Mapa strony – co to jest i jak ją stworzyć?

Spis Treści:

Przejrzystość, prostota i szybki dostęp – właśnie tymi trzema zasadami trzeba się kierować podczas projektowania witryny internetowej. Niezależnie czy planujemy założenie bloga, sklepu internetowego czy wizytówki firmowej, pierwszym krokiem powinno być rozpisanie i zaplanowanie pełnej struktury serwisu.

Jak najlepiej ułożyć strukturę serwisu WWW?

Zaprojektowanie prostej i przejrzystej struktury strony, która zapewnia szybki dostęp do wszystkich jej elementów, jest pierwszym krokiem do stworzenia wygodnego i zrozumiałego serwisu internetowego zarówno dla odwiedzających, jak i dla algorytmów Google.

Od razu warto zaznaczyć, że „szybki dostęp” w żadnym przypadku nie oznacza, że wszystko powinno się znaleźć na jednym poziomie. Tego typu serwisy są znacznie mniej czytelne niż wielopoziomowe. Optymalnym rozwiązaniem, dla stron i blogów jest utrzymywanie liczby poziomów do 2-3, a w przypadku sklepów internetowych – ograniczenie do ok. 3-4.

System ten można podsumować w następujący sposób: użytkownik, wchodząc na stronę główną, powinien mieć możliwość za pomocą maksymalnie 4 kliknięć trafić do każdej podstrony serwisu. „Tylko 4? Przecież nie jest to możliwe w przypadku dużych sklepów”. Nie ma nic niemożliwego. Nawet tak ogromne e-commerce jak allegro.pl mają strukturę, która pozwala na dotarcie do szczegółowych podkategorii za pomocą 4 kliknięć. Dobrym przykładem tu jest jedna z najpopularniejszych kategorii, czyli Moda -> Ona -> Odzież -> np. Bluzki.

Czym jest mapa strony?

Mapa serwisu to plik dokładnie odwzorowujący strukturę witryny, jednocześnie linkując każdą podstronę, pliki tekstowe, filmy, grafiki i załączniki.

Poprzez wrzucenie i aktualizację tego pliku w ramach serwisu właściciel strony informuje algorytmy wyszukiwarki o wprowadzonych zmianach. Ponadto, informacje o różnych plikach mogą zawierać specyficzne dane strukturalne:

  • filmy – długość, gatunek i ograniczenia wiekowe widzów,
  • obrazy i grafiki – tematyka i rodzaj licencji,
  • wiadomości i artykuły – tytuł wpisu i data publikacji.

Rola mapy strony w pozycjonowaniu witryny

Sitemapa jest narzędziem ułatwiającym crawlerom skanowanie serwisu, bez ewentualności pominięcia któregoś ważnego elementu.

Dlaczego jest niezbędna? Boty Google’a postrzegają Internet jako sieć, która jest połączona linkami i przekierowaniami między plikami i stronami. Jeśli jest brak linku lub oznaczony on jako nofollow – roboty nie są w stanie odnaleźć kolejnej strony.

Uwzględniając specyfikę funkcjonowania crawlerów wszystkie witryny, można podzielić na dwa gatunki: te, które muszą mieć mapę strony lub jej posiadanie jest zalecane.

Do tej pierwszej kategorii zaliczamy:

  • duże serwisy internetowe, czyli sklepy internetowe lub witryny, których częścią jest obszerny blog lub archiwum (co może często się wiązać z nie najlepszym linkowaniem wewnętrznym),
  • ważną częścią serwisu są grafiki, obrazy, filmy lub artykuły z kategorii wiadomości – mapa serwisu pozwala na skuteczne i szybkie indeksowanie tych materiałów w odpowiednich działach wyszukiwarki Google,
  • nowe serwisy przeważnie nie posiadają jeszcze linków zewnętrznych, które prowadzą do nich, dlatego crawlery mogą po prostu nie wiedzieć o istnieniu witryny, gdyż nie ma jeszcze do niej „drzwi”.

Pozostałe strony internetowe, czyli małe serwisy oraz posiadające dobre linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne nie muszą posiadać sitemapy. Jednak warto zaznaczyć, że to właśnie posiadanie aktualnej mapy strony zapewnia szybsze i skuteczniejsze indeksowanie Twojej witryny w Google’u.

Jak utworzyć sitemapę?

Wygenerowanie mapy strony jest prawdopodobnie jednym z najprostszych działań w zakresie optymalizacji serwisu internetowego (niezależnie od jego rozmiaru). Proces tworzenia sitemapy składa się z trzech etapów: wybór formatu, wygenerowanie jej i udostępnienie.

Formaty mapy strony

Obecnie Google akceptuje mapy w formacie XML, RSS, mRSS, Atom 1.0, a nawet tekstowym. Ważne jest zachowanie standaryzowanej formy tego pliku, czyli jego rozmiar nie może przekraczać 50 MB, a liczba rekordów: 50 000 adresów URL. W przypadku większych serwisów struktura powinna być podzielona między kilkoma mapami, a przy zgłaszaniu do Google dodatkowo jest przesyłany plik zawierający indeks wszystkich map serwisu.

Generowanie sitemapy

Jak i w przypadku formatów mapy, do dyspozycji właścicieli stron jest kilka sposobów na jej wygenerowanie: automatycznych i manualnych. Listę warto zacząć od tego, że w ramach praktycznie wszystkich popularnych CMS-ów (np. WordPress, PrestaShop etc.) generowanie mapy i jej ciągła aktualizacja jest jedną z podstawowych funkcjonalności systemu. Jeśli w ramach CMS-u nie posiadasz generatora, można skorzystać z wielu darmowych lub płatnych rozwiązań dostępnych w sieci. W przypadku małych serwisów w grę też wchodzi możliwość utworzenia sitemapy ręcznie, co nie będzie stanowiło problemu, gdy serwis ma do kilkunastu podstron.

Udostępnienie pliku z mapą strony

Gdy już mamy gotowy plik, pozostaje tylko przesłać go do Google. Jak i w dwóch poprzednich etapach, tu znowu mamy kilka możliwości na realizację zadania:

  • zgłoszenie mapy poprzez Google Search Console,
  • dodanie do pliku robot.txt (instrukcji dla crawlerów, które części wolno badać, a które nie, w ramach serwisu) informacji o lokalizacji mapy w formie:
    Sitemap: https://mojastrona.pl/sitemap.xml,
  • pingnięcie do Wujka, czyli zaproszenie Google’a do zaindeksowania serwisu, wysyłając żądanie poprzez HTTP GET:
    http://www.google.com/ping?sitemap=https://mojastrona.pl/sitemap.xml.

Podsumowanie

  1. Prosta, przejrzysta struktura, która umożliwia wygodny dostęp do każdej część Twojego serwisu, jest podstawą wygodnego dla użytkowników serwisu.
  2. Skuteczność indeksowania jest w dużym stopniu uzależniona zarówno od struktury serwisu, jak i linkowania wewnętrznego oraz zewnętrznego.
  3. Utworzenie mapy strony jest szybkim procesem, który nie wymaga wiedzy technicznej, a jej wpływ na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania Google jest ogromny.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.5

Diana Solohub

Diana jest nietypowym copywriterem - pisze i tłumaczy w 4 językach (polski, angielski, ukraiński i rosyjski), a także jest doświadczonym specjalistą do spraw SEO i marketingu internetowego. Priorytetem dla niej jest tworzenie materiałów, które zarówno odpowiadają wszystkim wymaganiom wujka Google'a, pasują do strategii marketingowej klienta, jak i przyciągają uwagę internautów. Tworzy ciekawe i kreatywne treści, a nawet najtrudniejsze tematy potrafi przedstawić w prosty i zrozumiały sposób. Pisanie to nie tylko zawód Diany, a także jej hobby. W czasie wolnym pisze opowiadania i wymyśla historie. Poza tym jest wielkim fanem gier planszowych, komputerowych i konsolowych oraz spędza spokojne momenty czytając.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu