądź swoim własnym copywriterem

Jako zapracowany copywriter być może nie widzisz sensu w tworzeniu dodatkowych tekstów dla siebie, za które nikt Ci nie zapłaci. Błąd!

Strona internetowa, blog czy też media społecznościowe reprezentują Cię w oczach potencjalnych klientów. Dzięki nim osoby zainteresowane usługami mogą przeczytać Twoje teksty i ocenić, jakich efektów współpracy można się spodziewać.

Jeśli będą one na wysokim poziomie, przyciągniesz osoby, którym zależy na jakości, a nie ilości. Tym samym stawki za konkretne projekty wzrosną. Dlatego kreowanie atrakcyjnych treści do własnych kanałów komunikacji z klientami powinieneś traktować jak jedno ze swoich najważniejszych zleceń!

3. Zorganizuj się

Jeśli zarabiasz na pisaniu dla biznesu, czekanie na wenę nie jest zbyt opłacalne.

Zaplanowanie pracy i odpowiednia organizacja sprawiają, że orientujesz się, jakie zadania przed Tobą stoją. Tym samym szybciej jesteś w stanie przystąpić do dzieła. Oszczędzasz zatem czas poprzez wykluczenie niepotrzebnych kroków, a nie obniżenie jakości tekstów.

W ten sposób zwiększasz swoją wydajność – a warto pamiętać, że copywriter zarobki powinien oceniać przede wszystkim na podstawie czasu poświęconego na zlecenia.

4. Zadawaj klientom pytania

Jeśli to Ty ustalasz szczegóły z klientem, dowiedz się od niego jak najwięcej odnośnie do działalności, produktów lub usług firmy, grupy docelowej, jego oczekiwań co do zlecenia oraz celu Twojej pracy. W idealnej sytuacji to klient przychodzi z przygotowanymi wytycznymi. Często jednak informacje te nie są na tyle wyczerpujące, by stworzyć teksty szyte na miarę. Dlatego warto stworzyć dla klienta solidny wzorzec briefu, który pozwoli uzyskać wszystkie potrzebne informacje.

Jak wpłynie to na copywriterskie zarobki? Większa ilość informacji przekłada się na możliwość lepszej identyfikacji oczekiwań klienta i grupy docelowej. Ich znajomość pozwala stworzyć skuteczniejsze teksty. W ten sposób unikasz nieporozumień, które mogą skończyć się poprawkami (a tym samym koniecznością poświęcania kolejnych godzin na realizację zlecenia). W zamian zyskujesz zadowolonego klienta, który z chęcią powierzy Ci kolejne zadania lub poleci innym.

5. Pisz dobrze, a nie szybko

Może się wydawać, że generowanie dużej ilości tekstu w szybkim tempie przełoży się pozytywnie na zarobki copywritera. Częściowo tak jest, jednak nie opłaca się to w perspektywie długoterminowej.

Przede wszystkim dlatego, że przy każdym zleceniu copywriter powinien nie tylko zyskiwać wynagrodzenie, ale i doskonalić warsztat. Tworząc dużo niskiej jakości tekstów (a głównie takie będą efektem pracy na czas), nie wzbogacasz swojego portfolio o wartościowy content i nie rozwijasz nowych umiejętności. Stoisz w miejscu. To może sprawić, że stracisz satysfakcję z wykonywanej pracy.

Trzeba także pamiętać, że z każdym zleceniem Twoje tempo pisania będzie się poprawiać. Oznacza to, że stawiając na jakość, z czasem nauczysz się wykonywać zadania szybciej, nie tracąc na staranności.

Ostatecznym powodem jest jednak klient – to dla niego tworzysz teksty, a od ich jakości zależy chęć dalszej współpracy, charakter i wartość kolejnych zleceń oraz możliwość polecenia Cię innym.

Podsumowanie:

  • Znalezienie swojej specjalności, tworzenie atrakcyjnych treści do własnej promocji, dbałość o organizację oraz opracowanie metod skutecznej pracy – każdy z tych sposobów prowadzi nie tylko do zwiększenia u copywritera zarobków, ale i podwyższenia jakości jego pracy.
  • W tej branży na próżno szukać dróg na skróty i to właśnie poszerzanie kompetencji jest najskuteczniejszą drogą do zwiększenia wynagrodzenia.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Agata Kalota

Ceni sobie kreatywność i konkret. W pracy copywritera łączy twórcze działanie z logicznym myśleniem. Wie, że do każdego celu prowadzą słowa, a za swoją misję uznaje szukanie tych odpowiednich i składanie ich w przemyślaną całość. Dbałość o językowe detale i znajomość mechanizmów perswazji wyniosła ze studiów lingwistycznych. Poza warsztatem pisarskim rozwija wiedzę z zakresu marketingu i SEO. Czas wolny spędza aktywnie – na rolkach lub długich spacerach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

21.09.2021 Content Marketing
20.09.2021 Copywriting
15.09.2021 Pozycjonowanie
14.09.2021 Marketing
13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy