Cele marketingowe – jak je ustalić? Na co zwrócić uwagę? | Content Writer
skuteczne-cele-marketingowe

Cele marketingowe – jak je ustalić? Na co zwrócić uwagę?

W 2020 roku nie trzeba już chyba nikogo uświadamiać, jak ważną rolę pełni Internet w dziedzinie marketingu. Pierwszym pomysłem przeciętnej osoby na znalezienie czegokolwiek – usługi, sklepu, produktu, informacji – jest wyjęcie smartfona i skorzystanie z wyszukiwarki internetowej. Z tego powodu wszyscy przedsiębiorcy powinni być świadomi, że obecność w Google jest niezwykle istotna dla potencjalnego rozwoju ich firmy.

Co z tego, że oferujemy lepsze produkty od firmy X, jeśli to ona wyświetla się wysoko nad nami w wynikach wyszukiwania Google, ma lepszą reklamę, użytkownik częściej natrafia na wzmianki o ich produktach i – w konsekwencji – to właśnie ich zapewne wybierze. Takiej sytuacji chcemy oczywiście uniknąć.

Dlatego dziś przyjrzymy się temu, jak skutecznie zaplanować swoją strategię marketingową w przestrzeni internetowej. Dowiesz się między innymi:

  • jak skutecznie ustalić cele marketingowe dla swojej firmy?
  • co składa się na „cel”?
  • na które aspekty marketingu internetowego należy szczególnie zwrócić uwagę?

Cel marketingowy – jak go sformułować?

Zacznijmy od podstaw. Jeśli wydaje Ci się, że określenie kilku celi dla swojej firmy na ten rok to sprawa niewymagająca wielkiego wysiłku, dobrze byłoby jednak zatrzymać się na chwilę przy tej kwestii. Dobrze sformułowany cel marketingowy posiada kilka właściwości, które odróżniają go od konceptu czy wizji. Jakich?

Jest konkretny

„Zostać liderem w branży” brzmi oczywiście na wysoce pożądaną rzecz, jednakże chcemy być konkretni. Co oznacza „lider?” Najbardziej rozpoznawalna marka? Najczęściej kupowany produkt? W jakim terminie i przez jaki okres? To prowadzi nas do kolejnej cechy.

Jest wymierny

Wyrażajmy się konkretnymi wartościami. Ilość. Wartość. Termin. Dzięki nim będziemy w stanie precyzyjnie zaobserwować, czy nasza strategia przynosi rezultaty.

Jest w odpowiednim miejscu w hierarchii względem pozostałych celów

Nasze cele warto opracowywać z zamysłem hierarchii. Niektóre z nich mogą być pilniejsze, a realizacja niektórych niemożliwa, zanim nie spełnimy wymaganych warunków. Odpowiednia struktura i sekwencyjność kolejnych celi z pewnością usprawni i przyspieszy cały proces.

Jest możliwy do realizacji

Jak to rozumieć? Czasem nasz cel może być zbyt obszerny lub zbyt ogólny. Lepiej w takim przypadku rozbić go na dwa, trzy lub jeszcze więcej komponentów. Mniejsza złożoność to możliwość prostszego zidentyfikowania potencjalnych wad, jeśli coś okaże się nietrafione.

Pomyśl o tym jako o metaforze drabinki. Precyzyjnie określone i jasne cele marketingowe są jak szczeble drabiny, po których wespniemy się na górę. Szczeble muszą być solidne i rozmieszczone względnie blisko siebie, inaczej wspinaczka będzie problematyczna i zajmie o wiele dłużej, niż w przypadku dobrze umocowanych i stabilnych elementów.

Czego powinny dotyczyć nasze cele marketingowe?

Uzbrojeni w teoretyczną wiedzę (i zgrabną metaforę) możemy przystąpić do działania. Chcemy zapewnić naszej firmie jak największą rozpoznawalność w Internecie, co w konsekwencji oczywiście będzie przynosiło wymierne korzyści. Możemy mieć jednak wątpliwości, na czym się skupić, lub mieć wręcz błędne wrażenie tego, co jest w tej kwestii istotne, a co drugorzędne. Dlatego poniżej znajdziesz główne aspekty rozwoju strony, na które zdecydowanie warto zwrócić uwagę:

Wygląd i funkcjonalność

Skupmy się na początek na wrażeniach wizualnych. Dla przeciętnego hasła w wyszukiwarce wyskoczą miliony wyników, dlatego jeśli coś nie spodoba się klientowi na naszej stronie (nawet drobny estetyczny element, pomimo solidnej strony merytorycznej), ma do dyspozycji setki alternatyw i bez skrupułów wyłączy naszą stronę. Nie sposób go winić, natomiast warto zadbać, by nasza strona była zarówno atrakcyjna wizualnie, jak i sprawna technicznie. Wrażenie konsumenckie jest bardzo ważne – uwzględnione zostało jak jeden z 4 najważniejszych czynników w formule 4C.

O kompozycji 4C przeczytasz więcej tutaj: Czym jest Marketing Mix?

Optymalizacja pod kątem SEO/SEM

Kluczowe elementy, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania.

SEM to marketing w wyszukiwarkach, obejmujący m.in płatne reklamy, dzięki którym Twoja strona pojawi się jako pierwsza w kolejności dla wyszukiwania danej frazy. SEO jest jego fragmentem, który polega na stworzeniu lub dopasowaniu zawartości na stronie (i parametrów samej strony), by uzyskać większą widoczność w Google.

Jeśli chodzi o tzw. SEO on-site (działania w obrębie strony), istotną rolę odgrywa korekta istniejących już materiałów pod kątem „atrakcyjności” dla algorytmów wyszukiwarek internetowych. Więcej o SEO możesz przeczytać na naszym blogu. Zobacz też:

Content Marketing

Content oznacza zawartość Twojej strony. Każdy tekst, jaki jest na niej zawarty, liczy się jako content.

Jak więc rozumieć Content Marketing? Ni mniej, ni więcej jak przekazywanie odpowiedniej treści w tekstach znajdujących na stronie. Interesujący opis produktów dostępnych w Twoim sklepie, angażujące artykuły blogowe budujące wizerunek czy skuteczne treści nakłaniające do skorzystania ze świadczonych usług – ta kategoria jest obszerna i można do niej podejść od różnych stron.  Więcej informacji znajdziesz tu:


Przedstawiliśmy kilka istotnych aspektów rozwoju strony internetowej, na które powinieneś zwrócić uwagę przy planowaniu strategii marketingowej.

Mając jasno wytyczone cele, możemy przystąpić do realizacji. Ich zaplanowanie to jedna rzecz, natomiast jakimi taktykami posłużyć się podczas ich wykonywania? Jakie sposoby zagwarantują nam osiągnięcie założonych wytycznych? O tym dowiesz się, czytając o technikach marketingowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *