Internacjonalizacja firmy krok po kroku – jak wyjść na rynki zagraniczne?
Firma, która pokonuje bariery lokalizacyjne, trafia ze swoją ofertą do większej liczby klientów. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorstw kieruje swoją ofertę za granicę. Dowiedz się, jak wygląda internacjonalizacja firmy i w jaki sposób przeprowadzić ten proces.
Czym jest internacjonalizacja firmy?
Internacjonalizacja jest procesem rozszerzenia działalności przedsiębiorstwa na inne kraje. Dzięki temu firma poszerza rynek zbytu, docierając do większej grupy klientów.
Podstawowymi narzędziami internacjonalizacji są:
- eksport pośredni lub bezpośredni;
- licencjonowanie;
- franczyza.
Korzyści biznesowe wynikające z tego procesu sprawiają, że coraz więcej przedsiębiorstw wychodzi na rynki obce. Według raportu PwC w 2016 roku już ok. 3700 polskich firm prowadziło sprzedaż elektroniczną na terenie Unii Europejskiej, a 1800 z nich poszerzyło swój zasięg o inne państwa. Te dane wyraźnie sugerują rozważenie internacjonalizacji również we własnej firmie.
Proces internacjonalizacji firmy
Wyjście na zagraniczne rynki jest procesem kosztownym i czasochłonnym. Internacjonalizację zazwyczaj poprzedza szereg czynności, takich jak dostosowanie produktu do wymagań klientów, analiza lokalnego systemu prawnego czy pozyskanie kontaktów handlowych.
Nie zmienia to jednak faktu, że proces internacjonalizacji nigdy nie był tak łatwy, jak obecnie. Postępująca globalizacja oraz wszechobecny dostęp do Internetu sprawiają, że na ten krok decyduje się coraz więcej firm – i to nawet bez finansowania zewnętrznego.
Z tego względu poniżej przedstawiamy prosty model internacjonalizacji dla przedsiębiorstw cyfrowych. Oczywiście rzeczywistość jest znacznie bardziej złożona, dlatego skupimy się wyłącznie na najważniejszych czynnościach.
Analiza lokalnego rynku
Na wstępie warto określić kulturę oraz praktyki handlowe obowiązujące w danym kraju. Mogą w tym pomóc raporty Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, które znajdują się tutaj.
Statystyki obrazujące zainteresowanie produktem lub usługą można wygenerować za darmo, korzystając z narzędzia Google o nazwie Planer Słów Kluczowych.
Powyższy przykład pokazuje, jak na przestrzeni ostatnich 4 lat wzrosła popularność branży content marketingu w Stanach Zjednoczonych. Analogicznie możemy zbadać zainteresowanie dowolną frazą w różnych miejscach na świecie.
Zakup domeny internetowej
Analizy wykazały atrakcyjność rynku i decyzja o ekspansji zapadła – co dalej? Na początku należy zadbać o adres URL, który będzie swoistym „domem” dla firmy w Internecie.
Od wybranej domeny zależy, czy strona będzie dobrze się pozycjonować i wzbudzać zaufanie wśród lokalnych odbiorców, dlatego zdecydowanie nie warto bagatelizować tego etapu.
Firma, która przeprowadza internacjonalizację, może wykupić domenę globalną lub krajową. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.
Domena globalna
Do tej kategorii zaliczamy końcówki takie jak:
- .com
- .org
- .net
Najbardziej trafnym wyborem dla celów biznesowych jest rozszerzenie .com, które stanowi skrót od słowa „commercial”. Pozostałe końcówki domen nie są już tak atrakcyjne dla firmy, ponieważ .org może obejmować także organizacje non-profit, a .net jest przeznaczone również dla osób fizycznych niezwiązanych z działalnością komercyjną.
Wskazówka: niestety rozpoznawalność i wzrost wartości rozszerzenia .com sprawiły, że wiele domen jest już zajętych. Rozwiązaniem problemu miało być wprowadzenie końcówki .biz przeznaczonej stricte dla biznesu, jednak nie zyskała ona większego prestiżu. Jeśli więc domena .com jest zajęta, warto rozważyć zakup domeny narodowej.
Domena krajowa
Do tej kategorii wliczamy krajowe domeny najwyższego poziomu, na przykład:
- .pl
- .fr
- .de
Podstawową zaletą takich rozszerzeń jest wzbudzenie zaufania u lokalnej społeczności, a także możliwość dostosowania każdej poszczególnej strony do oczekiwań odbiorców. Natomiast niewątpliwym minusem jest wyższy koszt utrzymania domen, a także większy nakład pracy niezbędny do rozwoju kilku osobnych serwisów.
Wskazówka: przed rejestracją domeny krajowej należy sprawdzić ewentualne restrykcje, ponieważ niektóre państwa (np. Australia, Arabia Saudyjska, Turcja) stawiają wymogi, takie jak obecność lokalnego przedstawiciela na terenie kraju. Dlatego przed kupnem domeny warto skontaktować się z wybranym rejestratorem domen.
Budowa infrastruktury cyfrowej
Internacjonalizacja firmy wymaga zastosowania specjalnych rozwiązań technologicznych. Idealnym przykładem jest serwer, na którym postawimy stronę – jeśli będzie znajdował się tylko w Polsce, dojdzie do spadku szybkości w innych regionach geograficznych. Ten efekt dobrze obrazuje DNS Speed Benchmark:
Jak widać na powyższym przykładzie, strona z serwerem w Poznaniu ładuje się sprawnie na kontynencie europejskim, ale nie zdaje egzaminu w Ameryce Północnej czy Australii.
Aby zapobiec temu zjawisku, stosuje się rozproszoną sieć serwerów (CDN), która udostępnia użytkownikowi dane, wykorzystując w tym celu serwer zlokalizowany najbliżej niego. Dzięki zastosowaniu tej technologii zapewniamy sobie wydajność strony na każdym kontynencie:
Wskazówka: istnieje wiele komercyjnych dostawców usługi CDN, m.in. CloudFlare, OVH czy Windows Azure CDN. Warto przeanalizować oferty, gdyż część z nich oferuje podstawowe funkcjonalności za darmo.
Wdrożenie obcojęzycznej strony WWW
Gdy kwestia domeny i serwera jest już za nami, możemy rozpocząć pracę nad stroną. Najważniejsze czynności obejmują:
- Przetłumaczenie wszystkich treści – polecamy skorzystać z usług lokalnego copywritera, aby dodatkowo nadał tekstom marketingowy charakter.
- Zainstalowanie certyfikatu SSL – w przypadku wielu stron obcojęzycznych warto rozważyć darmowy Let’s Encrypt, aby ograniczyć koszty.
- Podłączenie narzędzi analitycznych – czyli Google Analitycs, Piksel Facebooka oraz Google Search Console, które działają globalnie.
Jeśli strona jest sklepem internetowym, należy również zadbać o dodanie metod płatności akceptowalnych w danych kraju. Do uniwersalnych rozwiązań należą: PayPal, karty Visa & MasterCard, a także coraz częściej stosowane portfele elektroniczne (Google Pay, Apple Pay).
Wskazówka: wraz z internacjonalizacją stron WWW warto przemyśleć strategię prowadzenia firmowego social media. Facebook umożliwia prowadzenie globalnego konta dzięki opcji tłumaczenia treści, lecz ta funkcjonalność nie działa w przypadku grafik, dlatego w niektórych sytuacjach lepszym rozwiązaniem jest postawienie osobnych fanpage’y.
Rozpoczęcie działań reklamowych
Poprzednie czynności mogą być próżnym wysiłkiem, jeśli firma nie pokaże się światu. Dlatego nieodłącznym elementem jest promocja, do której przedsiębiorstwo cyfrowe może wykorzystać między innymi:
- Content marketing – publikowanie treści buduje wizerunek i wzmacnia pozycjonowanie, zatem jest kluczowym działaniem w długim horyzoncie inwestycyjnym. Niemniej przy zamawianiu tekstów wielojęzycznych należy być świadomym, że ceny są zróżnicowane. Z perspektywy polskiego rynku najdroższe są języki azjatyckie, a najtańsze – angielski i ukraiński.
- Facebook & Google Ads – są to dwa główne kanały reklamowe stosowane w większości krajów. W ramach doraźnej inwestycji możemy szybko wypromować marketingowe treści lub video. Ponownie należy zwrócić uwagę na koszty, które mogą być nawet kilkukrotnie wyższe w krajach rozwiniętych (USA, Niemcy, Norwegia itd.). Co istotne, można łatwo porównywać wydatki i skuteczność reklam w poszczególnych krajach.
Podsumowanie
- Internacjonalizacja polega na poszerzeniu działalności firmy poprzez wkroczenie na rynki obce. Podstawową zaletą tego procesu jest zwiększenie grupy potencjalnych klientów.
- W przypadku firmy cyfrowej internacjonalizację należy poprzedzić gruntowną analizą rynku, a także kompleksowym przygotowaniem strony oraz infrastruktury technologicznej.
- Cały proces zamykają działania reklamowe, do których można wykorzystać płatne reklamy Google & Facebook Ads, a także content marketing.
Myślisz o internacjonalizacji swojej firmy? Chętnie pomożemy wyjść na rynki zagraniczne – umów się z nami na bezpłatną rozmowę.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz